Wanneer je een mailinglijst hebt wil je natuurlijk inschrijvingen verzamelen via je website.
Convert Pro geeft je de mogelijkheid om schitterende opt-in formulieren te maken op je website.
Het mooie is dat het gewoon allemaal eenvoudig gemaakt kan worden via drag and drop of je kunt gaan voor een template dat al beschikbaar is en die aanpassen.
In dit artikel zal ik je laten zien hoe Convert Pro werkt. Het is de plugin die ik gebruik voor alle opt-in formulieren op mijn website.
[toc]
Video: Opt-in formulier maken in WordPress
In onderstaande video kun je over mijn schouder meekijken hoe Convert Pro werkt en hoe je hier een opt-in formulier mee kunt maken voor jouw website.
Wanneer je liever meer informatie over Convert Pro wil met afbeeldingen en tekst kun je hieronder verder lezen.
Convert Pro Review
Convert Pro is op dit moment één van de beste WordPress plugins om leads mee te genereren en heeft ontzettend veel verschillende features.
De makers van Convert Pro is Brainstorm Force. Dit zijn ook de makers van het populaire Astra thema, Ultimate add-ons for Elementor en Beaver Builder en andere plugins.
De mogelijkheden van Convert Pro kun je prima vergelijken met OptinMonster en Thrive Leads, twee andere grote spelers op de markt.
Convert Pro opt-ins en templates
Met Convert Pro kun je opt-in formulieren op allerlei verschillende plaatsen en manieren tonen. Wanneer je een formulier aanmaakt krijg je de volgende 8 opties:

Per optie heb je ook weer allerlei verschillende templates waar je uit kan kiezen. Ideale startpunten als je het mij vraagt, hoewel je natuurlijk ook altijd zelfs iets kunt creëren.
Modal Popup
Een modal popup is eigenlijk zoals je de standaard pop-ups kent. Dit is een pop-up die niet heel het scherm in beslag neemt, maar wel naar voren komt op een moment dat jij het wilt. Je kunt ook Ja/Nee pop-ups maken, dit werkt erg goed om de conversie te verhogen.

Modal Popups zijn verder ook een prima optie als je een bepaalde mededeling zou willen tonen aan bezoekers van je website.
Info Bar
De info bar optie is zichtbaar aan de bovenkant of onderkant van het scherm en blijft op deze plek zitten als mensen scrollen.

Deze optie is handig voor mededeling, acties en als inschrijfformulier.
Slide-in
Een slide-in optin formulier wordt getoond in de hoeken van een scherm. Het gaat dus niet over een tekst heen, waardoor de gebruikerservaring verder niet beïnvloed wordt.

Het is een fijne plek om inschrijvingen te verzamelen die ik ook op de website gebruik.
Before/After
Wil je een formulier tonen boven of onder een artikel, dan kun je dit eenvoudig doen met de before/after call to action van Convert Pro.

In Content form
Deze optie kun je gebruiken wanneer je een formulier in een bericht of pagina wilt zetten. Je hoeft hier alleen maar een shortcode voor te gebruiken.

Je kunt dit opt-in formulier ook gebruiken als “Content locker”. Met een content locker kan bepaalde inhoud pas gezien worden na het invoeren van een e-mailadres.
Widget box
Deze zal niet veel uitleg nodig hebben. Wanneer je een inschrijfformulier voor je mailinglijst in je sidebar wilt hebben, dan kun je een widget box opt-in.

Convert mat
Een convert mat is ideaal om je bezoekers welkom te heten. Dit formulier neemt het complete scherm in beslag.

Full-Screen popup
Net als bij een convert mat worden deze inschrijfformulieren op de hele webpagina getoond en kun je het op alle berichten en pagina’s plaatsen.

