Boekrecensie: Bloggen als een pro in 60 minuten

Bloggen als een proBloggen als een pro, hoe moeilijk kan het zijn?

In het boek Bloggen als een pro in 60 minuten, geschreven door Elja Daae, kun je lezen hoe je met bloggen succesvol kunt zijn en volgens Elja kan iedereen dit bereiken.

Elja is een fanatieke blogger, auteur, marketingadviseur, redacteur van Frankwatching en niet te vergeten oprichtster van #Blogpraat, een wekelijkse twitterchat over bloggen op maandagavond van 20.00 tot 21.00 uur.

Je denkt misschien door de titel van het boek dat je kunt bloggen als een pro in 60 minuten, maar dit is niet het geval. Je kunt het hele boek in 60 minuten uitlezen. Nadat je het boek gelezen hebt kun je alle tips en adviezen toepassen op je eigen blog, dit kost natuurlijk nog wat meer tijd dan 60 minuten.

Feiten over het boek

Het boek (1e druk) is uitgebracht in maart 2013 en is de eerste uit de serie Digitale trends en tools in 60 minuten. De serie is een initiatief van Uitgeverij Haystack in samenwerking met Frankwatching.com.

Het boek is 143 pagina’s lang, bevat 9 hoofdstukken en is verdeeld in 3 delen:

[checklist]

  • Authenticiteit
  • Focus
  • Toewijding

[/checklist]

Voor wie is het boek Bloggen als een pro?

De titel zegt het eigenlijk al, bloggen als een pro is voor alle bloggers die succesvol willen zijn.

Het maakt niet uit of je nog een blog moet starten, een beginnende blogger bent of al een tijdje bezig bent met bloggen en meer uit je blog wilt halen.

Wat leer je in het boek?

Het boek gaat over bloggen en in het boek krijg je dan ook een hoop materie voorgeschoteld van alle ideeën die Elja heeft over het bloggen als een pro. Met bloggen als een pro bedoelt zij succesvol bloggen, zorgen voor groei en je blogdoelstellingen bereiken.

Natuurlijk is succesvol bloggen erg algemeen, iedere blogger is anders en heeft een andere definitie van succes. Je kunt dus op vele manieren succesvol zijn met bloggen. De basis van het bloggen kan je goed helpen om succesvol bloggen te bereiken en dit komt ook zeker aan bod in dit boek.

Enkele onderwerpen die in het boek voorkomen zijn:

[starlist]

  • Persoonlijk bloggen, hoe doe je dat?
  • Expert worden door te bloggen
  • Kies een niche
  • Slim bloggen
  • De kracht van bloggen met regelmaat

[/starlist]

Natuurlijk is dit slechts het tipje van de sluier, er komen nog veel meer onderwerpen over bloggen aan de beurt. Daarnaast geeft Elja ook veel voorbeelden van blogs waar je een voorbeeld aan kunt nemen op een bepaald gebied.

Wanneer je op zoek bent naar een boek over de technische kant van het bloggen, hoe je bijvoorbeeld een eigen blog maakt, dan heb je het verkeerde boek. Het boek bloggen als een pro gaat puur over het bloggen zelf en niet over de technische zaken over het beheren van een blog.

Hieronder staan drie voorbeelden uit het boek om je een idee te geven wat de schrijfstijl van Elja is en wat je kunt verwachten.

Spreektaal gebruiken op je blog

Persoonlijk vind ik het belangrijk om spreektaal te gebruiken op mijn blog, Elja is het hier gelukkig mee eens.

[box type=”shadow” ]“Als je schrijft zoals je tegen een vriend, kennis, klant of familielid zou praten, klinkt er een stukje persoonlijkheid door in je blog.”[/box]

Als blogger zijnde wil je graag interactie op je blog, wanneer jij naar de mensen schrijft zoals je spreekt is de drempel een stukje lager voor je lezers om de interactie aan te gaan.

Maak duidelijk waar je blog om draait

Vaak is het niet direct duidelijk waar een blog over gaat en dit is zonde. Je kunt op een eenvoudige manier duidelijk maken waarover je blog gaat door bijvoorbeeld een tagline in de header te plaatsen. Zie ook onderstaand stukje uit het boek over het zichtbaar maken van je focus.

