Je hoort regelmatig dat het niet de bedoeling is om veel plugins op je WordPress website te hebben staan.
“Veel plugins” is voor iedereen anders, maar het antwoord op de vraag of het aantal uitmaakt kan ja en nee zijn.
Ja, het maakt uit wanneer je overbodige plugins installeert waar je niets mee doet.
Nee, het maakt niet uit als je de functionaliteiten daadwerkelijk voor je website nodig hebt en de plugin goed geprogrammeerd is.
Waarom zou het aantal WordPress plugins uitmaken?
Laten we beginnen met de reden waarom veel website-eigenaren met de vraag zitten of het uitmaakt hoeveel plugins er geïnstalleerd staan op een WordPress website.
De oorzaak hiervan is eigenlijk puur omdat er vaak gezegd en geschreven wordt dat als je veel plugins installeert, je last krijgt van een tragere website, dat er meer veiligheidsrisico’s zijn en dat je vast en zeker tegen conflicten aan zal lopen met veel plugins geïnstalleerd.
Dit advies is vaak goed bedoeld, alleen klopt het niet altijd helemaal. Je kunt prima meer dan 40 plugins draaien zonder dat je hier iets van merkt. Het kan echter ook voorkomen dat je met 5 plugins al conflicten en snelheidsproblemen krijgt. Het gaat dus echt om de kwaliteit.
Het is eigenlijk net als bij WordPress hosting. Identieke websites kunnen heel verschillend presteren, omdat de kwaliteit van de hosting anders is.
Plugins maken je website dus niet per definitie traag of onveilig en geven ook lang niet altijd conflicten. Alleen de slechte plugins doen dit.
Statistisch gezien heb je natuurlijk wel meer kans dat het fout gaat wanneer je steeds meer plugins installeert, maar de oorzaak ligt eerder bij het maken van een foute keuze om een verkeerde plugin te installeren.
Daarnaast maakt het ook niet uit of je een plugin installeert om een functionaliteit te laten uitvoeren of zelf de code in je WordPress thema plaatst. De code moet toch uitgevoerd worden, dus het effect zal zo goed als hetzelfde zijn als bij een plugin.
Wanneer je bijvoorbeeld 20 functionaliteiten zou willen gebruiken op je website en je plaatst dit allemaal in de code van je thema, dan maak je in principe ook gebruik van 20 plugins. Het is daarom vaak handiger om gewoon direct een plugin te installeren.
Hoe zit het met plugin conflicten?
Je hoort het vaakst dat plugins je website trager maken, maar dat het voor conflicten kan zorgen hoor je ook regelmatig. Natuurlijk is dit ook zo, maar ook hier geldt weer dat dit alleen komt door plugins die slecht geprogrammeerd zijn. Wanneer alle plugins op de juiste manier ontwikkeld zouden worden, dan waren er tenslotte geen conflicten.
Nu kan het natuurlijk altijd een keer voorkomen dat een goede plugin ook een conflict geeft met een andere hoog gewaardeerde plugin, maar dit wordt meestal snel opgelost. Wat vaker voorkomt is dat een slecht geprogrammeerde plugin voor conflicten zorgt in combinatie met een andere plugin.
Het blijft dus puur van belang dat je de juiste plugins installeert.
Hoe weet ik of een plugin goed is?
Wanneer je de technische kennis hebt kun je de code bekijken en voor jezelf bepalen of dit er goed uitziet of dat er verkeerde dingen gebeuren. Indien je geen technische kennis hebt kun je dit natuurlijk niet doen, maar wat je dan wel kunt doen is op meerdere signalen letten.
Als het om een gratis plugin gaat kun je de meeste signalen vinden op de pagina van de plugin op de officiële WordPress website. Je ziet dit dan aan de rechterkant.

Om de juiste keuze te maken of je een plugin wel of niet moet installeren kun je naar de volgende punten kijken.
Plugin ontwikkelaar: Wordt de plugin ontwikkelaar gerespecteerd en staat hij of zij bekend om het maken van hoge kwaliteit plugins? Indien je veel positieve berichten over de ontwikkelaar hoort (bijv. Yoast), dan zit het meestal wel goed.
