WooCommerce abonnementen met Mollie Recurring

Wil jij met WooCommerce abonnementen gaan verkopen waar herhalende betalingen voor nodig zijn?

Abonnementen zijn een optie waar veel webshops en andere diensten geschikt voor zijn.

Het grootste probleem is met name hoe je dit het beste kunt implementeren in Nederland en in combinatie met WooCommerce.

We hebben iDEAL als populairste betalingsmiddel, zou het dan niet handig zijn als we ervoor kunnen zorgen dat we via iDEAL herhalende betalingen kunnen realiseren?

Het is sinds 28 februari 2017 eindelijk mogelijk om dit met WooCommerce te realiseren. Hoe? Dit is sinds kort mogelijk in combinatie met Mollie Recurring.

In dit artikel kun je lezen en bekijken (video) hoe je met jouw WooCommerce webshop automatisch herhaaldelijk betalingen kunt ontvangen van je klanten.

Wat is Mollie Recurring?

Met Mollie Recurring kun je automatisch incasseren voor abonnementen, gespreid betalen en dat soort dingen. Met Mollie recurring kun je onder andere de eerste betaling via iDEAL (NL), Bancontact (BE) of creditcard laten verlopen.

Na de eerste betaling weet je het IBAN van de klant of de creditcard gegevens. Met deze gegevens, en natuurlijk de machtiging om te incasseren die gemaakt wordt met de eerste betaling, is het mogelijk om bijvoorbeeld maandelijks automatisch geld te incasseren. Met name dat dit na een iDEAL betaling kan worden gedaan is ideaal, want hier maken wij Nederlanders natuurlijk massaal gebruik van.

Wanneer zijn herhaalbetalingen handig?

Herhalende betalingen voor abonnementen krijgen mensen vaak genoeg mee te maken. Abonnementen voor bijvoorbeeld Netflix, internet, water, gas en energie worden allemaal periodiek afgeschreven.

Hoe mooi zou het dan wel niet zijn als jij dit ook in je business kunt gebruiken. herhaalbetalingen zijn handig wanneer je bijvoorbeeld een membership website hebt waar mensen toegang krijgen tot video’s zolang het abonnement loopt. Je zou dan een maandelijkse abonnement kunnen instellen, waarvan je het geld automatisch incasseert.

Een totaal ander voorbeeld is dat je bijvoorbeeld scheermesjes verkoopt en dat mensen kunnen kiezen om elke maand nieuwe scheermesjes te laten versturen. Voor de klant is dit ook ideaal natuurlijk, want hij hoeft dan niet elke maand weer zelf een bestelling te plaatsen. Hij betaald gewoon netjes maandelijks op de automatische piloot en ontvangt een pakketje thuis zonder ook maar iets te doen.

Natuurlijk zijn er nog veel meer voorbeelden te bedenken, maar ik hoop dat je zo een beetje een idee hebt gekregen wanneer herhaalbetalingen handig zijn.

Wat heb je nodig voor herhaalbetalingen in WooCommerce

Het mooie aan Mollie Recurring is dat Mollie als eerste betaalprovider ervoor heeft gezorgd dat het te gebruiken is op je WooCommerce webshop.

Om te beginnen heb je dus wel een gratis Mollie account nodig en zal je de officiële plugin moeten installeren op je WooCommerce-website.

Vervolgens moet je ervoor zorgen dat WooCommerce herhaaldelijk orders aanmaakt, zodat de Mollie plugin door heeft dat er geïncasseerd moet worden. Om dit te bereiken heb je de plugin WooCommerce Subscriptions nodig, dit is de enige plugin die werkt in combinatie met Mollie Recurring.

Je vraagt je nu misschien af of je alleen abonnementen kunt verkopen in combinatie met WooCommerce, omdat het wellicht voor jou te uitgebreid is. Ik kan je in dat geval vertellen dat er ook nog wel een alternatief is. In het artikel WordPress iDEAL plugins voor betalingen geef ik hier meer informatie over.

