WooCommerce bestelstatus overzicht en mogelijkheden

Wanneer de eerste bestellingen op je WooCommerce-webshop binnendruppelen, kom je vanzelf de bestelstatus tegen.

In WooCommerce zijn allerlei verschillende bestelstatussen die op verschillende momenten gebruikt worden. Het is zelfs zo dat je zelf ook de status kunt wijzigen en dit is ook nodig om het overzicht te houden.

In dit artikel zal ik je vertellen wat alle bestelstatussen betekenen en hoe je de status van een bestelling kunt wijzigen.

De verschillende bestelstatussen

Bestellingen worden aangemaakt wanneer een klant probeert te betalen op je webshop. Het bestellingsoverzicht is alleen zichtbaar voor beheerders en shop manager gebruikersaccounts. Redacteuren en lager zien hier dus niets van.

Elke bestelling krijgt een unieke bestelling ID waar je op kunt klikken om naar de bestelling te gaan. Deze ID’s zijn niet opeenvolgend omdat het een post ID is. Mocht je wel een opeenvolgend nummer willen, bekijk dan het artikel Aangepaste bestelnummers in WooCommerce.

Elke bestelling die in WooCommerce binnenkomt heeft een status. Bestelstatussen vertellen je hoe het ervoor staat met de bestelling. Het start met “Wacht op betaling” en eindigt met “Afgerond”. De volgende bestelstatussen zijn standaard beschikbaar in WooCommerce:

  • Wachtend op betaling: Bestelling ontvangen (nog niet betaald)
  • Mislukt: De betaling mislukt of geweigerd (nog niet betaald).
  • In behandeling: De betaling is ontvangen en de voorraad is verlaagd. Je kunt het pakketje nu verzenden.
  • Afgerond: De bestelling is verzonden en volledig afgerond.
  • In de wacht: Je wacht nog op de betaling en de voorraad is al verlaagd. Je moet zelf handmatig de betaling controleren (bijv. bankoverschrijving).
  • Geannuleerd: Geannuleerd door de klant of een beheerder. Je hoeft verder niks meer te doen.
  • Terugbetaald: Een beheerder van de webshop heeft de klant (deels) terugbetaald.

Bij verschillende bestelstatussen kunnen er automatisch e-mails verzonden worden naar jou of je klanten. Je kunt dit instellen bij de e-mail instellingen van WooCommerce.

Hoe kun je een bestelstatus wijzigen?

Bestelstatussen worden niet automatisch op afgerond gezet. De reden hiervan is dat je op deze manier zelf het overzicht kunt houden. Bestellingen in behandeling moeten worden verzonden en nadat je dit hebt gedaan kun je de bestelling op afgerond zetten.

Om de bestelstatus van een bestelling op afgerond of een andere bestelstatus te zetten, zal je als eerste naar het bestellingsoverzicht moeten gaan en klikken op het bestelnummer van de bestelling. Je komt vervolgens op de bewerkpagina van een bestelling uit.

Bestelstatus van een bestelling wijzigen in WooCommerce

Het enige wat je hier hoeft te doen is bij bestelstatus op het dropdown-menu te klikken en een andere bestelstatus te kiezen. Zodra je dit gedaan hebt kun je de bestelling aan de rechterkant bijwerken. Er zal nu automatisch een e-mail verzonden worden indien dit is ingesteld.

41 reacties Laat een reactie achter

  1. Hoi!
    Ik heb 2 vragen:
    – Als ik in een bestelling zit wil ik graag gelijk doorklikken naar de volgende bestelling ipv weer terug naar bestellingen en dan op de volgende bestelling klikken (kost veel tijd). Hoe kan ik dat doen?
    – Als ik naar bestellingen ga in Woocommerce wil ik graag standaard alleen de bestellingen in behandeling zien en niet alle bestellingen en steeds weer op bestellingen in behandeling moeten klikken. Hoe kan ik dat instellen?

    Alvast bedankt! Groet, Sanne

    • Beide opties zijn eigenlijk niet mogelijk. Ik weet ook niet of er een plugin voor is die dit wel mogelijk maakt. Veel bedrijven exporteren de bestellingen, zodat alles in een excel-overzicht zit en werken vanuit daar verder.
      Je kunt ook standaard op het bestellingoverzicht blijven. Je kunt op het oogje klikken om direct de besteldetails te zien. Je hoeft dan ook maar 1 keer op de “in behandeling” bestellingen te klikken.

