Wanneer de eerste bestellingen op je WooCommerce-webshop binnendruppelen, kom je vanzelf de bestelstatus tegen.
In WooCommerce zijn allerlei verschillende bestelstatussen die op verschillende momenten gebruikt worden. Het is zelfs zo dat je zelf ook de status kunt wijzigen en dit is ook nodig om het overzicht te houden.
In dit artikel zal ik je vertellen wat alle bestelstatussen betekenen en hoe je de status van een bestelling kunt wijzigen.
De verschillende bestelstatussen
Bestellingen worden aangemaakt wanneer een klant probeert te betalen op je webshop. Het bestellingsoverzicht is alleen zichtbaar voor beheerders en shop manager gebruikersaccounts. Redacteuren en lager zien hier dus niets van.
Elke bestelling krijgt een unieke bestelling ID waar je op kunt klikken om naar de bestelling te gaan. Deze ID’s zijn niet opeenvolgend omdat het een post ID is. Mocht je wel een opeenvolgend nummer willen, bekijk dan het artikel Aangepaste bestelnummers in WooCommerce.
Elke bestelling die in WooCommerce binnenkomt heeft een status. Bestelstatussen vertellen je hoe het ervoor staat met de bestelling. Het start met “Wacht op betaling” en eindigt met “Afgerond”. De volgende bestelstatussen zijn standaard beschikbaar in WooCommerce:
- Wachtend op betaling: Bestelling ontvangen (nog niet betaald)
- Mislukt: De betaling mislukt of geweigerd (nog niet betaald).
- In behandeling: De betaling is ontvangen en de voorraad is verlaagd. Je kunt het pakketje nu verzenden.
- Afgerond: De bestelling is verzonden en volledig afgerond.
- In de wacht: Je wacht nog op de betaling en de voorraad is al verlaagd. Je moet zelf handmatig de betaling controleren (bijv. bankoverschrijving).
- Geannuleerd: Geannuleerd door de klant of een beheerder. Je hoeft verder niks meer te doen.
- Terugbetaald: Een beheerder van de webshop heeft de klant (deels) terugbetaald.
Bij verschillende bestelstatussen kunnen er automatisch e-mails verzonden worden naar jou of je klanten. Je kunt dit instellen bij de e-mail instellingen van WooCommerce.
Hoe kun je een bestelstatus wijzigen?
Bestelstatussen worden niet automatisch op afgerond gezet. De reden hiervan is dat je op deze manier zelf het overzicht kunt houden. Bestellingen in behandeling moeten worden verzonden en nadat je dit hebt gedaan kun je de bestelling op afgerond zetten.
Om de bestelstatus van een bestelling op afgerond of een andere bestelstatus te zetten, zal je als eerste naar het bestellingsoverzicht moeten gaan en klikken op het bestelnummer van de bestelling. Je komt vervolgens op de bewerkpagina van een bestelling uit.
Het enige wat je hier hoeft te doen is bij bestelstatus op het dropdown-menu te klikken en een andere bestelstatus te kiezen. Zodra je dit gedaan hebt kun je de bestelling aan de rechterkant bijwerken. Er zal nu automatisch een e-mail verzonden worden indien dit is ingesteld.
102 reacties op “WooCommerce bestelstatus overzicht en mogelijkheden”
Hallo,
Ik wil graag bij handmatig bestelling toevoegen, zelf order regels toevoegen. Van producten die niet in de webshop staan. Hoe doe ik dit?
Alvast bedankt voor de reactie.
Producten die niet bestaan kun je niet toevoegen aan een bestelling in WooCommerce. Wellicht dat er een plugin voor is, maar ik ben er niet bekend mee.
Hallo Maikel,
Bedankt voor het artikel. Ik loop echter nog op een functie vast.
Een van mijn betaalopties is ‘bankoverschrijving’ wat ik gewijzigd heb in betalen bij afhalen. Bij een reactie zag ik jouw code die ingezet kan worden om toch een mail te ontvangen bij zulke bestellingen.
Is het ook mogelijk om de bestelling direct op de status: ”in behandeling’ te zetten, zodat de klant ook een mail ontvangt? Op een of andere manier worden de mails niet verstuurd bij ‘bestelling in de wacht’ ondanks dat het vinkje bij E-mails wel is ingeschakeld.
Alvast bedankt!
Ik hoor het graag.