Video: WooCommerce abonnementen verkopen

In onderstaande video laat ik je stap voor stap zien hoe jij op jouw WooCommerce-website abonnementen kunt verkopen met behulp van Mollie en de WooCommerce Subscriptions plugin. Ik loop samen met je langs alle instellingen en mogelijkheden, zodat deze plugin voor jou geen geheimen meer heeft.

Abonneer je op mijn YouTube kanaal

Zoals ik in de video heb gezegd zou ik onder de video even een linkje naar Mollie plaatsen, zodat jij je eenvoudig kunt aanmelden. Klik hier om je aan te melden bij Mollie.

Wanneer je na het zien van de video meer informatie wilt of als je liever de uitleg in tekstformaat leest, dan kun je hieronder verder gaan met lezen.

WooCommerce abonnementen instellen

Om online cursussen, diensten of producten in abonnementsvorm te verkopen, moet het een en ander ingesteld worden in WooCommerce. Zoals je hierboven hebt kunnen lezen begint het met een Mollie account aanmaken, zodat je automatisch herhaaldelijke betalingen kunt ontvangen na een iDEAL betaling.

Hoe je dit precies kunt doen heb ik al een keer beschreven in een ander artikel, namelijk WooCommerce Mollie iDEAL plugin. In dit artikel staat tevens een video waarin ik je laat zien hoe je de plugin kunt instellen. Bekijk dit dus ook even rustig op je gemakje.

Nadat je een Mollie account hebt is het zaak om de plugin WooCommerce Subscriptions op je WooCommerce-website te installeren en te configureren.

WooCommerce Subscriptions plugin configureren

Zodra je de WooCommerce Subscriptions plugin geïnstalleerd hebt begint het echte werk en kunnen we als eerste naar de instellingen van de plugin kijken. Ga hiervoor naar “WooCommerce -> Instellingen -> Subscriptions”. Je komt dan op een pagina uit met allerlei instellingen die zeker van belang kunnen zijn voor het abonnement dat je zo dadelijk wilt aanmaken.

Button text

Je begint direct bovenaan met de Button text optie om aan te geven wat voor tekst je wilt gebruiken voor de button om het abonnement aan het winkelmandje toe te voegen en de bestelling te plaatsen. Bepaal voor jezelf wat voor tekst je wilt gebruiken. Het zou bijvoorbeeld “Nu abonneren” kunnen zijn.

Roles

WooCommerce Subscriptions gebruikersrol instellen

Hierna volgen de Roles instellingen. Je kunt hier mensen die geabonneerd zijn of inactieve abonnees een specifieke gebruikersrol geven. Deze optie gebruik je eigenlijk niet heel snel, tenzij je om een specifieke reden verschillende abonnee rollen hebt en mensen met een abonnement een aparte gebruikersol wilt geven om deze eenvoudiger te herkennen.

Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat je mensen met een abonnement wilt koppelen aan een bepaalde gebruikersrol die je gebruikt voor je membership website.

Renewals

WooCommerce subscription verlenging instelling

Renewals is een handig onderdeel van deze plugin als het gaat om herhaaldelijke betalingen. Standaard zal je de optie Accept Manual Renewals niet aan willen vinken, want dan hoeven de betalingen niet meer automatisch afgeschreven te worden en is de kans groter dat een klant zijn of haar abonnement opzegt.

Vink deze optie dus alleen aan als je hier een specifieke reden voor hebt om dit te doen. Eenmaal deze optie aangevinkt krijg je zoals je op de afbeelding kunt zien ook nog de optie Turn off Automatic Payments, waarmee je automatische incasso’s helemaal uit kunt schakelen.

Switching

WooCommerce subscriptions switching

Switching is ook een handige optie wanneer je verschillende variaties van abonnementen hebt. Heb je bijvoorbeeld een membership website met verschillende niveaus, dan kun je met de instelling ervoor zorgen dat klanten kunnen upgraden of downgraden.

