Wil je beginnen met een nieuwsbrief, maar heb je geen idee waar je moet beginnen? Ik ga het je in dit artikel van begin tot eind uitleggen.
In dit artikel leer je hoe je een nieuwsbrief opzet als een echte professional en wat er allemaal bij komt kijken.
Ik probeer alle aspecten te behandelen zoals welke e-mail provider je het best kunt gebruiken, de basis tot gevorderden trucjes, hoe je een inschrijfformulier op je website kunt krijgen, en meer.
Het artikel is aardig lang dus ik raad je aan om gebruik te maken van onderstaande inhoudsopgave om door het artikel heen te navigeren.
[toc]
Wat is een mailinglijst en nieuwsbrief?
Een mailinglijst is een lijst met een verzameling van mensen die zich hebben ingeschreven voor jouw nieuwsbrief.
Een nieuwsbrief is gewoon een e-mail die je kunt versturen om goed contact te blijven houden met je trouwe volgers en/of klanten. Dit kan een nieuwsbrief zijn met geweldige opmaak, maar ook een gewoon mailtje met alleen tekst.
Waarom heb je een nieuwsbrief nodig?
Ik vind dat je jouw trouwste volgers, klanten en/of leden extra moet verwennen door ze enkele voordelen te geven. Met een nieuwsbrief kun je dit bereiken. Je moedigt op deze manier je lezers aan om actief te blijven, deel te nemen en zij zullen je niet snel vergeten.
Hoe moedig je jouw lezers dan aan? Ik stel mijn mailinglijst via een mailtje altijd als eerste op de hoogte wanneer ik een nieuw artikel heb geschreven waarvan ik denk dat zij dit zullen waarderen. Daarnaast geef ik soms ook extra tips weg die je niet in het artikel of ergens anders op de website kunt lezen.
Wanneer je een webwinkel hebt met een nieuwsbrief zou je bijvoorbeeld een kortingscode erin kunnen zetten om meer inkomsten te genereren en je nieuwsbriefleden te belonen. Je nieuwsbriefleden zullen tenslotte trouwe klanten van je zijn.
Bekijk hieronder een aantal punten van voordelen die je hebt wanneer je een mailinglijst voor je nieuwsbrief opbouwt.
Alles in eigen hand
Je hebt alles in eigen hand en bent dus niet afhankelijk van bijvoorbeeld Twitter of Facebook. Wanneer Twitter of Facebook er over een aantal jaar niet meer is (oké klinkt onvoorstelbaar), ben jij je volgers nog niet kwijt want die staan nog in je mailinglijst.
Meer bereik
Wanneer je via Twitter of Facebook een nieuwe status update doet om je artikel te promoten kan het zijn dat mensen deze over het hoofd zien. Een mail daarentegen wordt veel vaker gelezen omdat mensen hier zorgvuldiger mee omgaan. Met een nieuwsbrief kun je dus eenvoudig meer terugkerende bezoekers genereren.
Feedback voor je product
Wie kan er beter feedback geven dan je doelgroep? Wanneer je een product wilt lanceren kun je jouw lezers een voorproefje geven en om feedback vragen.
Affiliate mogelijkheden
Je kunt in je nieuwsbrief affiliate links zetten naar een product dat je erg goed vindt en waar je lezers iets aan hebben. Wanneer je lezers dit kopen hebben zij een goed product en jij extra omzet, een win-win situatie.
Uiteraard moet je niet alleen een nieuwsbrief sturen om producten te promoten, doe dit alleen als het product echt van toegevoegde waarde is voor je doelgroep. Wanneer je te vaak producten promoot en verder weinig nuttigs te melden hebt schrijven mensen zich snel weer uit.
Welke e-mail provider is het best?
Je denkt waarschijnlijk “Heb ik een provider nodig om een nieuwsbrief te versturen?” het antwoord is ja, dit is wel verstandig.