Groetjes,
Fieke Hermans
Je kunt er het best voor zorgen dat een bestelling via die betaalmethode direct op in behandeling komt te staan, zodat de mail ook verzonden wordt. Zie hier de code.
Hoi Maikel,
Heldere uitleg. Ik heb alleen een vraag waarvan ik het antwoord niet zo 1,2,3 kan vinden. Wanneer de betaling (Ideal) geannuleerd wordt, neemt alsnog de voorraad af, komt de bestelling op afgerond te staan en worden de gegevens doorgestuurd naar Mailblue waarna de gegevens over, in dit geval de training alsnog worden verzonden. (dit terwijl er dus niets betaald is). We kunnen niet vinden waar wat we verkeerd hebben ingesteld.
Ik kan daar vanuit de reacties helaas weinig over zeggen, aangezien ik niet weet hoe alles is ingesteld/opgebouwd.
Mijn orders /naw klantgegevens staan ineens tot maart op verwijderd. Het artikel en de bedragen staan er nog wel maar de overige informatie is verdwenen. Ik heb niks veranderd …..
Wie heeft voor mij een tip?
Alvast bedankt! Annemarie
Ik heb een bestelling terug betaald via Woocommerce. Deze is nog niet bij de klant ontvangen. Maar het bedrag is wel van de transacties van woocommerce af. Hebben jullie een idee waar deze nu is gebleven?
Ik weet niet wat voor betalingsprovider je hebt? Hier moet een koppeling mee zijn met WooCommerce, anders is er helemaal niks terugbetaald en staat het enkel zo in het systeem. Controleer het dus bij je betaalprovider of je daar iets ziet gebeuren, anders zal je het handmatig moeten doen.
Wij hebben een nieuwe website laten maken en daarna woocommerce erin geplaatst.
Toen bleek dat alle bestellingen , klanten waren verdwenen, PANIEK
Wat nu ?
Wie heeft de oplossing
Dat moet van de oude versie naar de nieuwe versie worden overgezet. Wanneer je dit zoals je zegt dit hebt laten maken, dan is het een beginnersfout van de maker om dit niet mee te importeren naar de nieuwe. Ik zou hem/haar dit dus voor je laten oplossen.
Is er ook een mogelijkheid bij bestellingen om de status per product te veranderen. Bijvoorbeeld een klant besteld drie producten maar 1 moet na geleverd worden omdat deze nabesteld moest worden. kan ik dan twee producten op afgehandeld zetten en dat ene product nog in behandeling? Zoals ik het nu zie kan ik alleen de gehele bestelling veranderen.
Klopt, standaard gaat het om volledige orders. Wel kun je een bestelling deels afronden met een plugin als Split orders.
Hallo,
ik had ook een vraag. Naast de gekende bestel statussen hebben wij ook de status ‘Delivered’ er tussen staan. Laatst heb ik deze bij een bestelling aangevinkt, waarna deze bestelling uit het overzicht verdwenen is. Ik vind de klant nog wel terug tussen het klantenoverzicht, maar de bestelling zelf met factuur dus niet. Enig idee waar ik die kan vinden en terug kan zetten? Alvast bedankt!
Groetjes Rebecca
Dat kan ik vanaf hier niet zeggen, aangezien ik geen idee heb welke plugin je gebruikt die deze order status erin heeft gezet. Wellicht dat deze plugin niet meer actief is en het daardoor verdwenen is uit het overzicht?
Beste, wat kun je het beste doen als de status bestelling mislukt is? Hoe kun je woocommerce de opdracht geven om het nog eens te proberen de betaling af te schrijven?
Dat doet WooCommerce niet. De gebruiker zal alsnog zelf actie moeten ondernemen om de betaling te voldoen.
Bij de status Wachtend op betaling wordt een tijdslimiet gehanteerd. Daarna komt de status op Geannuleerd.
Kan dit tijdslimiet ergens ingesteld worden?
Ja, dit kan via WooCommerce -> Producten -> Voorraad en dan de optie Voorraad behouden. Het klinkt een beetje als een omweg, maar het heeft dus met de voorraad te maken hoelang die vast gehouden wordt voordat een bestelling op geannuleerd komt te staan.
Dankjewel Maikel. Ik vergeet erbij te melden dat het om een LearnDash Cursus gaat. Ik zie daar geen voorraad.