Je kunt klanten bij Allow Switching de mogelijkheid geven om te wisselen tussen verschillende variaties van abonnementen, gegroepeerde abonnementen of beide. Wanneer je voor een optie kiest, kun je optioneel ook nog instellen of er naar rato inschrijfgeld betaald moet worden en je kunt ook de abonnementsperiode instellen naar rato. Heb je een oneindige abonnementsperiode, dan hoef je hier niet naar te kijken.

Tot slot heb je ook nog de mogelijkheid om de button tekst aan te passen voor het wisselen tussen abonnementen.

Synchronisation

WooCommerce subscrioptions synchronisatie instellingen

Bij Synchronisation kun je aangeven of de verlenging voor abonnementen voor iedere klant altijd op een specifieke dag moet worden gedaan. Stel een klant heeft een maand abonnement op de 20e aangeschaft, dan is de verlenging standaard de volgende maand op de 20e.

Wanneer je bij de optie Align Subscription Renewal Day aanvinkt, zal je ervoor kunnen zorgen dat alles bijvoorbeeld altijd op de 1e dag van de maand geïnd wordt. Mocht je deze optie aanvinken, krijg je ook meteen de mogelijkheid om de eerste betaling naar rato te laten verlopen. Is er op de 20e een bestelling, dan zal de klant in eerste instantie 10 dagen hoeven te betalen tot het einde van de maand en de 1e dag van de maand het volledige bedrag voor de daaropvolgende maand.

Je mist verder waarschijnlijk de optie om te selecteren op welke dag het geld geïnd moet worden. Deze optie vind je terug bij het aanmaken van een abonnement in WooCommerce. Je kunt dit dus per abonnementsvorm instellen.

Miscellaneous

WooCommerce Subscriptions diverse instellingen

De miscellaneous instellingen spreken redelijk voor zich. Je kunt hier bij Customer Suspension aangeven of een klant een betaling zou mogen uitstellen. Bij Mixed Checkouts kun je aangeven of abonnementen en losse producten samen in 1 bestelling geplaatst mogen worden.

Drip downloadable Content is handig wanneer je bepaalde downloads wilt laten drippen (bijvoorbeeld na elke vernieuwing een andere download). Tot slot heb je hier ook nog de Retry Failed Payments optie. Wanneer je deze optie aanvinkt, zal het systeem de dagen die volgen nog een aantal pogingen doen om alsnog het bedrag af te schrijven.

E-mailinstellingen van WooCommerce Subscriptions

Met deze plugin krijg je ook een hoop nieuwe e-mails die je eventueel kunt laten versturen. Je kunt deze vinden door naar “WooCommerce -> Instellingen -> E-mails” te gaan. De volgende e-mails zou je allemaal kunnen versturen.

WooCommerce subscriptions e-mails

Bekijk voor jezelf welke e-mails relevant zijn voor het abonnement dat je wilt gaan verkopen op je website en stel dit in.Uiteraard moeten deze e-mails, en ook andere dingen van deze plugin, vertaald worden. Je zou dit kunnen doen met het vertaalbestand dat erbij zit of een plugin als Loco Translate. Meer informatie hierover kun je lezen in het artikel Hoe je een WordPress plugin of thema kunt vertalen.

Kortingsbonnen voor abonnementen

Kortingsbonnen zitten natuurlijk al standaard in WooCommerce. Zodra je deze plugin activeert krijg je een aantal extra mogelijkheden tijdens het aanmaken van een kortingsbon.

Extra kortingstypes die je krijgt met WooCommerce subscriptions

Zo heb je de mogelijkheid bij kortingstypes om ook in te stellen dat je korting geeft op het inschrijfgeld of het bedrag dat herhaaldelijk betaald moet worden. Bij beide opties heb je de mogelijkheid om een vast bedrag of percentage korting te geven. Verder werkt alles precies hetzelfde als bij normale kortingsbonnen.

