Wil jij met WooCommerce abonnementen gaan verkopen waar herhalende betalingen voor nodig zijn?
Abonnementen zijn een optie waar veel webshops en andere diensten geschikt voor zijn.
Het grootste probleem is met name hoe je dit het beste kunt implementeren in Nederland en in combinatie met WooCommerce.
We hebben iDEAL als populairste betalingsmiddel, zou het dan niet handig zijn als we ervoor kunnen zorgen dat we via iDEAL herhalende betalingen kunnen realiseren?
Het is sinds 28 februari 2017 eindelijk mogelijk om dit met WooCommerce te realiseren. Hoe? Dit is sinds kort mogelijk in combinatie met Mollie Recurring.
In dit artikel kun je lezen en bekijken (video) hoe je met jouw WooCommerce webshop automatisch herhaaldelijk betalingen kunt ontvangen van je klanten.
Wat is Mollie Recurring?
Met Mollie Recurring kun je automatisch incasseren voor abonnementen, gespreid betalen en dat soort dingen. Met Mollie recurring kun je onder andere de eerste betaling via iDEAL (NL), Bancontact (BE) of creditcard laten verlopen.
Na de eerste betaling weet je het IBAN van de klant of de creditcard gegevens. Met deze gegevens, en natuurlijk de machtiging om te incasseren die gemaakt wordt met de eerste betaling, is het mogelijk om bijvoorbeeld maandelijks automatisch geld te incasseren. Met name dat dit na een iDEAL betaling kan worden gedaan is ideaal, want hier maken wij Nederlanders natuurlijk massaal gebruik van.
Wanneer zijn herhaalbetalingen handig?
Herhalende betalingen voor abonnementen krijgen mensen vaak genoeg mee te maken. Abonnementen voor bijvoorbeeld Netflix, internet, water, gas en energie worden allemaal periodiek afgeschreven.
Hoe mooi zou het dan wel niet zijn als jij dit ook in je business kunt gebruiken. herhaalbetalingen zijn handig wanneer je bijvoorbeeld een membership website hebt waar mensen toegang krijgen tot video’s zolang het abonnement loopt. Je zou dan een maandelijkse abonnement kunnen instellen, waarvan je het geld automatisch incasseert.
Een totaal ander voorbeeld is dat je bijvoorbeeld scheermesjes verkoopt en dat mensen kunnen kiezen om elke maand nieuwe scheermesjes te laten versturen. Voor de klant is dit ook ideaal natuurlijk, want hij hoeft dan niet elke maand weer zelf een bestelling te plaatsen. Hij betaald gewoon netjes maandelijks op de automatische piloot en ontvangt een pakketje thuis zonder ook maar iets te doen.
Natuurlijk zijn er nog veel meer voorbeelden te bedenken, maar ik hoop dat je zo een beetje een idee hebt gekregen wanneer herhaalbetalingen handig zijn.
Wat heb je nodig voor herhaalbetalingen in WooCommerce
Het mooie aan Mollie Recurring is dat Mollie als eerste betaalprovider ervoor heeft gezorgd dat het te gebruiken is op je WooCommerce webshop.
Om te beginnen heb je dus wel een gratis Mollie account nodig en zal je de officiële plugin moeten installeren op je WooCommerce-website.
Vervolgens moet je ervoor zorgen dat WooCommerce herhaaldelijk orders aanmaakt, zodat de Mollie plugin door heeft dat er geïncasseerd moet worden. Om dit te bereiken heb je de plugin WooCommerce Subscriptions nodig, dit is de enige plugin die werkt in combinatie met Mollie Recurring.
Je vraagt je nu misschien af of je alleen abonnementen kunt verkopen in combinatie met WooCommerce, omdat het wellicht voor jou te uitgebreid is. Ik kan je in dat geval vertellen dat er ook nog wel een alternatief is. In het artikel WordPress iDEAL plugins voor betalingen geef ik hier meer informatie over.
Video: WooCommerce abonnementen verkopen
In onderstaande video laat ik je stap voor stap zien hoe jij op jouw WooCommerce-website abonnementen kunt verkopen met behulp van Mollie en de WooCommerce Subscriptions plugin. Ik loop samen met je langs alle instellingen en mogelijkheden, zodat deze plugin voor jou geen geheimen meer heeft.
