Een website redesign live zetten of het verhuizen naar een andere domeinnaam is vaak ook vanuit SEO oogpunt een uitdaging.
Je moet namelijk echt op van alles letten wil je ervoor zorgen dat niets je posities negatief beïnvloeden.
Gebaseerd op diverse redesigns en website migraties en ook verhalen van collega’s, kan ik je vertellen dat één belangrijk punt vaak wordt vergeten. De negatieve impact kan groot zijn afhankelijk van hoe visueel je website is ingesteld en hoe bezoekers op je website komen.
Ik heb het hier over het 301 redirecten van je afbeeldingen.
Een afbeelding is ook een URL
De reden dat een afbeelding vaak vergeten wordt is omdat de focus heel erg op blogberichten, producten en pagina’s gericht zijn. Deze worden bijna altijd wel op een goede manier doorverwezen met behulp van een 301 redirect.
Afbeeldingen hebben echter ook een URL. Wanneer je deze wijzigt doordat je van domeinnaam wisselt of omdat je een afbeelding opnieuw upload tijdens een redesign, dan is de URL van deze afbeelding anders geworden.
WordPress maakt namelijk gebruik van jaartallen en maanden in de URL. Neem bijvoorbeeld de URL van mijn uitgelichte afbeelding. Dit is:
https://webtalis.nl/wp-content/uploads/2022/02/afbeelding-301-redirects-niet-vergeten.png
Zodra ik over 5 jaar denk van ik ga mijn website eens redesignen en wil vanaf 0 beginnen, dus ik importeer al mijn pagina’s en afbeeldingen, dan kan het ook direct zijn dat in de nieuwe website de afbeeldingen opnieuw worden gedownload en hierdoor een andere URL krijgen.
Google en andere zoekmachines weten vanaf dat moment niet meer waar de afbeelding is gebleven.
Is het echt belangrijk?
Het hangt af van hoeveel bezoekers je op je website krijgt via zoekopdrachten via Google Afbeeldingen. Indien dit er super weinig zijn, dan is het niet heel belangrijk. Ontvang je echter veel bezoekers via je afbeeldingen, dan is het uitermate belangrijk.
Google medewerker John Mueller heeft in het verleden al meerdere malen website-eigenaren gewaarschuwd dat het aanpassen van de afbeelding URL’s effect heeft op de posities in Google Afbeeldingen.
Door een URL aan te passen zal Google dit behandelen als een nieuwe afbeelding. Ja, ook als deze gewoonweg op dezelfde pagina en op dezelfde positie staat als voorheen.
Alles moet dus opnieuw gecrawled, verwerkt en geïndexeerd worden. Vervolgens moet je weer opnieuw je ranking opbouwen voor deze afbeelding. John Mueller zegt hierbij ook nog dat dit lang kan duren, omdat de crawler van Google minder vaak naar afbeeldingen kijkt dan naar normale pagina’s. Dit komt omdat een afbeelding niet vaak wordt aangepast.
Mocht je zelf willen horen wat Mueller te zeggen heeft, bekijk dan ook hieronder deze video waarin hij het je uitlegt.
Kortom, als ik jou was zou ik altijd je afbeelding redirecten. Het is zonde om alles wat je hebt opgebouwd opnieuw op te bouwen terwijl dit voorkomen had kunnen worden.
Controleer of er veel bezoekers via Google afbeeldingen komen
Google Analytics maakt het je tegenwoordig helaas niet meer zo eenvoudig om te bekijken of je bezoekers via Google Afbeeldingen krijgt.
De Search Console van Google is hier een goede oplossing voor, alleen het is wel van belang dat je je hiervoor hebt aangemeld.
Eenmaal ingelogd kun je aan de linkerkant op “Prestaties” klikken en als je op de prestatie-pagina bent kun je bovenaan op de knop “Zoektype: Web” klikken.

Je krijgt nu een pop-up te zien waarin je de filter kunt aanpassen.

Selecteer hier de optie “afbeelding” en druk vervolgens op toepassen. Je kunt nu het aantal klikken en de vertoningen zien die je krijgt van Google Afbeelding zoekopdrachten.

Wanneer je op deze pagina nog iets verder naar beneden scrolt kun je ook nog de zoekopdrachten bekijken waarvandaan je bezoekers komen. Zo kun je zelf bekijken welke afbeeldingen van je website het belangrijkst zijn.
Afbeelding URL’s uit WordPress halen
Nu je eenmaal weet of het de moeite waard is om de afbeeldingen van je website te redirecten, is het wel zo prettig om een makkelijke manier te weten om aan alle URL’s te komen. Ik denk tenslotte niet dat je zin hebt om handmatig op iedere afbeelding te klikken voor de URL.
De plugin die ik hiervoor gebruik heet Export Media URL en het werkt super eenvoudig. Zodra je de plugin hebt geïnstalleerd kun je naar Gereedschap -> Export Media URL’s gaan.

Je kunt hier selecteren of je alleen de URL wilt exporteren of ook nog andere dingen. Zelf vind ik de URL altijd voldoende. Wel stel ik altijd bij Export Type in dat ik het wil exporteren naar een CSV-bestand.
Je hebt dan een mooi overzicht en kunt in het kolom ernaast de juiste nieuwe URL toevoegen. Op deze manier ben je al een stap dichter bij het redirecten.
Hoe kun je een 301 redirect instellen voor afbeeldingen?
Er zijn diverse manieren om redirects in te stellen. Je kunt het handmatig toevoegen via het .htaccess-bestand (bekijk hier meer mogelijkheden met WordPress htaccess). Dit gaat als volgt:
Redirect 301 /oude-slug https://jewebsite.nl/nieuwe-slug
Niet heel moeilijk, maar wellicht heb je liever het overzicht in WordPress zelf. In dat geval kun je een plugin als Redirection gebruiken.
Uiteraard heb ik hier al een artikel over geschreven, namelijk het artikel: 301 redirect instellen in WordPress. Het mooie is dat je niet alles 1 voor 1 hoeft in te vullen. Je kunt ook een bestand importeren met al je 301 redirects voor je afbeeldingen.
Conclusie
Het redesignen van je website of het migreren naar een ander domeinnaam brengt veel met zich mee.
Hopelijk is na het lezen van dit artikel duidelijk dat de afbeeldingen zeker niet overgeslagen horen te worden. Het is belangrijk om deze ook netjes door te verwijzen.
Doe je dit niet, dan kun je posities verliezen in Google afbeeldingen. Dit is zonde als je hier een mooi aantal bezoekers door krijgt die weer op je website of webshop willen kopen.
2 reacties op “Vergeet afbeelding 301 redirects niet bij een migratie”
Beste Maikel,
De afbeeldingen op mijn websites breng ik standaard nooit onder in mappen per jaar en maand. Om allerlei redenen zoals vindbaarheid.
In ieder geval verandert dan de link niet, toch?
Zolang de bestandsnamen hetzelfde blijven zal het op jouw website inderdaad niet veranderen. Scheelt weer een irritant klusje. 🙂