Een vraag die met enige regelmaat voorbij komt is “Waarom kan ik geen WordPress plugin installeren op mijn website?”.
Je kunt deze vraag stellen wanneer je nog nooit een plugin hebt geïnstalleerd en de pluginpagina niet kunt vinden, maar het kan ook komen omdat er iets misgaat tijdens het installeren van een plugin.
In dit artikel kun je lezen waarom je geen plugin kunt installeren op je website en hoe je het kunt oplossen.
Je maakt gebruik van WordPress.com
WordPress heeft twee verschillende versies, je hebt WordPress.COM en WordPress.ORG. Het is echter zo dat plugins alleen geïnstalleerd kunnen worden op de .ORG variant van WordPress.
Indien je gebruikmaakt van WordPress.com zal je dus ontzettend lang kunnen zoeken in het menu naar het kopje “plugins”, maar je zal het nooit vinden.
WordPress.com heeft zo zijn beperkingen en dit is er één van. Indien je van mening bent dat je te weinig mogelijkheden hebt met WordPress.com zal je kunnen overwegen om over te schakelen naar de .ORG variant. Je moet dan wel een domeinnaam en hostingpakket aanschaffen, zelf een WordPress blog maken en de website onderhouden.
Je gebruiker heeft niet voldoende rechten in WordPress
Om een plugin te installeren op je website heb je een beheerdersaccount nodig. Indien je een abonnee, schrijver, auteur of redacteur rechten hebt, zal je niet de mogelijkheid hebben om een plugin te installeren.
Wanneer je de eigenaar van de website bent en geen toegang hebt tot het beheerdersaccount, dan zal waarschijnlijk de maker van de website toegang hebben tot deze gebruiker. Je zal in dit geval de websitemaker om toegang moeten vragen tot het beheerdersaccount om plugins te kunnen installeren.
Er is een memory limiet probleem
Een geheugenlimiet foutmelding is een hele andere oorzaak waardoor het niet mogelijk is om een WordPress plugin te installeren op je website. De melding ziet er als volgt uit:
Fatal error: Allowed memory size of 67108864 bytes exhausted.
Het is een beperking die is ingesteld door je hostingprovider. Over het algemeen kun je het eenvoudig oplossen door onderstaande code in het wp-config.php bestand te plaatsen van je WordPress installatie.
define(‘WP_MEMORY_LIMIT’, ’64M’);
Het maakt niet heel veel uit waar je het plaatst in het bestand. Zelf plaats ik dit soort dingen altijd een regel onder “$table_prefix”.
Indien dit niet werkt zal je aan je hostingprovider moeten vragen of het geheugenlimiet omhoog kan.
Bestandsrechten staan verkeerd
Hostingproviders kunnen servers op verschillende manieren configureren. Zo kan het zijn dat de bestandstandsrechten op een bepaalde manier geconfigureerd staan waardoor je problemen hebt wanneer je een plugin probeert te installeren.
Nu zou je zelf de bestandsrechten kunnen aanpassen (bijv. naar 777), maar dit brengt weer veiligheidsrisico’s met zich mee en hoort eigenlijk niet de oplossing te zijn. Let op: Wanneer je de bestandsrechten aanpast moet je deze na het installeren van een plugin weer terug veranderen voor de veiligheid. Bekijk in de WordPress codex hoe de bestandsrechten horen te staan.
Een andere oplossing is om een mail naar je hostingprovider te sturen en het probleem uit te leggen. Wellicht dat er een foutje is in de serverconfiguratie dat hersteld kan worden of er iets anders gereset kan worden om alles weer goed te laten werken.
Wat als ik nog steeds geen plugin kan installeren?
Het eerste wat ik zou doen als je dit nog niet gedaan hebt is een mail sturen naar je hostingprovider met de eventuele foutmelding die je te zien krijgt.
Wanneer je hostingprovider ook geen idee heeft hoe het opgelost kan worden zal je WordPress plugins handmatig moeten uploaden in de map /wp-content/plugins met behulp van een ftp programma.
Ik hoop dat dit artikel je geholpen heeft om erachter te komen waarom je geen WordPress plugins kunt installeren. Ben jij weleens in de situatie gekomen dat je helemaal geen WordPress plugins meer kon installeren? Laat gerust in de reacties hieronder weten hoe je dit toen hebt opgelost.
22 reacties op “Waarom kan ik geen WordPress plugin installeren?”
Hoi Maikel,
Ik weet niet of je nog actief bent op deze site? Hoop van wel!
Ik ben beheerder van de site kalynda.nl en sinds een poosje zie ik de optie “nieuwe plugin” niet meer staan. Naar mijn weten is er (heb ik) niks veranderd. Hoe kan die optie ineens weg zijn, maar belangrijker nog: wat doe ik eraan?
Ik hoor graag je reactie.
