WooCommerce e-mailinstellingen

De e-mails die door WooCommerce verzonden worden zijn e-mails naar jou (de webshop eigenaar) of naar de klant.

Zo kun je als webshop eigenaar e-mails ontvangen bij nieuwe bestellingen en de klanten ontvangen een bevestiging van de bestelling.

De WooCommerce e-mailinstellingen voor de e-mails die WooCommerce automatisch verstuurt zijn gelukkig eenvoudig aan te passen.

In de e-mailinstellingen van WooCommerce kun je onder andere bepalen of de e-mails verzonden mogen worden, wat voor e-mail type gebruikt wordt, en nog een aantal andere dingen meer. In dit artikel kun je er alles over lezen.

Video: WooCommerce e-mailinstellingen

Wil je graag in beeld zien wat er allemaal mogelijk is met de e-mailinstellingen binnen WooCommerce? In onderstaande video kun je over mijn schouder meekijken.

Abonneer je op mijn YouTube kanaal

Vind je het prettiger om de uitleg in tekst te lezen of wil je nog meer informatie? Hieronder heb ik alles netjes voor je beschreven.

Alle WooCommerce e-mailmeldingen op een rij

Een WooCommerce webshop zal op verschillende momenten e-mailmeldingen verzenden, tenzij je de meldingen hebt uitgeschakeld.

De volgende e-mailmeldingen kunnen standaard door WooCommerce verzonden worden:

  • Nieuwe bestelling (webshop eigenaar)
  • Geannuleerde bestelling (webshop eigenaar)
  • Mislukte bestelling (webshop eigenaar)
  • Bestelling in-de-wacht (klant)
  • Bestelling in behandeling (klant)
  • Bestelling afgerond en/of verzonden (klant)
  • Terugbetaalde bestelling (klant)
  • Klantfactuur (klant)
  • Klantopmerking (klant)
  • Wachtwoord opnieuw instellen (klant)
  • Nieuw account (klant)

Het zijn in totaal dus 11 e-mailmeldingen, waarvan de meeste richting de klant verzonden kunnen worden.

Bepaal voor jezelf welke e-mailmeldingen je belangrijk vindt en welke altijd verzonden moeten worden. De klantfactuur is de enige e-mailmelding die handmatig verzonden moet worden. De melding is overigens helaas geen geldige factuur. Voor facturen kun je beter een plugin installeren op je WooCommerce webshop.

Wat voor e-mailinstellingen zijn er?

Wanneer je naar “WooCommerce -> Instellingen -> E-mails” gaat kom je op de instellingenpagina uit waar je alles kunt aanpassen. Bovenaan de pagina zie je meteen de e-mailmeldingen staan die er allemaal zijn.

Zodra je iets verder naar beneden gaat op de pagina zie je de E-mailafzender opties staan.

WooCommerce e-mailafzenderopties

Je kunt hier bij “Van” naam de naam invoeren die je voor de afzender van de e-mail wilt gebruiken. In de meeste gevallen zal je hier de naam van de webshop invoeren.

Bij “Van” adres kun je het e-mailadres invullen die als afzender gebruikt wordt bij alle e-mails die via WooCommerce verzonden worden. Dit is ook meteen het e-mailadres waar de antwoorden van mensen op binnenkomen wanneer er op een e-mail gereageerd wordt.

E-mail-template

Bij het gedeelte E-mail-template op deze pagina kun je de WooCommerce e-mails aanpassen. Het is niet ontzettend veel wat je kunt aanpassen, maar je kunt wel een logo toevoegen via headerafbeelding, de footer tekst aanpassen en de kleuren die gebruikt worden wijzigen.

Je hebt dus enigszins de mogelijkheid om de e-mails gelijk te maken met de huisstijl van je website.

E-mail-template aanpassen in WooCommerce

Het is altijd verstandig om van te voren te bekijken hoe de e-mails er ongeveer uit zullen zien. Om een voorbeeld te bekijken van de e-mail-template van WooCommerce kun je klikken op “Klik hier om een voorbeeld van je e-mail-template te zien”.

Standaard ziet de e-mail-template er als volgt uit:

Voorbeeld WooCommerce e-mail-template

Instellingen per WooCommerce e-mailmelding

Naast dat je e-mailmeldingen kunt in- of uitschakelen, heb je per e-mailmelding ook altijd nog een aantal instellingen die je kunt aanpassen.

Om bij de instellingen van een e-mailmelding te komen kun je op de melding klikken of op het tandwieltje aan de rechterkant.

