Wil je dat klanten van jouw webshop zelf de leverdatum en -tijd kunnen uitzoeken? Heel goed, want dit zorgt alleen maar voor de beste shopervaring voor jouw klanten.
Standaard heb je helaas in WooCommerce niet de mogelijkheid om veel met de verzenddagen te doen. Je hebt hier een extra plugin voor nodig.
In dit artikel zal ik je laten zien hoe je klanten van jouw webshop de leverdatum en zelfs de levertijd kunt laten uitkiezen.
WooCommerce Order Delivery
De plugin die ik in dit artikel behandel, is de WooCommerce Order Delivery plugin. Hiermee kun je in het afrekenproces jouw klanten laten kiezen op welke datum en tijd het pakketje bezorgd moet worden. Je klanten krijgen in de mail ook direct de notificatie met de leverdatum en -tijd.
Je hebt verder zelf invloed op dagen dat er niet bezorgd kan worden. Dit kan een specifieke dag in de week zijn, maar je kunt ook probleemloos vakanties en dergelijke instellen.
Voordat we met de instellingen starten, wil je misschien weten hoe het eruit zal komen te zien.
Leverdatum en levertijd bij het afrekenen
Tijdens het afrekenen kan er door de klant gekozen voor een leverdatum en eventueel ook een levertijd. Dit ziet er als volgt uit:

Leverdatum en levertijd in e-mail
Wanneer een bestelling is voltooid, krijgt een klant ook altijd een e-mail, tenzij je de WooCommerce e-mails hebt uit hebt gezet.
In de e-mail van de bestelling komt wederom de leverdatum en -tijd naar voren. Onder de bestelde producten zal je iets zien als:

Verzend- en leverdatums bekijken
Zodra er een bestelling is gedaan in de webshop, is het ook voor jou belangrijk om te zien wanneer je een bestelling moet verzenden en wat de leverdatum is.
Zodra je naar het besteloverzicht gaat, heb je twee nieuwe kolommen gekregen. Een kolom met de datum waarop het pakket verzonden moet worden (dit is afhankelijk van je eigen instellingen) en de leverdatum.

Bovenaan heb je ook twee filters. Hiermee kun je aangeven dat je alleen bestellingen wilt zien in het overzicht die je vandaag, morgen, de komende week, etc. moet verzenden. Wel zo prettig.
WooCommerce order delivery instellen
Zodra je de plugin WooCommerce Order Delivery hebt geïnstalleerd en geactiveerd, kun je de instellingen vinden bij WooCommerce -> Instellingen -> Shipping & Delivery -> Verzendopties.
Hier zie je bij de verzendopties eerst een aantal standaard instellingen en vervolgens starten de Order Delivery instellingen vanaf Minimum Working days. Deze instellingen zijn belangrijk om de verzenddatum te bepalen, de dag dat jij pakketten kunt afgeven bij je verzendservice.
Verzendopties

Minimum working days: Hier kun je het aantal dagen aangeven dat het jou kost om een bestelling te verwerken. Kun je dit binnen 24 uur doen, dan kun je dit veld leeg laten.
Shipping days: Hier kun je de dagen waarop je wilt verzenden en de tijdslimieten aangeven. De tijdslimiet geeft aan wanneer je de bestelling nog op dezelfde dag kunt verwerken.
Voorbeeld: Kun je alle bestellingen die tot 17:00 gedaan worden dezelfde dag nog verwerken, dan is de tijdslimiet 17:00. Alle bestellingen na 17:00 worden dan doorgeschoven naar de volgende dag.
Let op: Het is belangrijk dat je de tijdzone van je website goed hebt ingesteld voor de tijdslimiet. Je kunt de tijdzone instellen op de pagina “Instellingen -> Algemeen”.
Delivery Options
Bij de Delivery Options kun je instellen wat de datumrange is om een bestelling af te leveren.

Delivery range: Je kunt hier het aantal dagen aangeven die de verzendservice erover doet om een bestelling af te leveren bij de klant. Je kunt het leeg laten wanneer de bestelling op dezelfde dag bezorgd kan worden als dat het verzonden wordt. Meestal is 1-2 dagen gangbaar.
Checkout options: Hier kun je aangeven wat er op de afrekenpagina te zien is. Wanneer je kiest voor “A text block with information about shipping and delivery”, dan kan een klant geen leverdag uitkiezen. Het enige wat de klant dan ziet is een schatting wanneer het ongeveer geleverd wordt.
Kies je voor de optie “A calendar to let the customer choose a delivery date.”, dan kan de klant zelf een leverdatum en eventueel een levertijd bepalen.
Delivery days: Deze optie krijg je alleen te zien als je voor “Calendar” hebt gekozen. Je kunt hier de dagen aangeven waarop bezorgd wordt.
Maximum delivery range: Hier kun je het maximale dagen aangeven waaruit de klant kan kiezen om de bestelling te ontvangen. Latere datums worden uitgeschakeld in de kalender.

