De e-mails die door WooCommerce verzonden worden zijn e-mails naar jou (de webshop eigenaar) of naar de klant.
Zo kun je als webshop eigenaar e-mails ontvangen bij nieuwe bestellingen en de klanten ontvangen een bevestiging van de bestelling.
De WooCommerce e-mailinstellingen voor de e-mails die WooCommerce automatisch verstuurt zijn gelukkig eenvoudig aan te passen.
In de e-mailinstellingen van WooCommerce kun je onder andere bepalen of de e-mails verzonden mogen worden, wat voor e-mail type gebruikt wordt, en nog een aantal andere dingen meer. In dit artikel kun je er alles over lezen.
Video: WooCommerce e-mailinstellingen
Wil je graag in beeld zien wat er allemaal mogelijk is met de e-mailinstellingen binnen WooCommerce? In onderstaande video kun je over mijn schouder meekijken.
Vind je het prettiger om de uitleg in tekst te lezen of wil je nog meer informatie? Hieronder heb ik alles netjes voor je beschreven.
Alle WooCommerce e-mailmeldingen op een rij
Een WooCommerce webshop zal op verschillende momenten e-mailmeldingen verzenden, tenzij je de meldingen hebt uitgeschakeld.
De volgende e-mailmeldingen kunnen standaard door WooCommerce verzonden worden:
- Nieuwe bestelling (webshop eigenaar)
- Geannuleerde bestelling (webshop eigenaar)
- Mislukte bestelling (webshop eigenaar)
- Bestelling in-de-wacht (klant)
- Bestelling in behandeling (klant)
- Bestelling afgerond en/of verzonden (klant)
- Terugbetaalde bestelling (klant)
- Klantfactuur (klant)
- Klantopmerking (klant)
- Wachtwoord opnieuw instellen (klant)
- Nieuw account (klant)
Het zijn in totaal dus 11 e-mailmeldingen, waarvan de meeste richting de klant verzonden kunnen worden.
Bepaal voor jezelf welke e-mailmeldingen je belangrijk vindt en welke altijd verzonden moeten worden. De klantfactuur is de enige e-mailmelding die handmatig verzonden moet worden. De melding is overigens helaas geen geldige factuur. Voor facturen kun je beter een plugin installeren op je WooCommerce webshop.
Wat voor e-mailinstellingen zijn er?
Wanneer je naar “WooCommerce -> Instellingen -> E-mails” gaat kom je op de instellingenpagina uit waar je alles kunt aanpassen. Bovenaan de pagina zie je meteen de e-mailmeldingen staan die er allemaal zijn.
Zodra je iets verder naar beneden gaat op de pagina zie je de E-mailafzender opties staan.

Je kunt hier bij “Van” naam de naam invoeren die je voor de afzender van de e-mail wilt gebruiken. In de meeste gevallen zal je hier de naam van de webshop invoeren.
Bij “Van” adres kun je het e-mailadres invullen die als afzender gebruikt wordt bij alle e-mails die via WooCommerce verzonden worden. Dit is ook meteen het e-mailadres waar de antwoorden van mensen op binnenkomen wanneer er op een e-mail gereageerd wordt.
E-mail-template
Bij het gedeelte E-mail-template op deze pagina kun je de WooCommerce e-mails aanpassen. Het is niet ontzettend veel wat je kunt aanpassen, maar je kunt wel een logo toevoegen via headerafbeelding, de footer tekst aanpassen en de kleuren die gebruikt worden wijzigen.
Je hebt dus enigszins de mogelijkheid om de e-mails gelijk te maken met de huisstijl van je website.

Het is altijd verstandig om van te voren te bekijken hoe de e-mails er ongeveer uit zullen zien. Om een voorbeeld te bekijken van de e-mail-template van WooCommerce kun je klikken op “Klik hier om een voorbeeld van je e-mail-template te zien”.
Standaard ziet de e-mail-template er als volgt uit:

Instellingen per WooCommerce e-mailmelding
Naast dat je e-mailmeldingen kunt in- of uitschakelen, heb je per e-mailmelding ook altijd nog een aantal instellingen die je kunt aanpassen.