Abonnementen aanmaken in WooCommerce

Nu we alles hebben ingesteld hoeven we alleen nog maar een abonnement aan te maken in WooCommerce, zodat mensen zich hiervoor kunnen aanmelden. Om een abonnement te maken kun je in principe gewoon een normaal product maken.

Het enige verschil is dat je in de productgegevens box niet moet kiezen voor een simpel product, maar voor “Simple subscription” of “Variable supscription”.

Simple subscription (Simpel abonnement)

Wanneer je voor Simple subscription kiest krijg je op het algemene tabblad de volgende opties die je kunt instellen.

WooCommerce simple subscription

Als eerste kun je bij Subscription price (€) de prijs bepalen en in het dropdown menu aangeven of dit bedrag bijvoorbeeld dagelijks, maandelijks of jaarlijks geïncasseerd moet worden. Daarnaast heb je ook nog de mogelijkheid om het bijvoorbeeld om de week te doen en dat soort varianten.

Wanneer je het abonnement voor een bepaalde periode wilt laten lopen, dan kun je dit instellen bij Subscription length. Zo heb je de mogelijkheid om aan te geven dat een abonnement 1 maand of 24 maanden loopt of alles wat daar tussenzit. Standaard staat het in elk geval ingesteld op dat het abonnement nooit verloopt, tenzij de klant het natuurlijk opzegt.

Mocht je naast het maandelijkse bedrag ook nog inschrijfgeld willen ontvangen, dan kun je het bedrag wat je direct wilt ontvangen invullen bij Sign-up fee (€). Dit bedrag wordt ook direct afgeschreven bij gratis proefperiodes of gesynchroniseerde betaaldata.

Verder kun je op het tabblad algemeen bij Free trial instellen of mensen een gratis proefperiode kunnen krijgen en hoeveel dagen, weken, maanden of jaren deze proefperiode loopt. Jaren is natuurlijk een vreemde optie, maar je kunt in elk geval maximaal 90 dagen, 52 weken, 24 maanden of 5 jaren instellen.

Synchronise Renawals krijg je alleen te zien als je bij de instellingen synchronisatie hebt aangezet. In dit dropdown menu kun je aangeven op welke dag van de maand het abonnement automatisch moet worden afgeschreven.

Tot slot is Kortingsprijs niks nieuws, maar je moet wel onthouden dat de kortingsprijs per maand is en het voor altijd geldig is. Denk dus niet dat het een eenmalige korting is.

WooCommerce simple subscription: limiteer abonnement

Op het tabblad geavanceerd heb je verder ook nog een instelling, namelijk Limit subscription. Dit is een instelling voor abonnementen waarmee je ervoor kunt zorgen dat een klant zo zijn of haar limieten heeft. Standaard is er geen limiet, maar je kunt dit aanpassen naar maximaal 1 actief abonnement of 1 per elke status.

Wanneer het limiet 1 per elke status is kan een klant zich maar eenmalig inschrijven voor een abonnement. Wanneer de klant een abonnement opzegt, dan kan deze klant niet opnieuw het abonnement kopen. De klant kan dan zich alleen opnieuw inschrijven voor het bestaande abonnement via zijn of haar account. Deze instelling is er om te voorkomen dat mensen opnieuw een gratis proefperiode krijgen.

Variable subscription (variabel abonnement)

Mocht je verschillende abonnementsvormen hebben, dan zou je dit kunnen verwerken in een variable subscription. De manier waarop je deze aanmaakt gaat eigenlijk net zoals bij een normaal variabel product in WooCommerce.

WooCommerce variable subscription (variabel abonnement)

Het enige verschil met een normale variabel product, zoals je hierboven kunt zien op de afbeelding, is dat je net als bij een Simple subscription nog een aantal mogelijkheden hebt die je kunt instellen voor het abonnement. Op het tabblad geavanceerd is dit net zo.