      • Bedankt voor je antwoord! Bizar dat dit niet mogelijk is, voor mij kost het nu heel veel tijd omdat laden heel lang duurt. En via het oogje is op zich wel een optie, maar daar kan ik de bestelling niet exporteren naar MyParcel. In mijn hoofd was het heel logisch om daar te gaan naar de volgende bestelling in de bestelling, maar dat is dus blijkbaar niet zo.

  2. Hai Maikel,

    Heb twee vragen over het gebruik van Woocommerce. Ben gestart met een start/verzamelpagina waar ik duurzame producten verkoop van webshops. Mijn vraag is of er een tool is waarbij klanten bij mijn webshop het product in het winkelmandje kunnen plaatsen, afrekenen en de verkopende webshop automatisch de opdracht binnenkrijgt.

    Hiernaast vroeg ik mij af of er een tool bestaat die automatisch een alert geeft bij prijswijzigingen of productwijzigingen.

    Met vriendelijke groet,

    Anna

  3. Hi! Ik ben op zoek naar een plugin of een mogelijkheid waarmee klanten producten toe kunnen voegen aan hun bestaande bestelling, die al wel is afgerekend maar nog niet verzonden. Heeft iemand enig idee hoe dit voor elkaar te krijgen is in WooCommerce?

  4. Ik gebruik woocommerce icm mollie om online cursussen te verkopen. De betaling via mollie lopen goed en ik zie ook in woocommerce de notitie “Bestelling afgerond met Mollie – iDEAL betaling” echter moet ik nogsteeds handmatig de status aanpassen van “in behandeling” naar “afgerond” voor de inlog IDs worden aangemaakt en worden gemaild naar de klant.

    Is er de optie om de status automatisch naar afgerond te te verzetten zodra de mollie betaling is afgerond?

    Alvast bedankt voor je antwoord!

  5. als ik een bestelling binnen krijg die een betaaltermijn van 14 dagen heeft en hij staat in “de wacht of “wacht op betaling word hij naar een paar dagen automatisch geannuleerd. hoe kan je dit voorkomen?

    • Dit heeft te maken met je voorraad instellingen. Je kunt dit wijzigen bij WooCommerce -> Instellingen -> Producten -> Voorraad. Hier zie je het kopje “Voorraad behouden (minuten)” staan waarmee je kunt aangeven wanneer een bestelling op geannuleerd komt te staan. Wanneer je hier niks invult, zal de bestelling in de wacht blijven staan.

  6. Hi,

    Hoe kan het dat ik de bestelling niet meer kan bewerken. Ik heb een bestelling teruggekregen en deze moet worden terug betaald. De bestelling staat nog in behandeling dus het zou moeten werken? Maar ik kan helaas geen bedrag invullen bij het terugbetalen. Hoe los ik dit op ?

  7. Wellicht dat met een bepaalde plugin kan, maar dat durf ik niet te zeggen. Wat je in elk geval sowieso kan doen, is bij het besteloverzicht rechtsboven op “Scherminstellingen” klikken en vervolgens het aantal items per pagina aanpassen. Zo hoeft het niet per 20, maar kan het bijvoorbeeld ook per 100. Let er wel op dat je het mailtje uitzet, anders krijgen mensen met oude bestellingen opeens weer een mail, terwijl het niet meer van toepassing is.

  8. Dag! Is er ook een mogelijkheid om alle bestellingen van In Behandeling naar Afgerond te zetten? Niet per pagina? Collega voor mij heeft dit nooit gedaan en nu staan er duizenden bestelling op In Behandeling, ik zou deze graag in Afgerond zien staan zonder 490 pagina’s af te moeten. Alvast bedankt!

  9. Goedemiddag,

    Ik ben vrij nieuw maar ik wil graag weten of dat woocommerce enkel een registratie is van geplaatste orders op je eigen website of dat je daadwerkelijk ook bestellingen kan laten doorvoeren en laten bestellen via woocommerce bij je eigen leverancier. Hierdoor hoef je dan deze handeling niet zelf uit te voeren en wordt de bestelling direct via woocommerce doorgezet naar je leverancier.

    Hoor het graag

    Gr Erwin

  10. Is het ook mogelijk om om in je dashboard in één oogopslag te zien welke artikelen een klant heeft besteld? In het overzicht zie ik alleen de naam van de klant met bestelnummer, datum, status, facturering en het totaalbedrag. Is het ook mogelijk om het artikel toe te voegen? Onder scherminstellingen is deze optie ook niet aanwezig…

    • Tussen de bestelnummer van de klant en de datum zie je een oogje staan. Wanneer je hierop klikt krijg je een overzicht van de bestelling te zien. Dit is momenteel de enige manier om het vanuit het overzicht te zien.

