Zorg dat alle licenties voor je website van jou zijn

Iets wat ik te vaak tegen kom, is klanten die zelf geen licentie hebben voor betaalde plugins en thema’s die gebruikt worden op de website.

De vorige webbouwer had de licentie aangeschaft en alles ingesteld, maar nu is er geen contact meer en is het niet mogelijk om verder te gaan met de licentie waar wel voor betaald is.

Erg vervelend, want de website is van jou toch? Zonder alle licenties is dit helaas niet helemaal het geval. In dit artikel ga ik verder op dit onderwerp in en wil ik je graag adviseren, zodat je nooit in de problemen komt of dubbel moet betalen.

De situatie…

Je schakelt een webbouwer in om je te helpen met het configureren van je website of alles volledig te bouwen. Je wilt een aantal functies op je website hebben en de webbouwer wilt hier betaalde plugins voor gebruiken om het in je website te krijgen.

Krijg je dan te horen “We hebben een betaalde plugin nodig om functie x in je website te krijgen. Wij regelen dit wel voor je.”, dan moet je eigenlijk even nadenken.

In eerste instantie denk je waarschijnlijk prima, ik snap het toch niet en wil helemaal niks met al die ongein te maken hebben. Wat als ik je vertel dat je zonder licentie de updates bijvoorbeeld niet meer krijgt, geen support kunt vragen, de kosten toch wel doorberekend worden en het ook mogelijk is dat het jaarlijks terugkerende kosten kunnen zijn. Zou je het dan niet veel liever zelf beheren?

Waarom je plugin/thema licenties zelf moet beheren

De grootste reden dat je altijd zelf alle plugin en thema licenties moet beheren voor je website, is omdat je dan alleen afhankelijk bent van jezelf. Je kunt er dan altijd bij als het nodig is. Verder kun je met een licentie altijd bij de updates en kun je vaak ook support krijgen van de makers van de plugin.

Bij problemen is het dus altijd handig om de licentie te hebben. Zo maakt het niet uit dat je (vorige) webbouwer niks meer van zich laat horen en spoorloos lijkt te zijn of pas een keer na 3 weken reageert. Er is niks irritanter dan in zo’n situatie te zitten. Het kan ook zijn dat je gewoonweg niet goed uit elkaar bent gegaan met je webbouwer en hij je nog een streek probeert te leveren en de plugin deactiveert en de licentie stopzet.

Ik hoop natuurlijk niet dat dit je ooit zal overkomen, maar helaas hoor ik regelmatig dit soort verhalen en heel soms weten mensen niet eens dat er betaalde plugins op de website staan. Aan de al betaalde licentie komen is dan vaak een hele opgave en lukt soms helemaal niet. De plugin of thema zelf kopen is dan de enige optie.

Wat je altijd moet vragen aan je webbouwer

Wanneer je een website voor je laat maken of extra functionaliteiten in je website laat brengen, dan zou ik als ik jou was altijd het volgende vragen: Heb je hier betaalde plugins of een thema voor nodig?

Wanneer het antwoord ja is, kun je het beste vragen of jij het kunt aanschaffen en de webbouwer (tijdelijk) toegang geven tot je account om de plugin of thema te downloaden en op je website te plaatsen.

Natuurlijk kan het zijn dat de webbouwer tegenstribbelt, want wie weet ga je nu wel zelf aan de slag met de plugin als hij prijs geeft wat hij gaat gebruiken. Wanneer je in dit geval door wilt gaan met de webbouwer, zou je kunnen afspreken dat hij het op een apart account zet die jij kunt overnemen als hij klaar is met bouwen.

Goede afspraken zijn in elk geval altijd belangrijk om te maken. Jij moet altijd door kunnen met jouw website, zonder dat je op een later moment achter de plugin/thema licenties aan moet gaan.

Wat als ik de plugin/thema licenties niet heb?

Wanneer jij op dit moment geen licenties hebt, maar wel betaalde plugins en thema’s, dan is het zaak om te kijken of je deze kunt bemachtigen. Niets is tenslotte fijner dan alles in eigen hand hebben.

Het eerste wat je kunt proberen is om de licenties alsnog te bemachtigen via je huidige/vorige webbouwer. Het kan echter voorkomen dat de webbouwer alles op een eigen account heeft staan voor heel veel klanten. Het account of de licentie overzetten kan dan in veel gevallen niet. In sommige gevallen is het wel mogelijk, dus vragen kan nooit kwaad.

Mocht je de licentie niet meer via je webbouwer kunnen bemachtigen, dan heb je nog een andere mogelijkheid. Je kunt altijd alsnog de licentie kopen, dit geeft je vaak een stuk minder kopzorgen. Het enige wat je hiervoor hoeft te doen is naar de website gaan waar de plugin of thema te koop is. Vervolgens kun je de nieuwe licentie gebruiken op je website.

Top, dan heb je nu de volledige controle over alle plugins en thema’s op je eigen website. Webbouwers kun je altijd toegang geven tot je account met licentie als dit nodig is (voor bijvoorbeeld support), maar je zal niet meer in de problemen komen omdat een webbouwer ermee stopt.

Geef een reactie