Het kan een super goed idee zijn om je klanten een optie te geven om een nieuw product of service te pre-orderen, oftewel alvast te reserveren of vooruit te bestellen. Hoe je het maar wilt noemen.
De mogelijkheid om te kiezen of een pre-order direct betaald moet worden of wanneer het geleverd wordt (afhankelijk van de betaalmethode), is natuurlijk een mooie bonus.
Met de WooCommerce Pre-Orders plugin is dit allemaal een fluitje van een cent. In dit artikel laat ik je dan ook zien hoe je met behulp van deze plugin het voor elkaar kunt krijgen.
Hoe werkt de WooCommerce Pre-Orders plugin?
Zodra je de WooCommerce Pre-Orders plugin hebt geinstalleerd en geactiveerd, kun je naar “WooCommerce -> Instellingen -> Pre-Order” gaan. Je komt hier diverse instellingen tegen.
Zo kun je direct een aantal knoppen, het product bericht en de winkel en afreken teksten vertalen naar het Nederlands. Er is op deze pagina tevens een optie om de geautomatiseerde pre-orderverwerking uit te schakelen. Dit is handig wanneer het om een testwebsite gaat.
Wanneer je de vertalingen naar wens hebt ingevuld, vergeet dan niet de wijzigingen op te slaan. Vervolgens kun je aan de slag om het product aan te maken dat klanten kunnen reserveren.
Pre-order product aanmaken in WooCommerce
Om een pre-order product te maken in WooCommerce, kun je op de normale manier een product toevoegen. Vervolgens kun je in de productgegevens box naar het tabblad “Pre-Orders” gaan.
Bovenaan kun je direct een vinkje zetten bij Enable Pre-Orders om te zorgen dat dit product als pre-order product wordt gezien. Voor variabele producten is het handig om te weten dat je de pre-orders per product niveau inschakelt. Dit houdt in dat alle variaties van je variabele product ook als pre-order product worden gezien.
Bij Availability Date/Time kun je de datum en tijd aangeven wanneer het product beschikbaar komt.
Mocht je extra kosten willen berekenen voor je Pre-Orders, dan kun je het bedrag aangeven bij Pre-Order Fee.
Tot slot kun je ook nog aangeven wanneer er betaald moet worden bij de optie When to Charge. Je kunt hier kiezen voor Upfront (direct betalen) of voor Upon Release (betalen op de releasedatum).
Wanneer je voor Upon Release kiest, wordt de betaling automatisch verricht indien de gekozen betaalmethode dit ondersteunt (bijvoorbeeld creditcard). Heb je alleen betaalmethodes waar direct mee betaald kan worden, dan wordt er op de releasedatum een “Betaal nu” e-mail gestuurd. De klant kan dan via de e-mail naar de betaalpagina om de betaling te verrichten.
Hoe ziet een pre-order eruit op de webshop?
Je wilt waarschijnlijk ook weten hoe pre-order producten eruit zien op je webshop en wat klanten te zien krijgen wanneer alle stappen doorlopen worden tot en met het afrekenen.
Op de winkelpagina of een categoriepagina waar het product wordt getoond, zal je het volgende zien. Het product, wanneer het beschikbaar wordt en een knop om het product te reserveren.
Op de productpagina is het niet veel anders. Je krijgt de normale product informatie te zien, zoals de korte productbeschrijving als je die hebt ingevuld, en vervolgens de datum waarop het beschikbaar wordt en een knop om het product te reserveren.
Op de winkelmandpagina zie je wederom de datum dat het product beschikbaar komt en als je extra kosten in rekening brengt zie je dit hier ook.
Om verwarring te voorkomen komt alle informatie wederom op de afrekenpagina te staan.
Wanneer je hebt gekozen dat de betaling in rekening wordt gebracht op het moment dat het product beschikbaar is, zal het er iets anders uitzien. Zo zal je zien op welke datum de betaling gedaan wordt.
Tot zover alle stappen en hoe het eruit zal zien op je webshop.
WooCommerce Pre-Orders e-mails
De WooCommerce Pre-Orders plugin voegt ook een aantal e-mails toe die te maken hebben met de pre-orders. We hebben de volgende e-mails.
New Pre-Order e-mail: Deze e-mail wordt verzonden wanneer een nieuwe pre-order is geplaatst. Deze e-mail komt overeen met de “Nieuwe bestelling” e-mail en brengt de administrator op de hoogte van een nieuwe pre-order.
Pre-Ordered e-mail: Deze e-mail wordt verzonden naar de klant zodra hij of zij een Pre-order heeft geplaatst. Deze mail komt overeen met de standaard “In behandeling” e-mail en geeft aan dat de pre-order goed is ontvangen.