Zoals je hierboven hebt kunnen zien heb je meer dan genoeg templates om te starten met jouw eerste opt-in formulier.
Mocht je het toch net iets anders willen dan de templates, dan kun je ook altijd met een blank template starten en zelf alle elementen toevoegen. Dit kan vrij eenvoudig dankzij de drag and drop builder.
Drag and drop editor in Convert Pro
Convert Pro komt met een eenvoudige drag and drop editor. Simpel gezegd kun je dan elementen slepen naar de juiste positie en de muis loslaten zodra het staat waar het hoort te staan.
Dankzij deze optie kun je jouw opt-in formulieren binnen een aantal minuten helemaal designen zoals je het zelf wilt hebben.
Het mooie van Convert Pro is dat je niet verplicht een template moet kiezen. Je kunt gewoon een beginnen met een wit scherm en helemaal losgaan.
Je hebt de volgende elementen bij Convert Pro.

Verder heb je bij Form mogelijkheden voor de invulvelden, bij Button een inschrijfknop, bij Shapes kun je vormen gebruiken voor de opmaak en bij Panel kun je de grootte, achtergrond en dat soort zaken regelen.
Ja/Nee Pop-ups
Bij Convert Pro kun je pop-ups maken met meerdere stappen. Zo kun je meer informatie over de gebruiker verzamelen of gamificatie implementeren om de conversiepercentage te verhogen.
Persoonlijk zijn Ja/Nee pop-ups mijn favoriet, omdat deze het allerbest converteren bij mij. De afbeelding hieronder is een goed voorbeeld van zo’n pop-up.

Nadat iemand op “Ja” klikt komt meteen het inschrijfformulier zichtbaar en kunnen mensen zich aanmelden. Klikt iemand op “Nee”, dan wordt de pop-up afgesloten.
Om een multi-step formulier te maken kun je multi-step aanvinken.

Vervolgens is het een kwestie van op het +je klikken om een extra stap toe te voegen.

Het best kun je een extra stap toevoegen als je de eerste stap af hebt. De tweede stap neemt dan namelijk het design over, wat je weer tijd kan schelen.
Mobiele versie van je opt-in formulier
We weten dat niet alles er hetzelfde uitziet op alle apparaten. Sommige elementen die perfect zijn voor desktop, zijn weer overbodig op een mobiel apparaat.
Bij Convert Pro heb je ook de mogelijkheid een mobiele versie van een opt-in formulier te maken. Je kunt dit eenvoudig aanzetten door op het tandwieltje te klikken en “Mobile Editor” aan te vinken.

Vervolgens kun je bekijken hoe je opt-in formulier getoond zal worden op mobiel. Vaak is het aan te raden om eerst op “Regenerate Mobile View” te klikken. Dan wordt het opt-in formulier gegenereerd voor mobiel.
Stel in wanneer opt-ins getoond worden
Pop-ups weergeven op de momenten die ertoe doen, kan alleen als er triggers zijn die je kunt instellen. Bij Convert Pro is dit uiteraard het geval. Je kunt de volgende triggers instellen:

Zoals je ziet zijn het aardig wat opties. Ik zal de triggers stuk voor stuk voor je beschrijven.
After few seconds on a page: Hier kun je aangeven na hoeveel seconde op een pagina een pop-up zichtbaar moet worden.
Exit intent: Wanneer dit ingesteld staat wordt de pop-up getoond wanneer een bezoeker met zijn muis de pagina dreigt te verlaten.
After scroll: Hier kun je aangeven hoeveel % van de pagina door een bezoeker bekeken moet worden voordat de pop-up getoond moet worden.
User inactivity: Indien je deze optie aanzet, zal er een pop-up verschijnen wanneer een bezoeker een x aantal seconden niet meer actief is. Standaard staat dit op 60 seconden.
After blog Post: Indien ingeschakeld wordt de pop-up getoond zodra een bezoeker het artikel helemaal gelezen heeft.
After Certain CSS element: Deze optie is voor als je verstand hebt van CSS. Je kunt hier een CSS class toevoegen. De pop-up wordt dan getoond als de CSS class bereikt is.
Cookie based trigger: Wederom een iets lastigere trigger. Je kunt hier een specifieke cookie aangeven die een gebruiker moet hebben. De pop-up zal getoond worden zodra iemand deze cookie heeft.
Ad Block detention: Wil je dat mensen met een ad blocker jouw pop-up zien? Dan kun je deze optie inschakelen.
Visitors: Indien je niks met deze optie doet zal de pop-up aan alle gebruikers getoond worden. Schakel je de optie in, dan kun je kiezen of je de pop-up toont voor bezoekers die voor het eerst je website bezoeken of juist terugkerend zijn.
Referrer: Hier kun je instellen dat de pop-up zichtbaar of juist onzichtbaar is wanneer iemand bijvoorbeeld via Facebook, Google of een totaal andere website komt.
Schedule: Dit is echt een super optie, zodoende dat ik hem uitlicht. Je kunt hier een begin- en einddatum aangeven wanneer de pop-up getoond mag worden. Dit is echt ideaal wanneer je een tijdelijke actie hebt.
On click: Wil je de pop-up tonen wanneer iemand op een specifieke link klikt? Schakel deze optie in en voeg de link toe aan je website. Ik maak hier gebruik van op de homepage.
Aangeven waar pop-ups getoond worden
Los van dat je de momenten kunt aangeven dat een pop-up getoond mag worden, kun je ook exact aangeven op welke pagina’s het getoond mag worden.
Je kunt dit instellen door bij Configure naar Target te gaan en Pages aan te klikken.