Er zijn wel plugins en software om zelf nieuwsbrieven te versturen, maar dit is niet altijd de effectiefste manier om het te doen. Hoe groter je lijst is, hoe eerder je tegen spam- en afleveringsproblemen aan kunt lopen en juist het afleveren van mails is heel belangrijk.
Om deze redenen is het verstandig om een e-mail provider te nemen die zich hierin gespecialiseerd heeft. Ik kan je twee verschillende e-mail providers aanraden waar ik zelf ervaring mee heb.
GetResponse
GetResponse is de e-mail provider waar ik gebruik van maak en waar ik zeer tevreden over ben. Internationaal is GetResponse ook erg bekend, hierdoor zijn er ook veel WordPress plugins die je kunt koppelen aan GetResponse.
Met GetResponse kun je mooie inschrijfformulieren maken zonder technische kennis, e-mails verzenden en uitgebreid de statistieken bekijken van je verstuurde e-mails.
Je hebt de mogelijkheid om te kiezen uit meer dan 500 verschillende sjablonen voor je nieuwsbrief en 160 verschillende inschrijfformulieren.
Daarnaast kun je een autoresponder instellen en automatisch e-mails laten maken van je nieuwste blogberichten. De autoresponder heeft tevens enkele mooie extra functies waar je gebruik van kunt maken. Zo zou je bijvoorbeeld kunnen kiezen om pas een vervolg e-mail te sturen wanneer iemand de vorige mail heeft geopend of daadwerkelijk op de link heeft geklikt in je mail.
Voor de rest heeft GetResponse nog veel meer features. Ik raad je aan om GetResponse 30 dagen gratis uit te proberen. Je kunt dan op je gemak alle mogelijkheden van GetResponse bekijken, het zijn er enorm veel.
Bij GetReponse betaal je voor het aantal mensen op je mailinglijst. Er zit geen limiet op het aantal e-mails dat je mag versturen.
YourMailingListProvider (YMLP)
YMLP is de e-mail provider waar ik voor GetReponse gebruik van maakte. De reden dat ik hier weg ben gegaan is niet omdat YMLP iets fout deed. GetResponse heeft alleen veel meer mogelijkheden dan YMLP.
Met YMLP kun je e-mails verzenden, inschrijvingen beheren en indien je betaald, kun je ook de statistieken van je verstuurde e-mails bekijken.
Wanneer je een nieuwsbrief serie hebt gemaakt, kun je dit automatisch laten versturen door middel van de autoresponder die je met YMLP tot je beschikking hebt.
Je kunt gebruik maken van 30 verschillende nieuwsbrief sjablonen, maar je kunt ook gewoon een normale mail versturen met enkel tekst.
Het mooiste is dat je gratis gebruik kunt maken van YMLP tot maximaal 1000 contacten en 1000 e-mails in de maand. Maak nu gratis een account aan.
Welke e-mail provider is beter, GetResponse of YMLP?
Welke e-mail provider beter is hangt af van jouw specifieke situatie. Je kunt het best je keuze baseren op wat je verwacht te gaan doen.
Ga je voor een ongelimiteerd aantal e-mails of ga je voor een ongelimiteerd aantal contacten. Ik denk dat op het begin YMLP het goedkoopste is, maar wanneer je eenmaal een groter aantal contacten hebt en vrij vaak een e-mail verstuurd kan GetResponse een betere keuze zijn.
Ook kun je in je beslissing meenemen welke features belangrijk voor je zijn. Wanneer je opzoek bent naar een e-mail provider met veel mogelijkheden is GetResponse de beste optie. Zo kun je dingen split-testen, heb je geen technische kennis nodig voor het opmaken van een inschrijfformulier, en daarnaast zijn er nog veel meer extra functionaliteiten.
Indien het een vereiste is dat het beheerdersgedeelte van je e-mailprovider Nederlandstalig is, dan kun je bij YMLP terecht. GetResponse is momenteel (nog) niet in het Nederlands te beheren.