E-mailmelding instellingen

Wanneer je dit doet kom je bij alle e-mailmeldingen op een pagina terecht met ongeveer dezelfde instellingen als je hieronder kunt zien.

WooCommerce e-mailmelding instellingen aanpassen

Afhankelijk van of de mail voor jou is of voor de klant heb je de mogelijkheid om een e-mailadres in te vullen bij Ontvanger(s). Wil je dat een mail naar meerdere e-mailadressen verzonden wordt, dan kun je de mailadressen scheiden met een komma.

Onderwerp en E-mailkop zal je bij alle e-mailmeldingen terugvinden. Hier kun je eventueel de standaard teksten aanpassen naar hoe je het zelf hebben wilt. Wanneer het om een downloadbaar product gaat kun je hier ook nog aparte teksten voor verzinnen.

Bij E-mailtype kun je de e-mailindeling aangeven van de mail. Standaard is dit HTML, maar je kunt er ook voor kiezen om het als platte tekst te verzenden of multipart (beide).

Onder HTML-template zie je tot slot ook nog staan dat je de mogelijkheid hebt om de e-mail-template te overschrijven en te bewerken. Wanneer je wijzigingen wilt aanbrengen in de code van een template kun je op “Bestand naar thema kopieren” klikken. Wanneer je dit gedaan hebt kun je aanpassingen aan een e-mail-template brengen zonder dat deze overschreven worden bij een WooCommerce update.

WooCommerce mails worden niet verzonden

Het komt regelmatig voor bij WooCommerce webshops dat de e-mailmeldingen niet goed aan komen bij jou of een klant. Zo kan het zijn dat er bijvoorbeeld iets mis is met de MX-records of de IPv6 configuratie.

Het makkelijkste is om even contact op te nemen met je hostingprovider en aan te geven dat de mails via je website niet goed verzonden worden. De meeste hostingproviders kijken dan graag even voor je na of er iets te wijzigen valt, waardoor het wel weer hoort te werken.

Kun je geen enkele werkende oplossing vinden, dan is er gelukkig altijd nog een ander alternatief. In het artikel “De oplossing voor WordPress mails die niet verzonden worden” kun je hier alles over lezen.

30 reacties Voeg ook een reactie toe

  1. Dank je, maar waar precies? Tussen welke tekens in?

    Eerst krijg je: {site_title}Built with <a href=
    en dan de "https-naam van woocommerce…

    Ik geef het even zo aan want als ik het helemaal uittyp verdwijnen in de reactie de afzonderlijke tekens en komt WooCommerce in één naam tervoorschijn.

  2. Dag Maikel,

    Kan ik de footer zodanig aanpassen dat mijn adres en andere gegevens er bij komen te staan? Dat heb ik wel eens gezien bij iemand. En zo ja, waar zet ik dat precies tussen onderstaande footertekens?
    En ‘powered by WooCommerce’ moet er standaard in blijven staan?

    Groet, Paula
    jeplek.nl

    Footer tekst
    {site_title}Built with WooCommerce

  3. Kan je ook extra email notificaties invoeren? Ik zou bijvoorbeeld graag een mailtje willen sturen bij het aflopen van een abonnement dat het bedrag binnenkort automatisch wordt afgeschreven.

    • Standaard is dit niet mogelijk, maar wellicht is dit wel in te stellen met de abonnementen plugin waar je gebruik van maakt. Anders is het wellicht ook mogelijk in combinatie met de Follow-up mails. Deze plugin werkt ook in combinatie met de WooCommerce Subscriptions plugin, die je wellicht gebruikt voor de abonnementen.

  4. Beste Maikel,
    Ik krijg in de mail die de klant ontvangt ‘bestelling in behandeling’
    steeds de tekst:
    Ter info — we hebben je bestelling XX ontvangen en die wordt nu
    verwerkt.
    Mijn klant wil graag alles in de u vorm en niet dat zijn klant wordt getutoyeerd.
    Waar kan je deze regel verwijderen uit de mail?

  5. Kan de mislukte bestelling mail ook naar de klant worden gestuurd? Nu lijkt alleen de optie naar eigen webshop eigenaar mogelijk te zijn, klopt dit? Lijkt mij namelijk veel praktischer dit alleen richting klant te sturen

    • Nee, deze mail kan niet naar de klant. De klant zal direct tijdens de bestelling zien dat het mislukt is. Er is dan tenslotte niet betaald, dus hij/zij zal hier altijd direct een melding van zien. Voor jou als webshopeigenaar is het nuttige informatie dat een bestelling mislukt is, want als het vaker voorkomt kun je nagaan of er een probleem is bij jouw webshop of payment provider.