Standaard staat het op “Entire website”, dit houdt in dat het op alle pagina’s van de website getoond wordt. Zelf heb ik verschillende e-books voor verschillende doelgroepen. Daarom wil ik mijn opt-in formulieren alleen op specifieke berichten/pagina’s weergeven.
Je kunt in dit geval voor “Target Specifics” kiezen. Je hebt dan de mogelijkheid om berichtcategorieen te selecteren waar bij alle berichten het opt-in formulier getoond mag worden.
Je kunt ook altijd pagina’s uitsluiten door een “exclusion rule” toe te voegen. Ik raad je aan om belangrijke pagina’s van je website waar gebruikers andere taken moeten doen uit te sluiten. Denk bijvoorbeeld aan een contactpagina, verkooppagina, afrekenpagina en dat soort dingen.
Opt-in formulier tonen op alle apparaten?
Wanneer je een opt-in formulier maakt in Convert Pro, dan kan het heel goed zijn dat je het niet op alle apparaten wilt tonen. Sommige formulieren zijn hier nou eenmaal minder geschikt voor.
Uiteraard heeft Convert Pro hier ook over nagedacht.

Wanneer je naar Target -> Hide on Devices gaat heb je de mogelijkheid om aan te geven of je het opt-in formulier op een bepaalde apparaat zou willen verbergen.
Convert Pro Integraties
Wanneer je eenmaal je formulier hebt gemaakt, wil je natuurlijk wel een connectie maken met je e-mail marketing provider.

Bij Convert Pro zijn integraties beschikbaar voor bijna alle populaire e-mail marketing providers. Zo kun je jouw formulieren onder andere koppelen met:
- ActiveCampaign
- MailChimp
- GetResponse
- Aweber
- Drip
- Convertkit
- MailerLite
- Zapier
- En nog heel veel meer…
Convert Pro add-ons
Mocht je één van bovenstaande opties niet tegenkomen, dan kan dit zijn omdat je de add-on hiervoor nog niet hebt ingeschakeld. Op het moment van schrijven zijn er 6 add-ons beschikbaar.

Het mooie aan de add-ons is dat je deze kunt in- en uitschakelen. Gebruik alleen hetgeen wat je nodig hebt. Op deze manier blijft de plugin zo snel mogelijk. Uiteraard heeft je WordPress hosting ook altijd invloed op je snelheid.
Connects: Deze add-on heb je nodig om een koppeling te maken met je e-mail marketing provider.
A/B test: Handig om te testen welk opt-in formulier het beste presteert.
Advanced scripts: Met deze add-on kun je JavaScript code toevoegen aan triggers van je opt-in formulier.
Grid: Met de Grid add-on maak je het jezelf makkelijker om elementen goed uit te lijnen.
Analytics: Je kunt met deze add-on Convert Pro koppelen aan Google analytics om de conversies te tracken en de resultaten real-time bij te houden.
Import/Export: Wil je een opt-in formulier ook op een andere website gebruiken? Dan kun je deze add-on inschakelen en je opt-in exporteren en op een andere website importeren.
White label de plugin Convert Pro
Convert Pro heeft overigens ook een white label functionaliteit. Dit is ideaal wanneer je de plugin op een website van een klant wilt gebruiken onder je eigen naam.
Dit is een functionaliteit die andere populaire opties als OptinMonster en Thrive Leads missen.
Je kunt dit eenvoudig instellen door naar Convert Pro -> Settings -> Branding te gaan.