Ginny
Het is dan de vraag of je nog wel alle beheerdersrechten hebt op de website, want dan hoort deze optie er altijd te staan.
Hi Maikel,
Ik krijg bij iedere update die ik wil doen de melding:
Update failed: Kon bestand niet kopiëren.
Met een zin erachter als deze (deze zin is natuurlijk anders voor iedere plugin) wpforms-lite/src/Admin/Pages/Analytics.php
Ik kan ook geen nieuwe plugins installeren. Heb jij enig idee waar dit aan ligt?
Groet, Kim
Vermoedelijk is er iets met je schrijfrechten. Vaak kun je je hostingprovider hierover benaderen, waarna zij het voor je aanpassen.
Ik heb via MAMP Wordpress gedownload en heb nu een offline website. Het lukt mij niet om de woocommerce plugin te installeren. Ik kan hem wel vinden en kan op de knop ‘installeren’ klikken, maar na een tijdje verandert de tekst op de knop in ‘update mislukt’. Als ik daar dan op klik, staat er:
Plugin WooCommerce 4.6.1 wordt geïnstalleerd.
Installatiepakket downloaden van https://downloads.wordpress.org/plugin/woocommerce.4.6.1.zip…
De authenticiteit van woocommerce.4.6.1.zip kon niet geverifieerd worden, omdat verificatie van ondertekening niet beschikbaar is op dit systeem.
Uitpakken van pakket…
Er heeft zich een kritische fout voorgedaan op je site. Controleer je postvak-in van je beheer-e-mailadres voor instructies.
Via uploaden lukt het ook niet.
Heb jij toevallig enig idee wat de oplossing is?
Groetjes,
AF
Zonder de kritische fout te weten heb ik helaas geen oplossing.
ik heb een wordpress site alleen bij mij staat de functie plugin er niet in
Dan heb je vermoedelijk een WordPress.com website of je hebt niet voldoende rechten op de website.
Hoi,
Ik heb een business account aangeschaft bij Wordpress.com
Hiermee kondigen ze aan dat je wel plug ins kan installeren.
Maar dit lukt alsnog niet. Weet jij wat dit kan zijn.
Ik ben niet bekend met de betaalde versie van WordPress.com. Volgens mij kan het nog niet zo heel lang, dat je ook wel wat plugins kunt installeren. Je kunt het beste je vraag stellen via WordPress.com hoe en wat.
Hallo,
Vandaag heb ik een Visual Composer plugin gekocht. Graag wilde ik deze plugin installeren.
Echter blijf er boven aan de pagina maar staan ”bezig met installeren van plugin vanuit bestand: codecanyon-242431-visual-composer-page-builder-for-wordpress .zip”
En onderaan de pagina: ” Uitpakken van pakket…
De plugin installeren…
Het pakket kan niet geïnstalleerd worden. Er zijn geen geldige plugins gevonden.
Plugin installatie mislukt.
Terug naar de plugininstallatie.”
Is dit een foutmelding of moet ik nog langer geduld hebben? Beide berichten geven het tegenovergestelde weer. Ik hoor het heel graag.
Waarschijnlijk staat in het zip-bestand nog een zip-bestand met de bestanden van de plugin. Je moet het zipje dus eerst even uitpakken en daarna het juiste zip-bestand uploaden.
Hoi Maikel,
Als je een .com site hebt, dan heb je dus pech gehad?
Ik wil namelijk een like button van FB toevoegen en niet van WP voor bloggers.
Hoe dat ik dat dan? Ik was bezig met Addthis maar die kan ik dus niet toevoegen…
Groetjes Iris
Klopt, met WordPress.com is het gewoonweg niet mogelijk om een plugin te installeren.
Hi,
het probleem is dat ik de optie helemaal niet zie staan in het dashboard.
Zo te zien heb je wel een normale WordPress website. Dan is het de vraag of je een beheerdersaccount hebt en of er niet ergens een foutmelding conflict is waardoor je niets van plugins ziet.
Dat probleem heb ik ook. Ik heb wel een beheerdersaccount…
Hoe kan ik dit oplossen?
Wellicht dat een plugin voor een conflict zorgt waardoor de pagina niet meer bereikbaar is. je kunt dit achterhalen door via ftp even tijdelijk de pluginmap te hernoemen en kijken of het probleem er dan nog steeds is.
Wanneer het is opgelost kun je alle plugins 1 voor 1 aanzetten tot je de plugin hebt gevonden die het veroorzaakt. Je kunt deze dan het best vervangen voor een soortgelijke plugin of wachten op een update die het probleem oplost.
Wederom bedankt, Maikel, voor de nuttige info!
Geen dank, fijn om te horen dat je het nuttig vond om te lezen.
Bedankt voor je duidelijke uitleg!
Geen dank, hopelijk heb je er wat aan. (of hopelijk juist niet omdat alles goed gaat 🙂 ).