Zoals ik in de video heb gezegd zou ik onder de video even een linkje naar Mollie plaatsen, zodat jij je eenvoudig kunt aanmelden. Klik hier om je aan te melden bij Mollie.
Wanneer je na het zien van de video meer informatie wilt of als je liever de uitleg in tekstformaat leest, dan kun je hieronder verder gaan met lezen.
WooCommerce abonnementen instellen
Om online cursussen, diensten of producten in abonnementsvorm te verkopen, moet het een en ander ingesteld worden in WooCommerce. Zoals je hierboven hebt kunnen lezen begint het met een Mollie account aanmaken, zodat je automatisch herhaaldelijke betalingen kunt ontvangen na een iDEAL betaling.
Hoe je dit precies kunt doen heb ik al een keer beschreven in een ander artikel, namelijk WooCommerce Mollie iDEAL plugin. In dit artikel staat tevens een video waarin ik je laat zien hoe je de plugin kunt instellen. Bekijk dit dus ook even rustig op je gemakje.
Nadat je een Mollie account hebt is het zaak om de plugin WooCommerce Subscriptions op je WooCommerce-website te installeren en te configureren.
WooCommerce Subscriptions plugin configureren
Zodra je de WooCommerce Subscriptions plugin geïnstalleerd hebt begint het echte werk en kunnen we als eerste naar de instellingen van de plugin kijken. Ga hiervoor naar “WooCommerce -> Instellingen -> Subscriptions”. Je komt dan op een pagina uit met allerlei instellingen die zeker van belang kunnen zijn voor het abonnement dat je zo dadelijk wilt aanmaken.
Button text
Je begint direct bovenaan met de Button text optie om aan te geven wat voor tekst je wilt gebruiken voor de button om het abonnement aan het winkelmandje toe te voegen en de bestelling te plaatsen. Bepaal voor jezelf wat voor tekst je wilt gebruiken. Het zou bijvoorbeeld “Nu abonneren” kunnen zijn.
Roles
Hierna volgen de Roles instellingen. Je kunt hier mensen die geabonneerd zijn of inactieve abonnees een specifieke gebruikersrol geven. Deze optie gebruik je eigenlijk niet heel snel, tenzij je om een specifieke reden verschillende abonnee rollen hebt en mensen met een abonnement een aparte gebruikersol wilt geven om deze eenvoudiger te herkennen.
Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat je mensen met een abonnement wilt koppelen aan een bepaalde gebruikersrol die je gebruikt voor je membership website.
Renewals
Renewals is een handig onderdeel van deze plugin als het gaat om herhaaldelijke betalingen. Standaard zal je de optie Accept Manual Renewals niet aan willen vinken, want dan hoeven de betalingen niet meer automatisch afgeschreven te worden en is de kans groter dat een klant zijn of haar abonnement opzegt.
Vink deze optie dus alleen aan als je hier een specifieke reden voor hebt om dit te doen. Eenmaal deze optie aangevinkt krijg je zoals je op de afbeelding kunt zien ook nog de optie Turn off Automatic Payments, waarmee je automatische incasso’s helemaal uit kunt schakelen.
Switching
Switching is ook een handige optie wanneer je verschillende variaties van abonnementen hebt. Heb je bijvoorbeeld een membership website met verschillende niveaus, dan kun je met de instelling ervoor zorgen dat klanten kunnen upgraden of downgraden.
Je kunt klanten bij Allow Switching de mogelijkheid geven om te wisselen tussen verschillende variaties van abonnementen, gegroepeerde abonnementen of beide. Wanneer je voor een optie kiest, kun je optioneel ook nog instellen of er naar rato inschrijfgeld betaald moet worden en je kunt ook de abonnementsperiode instellen naar rato. Heb je een oneindige abonnementsperiode, dan hoef je hier niet naar te kijken.
Tot slot heb je ook nog de mogelijkheid om de button tekst aan te passen voor het wisselen tussen abonnementen.
Synchronisation
Bij Synchronisation kun je aangeven of de verlenging voor abonnementen voor iedere klant altijd op een specifieke dag moet worden gedaan. Stel een klant heeft een maand abonnement op de 20e aangeschaft, dan is de verlenging standaard de volgende maand op de 20e.