Wanneer je gratis wilt beginnen is YMLP natuurlijk de enige juiste keuze voor jou. Je kunt later altijd nog overstappen als je mailinglijst gegroeid is naar de betaalde variant.
Bekijk hieronder het overzicht van de prijzen per aantal contacten en e-mails. Ik heb de prijzen voor het laatst geüpdatet op 19 januari 2015.
Contacten | E-mails | Prijs per maand | |
GetResponse | 0 – 1000 1001 – 2,500 2,501 – 5,000 5,001 – 10,000 10,001 – 25,000 25,001 – 50,000 50,001 – 100,000 100,000+ | Ongelimiteerd | € 12,- € 20,- € 35,- € 50,- € 120,- € 200,- € 360,- Op aanvraag |
YMLP (Pro plus Versie) | Ongelimiteerd | 500 2,500 7,500 12,500 20,000 30,000 50,000 100,000 100,000+ | € 5,- € 10,- € 20,- € 35,- € 50,- € 75,- € 100,- € 175,- Op aanvraag |
Mailinglijst opbouwen met GetResponse
In de volgende drie video’s leer je in het kort hoe je een mailinglijst kunt opbouwen, een autoresponder kunt instellen en nieuwsbrieven kunt versturen.
In onderstaande video kun je zien hoe je contacten kunt importeren, inschrijfformulieren kunt maken en hoe je je inschrijfformulier op je website kunt plaatsen.
Autoresponder maken met GetResponse
Met een autoresponder kun je van te voren e-mails maken die je na een x aantal dagen automatisch laat versturen aan je ingeschreven leden.
Bij Getresponse heb je daarnaast nog een aantal extra mogelijkheden. Zo kun je mensen op je mailinglijst mails automatisch mails sturen wanneer iemand:
• Je mails heeft geopend
• Geklikt heeft op een bepaalde link in je mail
• Een doel heeft bereikt
• Zich net heeft ingeschreven
• Jarig is
Kortom je hebt ontzettend veel mogelijkheden, bekijk het in onderstaande video.
https://www.youtube.com/watch?v=wPtpoybkFSY
Nieuwsbrief maken en versturen met GetResponse
Wanneer je nieuwsbriefleden hebt kun je echt beginnen met het maken en versturen van nieuwsbrieven. Je hebt bij GetResponse de keuze uit 500 verschillende sjablonen, maar je kunt ook kiezen om alleen tekst te verzenden, een html nieuwsbrief te maken, etc.
Bekijk in onderstaande video in het kort hoe je dit allemaal kunt bereiken.
https://www.youtube.com/watch?v=kV7aoeHNkG0
Mailinglijst opbouwen met YMLP
In onderstaande video’s krijg je uitleg hoe je bepaalde dingen kunt doen in YMLP. In onderstaande video leer je:
- Hoe je een groep aanmaakt;
- Hoe je een inschrijfformulier maakt;
- Hoe je de bevestigings- en welkomstmail bewerkt;
- Hoe je mensen door kunt sturen naar jouw website;
- Hoe je een inschrijfformulier op je website kunt plaatsen.
Autoresponder instellen bij YMLP
Met een autoresponder kun je van te voren e-mails maken die je na een x aantal dagen automatisch laat versturen aan je pas ingeschreven leden. Dit is een hele handige functie waarvoor je maar eenmalig een aantal e-mails hoeft te schrijven en waar al je nieuwe lezers plezier van kunnen hebben.
Nieuwsbrief maken en versturen met YMLP
Je hebt alles goed ingesteld en de nieuwsbriefleden vliegen binnen, het is tijd om een nieuwsbrief te versturen. In deze video’s leer je hoe je eenvoudig een nieuwsbrief kunt maken en hoe je deze kunt versturen naar je mailinglijst.
Hoe krijg je inschrijvingen op je nieuwsbrief?