Delivery fields: Bij deze optie kun je aangeven of een klant de keuze heeft om een leverdatum te kiezen, het automatisch ingevuld wordt wanneer een klant niks invult of dat een klant verplicht een leverdatum moet uitkiezen.
Enable for Local Pickup: Wanneer je de leverdatum als afhaaldatum wilt gebruiken, kun je een vinkje zetten om deze plugin ook actief te hebben bij de verzendmethoden “Afhalen”.
Levertijden per dag instellen
Zoals je daarnet hebt kunnen zien heb je bij de delivery options ook nog de optie om “time frames” toe te voegen. Met deze optie kun je ervoor zorgen dat een klant een levertijd kan kiezen.
Dit is alleen van toepassing wanneer je ook daadwerkelijk invloed hebt op hoe laat een bestelling geleverd kan worden bij een klant.
Om levertijden toe te voegen, kun je bij Delivery days onderaan op “Add time” klikken. Je komt dan op de volgende pagina uit.

Title: Bij Title kun je een naam geven om de tijd zelf te herkennen.
Time from: Dit is de vanaf tijd wanneer een bestelling geleverd kan worden.
Time to: Dit is de tot tijd wanneer een bestelling uiterlijk geleverd zal worden.
Shipping methods: Je kunt hier aangeven of de levertijd voor alle verzendmethoden geldig is of alleen voor specifieke verzendmethoden. Ideaal wanneer je extra kosten wilt rekenen voor een bepaalde levertijd.
Delivery days: Dit zijn de dagen waarop er geleverd kan worden met de levertijd die je aanmaakt.
Shipping en Delivery kalender
Naast bovenstaande instellingen heb je ook nog een shipping en delivery calendar, oftewel een verzendingskalender en een leveringskalender.
Je kunt deze kalenders vinden door naar WooCommerce -> Instellingen -> Shipping & Delivery te gaan en dan voor de optie Shipping Calendar of Delivery Calendar te kiezen.

Deze kalenders zijn handig voor vakanties en feestdagen waarop je niet kunt verzenden of leveren. Ja, er zit dus verschil in of je niet kunt verzenden of dat er geen leveringen plaatsvinden. Dit is voor de wijze waarop je kunt werken.
Je moet events maken in de kalender om dagen uit te sluiten van levering. Dit overschrijft de standaard instellingen die je hebt gedaan.
Voor beide kalenders werkt het hetzelfde. Om een event aan te maken kun je op een dag op de kalender klikken. Een andere optie is om je muisknop ingedrukt te houden en meerdere dagen tegelijkertijd te selecteren. Je krijgt dan het volgende schermp te zien.