Wanneer je bij de optie Align Subscription Renewal Day aanvinkt, zal je ervoor kunnen zorgen dat alles bijvoorbeeld altijd op de 1e dag van de maand geïnd wordt. Mocht je deze optie aanvinken, krijg je ook meteen de mogelijkheid om de eerste betaling naar rato te laten verlopen. Is er op de 20e een bestelling, dan zal de klant in eerste instantie 10 dagen hoeven te betalen tot het einde van de maand en de 1e dag van de maand het volledige bedrag voor de daaropvolgende maand.
Je mist verder waarschijnlijk de optie om te selecteren op welke dag het geld geïnd moet worden. Deze optie vind je terug bij het aanmaken van een abonnement in WooCommerce. Je kunt dit dus per abonnementsvorm instellen.
Miscellaneous
De miscellaneous instellingen spreken redelijk voor zich. Je kunt hier bij Customer Suspension aangeven of een klant een betaling zou mogen uitstellen. Bij Mixed Checkouts kun je aangeven of abonnementen en losse producten samen in 1 bestelling geplaatst mogen worden.
Drip downloadable Content is handig wanneer je bepaalde downloads wilt laten drippen (bijvoorbeeld na elke vernieuwing een andere download). Tot slot heb je hier ook nog de Retry Failed Payments optie. Wanneer je deze optie aanvinkt, zal het systeem de dagen die volgen nog een aantal pogingen doen om alsnog het bedrag af te schrijven.
E-mailinstellingen van WooCommerce Subscriptions
Met deze plugin krijg je ook een hoop nieuwe e-mails die je eventueel kunt laten versturen. Je kunt deze vinden door naar “WooCommerce -> Instellingen -> E-mails” te gaan. De volgende e-mails zou je allemaal kunnen versturen.
Bekijk voor jezelf welke e-mails relevant zijn voor het abonnement dat je wilt gaan verkopen op je website en stel dit in.Uiteraard moeten deze e-mails, en ook andere dingen van deze plugin, vertaald worden. Je zou dit kunnen doen met het vertaalbestand dat erbij zit of een plugin als Loco Translate. Meer informatie hierover kun je lezen in het artikel Hoe je een WordPress plugin of thema kunt vertalen.
Kortingsbonnen voor abonnementen
Kortingsbonnen zitten natuurlijk al standaard in WooCommerce. Zodra je deze plugin activeert krijg je een aantal extra mogelijkheden tijdens het aanmaken van een kortingsbon.
Zo heb je de mogelijkheid bij kortingstypes om ook in te stellen dat je korting geeft op het inschrijfgeld of het bedrag dat herhaaldelijk betaald moet worden. Bij beide opties heb je de mogelijkheid om een vast bedrag of percentage korting te geven. Verder werkt alles precies hetzelfde als bij normale kortingsbonnen.
Abonnementen aanmaken in WooCommerce
Nu we alles hebben ingesteld hoeven we alleen nog maar een abonnement aan te maken in WooCommerce, zodat mensen zich hiervoor kunnen aanmelden. Om een abonnement te maken kun je in principe gewoon een normaal product maken.
Het enige verschil is dat je in de productgegevens box niet moet kiezen voor een simpel product, maar voor “Simple subscription” of “Variable supscription”.
Simple subscription (Simpel abonnement)
Wanneer je voor Simple subscription kiest krijg je op het algemene tabblad de volgende opties die je kunt instellen.
Als eerste kun je bij Subscription price (€) de prijs bepalen en in het dropdown menu aangeven of dit bedrag bijvoorbeeld dagelijks, maandelijks of jaarlijks geïncasseerd moet worden. Daarnaast heb je ook nog de mogelijkheid om het bijvoorbeeld om de week te doen en dat soort varianten.
Wanneer je het abonnement voor een bepaalde periode wilt laten lopen, dan kun je dit instellen bij Subscription length. Zo heb je de mogelijkheid om aan te geven dat een abonnement 1 maand of 24 maanden loopt of alles wat daar tussenzit. Standaard staat het in elk geval ingesteld op dat het abonnement nooit verloopt, tenzij de klant het natuurlijk opzegt.
Mocht je naast het maandelijkse bedrag ook nog inschrijfgeld willen ontvangen, dan kun je het bedrag wat je direct wilt ontvangen invullen bij Sign-up fee (€). Dit bedrag wordt ook direct afgeschreven bij gratis proefperiodes of gesynchroniseerde betaaldata.