Om bij de instellingen van een e-mailmelding te komen kun je op de melding klikken of op het tandwieltje aan de rechterkant.

Wanneer je dit doet kom je bij alle e-mailmeldingen op een pagina terecht met ongeveer dezelfde instellingen als je hieronder kunt zien.

Afhankelijk van of de mail voor jou is of voor de klant heb je de mogelijkheid om een e-mailadres in te vullen bij Ontvanger(s). Wil je dat een mail naar meerdere e-mailadressen verzonden wordt, dan kun je de mailadressen scheiden met een komma. Wil je afhankelijk van de aangekochte producten specifieke mailadressen een mail sturen, dan heb je de plugin WooCommerce Multiple Email Recipients nodig.
Onderwerp en E-mailkop zal je bij alle e-mailmeldingen terugvinden. Hier kun je eventueel de standaard teksten aanpassen naar hoe je het zelf hebben wilt. Wanneer het om een downloadbaar product gaat kun je hier ook nog aparte teksten voor verzinnen.
Bij E-mailtype kun je de e-mailindeling aangeven van de mail. Standaard is dit HTML, maar je kunt er ook voor kiezen om het als platte tekst te verzenden of multipart (beide).
Onder HTML-template zie je tot slot ook nog staan dat je de mogelijkheid hebt om de e-mail-template te overschrijven en te bewerken. Wanneer je wijzigingen wilt aanbrengen in de code van een template kun je op “Bestand naar thema kopieren” klikken. Wanneer je dit gedaan hebt kun je aanpassingen aan een e-mail-template brengen zonder dat deze overschreven worden bij een WooCommerce update.
WooCommerce mails worden niet verzonden
Het komt regelmatig voor bij WooCommerce webshops dat de e-mailmeldingen niet goed aan komen bij jou of een klant. Zo kan het zijn dat er bijvoorbeeld iets mis is met de MX-records of de IPv6 configuratie.
Het makkelijkste is om even contact op te nemen met je hostingprovider en aan te geven dat de mails via je website niet goed verzonden worden. De meeste hostingproviders kijken dan graag even voor je na of er iets te wijzigen valt, waardoor het wel weer hoort te werken.
Kun je geen enkele werkende oplossing vinden, dan is er gelukkig altijd nog een ander alternatief. In het artikel “De oplossing voor WordPress mails die niet verzonden worden” kun je hier alles over lezen.
71 reacties op “WooCommerce e-mailinstellingen”
Super om te lezen dit, vraag is er ook een mogelijkheid dat de klant een email krijgt als zijn betaling niet gelukt is? de order is dan geannuleerd door de betaling
Nee, standaard is dit niet mogelijk. Waarschijnlijk omdat een klant zelf ook direct ziet wanneer een betaling niet lukt, dus dan niet nog een mail hierover hoeft te ontvangen. Wanneer je dit toch wil, dan zal je een plugin moeten zoeken die dit zou kunnen.
Hey goedendag,
Mijn klanten ontvangen allemaal geen bevestiging betreft mail. Ook tijdens een test-bestelling krijg ik dit ook niet binnen. Ik heb alles aan staan. Wat hier tegen te doen?
Groetjes,
Uzgan
Vermoedelijk is dan iets mis met de server configuratie, waardoor mails via de website niet goed gaan. Het makkelijkst is om SMTP in te stellen, zodat alle mails van de website via de mail server verloopt.
Op mijn website kunnen mensen een foto bij hun bestellingen uploaden in de productopties. Ik krijg altijd een Woocommerce bevestigingsmail bij een bestelling. Ik zou heel graag de foto die mensen bij hun bestelling uploaden automatisch in ‘mijn’ bevestigingsmail krijgen.
Ik heb me suf gezocht of dit mogelijk is, maar het is nog niet gelukt. Weet jij toevallig of dit mogelijk is?
Het zal ongetwijfeld op een bepaalde manier mogelijk zijn, maar dat is voor mij net zoveel uitzoekwerk, zeker als ik de plugin niet weet. Het beste kun je de maker van de plugin benaderen met je vraag. Die kan je gerichter antwoord geven, aangezien die de plugin gemaakt heeft.