Statistieken: Op hoeveel websites staat de plugin geïnstalleerd en hoe vaak is de plugin in totaal gedownload? Wanneer de plugin op veel websites draait is het meteen een goede indicatie dat je meestal geen problemen hoeft te verwachten.
Ondersteuning: Zie je dat de plugin ontwikkelaar regelmatig antwoord geeft op vragen in het support forum? Wanneer je ziet dat de plugin ontwikkelaar veel ondersteuning biedt, dan weet je dat de ontwikkelaar volledig achter de plugin staat en het zo goed mogelijk wilt doen voor de gebruiker.
Problemen: Kom je op het support forum veel verhalen over conflicten of andere problemen tegen? Nu kan het natuurlijk gewoon zijn dat het op jouw website wel prima werkt, maar wanneer er veel verhalen over conflicten te zien zijn moet je wel uitkijken.
Documentatie: Is er een goede documentatie met informatie over de plugin en hoe je bepaalde dingen kunt doen? Wanneer er veel tijd is gestoken om een documentatie te maken om het de gebruiker zo eenvoudig mogelijk te maken, dan is er meestal ook veel tijd en aandacht in de plugin gestoken. Dit is over het algemeen een goed teken.
Laatste update: Wanneer is de plugin voor het laatst geüpdatet? Was dit vorige week of 3 jaar geleden? Het liefst zie je dat een plugin het afgelopen half jaar is geüpdatet, maar een oudere plugin kan ook nog altijd prima werken.
Met behulp van bovenstaande criteria kun je voor jezelf bepalen of een plugin de moeite waard kan zijn om te installeren en of de kwaliteit ook goed is.
Dus ik kan mijn website vol gooien met plugins?
Mijn advies is om alleen plugins te gebruiken waarvan je de functionaliteiten echt nodig hebt. Plugins waar je niets mee doet of waar je geen gebruik meer van maakt kun je beter verwijderen van je website.
Het is namelijk zo dat er altijd wel een keer een beveiligingslek in een plugin gevonden kan worden. Voordat de update er is en je de update hebt uitgevoerd ben je kwetsbaar. Het maakt in dit geval niet uit of het de plugin geactiveerd of gedeactiveerd is. De bestanden waar het lek in zit staan namelijk gewoon op de server van je website en kunnen wellicht misbruikt worden.
Conclusie
Het doel van een plugin is om WordPress uit te breiden zodat je kunt bereiken wat je wilt bereiken. Heb je een plugin voor een bepaalde functionaliteit nodig, dan moet je deze plugin zeker installeren. Het maakt dan niet uit of je bijvoorbeeld al 15 plugins of meer hebt geïnstalleerd. Wanneer het een goed geprogrammeerde plugin is zal je hier niets van merken.
Heb je plugins op je website staan die je niet gebruikt? Het is in dit geval beter om deze plugins te verwijderen van je website. Het is echter niet nodig om plugins te verwijderen omdat je denkt dat je er teveel hebt, dit is niet nodig omdat het helemaal niet het geval hoeft te zijn dat je er last van hebt.
Ben je geïnteresseerd in plugins en snelheid en wil je meer informatie waarom sommige plugins je website trager maken? Bekijk dan ook het artikel “Maken plugins je WordPress website langzaam?“.
2 reacties op “Maakt het aantal WordPress plugins op je website uit?”
Weer een fijn, to-the-point artikel Maikel, waarvoor dank.
Wat mij in het begin werd aangeraden (en opgedrongen) is JetPack. Dat zou een heleboel verschil gaan maken in mijn webshop en website. Dat deed het inderdaad significant: mijn website werd super traag en het merendeel van de overvloedig aanwezige features gebruikte ik helemaal niet. Dus die heb ik maar verwijderd en uitgezocht welke kleinere plugins ik nou echt nodig heb.
JetPack ben ik persoonlijk ook geen fan van nee. Voelt vaak aan als overkill en heb inderdaad in het verleden ook ervaren dat het de nodige vertraging (ook in de backend van de website) met zich meebrengt.