Verder kun je op het tabblad algemeen bij Free trial instellen of mensen een gratis proefperiode kunnen krijgen en hoeveel dagen, weken, maanden of jaren deze proefperiode loopt. Jaren is natuurlijk een vreemde optie, maar je kunt in elk geval maximaal 90 dagen, 52 weken, 24 maanden of 5 jaren instellen.
Synchronise Renawals krijg je alleen te zien als je bij de instellingen synchronisatie hebt aangezet. In dit dropdown menu kun je aangeven op welke dag van de maand het abonnement automatisch moet worden afgeschreven.
Tot slot is Kortingsprijs niks nieuws, maar je moet wel onthouden dat de kortingsprijs per maand is en het voor altijd geldig is. Denk dus niet dat het een eenmalige korting is.
Op het tabblad geavanceerd heb je verder ook nog een instelling, namelijk Limit subscription. Dit is een instelling voor abonnementen waarmee je ervoor kunt zorgen dat een klant zo zijn of haar limieten heeft. Standaard is er geen limiet, maar je kunt dit aanpassen naar maximaal 1 actief abonnement of 1 per elke status.
Wanneer het limiet 1 per elke status is kan een klant zich maar eenmalig inschrijven voor een abonnement. Wanneer de klant een abonnement opzegt, dan kan deze klant niet opnieuw het abonnement kopen. De klant kan dan zich alleen opnieuw inschrijven voor het bestaande abonnement via zijn of haar account. Deze instelling is er om te voorkomen dat mensen opnieuw een gratis proefperiode krijgen.
Variable subscription (variabel abonnement)
Mocht je verschillende abonnementsvormen hebben, dan zou je dit kunnen verwerken in een variable subscription. De manier waarop je deze aanmaakt gaat eigenlijk net zoals bij een normaal variabel product in WooCommerce.
Het enige verschil met een normale variabel product, zoals je hierboven kunt zien op de afbeelding, is dat je net als bij een Simple subscription nog een aantal mogelijkheden hebt die je kunt instellen voor het abonnement. Op het tabblad geavanceerd is dit net zo.
Abonnementen beheren in WooCommerce
Zodra mensen zich inschrijven voor jouw abonnement heb je de mogelijkheid om deze abonnementen te beheren en te bekijken. Je krijgt een super handig overzicht waar je op uit kunt komen door naar “WooCommerce -> Subscriptions” te gaan.
Je kunt hier zoals je ziet alle abonnementen zien, opschorten en annuleren. Verder heb je nog meer handige informatie, want het is eenvoudig na te gaan hoelang iemand al gebruik maakt van je abonnement, wat de einddatum van het proefabonnement is (indien aanwezig), wanneer de volgende en vorige betalingen worden of zijn gedaan en wat de eventuele einddatum is van het abonnement.
Wanneer je overweegt om abonnementen te verkopen via je WooCommerce-website, dan is dit wat mij betreft de nummer 1 manier. Neem een account bij Mollie, installeer de WooCommerce Subscriptions plugin op je website en ga lekker los. Zoals je in dit artikel kon zien zijn er echt een hoop opties en zijn deze eenvoudig te beheren.
Heel veel succes met het verkopen van abonnementen via WooCommerce in combinatie met Mollie Recurring. De eerste betalingen kun je vanaf nu ontvangen via onder andere iDEAL, waarna het voor de rest automatisch geïncasseerd wordt.
146 reacties op “WooCommerce abonnementen met Mollie Recurring”
Hi, bedankt voor deze heldere video!
Nu verkoop ik online vitamines en supplementen en wil ik mijn consument op de productpagina de mogelijkheid bieden om item X eenmalig te kopen of item X maandelijks te kopen in de vorm van een subscription. Helaas kom ik er niet helemaal uit of die mogelijk er nou daadwerkelijk is, naar mijn idee krijg je dan twee aparte producten: een subscription, een normaal. Zie bijvoorbeeld Boldking of Flindall.
Weet jij of dit mogelijk is binnen deze plugin? Alvast ontzettend bedankt!
Met vriendelijke groet,
Claire
Goede uitleg Maikel. Zo heb ik dit ook draaien. Maar nu de uitdaging:
abonnement voor 1 jaar waarbij dan maandelijks (12x) wordt betaald. Maar waarbij de fysieke goederen dan elk kwartaal (dus elke 3 maanden) worden verstuurd (omdat anders de verzendkosten de pan uit reizen).