Hallo
Ik heb een vraag,we hebben bij de klanten dat een e-mail komt bij de factuur adres,maar ze willen ook een e-mail adres bij de verzend adres is dat mogelijk
Gr petra
Ik snap de vraag niet helemaal? Je wil dus 2 aparte e-mailadressen kunnen invullen? Dan zou je een extra veldoptie moeten inbouwen op de afrekenpagina.
Hi Maikel,
Is het ook mogelijk bij de orderbevestiging naar de klant een bcc toe te voegen?
Standaard is dit niet mogelijk, maar net als voor alles zijn er wel plugins beschikbaar die je kunnen helpen. Je kunt eens kijken naar WC Multiple Email Recipients.
Hi Maikel,
Hoe kan een test e-mail naar mezelf sturen om te kijken of de aanpassingen juist zijn die ik heb gemaakt qua mail voor de klant?
Alvast bedankt!
Jasmijn
Je kunt altijd een testbestelling plaatsen.
Hoi Maikel,
Dank je wel voor je heldere uitleg. Weet jij hoe ik bij de Afrekenpagina de optie ‘Ik wil graag e-mails ontvangen met kortingen en productinformatie
(optioneel)’ kan uitzetten?
Groetjes,
Kyra
Dit is iets wat niet standaard in WooCommerce staat. Je zal dus moeten kijken welke plugin dit erin zit bij jou en wat voor instellingen daarvoor zijn.
Hoi Maikel!
Ik zoek en zoek en kan niet vinden 😉 Wellicht heb jij de gouden tip!
Onze webwinkel bestaat enerzijds uit bestellingen voor de winkel en anderzijds voor afhaalmaaltijden uit ons restaurant.
Eigenlijk zou ik bestellingen van de ene categorie naar de ene mailbox willen sturen en van de andere categorie naar een andere mailbox, zodat de juiste mensen de orders kunnen verwerken. Nu stuur ik ze steeds maar vanuit mijn eigen mailbox handmatig door naar de winkel of de keuken-mailbox. Ik kan wel meerdere mailadresssen invoeren, maar ze hoeven elkaars bestellingen nog ook weer niet te ontvangen…
Weet jij of er een plugin of instelling mogelijk is om dit te regelen (zonder een aparte webwinkel te moeten bouwen ;-))
Groetjes,
Judith
Je zou eens kunnen kijken naar de plugin WooCommerce multiple email recipients. Hier kun je per categorie aangeven naar wie er gemaild moet worden, wat de oplossing zou zijn.
Top, dank je wel! Ik ga op onderzoek uit. Dat ik deze nou niet zelf kon vinden… 😉
Hi,
Ik kom er niet helemaal uit hoe ik een automatische email naar de klant kan versturen bij een aankoop van de klant op mijn website.
Heb je misschien tips voor mij?
De mail “Bestelling in behandeling” wordt altijd verzonden na betaling.
Beste Maikel,
kan je een automatisch verstuurde mail nog een tweede keer sturen ? Ik kan dit blijkbaar nergens vinden.
Groeten,
Walter
Bij de bestelling zelf kun je aan de rechterzijde bij bestelling acties een aantal mails opnieuw laten versturen.
Dank voor je duidelijke uitleg. Ik heb echter een uitdaging waarvoor ik het antwoord hierboven niet kan vinden. Bij “verzend e-mail bestelling” kun je kiezen voor de verschillende stappen zodat de klant dan automatisch een mail krijgt. Dit gaat bij alle stappen goed, behalve bij ‘Bestelling afgerond en/of verzonden’. Ik krijg dan een 503 foutmelding. Service Unavailable
The server is temporarily busy, try again later! Ik probeer het al dagen maar dit lukt nog steeds niet. Wat doe ik verkeerd of moet ik veranderen?
Of je servercapaciteit is niet voldoende of een plugin zorgt voor deze melding. Je kunt dit testen door je plugins uit te zetten (op woocommerce na) en te kijken of je er dan kunt komen. Is dit het geval, dan zit het in een plugin. Anders zal je met je hostingprovider moeten overleggen waardoor dit kan en of je wel genoeg vermogen hebt.