Ik denk dat je dan zelf geen tijd kunt instellen, maar dat het afhangt van hoe je betaalprovider ermee omgaat en nog een signaal afgeeft richting WooCommerce. Bij mij past dit zichzelf automatisch aan na 2 weken (ja, dat duurt best lang, maar ik let er eerlijk gezegd nooit op).
Dank voor je vele nuttige info ! Vraagje: Is het mogelijk om een bestelstatus toe te voegen ? Dus tussen “in behandeling” en “afgerond”. Bijv “verzonden” ? Ik hoor het graag van je. mvg Francoise
Ja, dit kan met de plugin WooCommerce Order Status Manager.
Hallo Maikel
kan ik ook bestellingen zoeken op bijvoorbeeld Order ID of klantnaam?
ik zie dat er wel een veldje Bestellingen zoeken is maar wat ik er ook invoer er wordt niets gevonden
Normaliter hoor je gewoon iets te kunnen vinden op beide manieren. Dus zowel op naam als op ID. Waarom het bij jou niet werkt durf ik vanaf hier niet te zeggen.
Hallo Maikel,
Allereerst bedankt voor dit artikel en alle waardevolle artikelen die je al hebt geschreven.
Uiteraard heb ik ook een vraagje, er is een Paypal betaling verricht via WooCommerce, alleen binnen WooCommerce stond een verkeerd e-mailadres ingesteld voor PayPal.
Nu heb ik al gelezen dat wanneer een bedrag voor 30 dagen niet wordt geclaimd, het bedrag automatisch terug wordt overgemaakt.
Als ik nu de bestelling annuleer, ontvangt de klant dan ook direct het overgemaakte bedrag terug?
Alvast bedankt voor je reactie!
Groeten Maurice
Eerlijk gezegd heb ik geen idee. Nooit hoeven te doen. Ik verwacht het niet, omdat er vermoedelijk geen verbinding gemaakt kan worden met het account omdat het niet bestaat. Maar wie weet.
hi,
als je een abbo hebt lopen en je wil na 3 maanden stoppen dus definitief en niet tijdelijk. Kan je dan op annuleren klikken of annuleert hij dan ook automatisch de 3 betalingen die al zijn geweest?
Wanneer het abonnement wordt geannuleerd zal vanaf dat moment niks meer geïncasseerd worden. Betalingen die al gedaan zijn blijven geldig en worden niet teruggeboekt.
Hallo Maikel, de status ‘wachtend op betaling’ gaat niet automatisch over in ‘geannuleerd’ na een bepaalde tijd. Kan ik dat ergens instellen in Woocommerce?
We hebben namelijk een maximaal aantal plaatsen voor een webinar. Als er bijv. 5 bestellingen op de status op ‘wachtend op betaling’ staan houd hij deze plaatsen ‘bezet’. Maar in de webshop geeft ‘ie nog wel aan dat deze plaatsen beschikbaar zijn. Dat is verwarrend voor de klant, op de productpagina wordt aangegeven dat er bijv. nog 5 plaatsen beschikbaar zijn en pas als ze doorgaan naar de winkelmand krijgt de klant te zien dat er geen voorraad meer is. Om dat te voorkomen, zou ik graag willen dat de status van ‘wachtend op betaling’ automatisch na 1 uur naar status ‘ geannuleerd’ gaat. Kan ik dat ergens instellen? Alvast bedankt!
Tijd kun je aanpassen bij WooCommerce -> Instellingen -> Producten -> Voorraad en dan de optie Voorraad behouden (minuten).
Beste Maikel,
Wat heeft u een informatieve Website, complimenten!
Wij hebben een vraagje m.b.t. ‘Op factuur’ betalingen.
Klanten die van ons de klantrol ‘Op factuur’ krijgen toegewezen kunnen op factuur betalen. Uit de test bestelling komt het volgende probleem naar voren nl. dat deze klanten, net als de klanten die via Ideal of Creditcard betalen, automatisch de factuur krijgen toegestuurd, met de medling dat de factuur is voldaan. Echter is de factuur bij ‘Op factuur’ betaling nog niet voldaan.
Kunnen wij in Woocemmerce iets wijzigen waardoor de factuur niet automatisch op voldaan staat?