Volgens mij is dit niet mogelijk met deze combinatie (Mollie incasso en WC Subscribe). Ook niet met de abonnementen-add-on van Meow (Prepaid for WooCommerce Subscription) overigens (volgens de ontwikkelaar van die add-on zelf).
Maar hoe dan wel? Dus: maandelijks betalen, elke drie maanden geleverd krijgen?
wellicht dat de Enhancer for WooCommerce Subscriptions je kan helpen. Hiermee krijg je een extra optie om de verzendcyclus van een abonnement aan te passen. Mocht dit het niet helemaal zijn, dan is er wellicht een andere add-on die het kan zoals jij het wil hebben of zal je het zelf moeten laten bouwen.
Stel ik verkoop een abonnement van 40 euro per jaar. Persoon X wordt lid en wil lid blijven. Keurig wordt jaarlijks door Mollie die incasso gedaan.
Maar nu worden de kosten van het abonnement verhoogd. Het gaat nu 45 euro kosten. Deze prijs wijzig ik in het product. Wordt hierop de automatisch incasso aangepast? Of moet Persoon X een nieuwe incasso afgeven?
Nee, je zal het abonnement van deze persoon moeten aanpassen, aangezien die nog op 40 euro zal staan. Dit kun je handmatig doen of met en plugin als Enhancer for WooCommerce subscription.
Dag Michael,
Hoe zorg ik er voor dat er voor de 1e maand enkel 0.01 cent betaald hoeft te worden? Ik wil ze namelijk een maand gratis aanbieden, maar ik wil wel direct de incasso activeren door middel van de betaling van 0.01 cent.
In de maanden daar na wil ik weer de normale prijs automatisch af laten schrijven, dus:
– Inschrijven (0.01 cent)
– Automatische afschrijving na de 1e maand: 19.99
Is dit mogelijk?
Je kunt hier eens naar kijken, daar staat wellicht je gewenste oplossing: https://woocommerce.com/document/subscriptions-use-case-charging-one-time-fee-signup-fee-after-the-free-trial-period/
Hi Maikel,
We lopen tegen het probleem aan dat bij een renewal het abonnement een dag of twee onbereikbaar is voor de klant. Woocommerce heeft de opdracht naar Mollie gestuurd, maar de incasso is nog niet verwerkt. Hoe kan ik dat voorkomen?
Het duurt nou eenmaal even voordat de incasso verwerkt is, daar valt helaas weinig aan te sleutelen.
Hi,
Als iemand een jaar abonnement heeft, kan ik deze juridisch gezien niet weer met een heel jaar verlengen maar moet deze maandelijks gaan draaien. Hoe kan ik binnen mollie/woocommerce ervoor zorgen dat ze eerst een jaarlijks tarief betalen en vervolgens een maandelijks tarief? Is dit in te stellen? Ik zoek me rot maar kom er niet uit.
Dat is op dit moment niet direct mogelijk in de plugin, tenzij je de subscriptions handmatig gaat omzetten. Je kunt het eventueel altijd verrekenen als mensen op een gegeven moment willen annuleren.
Hallo Maikel,
Dank voor de duidelijke blog. Ik gebruik al twee jaar WooCommerce abonnementen. Aantal abonnees groeit, echter wordt het steeds tijdrovender om achter de mislukte incasso’s te gaan. Nadat een automatische incasso is mislukt, gaat de subscription ‘On hold’. Deze moet ik elke keer handmatig reactiveren. Is hier een oplossing voor, zodat de subscribtion niet elke keer handmatig geactiveerd moet worden?
groetjes,
Deniz
Kun je het beste aan de makers vragen. Ik werk altijd op dezelfde manier en heb nooit gekeken naar een andere oplossing, aangezien ik het op deze manier wel fijn en duidelijk vindt.
Ik wil de WooCommerce Subscriptions plug-in kopen maar je kan alleen lijkt het met creditcard betalen om die plug-in te kopen. Weet iemand een optie dat ik de plug-in met een andere betaaloptie zoals PayPal of iDeal kan betalen?
Helaas, WooCommerce staat inderdaad alleen creditcard betalingen toe.