Abonnementen beheren in WooCommerce

Zodra mensen zich inschrijven voor jouw abonnement heb je de mogelijkheid om deze abonnementen te beheren en te bekijken. Je krijgt een super handig overzicht waar je op uit kunt komen door naar “WooCommerce -> Subscriptions” te gaan.

WooCommerce abonnementen beheren in WooCommerce subscriptions

Je kunt hier zoals je ziet alle abonnementen zien, opschorten en annuleren. Verder heb je nog meer handige informatie, want het is eenvoudig na te gaan hoelang iemand al gebruik maakt van je abonnement, wat de einddatum van het proefabonnement is (indien aanwezig), wanneer de volgende en vorige betalingen worden of zijn gedaan en wat de eventuele einddatum is van het abonnement.

Wanneer je overweegt om abonnementen te verkopen via je WooCommerce-website, dan is dit wat mij betreft de nummer 1 manier. Neem een account bij Mollie, installeer de WooCommerce Subscriptions plugin op je website en ga lekker los. Zoals je in dit artikel kon zien zijn er echt een hoop opties en zijn deze eenvoudig te beheren.

Heel veel succes met het verkopen van abonnementen via WooCommerce in combinatie met Mollie Recurring. De eerste betalingen kun je vanaf nu ontvangen via onder andere iDEAL, waarna het voor de rest automatisch geïncasseerd wordt.

53 reacties Voeg ook een reactie toe

  1. Donders interessant!

    Weet je toevallig of het mogelijk is dat de abonnees ook automatisch een factuur krijgen iedere maand? Zo niet, zou dit te realiseren zijn?

    Groeten en een fijne avond nog,
    Patrick

  2. He Maikel,

    Mooi artikel.
    Ik zit echter met een irritant probleem. Ik krijg de plugin n.l. niet vertaald. De vertalingen staan er echt in maar blijven engels in het front-end.

    Heb reeds loco tansalate, poedit geprobeerd. Tevens op aanraden van onderstaand woocommerce artikel ook nog gekeken naar de verschillende mappen. Niets helpt.
    https://docs.woocommerce.com/document/subscriptions/faq/

    Hoe heb jij dit gedaan of heb jij nog suggesties?

    P.s. de website staat nog achter een comming-soon maar kan je in dien gewenst wel laten zien.

    Dank je wel alvast.
    Groet,
    Peter

      • Hmm, ok.
        Wordpress is NL en heb ook voor woosubscription op alle drie de mogelijke plaatsen (mappen) de “…nl_NL.po” en “…nl_NL.mo” versies geplaatst. Ik kom overigens dit probleem veel tegen.

        Toch bedankt voor de reactie

  3. Hey Maikel,
    bedankt voor de heldere uitleg!

    Ik heb 2 vraagjes, hoop dat je die kunt beantwoorden:
    1. Is het mogelijk om een minimale periode in te stellen, van 3 maanden bijvoorbeeld?
    2. Is het mogelijk voor de abonnee om het abonnement tijdelijk uit te schakelen? Het mooiste zou zijn dat hij/zij in het account een bepaalde periode kan selecteren en dat het abonnement daarna weer doorloopt.

    Ik hoor graag.

    Groet,
    Martin

  4. Beste Maikel,

    Ik gebruik sinds kort Woocommerce icm met Mollie recurring. Mijn (overgenomen) klanten hebben allemaal een email gekregen met een link naar Ideal om de eerste betaling te doen waarna er een maandelijkse incasso start. Nu zijn mijn klanten hoofdzakelijk ouderen en die kunnen/willen niet allemaal via ideal betalen. Zij willen wel schriftelijk toestemming verlenen voor incasso. Is dit realiseerbaar via Woocommerce/Mollie?

  5. Referenties kun je niet instellen bij deze plugin, hier zal je dus iets anders moeten vinden. Wanneer je voor de abonnementen de synchronisatie voor betaling aan hebt staan, kan alles inderdaad netjes de eerste van de maand afgeschreven worden. Per klant is te zien welke abonnementen hij/zij heeft.