Het is hier een kwestie van alles je eigen naam te geven en je klanten komen er niet achter dat je Convert Pro gebruikt.
De prijs van Convert Pro
Convert pro kost op dit moment $99 per jaar, hoewel het regelmatig afgeprijst is naar 79 dollar per jaar. Wil je eenmalig betalen, dan kun je voor de lifetime deal gaan. Dit kost $399.
Mocht je ook nog interesse hebben in de agency bundel, waar je onder andere ook Astra Pro (thema), Schema Pro, WP Portfolio, Ultimate addons for Beaver Builder / Elementor krijgt, dan betaal je eenmalig $699 dollar.
Wanneer je de prijs van Convert Pro vergelijkt met concurrent Thrive Leads, dan is het net iets duurder of juist goedkoper als je het op meerdere websites wilt gebruiken. Trive Leads kost namelijk voor 1 website $67 dollar en 5 websites $97 dollar per jaar en is daarna alleen maar duurder.
Wanneer je de plugin op veel websites wil gebruiken zit je met Convert Pro altijd goed. Je kunt het op een ongelimiteerd aantal websites gebruiken.
Wanneer je de prijs tussen Convert Pro en Optinmonster vergelijkt, dan is Convert Pro veel beter. De prijs bij Optinmonster begint vanaf $14 dollar per maand. Je bent dan gelimiteerd tot 1 website en 3500 paginaweergaves per maand. Optinmonster is dus wat betreft qua prijs geen concurrent.
Hoe is de support van Convert Pro?
Een WordPress website maken en onderhouden komt met vragen. Zo is het ook met de plugin die je gebruikt. Ik heb een aantal supportvragen gesteld aan Convert Pro. Je krijgt op werkdagen binnen 24 uur antwoord en er wordt altijd met je meegedacht. Het bedrijf zit in India, dus dit moet je in gedachten houden als je wacht op antwoord.
Conclusie Convert Pro Review
Convert Pro is in mijn ogen op dit moment de beste opt-in formulieren plugin voor WordPress. Dit is dan ook de reden waarom ik het zelf gebruik op mijn website.
De plugin heeft super handige functionaliteiten. Zo kun je inplannen wanneer bepaalde pop-ups getoond worden, is er een ad blocker detector, kun je multi steps formulieren maken, en nog allerlei andere dingen.
Convert Pro kun je jaarlijks afnemen of je kunt voor een lifetime deal gaan. Hoewel het wat kost, is de plugin het voor mij meer dan waard.
Wil je de plugin op meerdere websites gebruiken, dan is dit geen enkel probleem. Je kunt de plugin altijd op een ongelimiteerd aantal websites gebruiken en je kunt zoveel opt-ins maken als je zou willen.
Met Convert Pro heb je een goede opt-in formulieren plugin voor WordPress in huis. De support helpt je goed bij problemen en met de drag and drop builder kun je alles bouwen wat je in gedachten hebt.
2 reacties op “Opt-in formulieren maken in WordPress met Convert Pro”
Hoi Maikel, Goede uitleg! Gebuik jij deze plugin ook voor een gewoon contactformulier op een pagina? Of gebruik jij deze alleen voor alle pop-ups?
Alleen voor de opt-in formulieren. Dus de pop-ups, formulier onder het artikel en de slide-in aan de rechterzijde. Voor het contactformulier maak ik altijd gebruik van Gravity Forms.