Je hebt nu precies geleerd hoe je alles kunt instellen bij YMLP en GetResponse, er is alleen nog een klein probleempje, niemand heeft zich nog ingeschreven voor jouw nieuwsbrief.
Teveel bloggers gooien hun inschrijfformulier in de sidebar en hopen op deze manier veel inschrijvingen binnen te krijgen. Ik moet eerlijk bekennen dat ik zelf ook zo ben begonnen, er kwamen wel wat inschrijvingen binnen, maar het was niet een aantal om over naar huis te schrijven.
Tegenwoordig probeer ik iedere kans te grijpen om een inschrijving erbij te krijgen. Ik heb een gratis e-book die ik op mijn homepage en onder elk artikel promoot. Ik heb op mijn over mij pagina inschrijfformulieren geplaatst en ook in de sidebar kun je sinds vandaag weer een inschrijfformulier vinden.
Zoals je misschien al door hebt, het gaat niet vanzelf je zal er je best voor moeten doen. Hieronder staan een aantal tips om je op weg te helpen.
Lok je bezoekers binnen met iets waardevols
Het is je misschien al eens opgevallen, tegenwoordig krijg je er vaak iets voor terug wanneer je je aanmeldt voor een nieuwsbrief. Mensen geven niet zomaar hun e-mailadres voor niets weg, maar hebben minder problemen om hun e-mailadres achter te laten in ruil voor iets waardevols zoals een gratis e-book, rapport, cursus, etc.
Des te waardevoller het product dat je weggeeft, des te meer inschrijvingen je kunt verwachten.
Geef goed aan wat je bezoeker moet doen
De meeste mensen die zich inschrijven doen dit voor een gratis product. Er wordt vaak gedacht dat dit gratis product direct in de mailbox verschijnt, maar natuurlijk moet eerst het e-mailadres bevestigd worden.
Het is aan jou de taak om je bezoeker hierin te begeleiden, zodat je bezoeker precies weet wat er gedaan moet worden.
De eenvoudigste manier om dit te doen is door een bedankpagina in te stellen zoals ik op mijn website heb gedaan: https://webtalis.nl/bedankt-voor-je-aanmelding/.
Op deze pagina kan de bezoeker in twee eenvoudige stappen lezen wat hij of zij moet gaan doen om verder te kunnen en het gratis product te ontvangen.
Plaats meer dan één inschrijfformulier op je website
Teveel bloggers plaatsen slechts één inschrijfformulier op zijn of haar website. Zoals je hierboven al kon lezen heb ik meerdere inschrijfformulieren en dat doe ik met een reden, ik wil zoveel mogelijk inschrijvingen. Wanneer jij dit ook wilt kun je het best meerdere inschrijfformulier plaatsen, zodat je meer kansen creëert om een inschrijving erbij te krijgen.
Denk je dat dit overdreven is? Stel dat je Google Adsense op je website plaatst, dan plaats je toch ook niet 1 banner? 99 van de 100 keer plaats je er meer. Zo zie ik het ook met inschrijfformulieren.
Bedankt
Ik weet dat dit artikel aardig lang is, maar ik wou een complete gids maken voor mensen die geïnteresseerd zijn in het starten van een nieuwsbrief.
Wanneer je dit stukje leest weet je precies hoe je een nieuwsbrief kunt starten, verzin dus geen excuses meer start direct met het opbouwen van een mailinglijst. Wanneer je niets doet kom je niet verder, wanneer je wel iets doet kun je verder groeien.
Ik zou het ontzettend leuk vinden als jij je ook inschrijft voor mijn nieuwsbrief. Je kunt jezelf onder dit artikel inschrijven en je ontvangt dan ook nog een gratis e-book cadeau.
Nogmaals bedankt voor het lezen en succes met je nieuwsbrief. Wanneer je nog een vraag hebt kun je deze achterlaten in de reacties hieronder.