Tools om achter informatie te komen en je website te verbeteren kunnen erg duur zijn. Voordat je voor een tool betaald kun je beter eerst naar de gratis tools van Google kijken.
Google heeft namelijk een aantal schitterende tools die veel kunnen. Hieronder volgen 7 gratis tools van Google waar elke website-eigenaar wel iets aan kan hebben.
Inhoudsopgave
Google Search Console

De Google Search Console, voorheen bekend als Google Webmaster Tools, is een ontzettend handige tool.
Wanneer Google je website doorzoekt en je pagina’s indexeert krijg je niet vanzelf de resultaten te horen. Je kunt echter wel veel resultaten en informatie over je website bekijken wanneer je je hebt aangemeld bij Google Search Console.
De informatie die je onder andere kunt bekijken:
- Prestatierapporten: Hier kun je jouw Google verkeer analyseren. Ontdek via welke zoekopdrachten bezoekers op je website komen en hoe vaak pagina’s worden weergegeven in de zoekresultaten.
- Indexeren: Hier kun je controleren welke pagina’s zijn geïndexeerd en kun je eventuele problemen ontdekken die ervoor zorgen dat bepaalde pagina’s niet geïndexeerd worden.
- Sitemaps indienen: Voeg de sitemap van je website toe om Google informatie te geven over alle pagina’s die er op je website staan.
- Site Vitaliteit: Bekijk rapporten over hoe jouw website het doet op mobiel en desktop qua gebruiksgemak en los problemen op die de bezoekerservaring negatief beïnvloeden.
- URL-inspectie: Krijg gedetailleerde crawl-, index- en weergavegegevens over je pagina’s rechtstreeks van Google.
- Veiligheidsproblemen en handmatige acties: Je ontvangt ook meldingen over veiligheidsproblemen op je website en handmatige acties die door Google zijn genomen tegen je website.
Kortom, er is ontzettend veel nuttige informatie te vinden om de SEO van je website te verbeteren. Ik raad je dan ook zeker aan om altijd je website aan te melden bij Google Search Console.
Google Zoekwoordplanner (Keyword Planner)

Voorheen was er altijd de Google Keyword Tool, maar hedendaags is deze tool vervangen voor de Google zoekwoordplanner (Keyword Planner).
De zoekwoordplanner van Google is een handige tool om erachter te komen op welke zoekwoorden mensen zoeken. Een zoekwoordonderzoek via de Google Keyword Planner kan je aan een aantal relevante zoekwoorden helpen waarop je je kunt richten met het schrijven van artikelen voor meer bezoekers.
Hoewel je een Adwords account nodig hebt, hoef je geen advertenties te draaien om de zoekwoordplanner te gebruiken. Het is dus gewoon een gratis tool.
Google Pagespeed Insights

Snelheid is een van de vele factoren die invloed heeft op de ranking van je website in Google. Snelheid blijft altijd ontzettend belangrijk en daarom heeft Google ook een speciale tool beschikbaar gesteld om de performance van je website te testen, waardoor je eigenlijk tips krijgt om je website sneller te maken.
Gooi je website dus zeker eens door Google PageSpeed heen om te kijken hoe de performance van jouw website is op mobiel en desktop. Je krijgt onder andere te zien hoe bezoekers jouw website ervaren indien er voldoende gegevens beschikbaar zijn. Verderop op de pagina zal je de verbeterpunten tegenkomen.
Google Trends

Wanneer jij je met jouw website wilt richten op een specifiek zoekwoord, dan is het wellicht handig voor je om te weten of de populariteit van desbetreffende zoekwoord omhoog of omlaag gaat.
Waar vorig jaar nog veel op gezocht werd kan hedendaags tenslotte een stuk minder naar gezocht worden.
Bij Google Trends kun je een zoekwoord invullen om vervolgens een grafiek te bekijken met de populariteit over de laatste maanden of jaren heen. Neem bijvoorbeeld de grafiek hieronder. Je ziet dat dit zoekwoord in ‘slechte’ periodes alsnog een stuk populairder is dan 10 jaar geleden.