Pre-Order Release Date Changed e-mail: deze e-mail kun je optioneel verzenden naar de klant wanneer een wijziging plaatsvindt in de releasedatum.
Pre-Order Cancelled e-mail: Deze e-mail kun je laten versturen naar de klant wanneer een Pre-Order bestelling is geannuleerd.
Pre-Order Available e-mail: Deze e-mail wordt verzonden wanneer een Pre-Order beschikbaar is en de bestelling voltooid. Wanneer er op het moment van de releasedatum betaald moet worden en er gekozen is om later te betalen of er een fout is met de betaling, krijgt de klant een e-mail om de betaling te voldoen.
Optionele e-mail notificaties versturen
Er zijn meerdere optionele e-mailnotificaties. Je kunt deze aanpassen of versturen door naar “WooCommerce -> Pre-Orders -> Actions” te gaan.
Zo kun je bijvoorbeeld de change release date e-mail handmatig versturen naar je klanten. Je kunt zoals je hierboven ziet het product selecteren, de nieuwe releasedatum selecteren en eventueel nog een bericht toevoegen voor de klanten.
Lijst met Pre-Orders
Alle pre-orders komen in het normale besteloverzicht te staan. Aangezien het om pre-orders gaan en de releasedatum in de toekomst is, zal dit niet altijd even handig zijn, vandaar dat er ook een aparte lijst is met alle pre-orders. Je kunt een lijst met alle pre-orders vinden door naar “WooCommerce -> Pre-Orders” te gaan.
Naast dat je een lijst hebt van alle pre-orders, kun je de pre-orders ook vanuit hier annuleren mocht dit nodig zijn.
Conclusie
Standaard is het helaas niet mogelijk om pre-orders te maken in WooCommerce. Met de plugin WooCommerce Pre-Orders kun je dit gelukkig wel voor elkaar krijgen.
Het is per product in te stellen of mensen het van tevoren kunnen reserveren. Je kunt ervoor kiezen om klanten direct te laten betalen, maar het is ook mogelijk om klanten te laten betalen op het moment dat het product wordt uitgebracht.
Er zijn diverse soorten e-mails die je kunt versturen naar je klanten en tot slot heb je ook een handige lijst met alle pre-orders, zodat je deze niet hoeft terug te vinden tussen alle overige bestellingen.
8 reacties op “Pre-order producten in WooCommerce”
HI,
Kan je ook een pre-order doen voor een abonnement?
Groet Marloes
Nee, de plugin is op dit moment niet compatibel met WooCommerce Subscriptions.
Is het ook mogelijk om de reservering te plaatsen zonder betaling zodat de klant het product kan reserveren via de website, maar in de winkel kan afrekenen? Het is de bedoeling dat het op de website zichtbaar is dat het product gereserveerd/uitverkocht is.
In principe kun je instellen dat er betaald wordt op de releasedatum datum. Die kun je dan op een willekeurige (verre) datum zetten, zodat het wel gereserveerd kan worden en er gewoon in de winkel betaald kan worden. Het zal echter wel wat vertalingen updaten zijn om dit goed duidelijk weer te geven op de site.
Hoi vraagje over deze plugin.
2 dingen die ik graag zou willen dat de plugin dit kan.
1.
Wij verkopen fietsen. Fiets A zijn momenteel uitverkocht. Wij krijgen per 1 december weer 12 Fietsen A binnen.
Kun je dit aantal pre-orderen?
En als er dan 12 zijn ge pre-ordered ( 1 per klant), dat de pre-order optie weer vervalt? Dat ze dan weer helemaal uitverkocht zijn.
2.
Niet direct betalen, maar betalen als de producten weer voorradig zijn. Puur een reservering dus.
Ik hoor graag.
1. Ja, je kunt net als voor ieder ander WooCommerce product de voorraad beheren. Het kan dus ook uitverkocht raken.
2. Ja, er zit een “Pay Later” functie in, dus er hoeft niet direct betaald te worden.
Ik heb de plugin geinstalleerd maar er is 1 issue. Kennelijk kan een klant maar 1 item afrekenen per order. Dat is onhandig als een klant 2 items wilt bestellen, dan moet hij namelijk 2 keer de verzendkosten betalen. Dat is niet fair en een slechte user experience. Ik heb woocommerce daarover gecontact maar krijg geen reactie. Is er een manier om dit te verhelpen?
Niet dat ik weet. In de documentatie staat ook dat dat iedere pre-order product apart van elkaar gekocht moet worden om te zorgen dat er geen conflict is met betalingen. Wellicht dat er een workaround is voor een enkel product, maar dat zal WooCommerce je dan wel kunnen vertellen. Mij hebben ze nog nooit genegeerd. Soms duurt het wel ietsje langer (beetje plugin afhankelijk).