    Het systeem stuurt verder geen mails een aantal dagen van te voren. Wel wanneer het abonnement daadwerkelijk verlopen is. Het is in combinatie met de plugin Follow-ups wel mogelijk om dit te realiseren. Deze plugins werken goed samen.

  6. Mooie uitleg, toch nog een klein vraagje..

    Wij zouden per bestelling een referentie willen hebben en omdat wij meerdere abonnementen toelaten per klant, hoe gaat dan de betaling, groepeer het systeem alle abonnementen ( elke 1 eerste van de maand )?

    een andere vraag is of dat het systeem een aantal dagen alvorens het abonnement afloopt de klant een bericht stuurt om de abonnementen te verlengen, werkt dat ook in het systeem.

  7. Hi Maikel,

    Ik weet niet of je nog reageerd op vragen, maar probeer het toch.

    Je geeft aan de het instellen van een kortingsprijs per maand voor altijd geldig is. Is er geen mogelijkheid bij een variabel subscription om het volgende te realiseren?

    Normaal abbonenemt kost 9.95 per maand, looptijd is vier jaar

    Kortingsactie: Eerste jaar voor 6.95 per maand, daarna 9.95 per maand.

    mvg. Arjan

  8. Super behulpzame tips! Ik heb alleen een vraag: ik wil verschillende abonnementsvormen instellen, waaronder een doorlopend abonnement die mensen maandelijks kunnen pauzeren. Dit heb ik netjes ingesteld. Echter, de 3 en 6 maanden abonnementen wil ik niet tussentijds kunnen laten pauzeren. Kan ik dit los van elkaar in stellen of is het alleen mogelijk als algemene instelling en geldt pauzeren dan voor alle producten/abonnementen die ik aanmaak?

    • Dit is een algemene instellingen in deze plugin en niet per product in te stellen. Je zou contact op kunnen nemen met de makers, om te kijken of je het alsnog op een manier kunt bereiken.

  9. Hoi, interessant artikel!

    Kun je ook bij de eerste betaling een eerste download beschikbaar stellen en na elke maandtermijn die betaald wordt een opvolgende download?

    Ik zag dat je wel kunt kiezen of toegevoegde downloads meteen of pas na betaling vd eerstvolgende termijn beschikbaar gesteld worden. Maar dat geldt volgens mij alleen wanneer je handmatig een download toevoegt.

    Ik wil dat dit automatisch gaat. Dus een soort dripping.

    En dan na 3 termijnen is het compleet en moet de toegang nog 1 maand open blijven en dan niet meer.

  10. Bedankt voor je uitleg over het gebruik van de plugin, Maikel.

    Ik vraag me nog 2 dingen af:
    1. Hoe heb je de betaalgateway instellingen in Woo staan; Zowel Ideal als aut. maandelijkse incasso aan?
    2. Ik zie bij het afrekenen niet echt de standaard accordering voor maandelijkse afschrijving, zoals bij “normale” online afgeven aut. incassomachtiging gebruikelijk is.
    3. Als de volgende periodieke betaling aanstaande is, krijgt de klant dan weer een mail om actie te ondernemen, of loopt het gehele incasso-proces vanaf dat moment automatisch, periodiek door?

    • 1. Er is geen automatische incasso optie. Je activeert iDEAL en hier zit een automatische incasso mogelijkheid bij. Je moet dit uiteraard instellen bij het product zelf en dan snapt de plugin het verder.
      2. Dit zou je zelf ergens kunnen vermelden.
      3. Na de eerste betaling gaat alles geheel automatisch. Gebruikers krijgen een e-mail zodra de betaling is ontvangen of wanneer er nog een poging gedaan wordt om de betaling wordt afgeschreven (bij een mislukte betaling).