Vergeet overigens niet om Google Trends op Nederlands te zetten of een ander land waar jij je op richt met jouw website.
Google Analytics

Google Analytics is een erg uitgebreide tool om de statistieken van je website te meten.
Wanneer Google Analytics gebruikt kun je precies bijhouden hoeveel bezoekers je website krijgt, welke pagina’s het populairst zijn, hoeveel bezoekers na 1 paginaweergave weer weg gaan en nog heel veel meer.
Verder heb je ook de mogelijkheid om je Google Search console account te koppelen aan Google Analytics. Je kunt dan dezelfde SEO data in Google Analytics bekijken als in Google Search Console.
Tot slot kun je ook nog doelen instellen. Wil jij weten hoeveel mensen een bepaalde actie uitvoeren op je website, dan kun je dit instellen als doel en de resultaten bijhouden. Heb je een webshop, dan kun je ook de orders die gedaan zijn terug zien in Google Analytics.
Geavanceerde zoekcommando’s in Google

Wat niet iedereen weet is dat er verschillende commando’s zijn die je kunt gebruiken in Google om te zoeken. Het is een mooie manier om inspiratie op te doen voor nieuwe artikelen, linkpartners te vinden en te controleren hoeveel pagina’s van je website in Google zijn geïndexeerd.
Hieronder staan 3 voorbeelden van commando’s die je kunt gebruiken om geavanceerd te zoeken in Google en die je kunnen helpen als website-eigenaar.
1. site:naamvanwebsite.nl
Wanneer je dit in Google invult krijg je een lijst met alle pagina’s van de ingevulde website die door Google zijn geïndexeerd. Je kunt zo eenvoudig bekijken welke pagina’s van je eigen website zijn geïndexeerd, maar ook van andere websites.
Wellicht kun je ideeën opdoen voor nieuwe artikelen of kun je herkennen waar je concurrenten het fout doen.
2. allinurl:zoekwoord
Wanneer je dit commando gebruikt krijg je een lijst met alle websites die het zoekwoord dat je hebt ingevuld in de URL heeft staan.
Dit kan een handige manier zijn om linkpartners te vinden die over soortgelijke onderwerpen schrijven, maar het kan je ook ideeën geven waar je nog over zou kunnen schrijven.
3. link:naamvanwebsite
Met dit commando krijg je een lijst van websites die een link hebben geplaatst naar desbetreffende website. Wanneer je weet welke andere websites linken naar je concurrenten kun je proberen om daar ook een link te krijgen.
Google Alerts

Met Google Alerts kun je instellen dat je mails (alerts) ontvangt van een zoekwoord waar je geïnteresseerd in bent. Wanneer een zoekwoord ergens in een nieuw artikel op internet voorkomt ontvang je een mail met een link naar het artikel.
Je krijgt niet van alle vermeldingen een e-mailupdate, maar wel van een hele boel. De frequentie van de e-mailupdates kun je zelf instellen. Je kunt kiezen voor onmiddellijk, dagelijks of één keer per week.
Het is handig om Google Alerts in te stellen om op de hoogte te blijven van wat er allemaal speelt, te kijken naar linkbuilding mogelijkheden en je kunt weleens ontdekken dat websites je teksten kopiëren.
Dit waren 7 gratis tools van Google
Dit waren de 7 gratis tools van Google met een aantal goede functionaliteiten waar je gebruik van kunt maken. Doe er je voordeel mee, ik gebruik de meeste al vele jaren.
Wellicht vraag je je af of er nog meer tools van Google zijn.
Ja, die zijn er zeker.
Denk bijvoorbeeld aan de Google Tag Manager (extra toevoeging op analytics) of Google Mijn Bedrijf. Dit zijn ook zeker nog handige tools die je zou kunnen bekijken.
3 reacties op “7 handige tools van Google voor website-eigenaren”
Hi Maikel,
Interessant artikel, ik ken Search Console, Page Speed, Analytics. Alle anderen zijn een welkome aanvulling. Dankjewel!
Super handige tips. Ik ben er blij mee en kan aan de slag.
Thanks Maikel!
Geen dank, veel succes ermee.