M.v.g. René
Ik weet niet hoe je de facturen laat genereren, hier is het namelijk van afhankelijk. WooCommerce zelf heeft 0 invloed op facturen. Het is de plugin of koppeling die je hiervoor gebruikt waar je het hoort te kunnen instellen.
Beste, ik heb een worpress site die gekoppeld is aan een Moodle leerplatform via plugin Edwiser. Ik zou graag, voor klanten die digitaal niet zo handig zijn, manueel een bestelling in hun naam doen in de woocommerce. Ik wil nadien een factuur sturen dat ze manueel via overschrijving kunnen betalen. Ik zou ook soms de prijs moeten kunnen aanpassen, via bv een kortingsbon. Kortingsbonnen aanmaken kan ik, manueel een bestelling doen ook denk ik, hoe zorg ik bij manuele bestelling een kortingsbon kan gebruiken en enkel een factuur verstuur, die via overschrijving kan betaald worden? Geen automatische factuur is ook een optie, dan maak ik wel een manuele.
Dit is een kwestie van zelf een bestelling handmatig aanmaken. Hoe het verder zit met de factuur hangt helemaal af van waarmee je dit gekoppeld hebt.
Graag zou ik de bestellingen van mijn virtuele producten handmatig goedkeuren. Standaard rond WooCommerce bestellingen van alle virtuele-downloadbare producten direct af.
Heb je enig idee hoe ik mijn bestellingen met virtuele producten handmatig kan goedkeuren?
Wat is de reden dat je voor virtuele producten hebt gekozen? Je zal een plugin of code moeten vinden die je hierbij kan helpen.
Hoi Maikel,
Heb jij ervaring met de status delivered? Ik heb een bestelling die status gegeven (ipv afgerondd) en nu is de bestelling helemaal verdwenen uit de order lijst. De klant is er nog wel (bij klanten), maar de bestelling is nergens meer te vinden. Enig idee hoe ik dit terugkrijg?
Alvast dank!
Dit is geen standaard status. Deze zal er met behulp van een plugin of iets dergelijks zijn ingekomen. Ik kan je dus niet direct vertellen waar dit staat vanaf hier.
Hey hallo,
Ben al een tijdje op zoek naar een oplossing voor het volgende probleem. Maar desondanks heb ik de oplossing nog niet gevonden.
Mijn billing address gegevens worden niet weergegeven bij factuurgegevens. Alsook geeft hij een melding “Niet beschikbaar” in de mail die verstuurd wordt.
Weet jij toevallig wat het probleem is? De gegevens worden wel degelijk ingevuld maar worden niet mee verstuurd en komen ook niet bij factuuradres in bestelstatus.
Nog nooit eerder gehoord, dus ik kan het helaas met deze informatie verder ook niet zeggen.
Dag Toon,
Ik gebruik de plugin Woocommerce pdf invoices & packing slips. Hiermee heb je volledige controle over je layout van pdf en welke gegevens erop moeten staan. Dit kan je probleem wel oplossen.
Hi Maikel,
Wij hebben 2 afgeronde bestellingen die niet terug te vinden zijn nadat ze die status kregen. Ze zijn ook niet terug te zien in de rapporten.
Heb je enig idee wat hier fout gaat?
Groetjes Frederique
Nee, nog nooit meegemaakt. Deze bestellingen zullen vermoedelijk of door iemand verwijderd zijn of er is een backup of iets dergelijks teruggezet, waarna het is verdwenen.
Goedenavond Maikel, prettige website met veel informatie, dankjewel!
Ik heb een vraag over een bestelling die nog niet verstuurd is en waarbij de klant een product wil ruilen naar een kleinere maat dan in eerste instantie gekozen en ook al betaald is. Ik weet hoe ik een product kan verwijderen en toevoegen, maar daarmee berekent Woocommerce niet het juiste prijsverschil. Het verwijderde product verdwijnt namelijk gewoon uit de lijst zonder dat er een berekening volgt. Weet jij hoe ik wel een ruiling kan doen en het verschil in betaald en terug te betalen kan regelen? Alvast bedankt voor je tijd en moeite! Vriendelijke groet,
Bestellingen op die manier wijzigen zou ik niet direct doen, daar er gegevens verloren gaan (oorspronkelijke bestelling) en dit boekhoudtechnisch ook niet helemaal goed gaat dan. Je zal eerst een credit moeten maken aanmaken voor de grotere maat en dan kun je in een nieuwe bestelling de kleinere maat toevoegen. Vervolgens kun je het terug te betalen bedrag verrekenen.
