7 WordPress fouten die beginners weleens maken

Wanneer je zelf aan de slag gaat om een blog te maken of een website voor je bedrijf, dan zal je fouten maken.

Dit is niet erg. Iedereen maakt fouten en ook professionals doen niet altijd alles goed. Ik probeer je in dit artikel alleen te behoeden voor een aantal van deze fouten.

Je kiest de verkeerde WordPress variant

Wanneer je voor het eerst over WordPress hoort heb je natuurlijk geen idee dat er twee verschillende versies zijn. Zo heb je WordPress.com, dat geschikt is als je niks technisch wilt doen en een eenvoudige blog wilt starten. Updates, back-ups en dat soort dingen hoef je met WordPress.com helemaal niet aan te denken.

Aan de andere kant hebben we ook nog WordPress.org. Om deze versie te installeren heb je een eigen domeinnaam en hostingpakket nodig. Het voordeel van deze versie is dat je de volledige controle hebt over je eigen website en het zover kunt uitbreiden als je maar zou willen. Zo heb je de keuze uit super veel verschillende thema’s en plugins en kun je zelf natuurlijk ook nog allerlei aanpassingen doorvoeren.

Wanneer je wilt beginnen met een website, dan adviseer ik altijd om voor WordPress.org te gaan. De reden hiervan is dat je de volledige controle hebt over je website en kunt doen en laten wat je wilt. Daarnaast kom je ook nooit in de situatie dat je over moet stappen omdat je verder uit wilt breiden. Wil je een website starten, dan kun je natuurlijk altijd de handleiding om een blog te maken lezen.

De standaard WordPress ondertitel staat op je site

Wanneer je WordPress geïnstalleerd hebt, is de standaard ondertitel altijd “En nog een WordPress website”. Tijdens de installatie kun je dit niet wijzigen en veel beginners vergeten dit te wijzigen of te verwijderen. Zoek maar eens op deze ondertitel in Google. Er komen dan genoeg websites naar boven waar deze ondertitel nog ingesteld staat.

Dit is zonde natuurlijk, want het is binnen een paar tellen te wijzigen als je naar “Instellingen -> Algemeen” gaat. Zelf heb ik op Webtalis niks ingevuld bij de ondertitel, omdat het bij mijn website toch nergens zichtbaar is. Is het bij jou wel zichtbaar, dan kun je hier het beste je website in een paar woorden beschrijven.

Je kiest voor onbetrouwbare thema’s of plugins

Er zijn duizenden gratis en betaalde thema’s en plugins voor WordPress te vinden. Het belangrijkste is dat je altijd voor betrouwbare bronnen kiest. Een betaald thema of plugin moet je bijvoorbeeld niet proberen gratis op te zoeken.

Natuurlijk bestaat de kans dat je een thema of plugin dan opeens gratis vindt, maar vaak zijn deze dan besmet, waardoor je website vroeg of laat gehackt wordt.

Ga dus altijd naar betrouwbare bronnen toe als het gaat om thema’s en plugins. Zo kun je altijd op WordPress.org zoeken of websites als ThemeForest en CodeCanyon.

Je hebt geen favicon ingesteld

Een favicon is een klein icoontje van je website in een tabblad van een browser. Dit kleine icoontje zorgt er wel voor dat bezoekers je website eenvoudig herkennen wanneer er meerdere tabbladen open staan.

Om deze reden is het dus eigenlijk gewoon belangrijk dat je een favicon instelt. Het is een stukje branding. Wil je weten hoe je een favicon kunt instellen, dan kun je het artikel WordPress favicon instellen op je website bekijken.

Je hebt geen contactformulier

Wanneer je een website hebt bestaat de kans dat bezoekers contact met je willen opnemen. Dit kan zijn omdat je bezoekers vragen of suggesties hebben, je willen aanmoedigen om door te blijven gaan met waar je mee bezig bent, samenwerkingen en dat soort dingen.

Hoewel het in het begin dus misschien niet nodig lijkt om een contactformulier op je website te maken, is het een gemiste kans om dit niet te hebben. Er zijn voor WordPress diverse plugins te vinden waarmee je een contactformulier kunt maken. In het artikel WordPress contactformulier maken leg ik je graag uit hoe jij een contactformulier op je website kijkt.

Je voert geen updates uit

Updates horen bij software en dat is natuurlijk niet voor niks. Bij WordPress zijn er met enige regelmaat updates voor WordPress zelf en de plugins en het thema waar je gebruik van maakt. Al deze updates zijn er om alles zo veilig mogelijk te houden, nieuwe functionaliteiten toe te voegen en bugs op te lossen.

Er is dus eigenlijk geen reden om deze updates niet uit te voeren. Het lijkt misschien wat eng om een update uit te voeren, want nu werkt alles prima en wie weet gaat er door een update iets fout. Dit gevoel kennen we allemaal, maar de kans dat er iets fout gaat is over het algemeen vrij laag. Desalniettemin is het altijd aan te raden om voor een update uit te voeren een back-up uit te voeren, wat meteen het volgende punt is.

Je maakt geen back-ups van je website

Wanneer het om technologie gaat is niets zeker. Het is daarom verstandig om regelmatig een back-up van je website te maken. Je hebt op deze manier alles zelf in de hand en kunt altijd terugvallen op je eigen gemaakte back-up.

Het enige wat je eigenlijk hoeft te doen is bedenken hoeveel data je maximaal kwijt mag raken en dan weet je direct hoe vaak je een back-up moet maken. Daarnaast is het ook verstandig om altijd een back-up van je website te maken voordat je updates uitvoert.

Een back-up maken is overigens helemaal niet zo moeilijk. Er zijn diverse gratis back-up plugins beschikbaar die je kunt gebruiken. Het enige waar je op moet letten is dat je een back-up maakt van je bestanden en de database. Beide zijn nodig om je website te kunnen herstellen.

2 reacties Voeg ook een reactie toe

  1. Je maakt geen back-ups van je website
    Kan je ook een paar tips geven voor goede gratis plugins
    Groet Kees

Geef een reactie