Je kunt hier een titel toevoegen voor jezelf en de start- en einddatum dat er niet geleverd of verzonden kan worden.
Wanneer je leverdagen uit wilt schakelen, kun je ook nog een land of staat selecteren. Dit is omdat je wellicht met verschillende verzendservices werkt voor verschillende landen. Vul je hier niks in, dan geldt het voor alle landen.
Werkt de plugin met WooCommerce subscriptions?
Wanneer je abonnementen verkoopt met behulp van WooCommerce subscriptions, dan ben je misschien benieuwd of deze plugin ook goed werkt in combinatie met alle herhaalbestellingen.
Ik kan je vertellen dat deze plugin compatibel is met WooCommerce subscriptions.
Elke keer wanneer een bestelling wordt aangemaakt door een abonnementen, calculeert Order Delivery automatisch de verzend- en leverdatum gebaseerd op de eerste bestelling.
Veel gestelde vragen
Ja, dit is mogelijk. Ga naar WooCommerce -> Bestellingen. Hier zie je aan de bovenkant bij de filteroptie de mogelijkheid om een lijst te maken gebaseerd op de verzend- of leverdatum.
Standaard is deze plugin niet in het Nederlands. Het is wel mogelijk om de plugin naar het Nederlands te vertalen met behulp van Loco translate of het vertaalbestand dat erbij zit.
Ja, de plugin gebruikt de standaard datumnotatie die je in WordPress hebt ingesteld. Je kunt dit wijzigen op de pagina “Instellingen -> Algemeen” en dan bij het kopje datumnotatie.
Ja, dit is mogelijk. Ga naar “Instellingen -> Algemeen” en wijzigen helemaal onderaan de pagina de dag bij de optie Week begint op.
41 reacties op “Leverdatum en -tijd laten kiezen in WooCommerce”
Gave blog en dit is wat ik zoek voor mijn site. Echter ben ik een hele kleine ondernemer, waardoor de kosten relatief hoog zijn. Weet je zo of er ook een plug in is welke gratis is of minder hoge kosten met zich mee brengt?
Dag Maikel, interessante blog, ik ben namelijk op zoek naar een oplossing voor mijn webshop. We hebben 16 winkels en de klanten kunnen enkel de producten afhalen. Ik zoek een plugin waarbij de klanten een winkel kunnen kiezen, een datum en een tijddstip. In de instellingen zouden we dan per winkel de openingsuren moeten kunnen koppelen. Bestaat er zo iets in Wordpress? We gebruiken nu “Local pick up plus” maar dit doet niet exact wat we willen.. Alvast bedankt voor je tijd!
Heb het zelf nog nooit hoeven te gebruiken, dus weet helaas ook niet direct of hier een plugin voor is.
Goedemiddag Maikel, ik denk dat deze plugin uitstekend past bij de wensen van mijn klant die voedsel wil bezorgen. Hij wil een dag, datum en tijd kunnen laten bepalen door de klant. Echter kunnen er aan deze tijden maximaal aantal bestellingen worden gehangen, dus bv 16 uur leveren max 2 bestellingen. Alvast bedankt.
Nee, een max aantal bestellingen is volgens mij niet mogelijk met behulp van deze plugin.
Hi Maikel,
De plugin werk echt uitstekend, echter lijkt het in een cache vast te blijven zitten. Ik heb namelijk alles naar het nederlands vertaald, maar wanneer je op de afrekenpagina komt toont ie in het engels, klik je op een datum dan springt het naar het nederlands.
En is er wat te doen aan die mega grote button??
Groetjes Dionne
Welke mega grote button? Het kan in ieder geval altijd met CSS aangepast worden.
En nog een vraag.. Kan je producten ook uitsluiten voor deze optie. Sommige producten worden op bestelling gemaakt en duurt dus 3 dagen voordat wij kunnen leveren. Andere producten hebben wij wel op voorraad liggen en kan meteen afgehaald worden
Producten worden alleen uitgesloten wanneer het staat ingesteld als een virtueel product, maar dan zijn er ook helemaal geen verzendingsopties mogelijk.
Goedemorgen,
Ik heb de plugin ‘Order Delivery’ geïnstalleerd en werkt top!
Alleen wil ik mijn tekst aanpassen wat ik op mijn afrekenpagina zie.
Daar staat nu onder ‘SHIPPING AND DELIVERY’ ‘We will try our best to deliver your order on the specified date’
Wij leveren geen bestellingen, mensen kunnen de bestelling alleen bij ons afhalen in de winkel.
Zie de veelgestelde vragen bij artikel. Je kunt het vertalen naar het Nederlands.
Hoi, is het mogelijk om per kwartier een tijdsslot te zetten, en wanneer dit aangevinkt is door een bezoeker, deze optie te verwijderen voor nieuwe bezoekers?
Nee, het is niet mogelijk om de optie weg te halen voor nieuwe bezoekers als het gebruikt is door iemand. Er wordt echt puur gekeken naar de verwerkingstijd die je nodig hebt en hebt ingesteld.
Goedemorgen,
Ik lees dat er veel mogelijk is met deze plugin. Even voor mijn duidelijkheid, deze plugin kunnen wij dus gebruiken wanneer mensen een bestelling plaatsen, dat ze pas (bijvoorbeeld) 2 dagen later een datum kunnen aanvinken om de bestelling af te halen?
En is deze plugin meerdere keren te gebruiken? Wij hebben 2 webshops. Of moet ik hem 2x aanschaffen?
Groetjes,
Elzemiek
Mensen kunnen tijdens het afrekenen een afhaaldatum kiezen, wat prima 2 dagen in de toekomst kan zijn.
Een licentie is tegenwoordig geldig voor 1 website.
Dag Mikel