Kan ik bestellingen ontvangen en laten afrekenen via Multisafepay – Bancontact zonder er automatisch een factuur wordt aangemaakt? Dus enkel de bestelbon?
Het gaat om kleine aankoopbedragen die zowel online kunnen afgerekend worden als ter plaatse via cash / bancontact / payconiq.
Deze orders worden namelijk geboekt via het kassasysteem in de winkel in de dagontvangsten en zouden dus dubbele transacties veroorzaken indien er automatische een factuur wordt opgemaakt.
WooCommerce maakt van zichzelf geen facturen aan. Het is dus maar net hoe je alles zelf hebt ingesteld met behulp van plugins/koppelingen.
Hi Maikel,
Ik heb de betaalmethode ‘directe bankoverschrijving’ gebruikt om ervoor te zorgen dat de klant op ‘rekening’ kan betalen. Echter wanneer de bestelling geplaatst is krijg ik:
1. Geen melding in het dashboard dat er een nieuwe bestelling is;
2. Heeft de order de status ‘in de wacht’.
Heb jij enig idee hoe ik de status automatisch naar ‘in behandeling’ kan wijzigen?
Groet Jelle
1 en 2 hebben met elkaar te maken. Want ik neem aan dat je bij normale bestellingen die in behandeling komen je alles wel normaal ziet staan?
Je kunt onderstaande code gebruiken in het functions.php-bestand van je thema:
add_action( 'woocommerce_thankyou_bacs', 'bacs_order_payment_processing_order_status', 10, 1 );
function bacs_order_payment_processing_order_status( $order_id ) {
if ( ! $order_id ) {
return;
}
$order = wc_get_order( $order_id );
if ( in_array( $order->get_status(), array('on-hold', 'pending') ) ) {
$order->update_status('processing');
} else {
return;
}
Hi Maikel,
Bedankt voor je snelle reactie! Een bestelling die betaald wordt met iDeal krijgt inderdaad de status ‘in behandeling’.
Ik heb je aanvullende code toegevoegd, alleen krijg ik de volgende foutmelding:
“Je wijzigingen in de PHP-code zijn teruggedraaid vanwege een fout op regel 190 in het bestand wp-content/themes/hello-elementor/functions.php. Los dit op en probeer opnieuw op te slaan.
syntax error, unexpected end of file”
Enig idee waardoor dit komt en hoe ik dit kan oplossen?
Groet Jelle
Heb de oplossing gevonden. Moest de laatste } toevoegen met een spatie ervoor 🙂
Thanks voor je hulp. Het werkt top!
Hoi Maikel
Wat een onwijs fijne blogs heb je. Heel prettig dat er zo duidelijk in het NL eea wordt uitgelegd.
Ik vroeg me af of jij een dashboard oid kan tippen waar ik orders kan bijhouden/verwerken vanuit onze winkel? Zodat mijn team niet constant in wordpress hoeft in te loggen? Wij gaan bijna over naar onze nieuwe shop via Woo.
groet
Kirsten
Ik heb helaas geen tip voor je. Er is voor zover ik weet niet echt een standaard systeem die je hiervoor kunt gebruiken, hoewel die er ongetwijfeld vast wel ergens zal zijn.
Geen ervaring mee. Ik weet wel je op de website van WooCommerce zelf hier ook een plugin voor kunt vinden. Het gaat dan om WooCommerce Order Status Manager.
Hi Maikel,
Wij zijn eigenlijk op zoek naar custom order statussen, heb je toevallig ervaring met deze plugin? :
https://www.tychesoftwares.com/store/premium-plugins/custom-order-status-woocommerce/?utm_source=wprepo&utm_medium=prolink&utm_campaign=CustomStatus
Of weet je toevallig hier iets voor? Het gaat er om dat we eigen statussen kunnen maken per order.
Groet,
Hi Maikel,
Goed artikel dank daarvoor. Eén vraag hoe wijzig je de bankrekening van een klant die maandelijks betaalt via SEPA? Ze koopt bij ons een cursus en betaalt die maandelijks maar er moet nu van een andere bankrekening worden afgeschreven. Het je idee hoe we dat moeten doen?
