WooCommerce bestelstatus overzicht en mogelijkheden

Wanneer de eerste bestellingen op je WooCommerce-webshop binnendruppelen, kom je vanzelf de bestelstatus tegen.

In WooCommerce zijn allerlei verschillende bestelstatussen die op verschillende momenten gebruikt worden. Het is zelfs zo dat je zelf ook de status kunt wijzigen en dit is ook nodig om het overzicht te houden.

In dit artikel zal ik je vertellen wat alle bestelstatussen betekenen en hoe je de status van een bestelling kunt wijzigen.

De verschillende bestelstatussen

Bestellingen worden aangemaakt wanneer een klant probeert te betalen op je webshop. Het bestellingsoverzicht is alleen zichtbaar voor beheerders en shop manager gebruikersaccounts. Redacteuren en lager zien hier dus niets van.

Elke bestelling krijgt een unieke bestelling ID waar je op kunt klikken om naar de bestelling te gaan. Deze ID’s zijn niet opeenvolgend omdat het een post ID is. Mocht je wel een opeenvolgend nummer willen, bekijk dan het artikel Aangepaste bestelnummers in WooCommerce.

Elke bestelling die in WooCommerce binnenkomt heeft een status. Bestelstatussen vertellen je hoe het ervoor staat met de bestelling. Het start met “Wacht op betaling” en eindigt met “Afgerond”. De volgende bestelstatussen zijn standaard beschikbaar in WooCommerce:

  • Wachtend op betaling: Bestelling ontvangen (nog niet betaald)
  • Mislukt: De betaling mislukt of geweigerd (nog niet betaald).
  • In behandeling: De betaling is ontvangen en de voorraad is verlaagd. Je kunt het pakketje nu verzenden.
  • Afgerond: De bestelling is verzonden en volledig afgerond.
  • In de wacht: Je wacht nog op de betaling en de voorraad is al verlaagd. Je moet zelf handmatig de betaling controleren (bijv. bankoverschrijving).
  • Geannuleerd: Geannuleerd door de klant of een beheerder. Je hoeft verder niks meer te doen.
  • Terugbetaald: Een beheerder van de webshop heeft de klant (deels) terugbetaald.

Bij verschillende bestelstatussen kunnen er automatisch e-mails verzonden worden naar jou of je klanten. Je kunt dit instellen bij de e-mail instellingen van WooCommerce.

Hoe kun je een bestelstatus wijzigen?

Bestelstatussen worden niet automatisch op afgerond gezet. De reden hiervan is dat je op deze manier zelf het overzicht kunt houden. Bestellingen in behandeling moeten worden verzonden en nadat je dit hebt gedaan kun je de bestelling op afgerond zetten.

Om de bestelstatus van een bestelling op afgerond of een andere bestelstatus te zetten, zal je als eerste naar het bestellingsoverzicht moeten gaan en klikken op het bestelnummer van de bestelling. Je komt vervolgens op de bewerkpagina van een bestelling uit.

Bestelstatus van een bestelling wijzigen in WooCommerce

Het enige wat je hier hoeft te doen is bij bestelstatus op het dropdown-menu te klikken en een andere bestelstatus te kiezen. Zodra je dit gedaan hebt kun je de bestelling aan de rechterkant bijwerken. Er zal nu automatisch een e-mail verzonden worden indien dit is ingesteld.

19 reacties Voeg ook een reactie toe

  1. Dankjewel Maikel, ik merk dat de status Wachtend op betaling na verloop van tijd verandert in Geannuleerd zonder tussenkomst. Er zit kennelijk een periode in de WC-programmatuur dan wel in gesprek tussen WC en Mollie? Idee hoe ik die termijn kan weghalen of verlengen? Ik moet nu een serie ‘Geannuleerden’ weer terugzetten naar ‘Wachtend op betaling’.

    • Over wat voor soort betalingen heb je het dan? Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat je geannuleerde betalingen terug op wachtend op betaling wilt zetten en wat de reden hiervan is. Overschrijvingen horen bijvoorbeeld in de wacht te komen staan. iDEAL betalingen die niet voldaan worden, zullen na een uur ook niet betaald worden, omdat iemand dan toch iets anders aan het doen is en hoogstens een nieuwe bestelling zal plaatsen op een later moment.

      Ik heb verder helaas ook geen oplossing voor je.

    • Dit probleem zit ik ook mee. Maar ik heb wel aangevinkt dat een bestelling niet standaard wordt geannuleerd als er nog niet betaald is. Toch doet woocommerce dat wel. Van de mensen die op rekening bestellen heb ik nu in woocommerce geen handig overzicht. Ik moet nu heel ouderwets deze facturen printen en in een map stoppen om in de gaten te houden of ze betaald hebben. Bestaat hier wellicht een plugin voor?

  2. ik heb woocommerce plugin aan de website toegevoegd en allerlei producten . Maar bij de plugin komt er ook een pagina bestellingen n je dashboard waar je dus kan zien of er bestellingen zijn maar als er door mij een test bestelling word gedaan komt er alleen maar een balkje zonder inhoud klopt dat?

  3. Hallo,

    Mooi artikel! ik heb echter nog een vraag.
    Ik gebruik voor mijn website woocommerce stock manager. nu wil ik ook bestelde orders bij de leverancier kunnen bijhouden en inzien. Met welke plugin kan dit?

  4. Ik heb echt heel lang gezocht en ben zo blij met dit artikel! Ik dacht dat als iemand de betaling had afgerond, woocommerce dit standaard verwerkte. Het is dus normaal dat er na een bestelling en betaling nog steeds ” wachtend op betaling ” staat? Dit moet je dus zelf handmatig aanpassen?

    • Om wat voor betaling gaat het? Betalingen via bijvoorbeeld iDEAL zouden niet op wachtend op betaling mogen staan als er betaald is, daar de betaling direct verwerkt is en dit voor jou dan in WooCommerce zichtbaar hoort te zijn.

      • Hallo Maikel en Ninke,

        Ook ik gebruik Woocommerce en Mollie.

        De betalingen gaan via iDeal, maar blijven op “wachtend op betaling” staan, terwijl er al betaald is.
        Weet je hoe ik dit kan oplossen, Maikel?
        Verneem het graag.

  5. Hallo,

    dank voor je artikel.

    Ik zou graag een bestelstatus ‘verzonden’ willen toevoegen. Deze is standaard niet beschikbaar. Dat de klanten weten dat de bestelling reeds de deur uit is.

    Bestelling Afgerond bestaat wel, maar dat betekent dat de bestelling ook al is ontvangen.

    Weet jij een mogelijkheid om dit te realiseren? Alvast bedankt.

    Groet Dennis

    • Bestelling afgerond betekend in WooCommerce dat jij de bestelling hebt afgerond en dat de klant de bestelling kan ontvangen, dus dat het is verzonden.
      Een extra fase toevoegen zal maatwerk zijn.

Geef een reactie