Wat is een CDN?

CDN is een afkorting voor Content Delivery Network. Kortom, Een wereldwijd netwerk van servers die content levert.

Wanneer je de snelheid van jouw website wilt verbeteren kom je dit woord vaak genoeg tegen. In diverse gevallen kan dit je snelheid ook zeker positief beïnvloeden.

In dit artikel zal ik je vertellen wat de betekenis van CDN is en wat het voor je kan betekenen.

Wanneer heb ik met een CDN te maken?

Het is je vast weleens opgevallen dat sommige grote websites heel snel geladen worden, ondanks dat ze iedere dag enorm veel bezoekers verwelkomen.

Denk bijvoorbeeld aan een grote partij als Amazon. Zulke partijen maken vaak gebruik van een CDN. Dit is een vorm van hosting waarbij gebruik wordt gemaakt van een netwerk met meerdere servers die met elkaar in verbinding staan.

De servers hoeven echter niet bij elkaar in de buurt te staan. Zo kan de ene server in de Verenigde Staten staan, terwijl de andere server zich in China bevindt.

Zodra een bezoeker uit de Verenigde Staten verbinding wil maken met jouw website, dan loopt met behulp van een CDN een belangrijk deel via de server die het snelst kan leveren. Vaak is dat de dichtstbijzijnde server, maar dat hoeft niet in alle gevallen zo te zijn.

De statische content, waaronder de afbeeldingen en JavaScript, worden via een CDN binnengehaald. Door hier gebruik van te maken kunnen websites razendsnel geladen worden.

Is CDN hetzelfde als hosting?

Nee, een CDN is niet hetzelfde als hosting. Een CDN kan statische content als afbeeldingen en JavaScript opslaan en voorschotelen aan je bezoekers.

Dynamische content moet echter uit de database gehaald worden en dit staat bij je hostingprovider.

Ik zal je een voorbeeld geven. Wanneer je op een webshop bent en een productpagina bezoekt, dan kan de productfoto vanuit een CDN geladen worden.

Wanneer je echter iets in je winkelwagen toevoegt, dan zal dit (tijdelijk) opgeslagen in de database die je via je hostingpakket hebt. Dit soort dingen kunnen niet door een CDN worden opgeslagen, omdat het dynamisch is en voor iedere bezoeker anders kan zijn.

Alle dynamische content waarvoor de database nodig is wordt daarom altijd opgeroepen via je hosting. Een CDN is ter ondersteuning om jouw website een stuk sneller te laten laden.

Voor- en nadelen van een CDN

Waarschijnlijk ben je ondertussen wel benieuwd wat nou precies de voor- en nadelen van een CDN zijn. Ik zal het je vertellen.

Voordelen van een CDN

De voordelen van een CDN zijn:

  • Websitesnelheid: Wanneer je bezoekers hebt uit verschillende landen, dan kan een CDN voor een snelheidsverbetering zorgen voor bezoekers uit diverse landen.
  • Je kunt bezoekerspieken beter aan: Ontvang je opeens veel bezoekers, dan kan een CDN een deel van de last van je server op zich nemen, waardoor je beter door je goede bezoekersdag heen kunt komen.
  • Je verbruikt bandbreedte op je hostingpakket: Tegenwoordig hebben steeds minder hostingproviders een limiet op de bandbreedte, maar er zijn nog hostingproviders met beperkingen. Met een CDN kun je mooi de bandbreedte verminderen.
  • Er kan bescherming zijn tegen DDoS: Een DDoS-aanval is een gigantische piek in verkeer naar een server. Het doel is om de server te overbelasten en hier worden allemaal bots voor ingezet. Met een CDN kun je deze last verdelen over meerdere webservers en je CDN provider kan ook een extra beschermingslaag hebben tegen dit soort aanvallen, waardoor je website een stuk moeilijker plat te leggen is.

Nadelen van een CDN

De nadelen van een CDN zijn:

  • Dynamische content: Winkelwagens, productprijzen en dat soort zaken worden nog altijd geladen via je webserver. Hier kan een CDN je geen ondersteuning bij geven.
  • Extra kosten: Afhankelijk van je aanbieder en je behoeftes kan een CDN extra kosten met zich meebrengen. Je bent dus niet alleen klaar met normale hosting.
  • Cache legen: Wijzig je iets op je website? Het kan zijn dat je de cache van een CDN hierdoor moet legen om het zichtbaar te maken voor je bezoekers. Wanneer er een goede koppeling is met je website kan dit wel automatisch gebeuren.
  • Instellen is technisch: Het instellen van een CDN is niet direct heel eenvoudig als je geen technische kennis hebt. Zo moet je onder andere zaken regelen via DNS.

Heb ik een CDN nodig?

De mogelijkheden die een CDN met zich meebrengt zijn zoals je hebt kunnen lezen zeker niet verkeerd. Heb je echter altijd een CDN nodig?

Nee, voor veel websites is dit niet nodig. Wanneer jij bijvoorbeeld een website hebt met een server in Nederland en je richt je enkel op Nederlandstalige bezoekers, dan zal je website bij een goede hostingprovider zonder problemen al snel geladen voor al je bezoekers.

In zo’n situatie is een CDN dus overdreven. Krijg je echter zo enorm veel bezoekers dat je server het niet meer aan kan, dan zou je kunnen kijken of een CDN helpt.

Wanneer je een website hebt gericht op internationale bezoekers, dan kan ik je wel zeker een CDN aanraden. Servers op verschillende locaties die de statische content van je website voor je kunnen laden helpen hierbij enorm bij het versnellen van je website.

Welke aanbieders zijn er?

Wanneer je een goede hosting provider voor je WordPress-website hebt, dan kun je vaak gratis een CDN koppelen aan je website. Kijk dus eerst even op de website van je hosting provider om te controleren of hier mogelijkheden voor zijn.

Mocht het niet via je hosting provider lukken, dan kun je altijd terecht bij bekende aanbieders als MaxCDN, CloudFlare en Akamai.