Gr Eddie
Ik denk dat je dit via WooCommerce Subscriptions doet? Je kunt dat zelf niet wijzigen. De SEPA machtiging is gegeven voor desbetreffende rekeningnummer en niet de nieuwe. Er zal dus opnieuw een actie ondernomen worden met het andere bankrekeningnummer. Zie ook de documentatie: https://docs.woocommerce.com/document/subscriptions/customers-view/#section-12
ik heb een gedeeltelijke terugbetaling gedaan (1 artikel). Op het scherm is de terugbetaling netjes zichtbaar (bij bestelling). Maar bij de pdf is de oude factuur nog zichtbaar. Hoe kijg ik de nieuwe/juiste factuur?
Dit hangt helemaal van je factuur plugin af en of hier de mogelijkheid in zit om een creditfactuur te maken.
Hoi!
Ik heb 2 vragen:
– Als ik in een bestelling zit wil ik graag gelijk doorklikken naar de volgende bestelling ipv weer terug naar bestellingen en dan op de volgende bestelling klikken (kost veel tijd). Hoe kan ik dat doen?
– Als ik naar bestellingen ga in Woocommerce wil ik graag standaard alleen de bestellingen in behandeling zien en niet alle bestellingen en steeds weer op bestellingen in behandeling moeten klikken. Hoe kan ik dat instellen?
Alvast bedankt! Groet, Sanne
Beide opties zijn eigenlijk niet mogelijk. Ik weet ook niet of er een plugin voor is die dit wel mogelijk maakt. Veel bedrijven exporteren de bestellingen, zodat alles in een excel-overzicht zit en werken vanuit daar verder.
Je kunt ook standaard op het bestellingoverzicht blijven. Je kunt op het oogje klikken om direct de besteldetails te zien. Je hoeft dan ook maar 1 keer op de “in behandeling” bestellingen te klikken.
Bedankt voor je antwoord! Bizar dat dit niet mogelijk is, voor mij kost het nu heel veel tijd omdat laden heel lang duurt. En via het oogje is op zich wel een optie, maar daar kan ik de bestelling niet exporteren naar MyParcel. In mijn hoofd was het heel logisch om daar te gaan naar de volgende bestelling in de bestelling, maar dat is dus blijkbaar niet zo.
Ja, dat is ook een hele logische gedachtegang. Helaas is WooCommerce nog niet zover hierin.
Hai Maikel,
Heb twee vragen over het gebruik van Woocommerce. Ben gestart met een start/verzamelpagina waar ik duurzame producten verkoop van webshops. Mijn vraag is of er een tool is waarbij klanten bij mijn webshop het product in het winkelmandje kunnen plaatsen, afrekenen en de verkopende webshop automatisch de opdracht binnenkrijgt.
Hiernaast vroeg ik mij af of er een tool bestaat die automatisch een alert geeft bij prijswijzigingen of productwijzigingen.
Met vriendelijke groet,
Anna
Voor de notificaties als er een bestelling binnenkomt kun je kijken naar de plugin Advanced Notifications. Er zal verder geen tool bestaan voor wijzigingen, tenzij je leverancier hier een koppeling voor heeft gemaakt.
Hi! Ik ben op zoek naar een plugin of een mogelijkheid waarmee klanten producten toe kunnen voegen aan hun bestaande bestelling, die al wel is afgerekend maar nog niet verzonden. Heeft iemand enig idee hoe dit voor elkaar te krijgen is in WooCommerce?
Nee helaas, ik weet geen plugin die dit mogelijk maakt.
Ik gebruik woocommerce icm mollie om online cursussen te verkopen. De betaling via mollie lopen goed en ik zie ook in woocommerce de notitie “Bestelling afgerond met Mollie – iDEAL betaling” echter moet ik nogsteeds handmatig de status aanpassen van “in behandeling” naar “afgerond” voor de inlog IDs worden aangemaakt en worden gemaild naar de klant.
Is er de optie om de status automatisch naar afgerond te te verzetten zodra de mollie betaling is afgerond?
Alvast bedankt voor je antwoord!
Ja, dit is mogelijk. Zie hiervoor het artikel order status automatisch afronden.
als ik een bestelling binnen krijg die een betaaltermijn van 14 dagen heeft en hij staat in “de wacht of “wacht op betaling word hij naar een paar dagen automatisch geannuleerd. hoe kan je dit voorkomen?
