Verkeerde titel in de zoekresultaten van Google

Het kan een keer voorkomen dat je in de zoekresultaten van Google naar je eigen website kijkt en dat de paginatitel in de zoekresultaten anders is dan de title tag die je hebt ingesteld.

Het kan tevens voorkomen dat je de titel pas geleden hebt aangepast en dat Google er nog niets mee gedaan heeft.

Bij WordPress websites krijgt de geïnstalleerde SEO plugin vaak de schuld, maar dit klopt in bijna alle gevallen niet. In dit artikel zal ik uitleggen hoe het een en ander komt.

Waarom is mijn oude titel nog niet vernieuwd?

Wanneer je de title tag voor een pagina hebt aangepast is het een kwestie van tijd voordat Google dit doorheeft en het aanpast in de zoekresultaten.

Het kan zijn dat Google het binnen een paar dagen aanpast, maar het kan soms ook een aantal weken duren.

Zelfs als Google je website doorzocht heeft nadat je het hebt aangepast is het niet altijd zo dat het direct wordt doorgevoerd. Er gaat tijd overheen en het enige wat je kunt doen is geduldig wachten. Het komt vanzelf wel goed.

Waarom de titel anders kan zijn dan je hebt ingesteld

Google heeft op veel dingen invloed en dat geldt ook voor paginatitels in de zoekresultaten. Google doet allerlei dingen met de titel. Zo komt het regelmatig voor dat de websitenaam achteraan de titel verschijnt, dat de titel wordt ingekort of dat de titel compleet anders is dan je hebt ingesteld.

De reden hiervan is dat Google het simpel gezegd soms beter denkt te weten. De title tag die je kunt invullen met een plugin als WordPress SEO by Yoast is een statisch stukje tekst. Zoekopdrachten verschillen echter wel van elkaar en daarom past Google weleens de titel aan om het beter bij de desbetreffende zoekopdracht te laten passen.

Paginatitels met teveel dezelfde woorden, te lange titels of te korte titels worden ook regelmatig aangepast door Google.

Zelfs pagina’s met titels die goed geformuleerd zijn en het artikel goed beschrijven zijn niet veilig. Google past ook deze titels aan als er gedacht wordt dat er een betere titel mogelijk is.

Wanneer je erg geïnteresseerd bent in dit onderwerp is het wellicht ook handig om te lezen wat Google zelf over dit onderwerp zegt in het help document over paginatitels en fragmenten.

Hoe kun je je eigen paginatitels behouden?

Gelukkig blijft over het algemeen het overgrote gedeelte van de titels die je maakt gewoon zoals je het zelf hebt ingevuld. Wanneer dit echter een keer niet het geval is kun je heel weinig om je zelf bedachte titel te behouden.

Wanneer Google je titel wilt aanpassen kun je dit eigenlijk niet voorkomen. Het enige wat je wel kunt proberen is de huidige titel die je hebt ingesteld aan te passen naar een andere titel.

Wellicht dat Google de nieuwe paginatitel wel zal gebruiken in plaats van de titel die Google zelf heeft bedacht.

Hoe ziet een goede paginatitel eruit?

Een goede titel is niet over geoptimaliseerd met heel veel zoekwoorden. De titel moet een goed beschrijvende zin zijn over het artikel. Het hoofd-zoekwoord kun je hier ook prima in verwerken.

Google heeft er tevens een handje van om de websitenaam (is vaak ook je merknaam) achter de titel te zetten indien dit mogelijk is. Je kunt dus eventueel ook de websitenaam achter de titel zetten indien hier ruimte voor is.

Het is op zich allemaal niet heel moeilijk, je moet gewoon niet overdrijven en normale titels maken. Het blijft echter altijd een optie voor Google om ook deze titels te veranderen in de zoekresultaten.

3 reacties Voeg ook een reactie toe

  1. Hoi,

    dit antwoord zocht ik omdat ik wel de titel heb aangepast maar dit niet terug vind wanneer ik in Google naar mijn website zoek.

    Nog even geduld dus begrijp ik.

    Dankjewel voor je informatie. Top!

Geef een reactie