Goed artikel, ik heb even een vraag, ik zoek voor een bedrijf een plugin waarbij de klant verplicht de tijd aan moet geven wanneer deze de producten komt ophalen.
Dus voor dat de bestelling verzonden kan worden
kan dat met deze plugin? of heb je een beter idee?
Groet Lorny
Wanneer je de vertaling omgooit naar afhaaltijd in plaats van levertijd lijkt mij dit wel geschikt ja.
Hoi Maikel, bestaat er ook de mogelijkheid om de plugin te testen met behulp van een sandbox? Graag zou ik weten of je verschillende kalenders kan koppelen aan verschillende verzendmethodes. Bedankt!
Nee, bij verschillende plugins op WooCommerce al wel, maar dat is bij deze nog niet het geval. Voor zover ik weet kun je geen verzendmethodes koppelen aan verschillende kalenders.
Maikel, duidelijk artikel en interessante plugin!
Enige bedenking die ik mij maak is of de plugin correct omgaat met voorraad beheer.
Wordt de voorraad aangepast op datum van plaatsing van de bestelling of op datum van verzending van de bestelling?
(Het tweede zou wenselijk zijn. Want tussen beide data kan de stock nog aangevuld worden)
De voorraad wordt direct aangepast zodra er betaald is, zoals WooCommerce het van zichzelf doet. Wanneer je de voorraad kunt aanvullen, kun je natuurlijk ook nabestellingen toestaan.
Hoi,
Goede duidelijke uitleg!
Is het ook mogelijk om een automatische herinneringsmail te versturen voor het (in mijn geval) ophalen van de bestelling één dag voor de gekozen ophaaldag? Of is daar weer een aparte plugin voor nodig?
Nee, dit is niet mogelijk met deze plugin. Het is even de vraag of een andere plugin compatibel is en de leverdag kan uitlezen.
Hi,
Weet jij een plugin die hiervoor gebruikt kan worden?
Nee, op dit moment niet.
Beste,
Ik heb de plugin aangekocht en ingesteld alleen ik zie nu dat bij het afrekenproces en de datum en tijd kunnen kiezen dat dit allemaal in het Engels staat. Is dit aan te passen? Want nu is heel het afrekenproces in het Engels behalve dat.
Alvast bedankt!
Ja, er zit een vertaalbestand bij deze plugin, dus je kunt alles naar wens vertellen. Wanneer je dit via je website zou willen doen, dan kan dit met een plugin als Loco translate.
Hallo Maikel,
Bedankt voor al je inzichten en adviezen!
Graag wil ik je advies over deze plugin. We hebben deze aangeschaft om gasten de mogelijkheid te geven een bestelling te plaatsen en af te halen waarbij ze kunnen kiezen voor een tijdslot. We lopen tegen het probleem aan dat het lijkt dat je dit niet kunt instellen zodat het ophalen op dezelfde dag is dat de bestelling wordt geplaatst. Stel ik bestel om 17.00 en wil om 18.00 ophalen. (het gaat om een hamburger restaurant) wat ik ook instel, ik krijg dit niet goed werkend, maar dat moet toch mogelijk zijn?
Heb je het veld “Minimum working days” leeg gelaten? Ook bij delivery range hoef je niet meerdere dagen in te voeren omdat je direct dezelfde dag kan leveren.
Hallo Maikel,
Ik gebruik nu de plugin Order Delivery Time management. Deze doet wat ik wil. Enkel had ik graag nog de mogelijkheid willen hebben dat bepaalde producten maar tot een bepaalde tijd geleverd/opgehaald kunnen worden.
Heb je enig idee welke plugin ik hiervoor kan gebruiken? In combinatie met de Order Delivery Time management plugin dus…
Groet,
Seriana
Ik heb helaas geen tip voor je.
Hallo Maikel,
Superinteressant, ik stootte op dit artikel toen ik meer info over woocommerce aan het opzoeken was. Het beantwoordt niet helemaal mijn exacte vraag, hopelijk kan jij me raad geven.
Is het via woocommerce of een extra plugin mogelijk om klanten een bestelling te laten plaatsen (bv. bij een bakker) en dan datum en uur te laten kiezen wanneer ze deze bestelling ophalen. Dus nooit levering aan huis.
Om het extra moeilijk te maken: kan de eigenaar van de webshop dan per dag een overzicht genereren wat er specifiek op 1 dag wordt opgehaald.
Dit zou wellicht al met deze plugin mogelijk zijn. In plaats van “levertijden” kun je hier natuurlijk ophaaltijden voor gebruiken. Simpelweg de vertaling aanpassen.
Vanuit WooCommerce kun je dan per dag bekijken wat er opgehaald wordt (leverdatum).
Kan je ook per stad of locatie bezorgdagen instellen?
Nee, helaas werkt deze plugin alleen globaal en niet per verzendregio.
Kan je ook instellen dat bij de selectie van een bepaald product de bezorgdag automatisch een dag later is? Bijvoorbeeld product 1 kunnen wij bij een bestelling voor 23:59 uur de volgende dag leveren. Maar bij product 2 (omdat deze met de hand gemaakt moet worden) geldt dat we bijvoorbeeld voor 13:00 uur de volgende dag kunnen leveren en na 13:00 uur dat niet de eerst volgende werkdag geselecteerd kan worden maar de dag erna.
Nee, je kunt dit helaas niet per product instellen.
Klopt het dat je voor deze plugin betaald?
Ja, het gaat hier om een betaalde plugin.
Ik gebruik deze plugin ook. Maar uit jouw beschrijving haal ik nog meer mogelijkheden. Ik loop de instellingen nog eens langs. Bedankt!
Ik heb even op je website gekeken en zo te zien gebruik jij een andere plugin (soortgelijke naam). Vandaar dat je vermoedelijk meerdere opties niet bent tegengekomen.