[box type=”shadow” ]“De eerste minuten (en seconden) dat een bezoeker op je blog is, zeker een nieuwe bezoeker, zijn heel belangrijk. You never get a second chance to make a first impression, luidt een Engels spreekwoord, en dat geldt ook voor de online wereld. Tijdens die eerste seconden of minuten moet je ervoor zorgen dat een bezoeker op je blog blijft en actie onderneemt.”[/box]

Toewijding, je moet het toch echt zelf doen

[box type=”shadow” ]“Er zijn geen tips die gegarandeerd voor succes zorgen. Succes komt voor een groot deel gewoon neer op hard werken, op veel tijd en energie investeren, artikelen schrijven, mooie afbeeldingen zoeken, video’s maken, content online zetten, je site onderhouden, soms jarenlang.”[/box]

Zoals je ziet laat Elja ook de harde waarheid aan de beurt komen. Bloggen als een pro gaat niet vanzelf en ook na het lezen van dit boekje ben je er nog niet. Je moet zelf hard werken om je blog succesvol te maken en hier is toewijding voor nodig.

Weet je al genoeg? Bestel het boek bij Bol.com

Mijn mening over “Bloggen als een pro in 60 minuten”

Bloggen is erg algemeen, je hebt zakelijke blogs, privé blogs, vlogs (video) en nog een aantal andere varianten. Wat Elja in het boek beschrijft kun je toepassen op alle soorten blogs.

In het boek lees je de ideeën over bloggen als een pro van Elja. Dit hoeft niet voor jou de juiste weg te zijn, er zijn meerdere wegen naar Rome. Er staat, naar mijn mening, wel veel informatie over bloggen waar elke blogger iets uit kan halen om zijn of haar blog te verbeteren.

Je hoeft het niet overal mee eens te zijn, dit is helemaal niet nodig. Zo ben ik het bijvoorbeeld oneens dat hoe vaker je blogt hoe beter het zou zijn. Dit is in sommige gevallen zeker waar, maar het is naar mijn mening niet in alle gevallen nodig om te doen.

Ik ben het er dan wel weer mee eens dat je met regelmaat moet bloggen. Je lezers weten op deze manier wanneer er weer een nieuw blogbericht op hun staat te wachten.

Wat ik iedereen aanraad om te doen is de ideeën uit het boek die jou persoonlijk aanspreken te gebruiken. Het is ook erg eenvoudig om wat extra inspiratie op te doen voor je blog. In het boek worden namelijk tientallen blogs als voorbeeld genoemd waar je eens een kijkje op zou kunnen nemen.

Zelf houd ik er niet van om direct op internet voorbeelden te bekijken terwijl ik een boek aan het lezen ben. Hier is ook rekening mee gehouden. Op de laatste pagina’s van het boek staat een complete lijst met alle blogs die zijn genoemd met een URL erbij. Tijdens het lezen zelf noemt Elja alleen de namen van de blogs.

Naast dat je veel ideeën en inspiratie kunt opdoen, vind ik dit boek ook motiverend om weer even lekker door te gaan met bloggen.

Wacht je tot slot nog op mijn mening of je met dit boek succesvol kunt worden? Zoals eerder in de tekst al gezegd is hangt dit van je eigen inzet af. Het boek kan je helpen met ideeën en inspiratie om je blog naar het volgend niveau te brengen, maar je moet nog altijd zelf hard werken om het te bereiken.

Conclusie

Cover bloggen als een proWanneer jij wilt beginnen met bloggen of een blogger bent die over bloggen wilt lezen, dan is dit boek zeker de moeite waard om te lezen.

Het boek kost € 12,50 en is verkrijgbaar bij diverse (online) winkels, waaronder Bol.com.

Je kunt veel informatie en ideeën over bloggen lezen waar je inspiratie uit kunt halen en kunt toepassen op jouw blog.

Al met al is bloggen als een pro een leuk en inspirerend boek om te lezen als je van bloggen houdt.

Bestel het boek Bloggen als een pro bij Bol.com

4 reacties Voeg ook een reactie toe

  1. Leuke recensie,
    Ik volg al een tijd een aantal sites die schrijven over hoe je moet bloggen. Een boek over bloggen is een keer wat anders en lijkt me ook leuk.

    • Klopt, een boek is ook leuk. Voordeel van een boek is ook dat je in één keer meer informatie krijgt dan hier en daar wat artikelen lezen. Je kunt alles op één plek vinden.

Geef een reactie