Dit heeft te maken met je voorraad instellingen. Je kunt dit wijzigen bij WooCommerce -> Instellingen -> Producten -> Voorraad. Hier zie je het kopje “Voorraad behouden (minuten)” staan waarmee je kunt aangeven wanneer een bestelling op geannuleerd komt te staan. Wanneer je hier niks invult, zal de bestelling in de wacht blijven staan.
Hi,
Hoe kan het dat ik de bestelling niet meer kan bewerken. Ik heb een bestelling teruggekregen en deze moet worden terug betaald. De bestelling staat nog in behandeling dus het zou moeten werken? Maar ik kan helaas geen bedrag invullen bij het terugbetalen. Hoe los ik dit op ?
Je moet aangeven welk artikel teruggestuurd is en je een terugbetaling voor wilt doen. De prijs van het product wordt dan automatisch in het grijze vak getoond en kun je dan terugbetalen.
Wellicht dat met een bepaalde plugin kan, maar dat durf ik niet te zeggen. Wat je in elk geval sowieso kan doen, is bij het besteloverzicht rechtsboven op “Scherminstellingen” klikken en vervolgens het aantal items per pagina aanpassen. Zo hoeft het niet per 20, maar kan het bijvoorbeeld ook per 100. Let er wel op dat je het mailtje uitzet, anders krijgen mensen met oude bestellingen opeens weer een mail, terwijl het niet meer van toepassing is.
Dag! Is er ook een mogelijkheid om alle bestellingen van In Behandeling naar Afgerond te zetten? Niet per pagina? Collega voor mij heeft dit nooit gedaan en nu staan er duizenden bestelling op In Behandeling, ik zou deze graag in Afgerond zien staan zonder 490 pagina’s af te moeten. Alvast bedankt!
Goedemiddag,
Ik ben vrij nieuw maar ik wil graag weten of dat woocommerce enkel een registratie is van geplaatste orders op je eigen website of dat je daadwerkelijk ook bestellingen kan laten doorvoeren en laten bestellen via woocommerce bij je eigen leverancier. Hierdoor hoef je dan deze handeling niet zelf uit te voeren en wordt de bestelling direct via woocommerce doorgezet naar je leverancier.
Hoor het graag
Gr Erwin
Heb je 1 leverancier? Dan zou je de orderbestellingsmails ook kunnen doorsturen naar je leverancier. Heb je meerdere Leveranciers, dan zou je kunnen kijken naar een plugin als WooCommerce dropshipping.
Is het ook mogelijk om om in je dashboard in één oogopslag te zien welke artikelen een klant heeft besteld? In het overzicht zie ik alleen de naam van de klant met bestelnummer, datum, status, facturering en het totaalbedrag. Is het ook mogelijk om het artikel toe te voegen? Onder scherminstellingen is deze optie ook niet aanwezig…
Tussen de bestelnummer van de klant en de datum zie je een oogje staan. Wanneer je hierop klikt krijg je een overzicht van de bestelling te zien. Dit is momenteel de enige manier om het vanuit het overzicht te zien.
Wellicht dat er een plugin bestaat die het direct kan toevoegen in het overzicht, maar ik ken hem vooralsnog niet.
Bij annuleren en gedeeltelijk retourboeken moet er een credit factuur gegenereerd worden voor in de boekhouding. Hoe gaat dit in woocommerce. Moet ik dan bij bestelling acties wat aanklikken (zie opties) zodat er een credit factuur wordt aangemaakt voor de boekhouding.
WooCommerce heeft van zichzelf geen credit factuur optie. Je kunt producten wel in het systeem op terugbetaald zetten, maar er wordt dan niet direct een credit factuur gemaakt. Je zal dit dus zelf moeten doen of met behulp van een extra (credit)facturen plugin.
Als ik de betaling doe naar ‘geannuleerd’ is de voorraad dan meteen ook terug ?
Nee helaas, die moet je alsnog handmatig terugzetten als ik het goed heb.
Hi Maikel,
Nergens een optie om bestellingen terug op voorraad te zetten met een ‘knop’
Klopt, dit moet je handmatig terugzetten en hiermee bedoel ik bij de producten. De reden hiervan is dat een bestelling om diverse redenen geannuleerd kan worden.
Wanneer je een bestelling terugbetaald via WooCommerce kun je er wel voor zorgen dat de voorraad direct wordt teruggezet.