Hoi! Vraagje, ik zie het hier ook al in ander vorm terugkomen maar ik krijg sinds een tijdje opeens soms (dus niet altijd) een dubbele soms zelf een drie dubbele bevestiging van een bestelling ( en de klant ook ). Ik kan er nog niet echt een logica in ontdekken. Jij misschien een idee?
Heb bij de instellingen alleen maar aanstaan ‘ nieuwe bestelling’ ( niet in behandeling/verzonden)
Nee, ik heb helaas niet direct een idee hoe dit komt. Zelf nog nooit tegengekomen. Wellicht door een plugin?
Thx ga ik eens mee testen.
Hoi Maikel,
Dank je voor je handige tips voor het instellen van woocommerce. Ik zoek naar de mogelijkheid via de e-mail opties een extra bijlage te verzenden. Bijvoorbeeld als er automatisch een opdrachtbevestiging wordt verstuurd – dan ook meteen een of meerdere PDF’s meekunnen sturen (zonder dat ik een factuur verstuur).
Weet jij of dit ook kan?
Dit is standaard niet mogelijk in WooCommerce. Het kan wel met behulp van de plugin Email attachments.
Hoi Maikel,
Bedankt voor al je zeer zinvolle hulp! Misschien heel dom, maar hoe zorg ik ervoor dat een virtueel product maandelijks gemaild wordt met woocommerce subscriptions? Heb ik daar een andere plugin voor nodig?
Dit is zeker geen domme vraag. Ik heb geen ervaring met maandelijkse mails in combinatie met subscriptions. Wellicht dat een koppeling met je e-mail marketing provider handig is en dan een trigger instellen dat wanneer er een nieuwe order is gemaakt, er een mail verzonden moet worden met het virtuele product. Zou je vermoedelijk met behulp van Zapier wel kunnen bereiken (de koppeling en triggers tussen beide).
Dankje! Super fijn.
Hoi Maikel,
Bedankt voor de uitleg. Ik wil producten toevoegen aan de bevestigingsmail.
Zo iets als: Klanten kochten ook dit: X – X – X – X.
Is dit mogelijk?
Alvast bedankt
Het is ongetwijfeld op een bepaalde manier of met een extra plugin nodig, maar in de standaard instellingen ga je het niet terugvinden.
Bedankt voor de uitleg! Heel fijn, de plugin heb ik geïnstalleerd. Maar de pagina laad daarna niet waar kan dat aan liggen denk je?
Ik weet niet over welke plugin je het hebt? Je zou het in ieder geval moeten debuggen. Wellicht een JavaScript conflict of iets dergelijks.
Hallo Maikel,
Is het mogelijk dat bestellingen die gedaan worden gelijk aan een agenda toegevoegd worden?
Klanten bestellen iets en geven aan wanneer geleverd.
Lijkt mij handig dat dit direct in agenda staat ipv dat ik dit handmatig moet doen.
Nee, dit is standaard niet mogelijk. Met behulp van een plugin kun je wel iets meer invloed uitoefenen. Zie het artikel “Leverdatum en -tijd laten kiezen in WooCommerce“.
Kun je het lettertype van de email op de één of andere manier aanpssen aan het lettertype wat je wilt. Buiten de basis lettertype van Woocommerce?
Ja, dit is mogelijk. Je kunt zelf aan de slag of gebruik maken van een plugin.
Om zelf aan de slag te gaan, zie: Add CSS WooCommerce emails
Met een plugin, zie het artikel: WooCommerce e-mail template aanpassen
Hallo,
Ik heb mailchimp geïnstalleerd. Maar krijg nu email notificaties van woocomerce en mail chimp. Hoe kan ik veranderen.
Dat je e-mail notificaties van WooCommerce krijgt is logisch, dat is de standaard. Hoe het verder met Mailchimp bij je zit kan ik niet beantwoorden, aangezien ik niet weet hoe je alles hebt ingesteld op je website.
