Instellen hoeveel berichten een gebruiker kan publiceren in WordPress

In bepaalde situaties kan het handig zijn dat je de mogelijkheid hebt om zelf te bepalen hoeveel berichten een gebruiker kan publiceren in WordPress.

Zo zou je bijvoorbeeld een limiet kunnen instellen op een ledenwebsite waar leden de mogelijkheid hebben om zelf artikelen te publiceren. Om de kwaliteit te waarborgen wil je in het begin natuurlijk niet dat iedereen van alles en nog wat kan publiceren.

Of wat dacht je van een website waar je bezoekers de mogelijkheid om iets te plaatsen? Denk bijvoorbeeld aan een kortingscode op een kortingscode website of een product op een soort van marktplaats.

Verder zijn er natuurlijk nog veel meer redenen te verzinnen waarom je deze functionaliteit nodig kunt hebben. In dit artikel kun je lezen hoe je het aantal berichten die een gebruik kan publiceren kunt limiteren.

Berichten aantal limiteren met de Limit posts plugin

Limit posts

Voor de meeste dingen die je wilt bereiken met WordPress zijn wel plugins beschikbaar. Om het aantal berichten dat iemand kan publiceren te limiteren bestaat ook al een plugin, namelijk Limit Posts.

De plugin werkt goed en geeft je de mogelijkheid om verschillende limieten in te stellen voor de verschillende gebruikersrollen in WordPress. Daarnaast werkt het voor alle post types (ook custom post types) en kun je een limiet instellen voor een bepaald aantal seconden, minuten, uren, dagen, maanden of jaren.

Hoe werkt de plugin limit posts?

Natuurlijk moet je als eerste de plugin even installeren en activeren. Wanneer je dit gedaan hebt kun je naar “Instellingen -> Limit Posts” gaan en op “Add new limit” klikken om een limiet in te stellen. Je krijgt vervolgens een pop-up te zien waar je alles kunt instellen:

New limit post role

Je kunt instellen:

  • Of je een limiet wilt geven aan een bepaalde gebruiker of aan een bepaalde gebruikersrol;
  • Dat een gebruiker een bericht niet kan publiceren of inzenden voor review;
  • Hoeveel berichten er maximaal gepubliceerd mogen worden;
  • Om wat voor post type het gaat;
  • In wat voor tijdsbestek een gebruiker een x aantal berichten mag publiceren.

Kortom, je hebt ontzettend veel invloed op hoeveel artikel een bepaald persoon of gebruikersrol kan en mag publiceren.

Wanneer je een limiet hebt ingesteld kun je op “add” klikken en tot slot moet je natuurlijk niet vergeten om ook op de pagina op “Save changes” te klikken.

Wat als iemand alsnog een bericht probeert te publiceren?

Wanneer iemand zijn of haar limiet heeft bereikt en alsnog een nieuw artikel wilt maken, dan komt de volgende melding in beeld te staan.

Post limiet bereikt

Verder is ook de box “Publiceren” verdwenen, waardoor het niet meer mogelijk is om een nieuw bericht te publiceren.

Dit was het dan. Meer werk is het niet om een limiet in te stellen op het aantal berichten die gepubliceerd kunnen worden door een gerbuiker of gebruikersrol. Ben jij al eens een keer in de situatie gekomen dat je deze functionaliteit nodig had?

Geef een reactie