Home / Zoekmachine Optimalisatie / Verkeerde titel in de zoekresultaten van Google

Verkeerde titel in de zoekresultaten van Google

Verkeerde titel in de zoekresultaten van Google

Heb je weleens je eigen website opgezocht in Google en zag je toen dat Google een hele andere titel gebruikt dan jij hebt aangegeven?

Je kunt met een plugin als Yoast SEO zelf titels en beschrijvingen aan pagina’s meegeven. Dit is ook de goede manier om het te doen. Waarom neemt Google dit dan niet altijd over?

Bij WordPress websites krijgt de geïnstalleerde SEO plugin vaak de schuld. Dit is alleen in bijna alle gevallen niet het geval.

In dit artikel zal ik je meer vertellen over de handelswijze van Google en welke redenen er kunnen zijn dat jouw titel niet correct of volledig wordt overgenomen.

Hoe genereert Google titels voor de zoekresultaten?

Je kunt een website maken met WordPress en alles goed doen, maar toch staat het niet zoals je het zelf hebt ingevuld. Het is in dat geval belangrijk om eerst te weten hoe Google titels van webpagina’s genereert voor de zoekresultaten.

Google heeft zelf aangegeven dat 87% van de tijd het titelelement van een pagina wordt gebruikt. Het titelelement is de titel-tag, deze wordt vaak aangemaakt door de SEO plugin die je hebt geïnstalleerd en anders doet je thema dit meestal wel.

Je vraagt je misschien af waarom Google niet 100% van de keren het titelelement gebruikt die je zelf hebt ingevoerd. Sinds 2012 heeft Google een systeem die meekijkt bij het bepalen van titels voor de zoekresultaten.

Wanneer het algoritme van het systeem denkt dat het titelelement de pagina niet goed genoeg beschrijft, dan wordt er automatisch een ‘betere’ titel van gemaakt. Zelfs pagina’s met titels die jij goed geformuleerd vindt en het artikel ook daadwerkelijk goed beschrijven zijn niet altijd veilig. Google past ook deze titels aan als er gedacht wordt dat er een betere titel mogelijk is voor de zoekopdracht die uitgevoerd wordt.

Google maakt tevens zelf titels aan wanneer er geen titelelement wordt gevonden op de pagina of als op alle pagina’s van de website dezelfde titel wordt gebruikt. Paginatitels met teveel dezelfde woorden, te lange titels of te korte titels worden ook regelmatig aangepast door Google.

Voorbeelden van aanpassingen aan de titel door Google

Google doet allerlei dingen met de titel. Zo komt het regelmatig voor dat de websitenaam achteraan de titel verschijnt, dat de titel wordt ingekort of dat de titel compleet anders is dan je hebt ingesteld.

Halflege titels ( | websitenaam )

Halflege titels kunnen op websites voorkomen die sjablonen gebruiken om titels voor webpagina’s te maken en dat er iets niet helemaal goed gaat. Normaliter zou het sjabloon bijvoorbeeld de titel van het bericht gebruiken, maar nu gebeurd dit niet waardoor er een titel ontstaat als:

| Websitenaam

Het titelsysteem van Google herkent halflege titels en past dit aan gebaseerd op de informatie op de pagina. Zo kan een titel van een productpagina op een WooCommerce webshop zoiets worden:

Naam van het product | Websitenaam

Verouderde titels ( 2021 | Websitenaam)

Verouderde titels komen regelmatig voor op websites. Soms vergeten website-eigenaren de titel aan te passen wanneer de rest van de informatie wel actueel wordt gemaakt of nog actueel is in het huidige jaar. Neem bijvoorbeeld een titel als dit van een website over het opvoeden van een pup.

Beste puppy puppyren in 2021 | Pupopvoeden.nl

In dit voorbeeld staat het jaartal verkeerd, aangezien het op het moment van schrijven 2022 is. Op de rest van de pagina staat alles wel met de huidige datum. Google kan daarom detecteren dat het niet helemaal klopt en het niet structureel overal goed staat. Dit kan voor Google een reden zijn om de titel aan te passen naar dit:

Beste puppyren in 2022 | Pupopvoeden.nl

Onnauwkeurige titels

Regelmatig kloppen titels op een pagina van een website niet helemaal. De titel geeft dan geen goed beeld van de daadwerkelijke inhoud. We spreken in dit geval van onnauwkeurige titels.

Ik zal een voorbeeld noemen die Google zelf geeft. Stel je hebt een webshop met een categoriepagina waar je dynamische content toont (content dat kan veranderen) met een titel als:

Reuzen dierenknuffels, teddyberen, ijsberen – Websitenaam

Bij een titel als hierboven verwacht je dat er ook daadwerkelijk producten als teddyberen en ijsberen direct zichtbaar zijn. Het is echter een statische titel, terwijl de content dynamisch is en dus kan veranderen. Het kan dus zijn dat deze producten op de productcategoriepagina al een pagina zijn gezakt en niet direct zichtbaar zijn.

Google probeert te begrijpen of een titel niet direct weergeeft wat er ook op de pagina zichtbaar is. Als Google ontdekt dat de titel niet helemaal correct is met wat er op de pagina staat, dan kan het zijn dat Google deze titel wijzigt. Zo weten mensen beter wat er verwacht kan worden op de pagina. Google zou dan bijvoorbeeld in dit geval de volgende titel kunnen gebruiken:

Dierenknuffels – Websitenaam

Standaardtekst titels

Google spot heel eenvoudig standaardtekst titels. Het gaat dan om titels die te vinden zijn in een subset van pagina’s van een website.