  11. Dank voor deze heldere en zeer uitvoerige uitleg, Maikel! Kun je bevestigen dat een Free trail periode niet werkt, althans niet i.c.m. variabele abonnementen en voor elk een kortingsperiode? Ik heb het alleen nog getest met TBM en dan verschijnt er een foutmelding in beeld.

    • Het lijkt me onwaarschijnlijk dat de free trial en kortingsperiode niet zouden werken bij variabele producten. Ik heb het zelf nog niet gebruikt, dus kan het verder niet bevestigen. Het beste kun je dit even bij Mollie zelf aankaarten. Je weet het dan 100% zeker en wellicht kan Mollie het dan zelf oplossen in de plugin (mocht het echt niet werken).

  12. Wij gaan software licenties aanbieden via dit systeem, waarvan het aantal per maand kan verschillen, dus zo ook het maandelijks abonnementsbedrag. De mutaties in het aantal licenties wordt vergroot door aankopen (simpel) en vermindert door…? Is dit te realiseren met deze mooie oplossing?

    • Je kunt inderdaad de maandelijkse abonnementen verhogen door een extra aankoop te doen. Ik weet alleen niet of het helemaal synchroon loopt als er op een later moment wat besteld wordt. Volgens mij niet.

      Verminderen kan door de abonnementen stil te zetten.

  13. Hallo, we hebben een abonnement site met video’s. Waar we onze klanten maandelijks voor willen laten betalen. Heb je enig idee hoelang mollie/ woocommerce nodig heeft om de terugkerende betaling uit te voeren? Want we testen het op het moment met om de dag. Maar dan zijn de video’s naar de eerste betaling niet meer te zien (on hold). Want de terugkerende betaling is nog niet binnen.

    Vriendelijke groet,
    Dennis de Boer

  14. Mega handig artikel!

    Klein vraagje, is het ook mogelijk om zelf aan te geven wanneer de volgende SEPA betaling moet worden uitgevoerd? Ik kan namelijk mijn klanten wel beloven dat ze 3x per jaar mijn product kunnen verwachten. Alleen ik kan nog niet bij de start van een abonnement aangeven wanneer ik de vervolg producten ga versturen (het is namelijk seizoensgebonden). Het liefst heb ik dus zelf in de hand wanneer de vervolgbetalingen uitgevoerd moeten worden voor de abonnees.

    Bedankt! alvast.

    • Je kunt als ik het goed heb wel de datum aanpassen en eventueel een abonnement pauzeren om toch een soort controle te hebben. Echt wachten en aangeven wanneer er weer betaald moet worden zit er verder niet bij.

  15. Hoi Maikel,

    Hoe stel je gespreid betalen in i.c.m. de Subscriptions plugin?
    Wil voor een training twee variaties maken:
    – betalen in 1 keer
    – betalen in 5 termijnen
    En dan liefst dat er niet bij staat dat het hier om een abonnement gaat van 5 maanden….
    Groetjes,
    Manuela

    • Gaat het nog wel om een abonnement is dan de vraag. In principe kun je twee variaties maken met een variable subscription. Bij de subscription price kun je instellen hoeveel tijd er tussen de betalingen moet zitten.

      Wil je een eenmalig betaling, dan kun je een prijs aangeven en bijvoorbeeld zeggen dat het 1x per jaar betaald moet worden. De subscription length moet je vervolgens ook aanpassen naar bijvoorbeeld een jaar, zodat het niet verlengd wordt. Bij de variabel stel je in dat het maandelijks of 1x in de 2 maanden geïnd wordt.

      Tot slot zal je denk ik met de vertalingen moeten zorgen dat er geen abonnement of iets dergelijks bijstaat of dit überhaupt verbergen.