      Wellicht dat er een plugin bestaat die het direct kan toevoegen in het overzicht, maar ik ken hem vooralsnog niet.

  11. Bij annuleren en gedeeltelijk retourboeken moet er een credit factuur gegenereerd worden voor in de boekhouding. Hoe gaat dit in woocommerce. Moet ik dan bij bestelling acties wat aanklikken (zie opties) zodat er een credit factuur wordt aangemaakt voor de boekhouding.

    • WooCommerce heeft van zichzelf geen credit factuur optie. Je kunt producten wel in het systeem op terugbetaald zetten, maar er wordt dan niet direct een credit factuur gemaakt. Je zal dit dus zelf moeten doen of met behulp van een extra (credit)facturen plugin.

  12. Dankjewel Maikel, ik merk dat de status Wachtend op betaling na verloop van tijd verandert in Geannuleerd zonder tussenkomst. Er zit kennelijk een periode in de WC-programmatuur dan wel in gesprek tussen WC en Mollie? Idee hoe ik die termijn kan weghalen of verlengen? Ik moet nu een serie ‘Geannuleerden’ weer terugzetten naar ‘Wachtend op betaling’.

    • Over wat voor soort betalingen heb je het dan? Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat je geannuleerde betalingen terug op wachtend op betaling wilt zetten en wat de reden hiervan is. Overschrijvingen horen bijvoorbeeld in de wacht te komen staan. iDEAL betalingen die niet voldaan worden, zullen na een uur ook niet betaald worden, omdat iemand dan toch iets anders aan het doen is en hoogstens een nieuwe bestelling zal plaatsen op een later moment.

      Ik heb verder helaas ook geen oplossing voor je.

    • Dit probleem zit ik ook mee. Maar ik heb wel aangevinkt dat een bestelling niet standaard wordt geannuleerd als er nog niet betaald is. Toch doet woocommerce dat wel. Van de mensen die op rekening bestellen heb ik nu in woocommerce geen handig overzicht. Ik moet nu heel ouderwets deze facturen printen en in een map stoppen om in de gaten te houden of ze betaald hebben. Bestaat hier wellicht een plugin voor?

  13. ik heb woocommerce plugin aan de website toegevoegd en allerlei producten . Maar bij de plugin komt er ook een pagina bestellingen n je dashboard waar je dus kan zien of er bestellingen zijn maar als er door mij een test bestelling word gedaan komt er alleen maar een balkje zonder inhoud klopt dat?

  14. Hallo,

    Mooi artikel! ik heb echter nog een vraag.
    Ik gebruik voor mijn website woocommerce stock manager. nu wil ik ook bestelde orders bij de leverancier kunnen bijhouden en inzien. Met welke plugin kan dit?

  15. Ik heb echt heel lang gezocht en ben zo blij met dit artikel! Ik dacht dat als iemand de betaling had afgerond, woocommerce dit standaard verwerkte. Het is dus normaal dat er na een bestelling en betaling nog steeds ” wachtend op betaling ” staat? Dit moet je dus zelf handmatig aanpassen?

    • Om wat voor betaling gaat het? Betalingen via bijvoorbeeld iDEAL zouden niet op wachtend op betaling mogen staan als er betaald is, daar de betaling direct verwerkt is en dit voor jou dan in WooCommerce zichtbaar hoort te zijn.

      • Hallo Maikel en Ninke,

        Ook ik gebruik Woocommerce en Mollie.

        De betalingen gaan via iDeal, maar blijven op “wachtend op betaling” staan, terwijl er al betaald is.
        Weet je hoe ik dit kan oplossen, Maikel?
        Verneem het graag.

  16. Hallo,

    dank voor je artikel.

    Ik zou graag een bestelstatus ‘verzonden’ willen toevoegen. Deze is standaard niet beschikbaar. Dat de klanten weten dat de bestelling reeds de deur uit is.

    Bestelling Afgerond bestaat wel, maar dat betekent dat de bestelling ook al is ontvangen.

    Weet jij een mogelijkheid om dit te realiseren? Alvast bedankt.

    Groet Dennis

    • Bestelling afgerond betekend in WooCommerce dat jij de bestelling hebt afgerond en dat de klant de bestelling kan ontvangen, dus dat het is verzonden.
      Een extra fase toevoegen zal maatwerk zijn.

Geef een reactie