Leverdatum en -tijd laten kiezen in WooCommerce

Wil je dat klanten van jouw webshop zelf de leverdatum en -tijd kunnen uitzoeken? Heel goed, want dit zorgt alleen maar voor de beste shopervaring voor jouw klanten.

Standaard heb je helaas in WooCommerce niet de mogelijkheid om veel met de verzenddagen te doen. Je hebt hier een extra plugin voor nodig.

In dit artikel zal ik je laten zien hoe je klanten van jouw webshop de leverdatum en zelfs de levertijd kunt laten uitkiezen.

WooCommerce Order Delivery

De plugin die ik in dit artikel behandel, is de WooCommerce Order Delivery plugin. Hiermee kun je in het afrekenproces jouw klanten laten kiezen op welke datum en tijd het pakketje bezorgd moet worden. Je klanten krijgen in de mail ook direct de notificatie met de leverdatum en -tijd.

Je hebt verder zelf invloed op dagen dat er niet bezorgd kan worden. Dit kan een specifieke dag in de week zijn, maar je kunt ook probleemloos vakanties en dergelijke instellen.

Voordat we met de instellingen starten, wil je misschien weten hoe het eruit zal komen te zien.

Leverdatum en levertijd bij het afrekenen

Tijdens het afrekenen kan er door de klant gekozen voor een leverdatum en eventueel ook een levertijd. Dit ziet er als volgt uit:

Leverdatum en levertijd kiezen in WooCommerce

Leverdatum en levertijd in e-mail

Wanneer een bestelling is voltooid, krijgt een klant ook altijd een e-mail, tenzij je de WooCommerce e-mails hebt uit hebt gezet.

In de e-mail van de bestelling komt wederom de leverdatum en -tijd naar voren. Onder de bestelde producten zal je iets zien als:

De gekozen bezorginformatie in een e-mail

Verzend- en leverdatums bekijken

Zodra er een bestelling is gedaan in de webshop, is het ook voor jou belangrijk om te zien wanneer je een bestelling moet verzenden en wat de leverdatum is.

Zodra je naar het besteloverzicht gaat, heb je twee nieuwe kolommen gekregen. Een kolom met de datum waarop het pakket verzonden moet worden (dit is afhankelijk van je eigen instellingen) en de leverdatum.

Bovenaan heb je ook twee filters. Hiermee kun je aangeven dat je alleen bestellingen wilt zien in het overzicht die je vandaag, morgen, de komende week, etc. moet verzenden. Wel zo prettig.

WooCommerce order delivery instellen

Zodra je de plugin WooCommerce Order Delivery hebt geïnstalleerd en geactiveerd, kun je de instellingen vinden bij WooCommerce -> Instellingen -> Shipping & Delivery -> Verzendopties.

Hier zie je bij de verzendopties eerst een aantal standaard instellingen en vervolgens starten de Order Delivery instellingen vanaf Minimum Working days. Deze instellingen zijn belangrijk om de verzenddatum te bepalen, de dag dat jij pakketten kunt afgeven bij je verzendservice.

Verzendopties

Order delivery verzendopties

Minimum working days: Hier kun je het aantal dagen aangeven dat het jou kost om een bestelling te verwerken. Kun je dit binnen 24 uur doen, dan kun je dit veld leeg laten.

Shipping days: Hier kun je de dagen waarop je wilt verzenden en de tijdslimieten aangeven. De tijdslimiet geeft aan wanneer je de bestelling nog op dezelfde dag kunt verwerken.

Voorbeeld: Kun je alle bestellingen die tot 17:00 gedaan worden dezelfde dag nog verwerken, dan is de tijdslimiet 17:00. Alle bestellingen na 17:00 worden dan doorgeschoven naar de volgende dag.

Let op: Het is belangrijk dat je de tijdzone van je website goed hebt ingesteld voor de tijdslimiet. Je kunt de tijdzone instellen op de pagina “Instellingen -> Algemeen”.

Delivery Options

Bij de Delivery Options kun je instellen wat de datumrange is om een bestelling af te leveren.

Leveringsopties in de WooCommerce Order Delivery plugin

Delivery range: Je kunt hier het aantal dagen aangeven die de verzendservice erover doet om een bestelling af te leveren bij de klant. Je kunt het leeg laten wanneer de bestelling op dezelfde dag bezorgd kan worden als dat het verzonden wordt. Meestal is 1-2 dagen gangbaar.

Checkout options: Hier kun je aangeven wat er op de afrekenpagina te zien is. Wanneer je kiest voor “A text block with information about shipping and delivery”, dan kan een klant geen leverdag uitkiezen. Het enige wat de klant dan ziet is een schatting wanneer het ongeveer geleverd wordt.

Kies je voor de optie “A calendar to let the customer choose a delivery date.”, dan kan de klant zelf een leverdatum en eventueel een levertijd bepalen.

Delivery days: Deze optie krijg je alleen te zien als je voor “Calendar” hebt gekozen. Je kunt hier de dagen aangeven waarop bezorgd wordt.