  16. Dank voor het artikel. Ik heb woocommerce subscriptions geïnstalleerd en ook de mollie plugin. Maar in het tabblad Afrekenen bij Betaalgateways geeft het overzicht aan dat Ideal niet beschikbaar is voor Automatic Recurring Payments. Alleen Paypal en creditcard zijn hier aangevinkt. Maar ik wil graag klanten met Ideal laten betalen. Hoe kan ik dit voor elkaar krijgen?

    • Er is geen optie voor om dit in- of uit te schakelen, het hoort standaard ingeschakeld te staan bij iDEAL. Je zou even kunnen testen of het toch wel werkt en anders kun je het beste een mailtje sturen naar Mollie, dat bij jou gek genoeg recurring payments uitgeschakeld staat bij iDEAL.

  17. Hallo Maikel, misschien off-topic?
    je moet voor het aanschaffen van WooCommerce Subscriptions inloggen met je account voor wordpress.com. Betekent dit dat je na betaling deze plugin ook op dat account wordt geïnstalleerd? Wil het namelijk op een webshop gebruiken die bij een andere provider is gehost.

  18. Prima artikel! Is het voor mensen zelf mogelijk om een abonnement op pauze te zetten? Dus dat ze een 12 maanden abonnement nemen en dan na 4 maanden besluiten om het voor een bepaalde periode stop te zetten, waarna ze dus nog 8 maanden over hebben?

    • Je hebt zelf als beheerder de mogelijkheid om een abonnement te suspenden, waardoor je het abonnement pauzeert. De klant kan het abonnement alleen annuleren, tenzij je bij de instelling “suspension” ook de mogelijkheid geeft dat een klant een x aantal keer de betaling kan uitstellen.

      Ik weet alleen niet 100% zeker of de plugin onthoudt dat er nog 8 maanden te gaan zijn en de einddatum verschoven wordt.

  19. Dank je wel voor de duidelijke uitleg. Weet je of er al een NL vertaling is van WooCommerce Subscriptions?

    • Er zit een vertaalbestand bij, dus je zou alles gewoon zelf kunnen vertalen.

      Ik heb overigens de URL uit je naam weggehaald. Ik kreeg een melding dat de website mogelijk schade kan aanbrengen. Ik zou hier dus even naar kijken als ik jou was, zodat dit weer opgelost wordt.

  20. Goed om te weten dat dit mogelijk is. Bedankt voor alweer een interessant artikel!
    Als ik mensen eerst inschrijvingsgeld wil laten betalen en later wil laten kiezen of ze het bedrag in één keer willen betalen of gespreid, hoe zou ik dat het beste kunnen doen?
    Met variabel subscriptions of zijn het dan verschillende producten?
    Kan je mensen ook de mogelijkheid geven om te kiezen of ze het zelf overmaken of dat het automatisch afgeschreven wordt?

    • @Sandra: je gebruikt dan de “Sign-up fee” optie, dat is het eerste (eenmalig) afwijkende bedrag. Zie een voor laatste screenshot.

      Een veel eenvoudiger alternatief voor Mollie & recurring payments is overigens mijn plugin Paytium. Maar alleen bruikbaar als je aan een simpele oplossing genoeg hebt.
      https://wordpress.org/plugins/paytium/

    • Bij Sign-up Fee kun je inderdaad inschrijfgeld vragen. Wel moet je opletten dat het maandbedrag hier nog bovenop komt.

      Variable subscription voor een eenmalige betaling of gespreid betalen optie hangt ervan af. Gaat het echt om een eenmalige betaling, dan hoef je hier natuurlijk geen abonnement voor te gebruiken en kun je een normaal simpel product gebruiken. Gaat het 1 bijvoorbeeld om jaarlijks en de andere per maand, waarna er verlenging moet plaatsvinden, dan kun je inderdaad voor een variable subscription gaan. Let wel goed op dat je bij gespreid betalen uitlegt dat je wel de hele periode (bijv. een jaar) gaat innen.

      Bij de optie Renewals kun je aangeven of je ook handmatige betalingen accepteert, dit is ook terug te vinden in het artikel hierboven.

Geef een reactie