Hoe vaak moet je mailen naar je mailinglijst?

Wanneer je deze website vaker hebt bezocht weet je waarschijnlijk wel hoe je een mailinglijst (nieuwsbrief) kunt starten.

Een vraag die na het starten vaak voorkomt is hoe vaak je een mail moet versturen naar je mailinglijst.

Als je deze vraag gaat onderzoeken zijn hier verschillende theorieën over te vinden.

Wat echter bij de een heel goed werkt, hoeft voor jou helemaal niet zo goed te werken. In dit artikel lees je hoe ik hierover denk.

Twee problemen die je moet voorkomen

Op de vraag “Hoe vaak moet je een mail versturen naar je mailinglijst?” krijg je van iedereen een verschillend antwoord. Ik heb gelezen dat je dagelijks contact moet houden, maar ook dat je maar een keer per maand het best een mail kunt versturen.

Het geheim is echter dat er geen goed antwoord op deze vraag bestaat. Geen enkel antwoord op deze vraag is perfect voor iedereen.

Wat ik wel kan vertellen is dat je twee problemen moet voorkomen als het gaat om mails versturen naar je mailinglijst.

Probleem 1: Je moet niet te vaak mailen

Wanneer je te vaak een mail verzend loop je op een gegeven moment het risico dat mensen zich gaan storen aan de hoeveelheid e-mails die binnenkomen. Je abonnees kunnen zich hierdoor gaan uitschrijven omdat ze er genoeg van hebben.

Probleem 2: Je moet niet te weinig mailen

Indien je bijna nooit een mail stuurt naar je mailinglijst bestaat de kans dat mensen je vergeten. De mail verdwijnt sneller in de prullenbak zonder gelezen te worden en je loopt ook meer risico om een spam markering te krijgen omdat ze geen idee meer hebben wie je bent.

Zowel probleem 1 als probleem 2 willen we natuurlijk voorkomen.

Hoe vaak mailen is nou eigenlijk het best?

Sorry, ik kan het je niet vertellen. Het hangt af van diverse factoren en wat je precies wilt bereiken.

Wanneer je bijvoorbeeld 1 keer per week een nieuw blogbericht plaatst, dan heeft het weinig nut om dagelijks een mail te versturen over ditjes en datjes. Beloof je mensen een gratis mailcursus van 30 dagen of heb je dagelijks ontzettend veel nieuws, dan kun je wel dagelijks mailen.

Het beste advies dat ik kan geven is dat je van te voren moet melden hoe vaak mensen een mail kunnen verwachten. Je bezoeker weet dan precies waar hij of zij aan toe is voordat er ook maar een mailtje is ontvangen. Je kunt op deze pagina bekijken hoe ik dit heb gedaan.

6 reacties add your comment

  1. Hoi Maikel ik wil een website lanceren die over Mens en Samenleving gaat waar kan ik die het beste plaatsen bij Blogger of er zelf 1 maken op mijn PC vind dit lastig want ik werk bij een hulp dienst en wil zo veel mogelijk mensen bereiken over dit onderwerp. Hg Gaby

    • Ik zou persoonlijk altijd gaan voor een eigen website in plaats van op Blogger of een ander blognetwerk. Wat je regelmatig ziet is dat veel mensen beginnen met bijvoorbeeld Blogger en vervolgens overstappen wanneer het begint te lopen.

      Dit komt omdat je met een eigen website meer vrijheid hebt en meer mogelijkheden om het te optimaliseren.

  2. Hoi Maikel,
    Het is een uitdaging om inderdaad niet te veel en niet te weinig te mailen. Wat te veel en te weinig is, is voor iedere ontvanger anders. Uiteraard is ook de inhoud van belang.
    Er zijn zelfs onderzoeken die zeggen dat het niet uitmaakt of je 1x per week of 1x per dag mailt.
    Ik stuur inmiddels voor lunchwebinar.nl op dinsdag zelfs 2 mailings: ’s ochtends voor de aanmelding, en ’s avonds dat de video online staat. Daarnaast nog op woensdag en vrijdag met inhoud.
    Er komen dagelijks aanmelders bij. Maar er zijn ook altijd enkele afmelders. Dat houdt mijn lijst schoon: hoge openingspercentages, en hoge klik rates.
    Dit ritme is ontstaan door trial en error in combinatie met logisch nadenken: mailen als het zinvol is voor de geïnteresseerde ontvanger.

    Wij zijn gewend om niet alle boeken die verschijnen te lezen, alle folders die je krijgt te lezen. Toch willen velen alle mails lezen die ze ontvangen. Gelukkig helpt mijn google apps account om de mail te splitsen. Ik ben gestopt met het lezen van alle mails van tabblad reclame / promotions. Maar ik weet ook dat niet alle systemen zo sterk zijn in het splitsen van de mail. Soms is een herhaling prettig, want dan heb je de eerste mailing gemist, of niet tijdig tijd gemaakt om te lezen!

    Groet,
    Robert

  3. Rechttoe rechtaan, een mooi en duidelijk artikel, Maikel. Vooral je laatste tekstblokje springt mij in het oog en daarop vooral baseer ik mijn reactie en a.h.v. twee voorbeelden. Het is weer even geleden, maar ik houd je in de gaten, dat zie je maar weer! 😉

    Het SEO-programma Traffic Travis (in de basis freeware), dat ik met enige moeite afgesteld kreeg en waarmee ik nu iets probeer te doen met mijn website. Probleem: TT bombardeert je met e-mails. Na maanden moest ik het noodgedwongen stopzetten, omdat ik de stroom op geen stukken na aankon. Die lui denken zeker dat ze de enige zijn die aandacht willen en krijgen. Het is inmiddels 2half maand geleden dat ik het stopzette en ik ben nog steeds amper toe aan al hun berichten, die ik wel bewaarde (in een aangemaakte map in mijn e-mail) en die ik nog wel denk te bestuderen.

    Zie je, zoals TT het doet, zo moet het heel duidelijk niet. Anderzijds, zoals jij het b.v. doet: prima, dat is bij te houden. Ik loop over het algemeen chronisch achter met mijn e-mail (pakweg drie weken), maar het kómt aan bod. En ik ben er zojuist in geslaagd mijn inbox geheel opgeschoond te krijgen. Jouw bericht, waarop ik nu reageer, is de laatste voor even dat ik afhandel. Je hebt geluk, je stuurde het vanmorgen en ik reageer al. Een wonder! Nooit eerder bij iemand voorgekomen, geloof ik! Ha ha ha.

Geef een reactie