Dit klinkt wellicht wat ingewikkeld, ik zal daarom een voorbeeld voor je noemen.

Denk bijvoorbeeld aan een forum over een televisieprogramma. Er kunnen verschillende onderdelen zijn op het forum over dit programma en het kan ook over verschillende seizoenen gaan. Wanneer het titelelement overal hetzelfde is, dan is het niet duidelijk over welk seizoen het gaat. Dit geeft dubbele titels als:

Geweldig televisieprogramma
Geweldig televisieprogramma
Geweldig televisieprogramma

Met behulp van het titelsysteem van Google kunnen er automatisch seizoennummers worden toegevoegd aan de titel, zodat de titel duidelijker is voor iemand die een zoekopdracht uitvoert. Het wordt dan zoiets:

Seizoen 1 – Geweldig televisieprogramma
Seizoen 2 – Geweldig televisieprogramma
Seizoen 3 – Geweldig televisieprogramma

Ik hoop dat het ondertussen wat duidelijker voor je is geworden waarom en hoe Google titels aanpast. Het idee is in ieder geval om het zo relevant te maken voor de zoeker die de zoekresultaten bekijkt.

Er kan echter nog een reden zijn waarom jouw titel niet goed getoond wordt. Iets wat niet zozeer aan Google ligt.

Waarom toont Google mijn oude titel?

Wanneer je de titel-tag voor een pagina van je website hebt aangepast, dan is het een kwestie van tijd voordat Google dit doorheeft en het aanpast in de zoekresultaten.

Het is afhankelijk van hoe vaak Google op je website langskomt hoe snel dit ook daadwerkelijk in de zoekresultaten is aangepast. Het kan binnen een paar dagen aangepast zijn, maar het kan soms ook een aantal weken duren. Zeker bij nieuwe websites kan er een tijd overheen gaan.

Daarbij moet ik ook zeggen dat als de crawler van Google je website heeft doorzocht en de aanpassing heeft opgemerkt, dat het dan alsnog niet altijd direct wordt doorgevoerd. De exacte reden hiervan weet ik niet, maar uiteindelijk komt het altijd wel goed. Het enige wat je nodig hebt is geduld, er kan wat tijd overheen gaan.

Hoe kun je je eigen paginatitels behouden?

Nu je weet dat Google titels weleens aanpast, ben je misschien ook benieuwd hoe je je eigen paginatitels kunt behouden in de zoekresultaten.

Helaas moet ik je vertellen dat je hier geen directe invloed op hebt, behalve dat je de paginatitel zo relevant mogelijk moet maken voor de informatie op de pagina. Wanneer Google beslist dat een andere titel beter is voor de pagina, dan kun je dit eigenlijk niet voorkomen.

Het enige wat je kunt proberen is de titel van je pagina aanpassen. Wellicht dat Google de nieuwe paginatitel beter vindt dan de titel die het titelsysteem van Google zelf bedacht had.

Hoe ziet een goede paginatitel eruit?

Een goede titel is niet over geoptimaliseerd met heel veel zoekwoorden. De titel moet een goed beschrijvende zin zijn over het artikel. Het is verstandig om het hoofd-zoekwoord in de titel te verwerken.

Google heeft er tevens een handje van om de websitenaam (is vaak ook je merknaam) achter de titel te zetten indien dit mogelijk is. Je kunt dus eventueel ook de websitenaam achter de titel zetten indien hier ruimte voor is.

Het is op zich allemaal niet heel moeilijk, je moet gewoon niet overdrijven en normale titels maken. Het blijft echter altijd een optie voor Google om ook deze titels te veranderen in de zoekresultaten.


WordPress Hulp Nodig? Join Het WP Lab

Het WordPress Lab Mockup

Heb je vragen aan de hand van dit artikel of wil je verder op weg geholpen worden met je website?

Sluit je aan bij Het WordPress lab, een community voor WordPress-liefhebbers waarin ik antwoord geef op jouw WordPress vragen en je toegang krijgt tot al mijn WordPress cursussen.

«
»

5 reacties op “Verkeerde titel in de zoekresultaten van Google”

  1. Paulien Stap avatar

    Beste Maikel,

    onze website http://www.oefentherapie-bussum.nl staat sinds ongeveer 4 weken online. Nu las ik op je site dat het even kan duren voordat Google de pagina’s correct gaat weergeven. Met Yeaost moeten we nog gaan stoeien.
    Maar wat me opvalt is dat een aantal pagina’s weergegeven worden met een zwart-wit foto onder de (kleuren) bannerfoto. Zit dat ‘em ook in Google? Of heeft dat met een technische instelling van de site te maken en moet ik daar onze webdesigner op aanspreken?
    Ik hoor graag van je.
    Vriendelijke groet, Paulien

    1. Maikel van de Weerd avatar

      Ik weet niet wat je precies ziet in Google dat je het daar al over zwart wit foto’s heeft? Google maakt echter zelf niks zwart-wit, die pakt enkel afbeeldingen die beschikbaar wordt gesteld via de site.

  2. Christina Rompa avatar

    Hoe pas ik ook alweer de blauwe titel aan in de Google resultaten ? Dus stel dat ik boven http://www.breingoed.nl niet “Breingoed” maar “Breingoed: NeurOptimal Neurofeedback Nederland” wil hebben staan ?

    1. Maikel van de Weerd avatar

      Dit kan met een plugin als Yoast SEO.

  3. Sander avatar
    Sander

    Hoi,

    dit antwoord zocht ik omdat ik wel de titel heb aangepast maar dit niet terug vind wanneer ik in Google naar mijn website zoek.

    Nog even geduld dus begrijp ik.

    Dankjewel voor je informatie. Top!