  6. Hoi Maikel,

    Ik heb de optie ‘HTML template’ niet beschikbaar in de e-mail instellingen. Heb jij enig idee hoe ik dit kan ‘activeren’?

    Ivo

  7. Hai Maikel,

    Ik ondervind ook het probleem van dubbele bevestigingsmails.
    Nadat iemand een bestelling geplaatst heeft staat deze automatisch op ‘in behandeling’. Na verzending vink ik ‘m af naar afgerond bij acties. Vervolgens ontvangt de klant 2 mails met een bijlage. In de ene mail zit een factuur met het bestelnummer als omschrijving. De andere bevat dezelfde bijlage maar dan met het factuurnummer als omschrijving. Ik wil dat de klant maar één mail ontvangt met één factuur. Heb jij enig idee hoe ik dit kan aanpassen?
    Alvast bedankt!

  8. Hoi Maikel, sinds de laatste updates is het lettertype van de e-mails veranderd en kan ik in de orderbevestiging die we zelf in de mail krijgen geen emailadres en telefoonnummer meer zien (deze kan ik dus alleen zien als ik in het programma inlog). Voorheen stonden deze wel in de orderbevestiging in de mail. Kan ik dit veranderen en zo ja, hoe doe ik dat? Mag eventueel ook met een plugin!
    Alvast bedankt voor je antwoord!

    • Ik heb de code nog even verwijderd en getest. Helaas zit het hier ook niet in. Erg vreemd allemaal. Handig denk ik om theme author even te mailen.

      • Nee, deze code staat los van de e-mails. De maker van het thema mailen is zeker niet onverstandig inderdaad. Je kunt ook altijd even switchen naar het standaard Storefront thema om te kijken of het in dit geval ook nog net zo is. Alle plugins tijdelijk uitschakelen en het testen is ook nooit een slecht idee om plugins uit te sluiten.

  9. Als er een bestelling door komt via mail wordt er alleen een factuuradres weergegeven in de mail. Wanneer Verzenden naar een ander adres aangevinkt en ingevuld is komt dit niet mee. Waar kan dit probleem zitten?
    Alvast bedankt voor je antwoord!

    • Ik durf het niet 1, 2, 3 te zeggen. Heb je iets aan de e-mailtemplate gewijzigd of iets aan het functions.php-bestand toegevoegd dat met de e-mails te maken heeft? Standaard wordt namelijk het factuuradres + verzendadres naast elkaar getoond in twee kolommen.

  10. Hallo Maikel,

    As beginnend Woo-commercer 🙂 vraag ik mij af hoe ik de email “bestelling afgerond” automatisch kan laten versturen? Nu moet ik dit nog handmatig doen.
    Dank alvast!

    Suzanne

    • De mail wordt automatisch verzonden zodra een bestelling op afgerond komt te staan. Wanneer je het dan ook nog handmatig doet, zal je het dubbel verzenden.

      Wanneer je het volledig automatisch wilt hebben, zal je moeten zorgen dat bestellingen meteen op afgerond komen te staan. Je zou hiervoor de plugin WooCommerce autocomplete order kunnen gebruiken.

      • Wanneer komt een bestelling op afgerond te staan? Is dit alleen wanneer je zelf aangeeft dat de bestelling afgerond is? En bestaan er plugins/mogelijkheden om een gepersonaliseerde bevestiging te sturen naar de klanten? Ik hoor het graag, alvast bedankt!

        Groeten Jorn
        NYMA Clothing

  11. Dit is duidelijk uitgelegd! Wat fijn, heeft mij enorm geholpen. De mails worden verstuurd, echter waneer ik een bestelling afrond (Bestelstatus: afgerond en Bestelling-acties: bestelling afgerond en/of verzonden) worden er 2 of 3 dezelfde bevestigingsmails gestuurd naar de klant. Is dit een bekend probleem? Ik wil dat er maar 1 verstuurd wordt.

    • Wanneer je de bestelstatus wijzigt naar afgerond wordt er altijd een e-mail verzonden. Indien je vervolgens ook nog bij bestelling-acties kiest voor bestelling afgerond en/of verzonden, dan stuur je inderdaad 2 mails, want bij bestelling-acties staat de zin “Bestelling e-mails opnieuw versturen”.

      Ik heb trouwens ook nog even gegluurd op je Instagram pagina en ik vind je werk er echt heel mooi uit zien. Succes met je webshop!

Geef een reactie