Dankjewel Maikel, ik merk dat de status Wachtend op betaling na verloop van tijd verandert in Geannuleerd zonder tussenkomst. Er zit kennelijk een periode in de WC-programmatuur dan wel in gesprek tussen WC en Mollie? Idee hoe ik die termijn kan weghalen of verlengen? Ik moet nu een serie ‘Geannuleerden’ weer terugzetten naar ‘Wachtend op betaling’.
Over wat voor soort betalingen heb je het dan? Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat je geannuleerde betalingen terug op wachtend op betaling wilt zetten en wat de reden hiervan is. Overschrijvingen horen bijvoorbeeld in de wacht te komen staan. iDEAL betalingen die niet voldaan worden, zullen na een uur ook niet betaald worden, omdat iemand dan toch iets anders aan het doen is en hoogstens een nieuwe bestelling zal plaatsen op een later moment.
Ik heb verder helaas ook geen oplossing voor je.
Dit probleem zit ik ook mee. Maar ik heb wel aangevinkt dat een bestelling niet standaard wordt geannuleerd als er nog niet betaald is. Toch doet woocommerce dat wel. Van de mensen die op rekening bestellen heb ik nu in woocommerce geen handig overzicht. Ik moet nu heel ouderwets deze facturen printen en in een map stoppen om in de gaten te houden of ze betaald hebben. Bestaat hier wellicht een plugin voor?
ik heb woocommerce plugin aan de website toegevoegd en allerlei producten . Maar bij de plugin komt er ook een pagina bestellingen n je dashboard waar je dus kan zien of er bestellingen zijn maar als er door mij een test bestelling word gedaan komt er alleen maar een balkje zonder inhoud klopt dat?
Ik heb even geen beeld wat je zegt met dat je een balk zonder inhoud ziet. Het zal echter vermoedelijk niet kloppen indien alles goed is ingevuld bij de testbestelling.
Hallo,
Mooi artikel! ik heb echter nog een vraag.
Ik gebruik voor mijn website woocommerce stock manager. nu wil ik ook bestelde orders bij de leverancier kunnen bijhouden en inzien. Met welke plugin kan dit?
Kan ik je helaas niet vertellen. Heb ik nog nooit mee gewerkt.
Ik heb echt heel lang gezocht en ben zo blij met dit artikel! Ik dacht dat als iemand de betaling had afgerond, woocommerce dit standaard verwerkte. Het is dus normaal dat er na een bestelling en betaling nog steeds ” wachtend op betaling ” staat? Dit moet je dus zelf handmatig aanpassen?
Om wat voor betaling gaat het? Betalingen via bijvoorbeeld iDEAL zouden niet op wachtend op betaling mogen staan als er betaald is, daar de betaling direct verwerkt is en dit voor jou dan in WooCommerce zichtbaar hoort te zijn.
Hallo Maikel en Ninke,
Ook ik gebruik Woocommerce en Mollie.
De betalingen gaan via iDeal, maar blijven op “wachtend op betaling” staan, terwijl er al betaald is.
Weet je hoe ik dit kan oplossen, Maikel?
Verneem het graag.
Je kunt hiervoor het beste contact opnemen met Mollie zelf. Wanneer er een bug is waardoor dit ontstaat, dan kunnen zij dit voor je oplossen.
Helaas hebben de medewerkers van Mollie die ik heb gesproken aangegeven dat zij dit niet voor me kunnen oplossen. Heb je een alternatief?
Ik ontwikkel de Mollie plugin voor WooCommerce, zou je mij willen mailen op david@paytium.nl?
Hoi Joly,
Heb je het nog weten op te lossen? Ik heb sinds mijn webshop online staat hetzelfde probleem…
Alvast bedankt!
Hallo,
dank voor je artikel.
Ik zou graag een bestelstatus ‘verzonden’ willen toevoegen. Deze is standaard niet beschikbaar. Dat de klanten weten dat de bestelling reeds de deur uit is.
Bestelling Afgerond bestaat wel, maar dat betekent dat de bestelling ook al is ontvangen.
Weet jij een mogelijkheid om dit te realiseren? Alvast bedankt.
Groet Dennis
Bestelling afgerond betekend in WooCommerce dat jij de bestelling hebt afgerond en dat de klant de bestelling kan ontvangen, dus dat het is verzonden.
Een extra fase toevoegen zal maatwerk zijn.