Dank je, maar waar precies? Tussen welke tekens in?
Eerst krijg je: {site_title}Built with <a href=
en dan de "https-naam van woocommerce…
Ik geef het even zo aan want als ik het helemaal uittyp verdwijnen in de reactie de afzonderlijke tekens en komt WooCommerce in één naam tervoorschijn.
Dag Maikel,
Kan ik de footer zodanig aanpassen dat mijn adres en andere gegevens er bij komen te staan? Dat heb ik wel eens gezien bij iemand. En zo ja, waar zet ik dat precies tussen onderstaande footertekens?
En ‘powered by WooCommerce’ moet er standaard in blijven staan?
Groet, Paula
jeplek.nl
Footer tekst
{site_title}Built with WooCommerce
Ja, dit is mogelijk. Je kunt bij “WooCommerce -> Instellingen -> Emails de “Footer tekst” aanpassen.
Kan je ook extra email notificaties invoeren? Ik zou bijvoorbeeld graag een mailtje willen sturen bij het aflopen van een abonnement dat het bedrag binnenkort automatisch wordt afgeschreven.
Standaard is dit niet mogelijk, maar wellicht is dit wel in te stellen met de abonnementen plugin waar je gebruik van maakt. Anders is het wellicht ook mogelijk in combinatie met de Follow-up mails. Deze plugin werkt ook in combinatie met de WooCommerce Subscriptions plugin, die je wellicht gebruikt voor de abonnementen.
Beste Maikel,
Ik krijg in de mail die de klant ontvangt ‘bestelling in behandeling’
steeds de tekst:
Ter info — we hebben je bestelling XX ontvangen en die wordt nu
verwerkt.
Mijn klant wil graag alles in de u vorm en niet dat zijn klant wordt getutoyeerd.
Waar kan je deze regel verwijderen uit de mail?
In de vertaling van WooCommerce kun je dit aanpassen.
Kan de mislukte bestelling mail ook naar de klant worden gestuurd? Nu lijkt alleen de optie naar eigen webshop eigenaar mogelijk te zijn, klopt dit? Lijkt mij namelijk veel praktischer dit alleen richting klant te sturen
Nee, deze mail kan niet naar de klant. De klant zal direct tijdens de bestelling zien dat het mislukt is. Er is dan tenslotte niet betaald, dus hij/zij zal hier altijd direct een melding van zien. Voor jou als webshopeigenaar is het nuttige informatie dat een bestelling mislukt is, want als het vaker voorkomt kun je nagaan of er een probleem is bij jouw webshop of payment provider.
Hoi Maikel,
Ik heb de optie ‘HTML template’ niet beschikbaar in de e-mail instellingen. Heb jij enig idee hoe ik dit kan ‘activeren’?
Ivo
Voor zover ik weet is dit altijd beschikbaar. Ik durf dus niet te zeggen wat er precies bij jou aan de hand is.
Hi,
Kan je ook in de bevestigingsmail het artikelnummer laten zien. Hoe stel je dat dan in?
Nee, dit is standaard niet mogelijk. Dan zou je dit in de code moeten wijzigen van de WooCommerce e-mails.
Hai Maikel,
Ik ondervind ook het probleem van dubbele bevestigingsmails.
Nadat iemand een bestelling geplaatst heeft staat deze automatisch op ‘in behandeling’. Na verzending vink ik ‘m af naar afgerond bij acties. Vervolgens ontvangt de klant 2 mails met een bijlage. In de ene mail zit een factuur met het bestelnummer als omschrijving. De andere bevat dezelfde bijlage maar dan met het factuurnummer als omschrijving. Ik wil dat de klant maar één mail ontvangt met één factuur. Heb jij enig idee hoe ik dit kan aanpassen?
Alvast bedankt!
De in behandeling of afgerond mail uitschakelen zal de enige oplossing zijn. Dit zijn de twee mails die de klant ontvangt.
Hoi Maikel, sinds de laatste updates is het lettertype van de e-mails veranderd en kan ik in de orderbevestiging die we zelf in de mail krijgen geen emailadres en telefoonnummer meer zien (deze kan ik dus alleen zien als ik in het programma inlog). Voorheen stonden deze wel in de orderbevestiging in de mail. Kan ik dit veranderen en zo ja, hoe doe ik dat? Mag eventueel ook met een plugin!