Maximum delivery range: Hier kun je het maximale dagen aangeven waaruit de klant kan kiezen om de bestelling te ontvangen. Latere datums worden uitgeschakeld in de kalender.

Delivery fields: Bij deze optie kun je aangeven of een klant de keuze heeft om een leverdatum te kiezen, het automatisch ingevuld wordt wanneer een klant niks invult of dat een klant verplicht een leverdatum moet uitkiezen.

Enable for Local Pickup: Wanneer je de leverdatum als afhaaldatum wilt gebruiken, kun je een vinkje zetten om deze plugin ook actief te hebben bij de verzendmethoden “Afhalen”.

Levertijden per dag instellen

Zoals je daarnet hebt kunnen zien heb je bij de delivery options ook nog de optie om “time frames” toe te voegen. Met deze optie kun je ervoor zorgen dat een klant een levertijd kan kiezen.

Dit is alleen van toepassing wanneer je ook daadwerkelijk invloed hebt op hoe laat een bestelling geleverd kan worden bij een klant.

Om levertijden toe te voegen, kun je bij Delivery days onderaan op “Add time” klikken. Je komt dan op de volgende pagina uit.

Title: Bij Title kun je een naam geven om de tijd zelf te herkennen.

Time from: Dit is de vanaf tijd wanneer een bestelling geleverd kan worden.

Time to: Dit is de tot tijd wanneer een bestelling uiterlijk geleverd zal worden.

Shipping methods: Je kunt hier aangeven of de levertijd voor alle verzendmethoden geldig is of alleen voor specifieke verzendmethoden. Ideaal wanneer je extra kosten wilt rekenen voor een bepaalde levertijd.

Delivery days: Dit zijn de dagen waarop er geleverd kan worden met de levertijd die je aanmaakt.

Shipping en Delivery kalender

Naast bovenstaande instellingen heb je ook nog een shipping en delivery calendar, oftewel een verzendingskalender en een leveringskalender.

Je kunt deze kalenders vinden door naar WooCommerce -> Instellingen -> Shipping & Delivery te gaan en dan voor de optie Shipping Calendar of Delivery Calendar te kiezen.

Delivery calendar van de Order Delivery plugin

Deze kalenders zijn handig voor vakanties en feestdagen waarop je niet kunt verzenden of leveren. Ja, er zit dus verschil in of je niet kunt verzenden of dat er geen leveringen plaatsvinden. Dit is voor de wijze waarop je kunt werken.

Je moet events maken in de kalender om dagen uit te sluiten van levering. Dit overschrijft de standaard instellingen die je hebt gedaan.

Voor beide kalenders werkt het hetzelfde. Om een event aan te maken kun je op een dag op de kalender klikken. Een andere optie is om je muisknop ingedrukt te houden en meerdere dagen tegelijkertijd te selecteren. Je krijgt dan het volgende schermp te zien.

Je kunt hier een titel toevoegen voor jezelf en de start- en einddatum dat er niet geleverd of verzonden kan worden.

Wanneer je leverdagen uit wilt schakelen, kun je ook nog een land of staat selecteren. Dit is omdat je wellicht met verschillende verzendservices werkt voor verschillende landen. Vul je hier niks in, dan geldt het voor alle landen.

Werkt de plugin met WooCommerce subscriptions?

Wanneer je abonnementen verkoopt met behulp van WooCommerce subscriptions, dan ben je misschien benieuwd of deze plugin ook goed werkt in combinatie met alle herhaalbestellingen.

Ik kan je vertellen dat deze plugin compatibel is met WooCommerce subscriptions.

Elke keer wanneer een bestelling wordt aangemaakt door een abonnementen, calculeert Order Delivery automatisch de verzend- en leverdatum gebaseerd op de eerste bestelling.

Veel gestelde vragen

Kan ik bestellingen sorteren op verzenddatum?

Ja, dit is mogelijk. Ga naar WooCommerce -> Bestellingen. Hier zie je aan de bovenkant bij de filteroptie de mogelijkheid om een lijst te maken gebaseerd op de verzend- of leverdatum.

Is WooCommerce Order Delivery in het Nederlands?

Standaard is deze plugin niet in het Nederlands. Het is wel mogelijk om de plugin naar het Nederlands te vertalen met behulp van Loco translate of het vertaalbestand dat erbij zit.

Kan ik de datumnotatie wijzigen?

Ja, de plugin gebruikt de standaard datumnotatie die je in WordPress hebt ingesteld. Je kunt dit wijzigen op de pagina “Instellingen -> Algemeen” en dan bij het kopje datumnotatie.

Kan ik de eerste dag van de week in de kalender wijzigen?

Ja, dit is mogelijk. Ga naar “Instellingen -> Algemeen” en wijzigen helemaal onderaan de pagina de dag bij de optie Week begint op.

4 reacties Voeg ook een reactie toe

Geef een reactie