Alvast bedankt voor je antwoord!
Je kunt je website nogmaals updaten naar de nieuwste versie van WooCommerce (3.2.1). Het is alweer terug. 🙂
Jawel, functions.php is toegevoegd met de code die hier wordt genoemd: http://www.wcommerce.nl/woocommerce-verzendkosten-verzendmethoden/
Ik heb de code nog even verwijderd en getest. Helaas zit het hier ook niet in. Erg vreemd allemaal. Handig denk ik om theme author even te mailen.
Nee, deze code staat los van de e-mails. De maker van het thema mailen is zeker niet onverstandig inderdaad. Je kunt ook altijd even switchen naar het standaard Storefront thema om te kijken of het in dit geval ook nog net zo is. Alle plugins tijdelijk uitschakelen en het testen is ook nooit een slecht idee om plugins uit te sluiten.
Als er een bestelling door komt via mail wordt er alleen een factuuradres weergegeven in de mail. Wanneer Verzenden naar een ander adres aangevinkt en ingevuld is komt dit niet mee. Waar kan dit probleem zitten?
Alvast bedankt voor je antwoord!
Ik durf het niet 1, 2, 3 te zeggen. Heb je iets aan de e-mailtemplate gewijzigd of iets aan het functions.php-bestand toegevoegd dat met de e-mails te maken heeft? Standaard wordt namelijk het factuuradres + verzendadres naast elkaar getoond in twee kolommen.
Hallo Maikel,
As beginnend Woo-commercer 🙂 vraag ik mij af hoe ik de email “bestelling afgerond” automatisch kan laten versturen? Nu moet ik dit nog handmatig doen.
Dank alvast!
Suzanne
De mail wordt automatisch verzonden zodra een bestelling op afgerond komt te staan. Wanneer je het dan ook nog handmatig doet, zal je het dubbel verzenden.
Wanneer je het volledig automatisch wilt hebben, zal je moeten zorgen dat bestellingen meteen op afgerond komen te staan. Je zou hiervoor de plugin WooCommerce autocomplete order kunnen gebruiken.
Wanneer komt een bestelling op afgerond te staan? Is dit alleen wanneer je zelf aangeeft dat de bestelling afgerond is? En bestaan er plugins/mogelijkheden om een gepersonaliseerde bevestiging te sturen naar de klanten? Ik hoor het graag, alvast bedankt!
Groeten Jorn
NYMA Clothing
Klopt, standaard komen bestellingen alleen op afgerond te staan wanneer je dit zelf aangeeft. Wat plugins betreft, ik heb er geen ervaring mee, maar je zou kunnen kijken naar de plugin Woo Custom Emails.
Dit is duidelijk uitgelegd! Wat fijn, heeft mij enorm geholpen. De mails worden verstuurd, echter waneer ik een bestelling afrond (Bestelstatus: afgerond en Bestelling-acties: bestelling afgerond en/of verzonden) worden er 2 of 3 dezelfde bevestigingsmails gestuurd naar de klant. Is dit een bekend probleem? Ik wil dat er maar 1 verstuurd wordt.
Wanneer je de bestelstatus wijzigt naar afgerond wordt er altijd een e-mail verzonden. Indien je vervolgens ook nog bij bestelling-acties kiest voor bestelling afgerond en/of verzonden, dan stuur je inderdaad 2 mails, want bij bestelling-acties staat de zin “Bestelling e-mails opnieuw versturen”.
Ik heb trouwens ook nog even gegluurd op je Instagram pagina en ik vind je werk er echt heel mooi uit zien. Succes met je webshop!
Ah alleen de ‘bestelstatus’ aanpassen is dus eigenlijk voldoende.
Leuk om te horen trouwens, dankjewel! Tekenen is 1 ding, een webshop bouwen is andere koek. Maar je blog is echt een goeie hulp voor mij. Hartstikke bedankt!
Ja, dat klopt helemaal.