Mooie beschrijving over de werking van terugkerende betalingen. Nog wel een vraag. Bij het afronden van de eerste betaling via Mollie zal er een Woocommerce order aangemaakt worden. Hoe verwerkt Woocommerce de terugkerende betalingen? Wordt er steeds een nieuwe order aangemaakt voor het terugkerende bedrag?
Ja, je zal in WooCommerce een nieuwe order zien bij een terugkerende betaling.
Ja, je zal in WooCommerce een nieuwe order zien bij een terugkerende betaling.
Hi Maikel,
Ik heb een klant die krijgt een ander IBAN nummer. Nu wil hij de betaalgegevens aanpassen, maar dit kan niet. De betaalpagina die ik hem stuur vanuit de back-end werkt ook niet. Nu lees ik dat Mollie dat niet ondersteund; klopt dat of zie ik iets over het hoofd. Lijkt me toch gek dat zoiets niet kan.
https://woocommerce.com/document/subscriptions/payment-gateways/#section-1
https://woocommerce.com/document/subscriptions/customers-view/#section-11
Zijn er volgens jou nog andere opties? Want dit gaat vast een keer vaker voorkomen.
Bij een nieuw rekeningnummer moet er een nieuwe machtiging afgegeven worden. je kunt een 0,01 product maken en vervolgens in het abonnement het juiste product zetten.
Oké. Ik ga nu eerst proberen de betaling op Handmatig te zetten en dan de klant de eerst volgende betaling over te laten maken met het nieuwe nummer. Dan zal het vanzelf weer op een actieve SEPA incasso komen.
Bron: woocommerce support
Wat een fijn artikel. Ik zoek de plugin Woocommerce Subscriptions, omdat ik met termijnbetalingen wil gaan werken. Maar ik vind deze niet direct onder die naam. Is de naam wellicht gewijzigd? Ik vind wel de plugin YITH Woocommerce Subscriptions. Is dat degene die je bedoelt?
Nee, de naam is nog hetzelfde. Het gaat om deze plugin.
Hi Maikel, wat een super fijn artikel. Heeft me al meerdere keren geholpen. Thanks!!
Nu zit ik met twee vragen en ik kan nergens online vinden hoe ik hieruit kom. Misschien heb jij de oplossing.
Ik heb een membership plan lopen en daarbij gaat het tarief omhoog. Hoe kan ik bij de huidige members dit laten weten en ze akkoord laten geven voor het nieuwe tarief?
Daarnaast zijn er members ingestapt met een kortingsactie. Deze actie liep een jaar en is inmiddels bijna afgelopen. Het abonnement wordt automatisch stopgezet na die 1 2 maanden. Maar eigenlijk wil ik dat het overgaat naar het standaard tarief. Hoe kan ik dat realiseren?
Ik hoop dat jij de oplossing hebt!
Groet,
Sytse
1. Je kunt ze simpelweg mailen… Tarief kun je aanpassen per abonnement, heb je niet perse een nieuw akkoord voor nodig.
2. Zelfde verhaal. Abonnementen per gebruiker aanpassen.
Hoi Maikel,
Is er een optie om een klant een formulier in te laten vullen voor een abbonement, 1 cent overmaken en vanuit daar het abonnement ingaat?
Deze plugin werkt enkel met producten, niet met formulieren.
Hoi Maikel,
dank voor je dit heldere artikel.
Ik heb echter een vraag.. zit momenteel op bijna 2k leden. automatische incasso elk kwartaal. Mollie payments als betalingsprovider. Alles verloopt soepel..echter er is één ding!
Er zijn klanten die hun rekeningnummer, dat gekoppeld staat aan hun membership, willen wijzigen. Ik kan nergens die optie terugvinden.
Ik hoop echt dat jij de gouden tip hebt!!
Alvast hartelijk dank.
Wat vaak gedaan wordt is een extra verborgen product van 1ct maken. Je hebt tenslotte opnieuw toestemming nodig om te innen op het nieuwe rekeningnummer.
Hoi Maikel, handig artikel! Ik heb bij een klant zijn incasso per ongeluk teruggestort. Hoe kan ik een incasso weer opnieuw laten geschieden? Hopelijk kun je mij helpen.
Je kunt handmatig de volgende recurring datum aanpassen, waarna het weer geïncasseerd kan worden. Daarna kun je de datum wederom weer aanpassen om het weer op de normale datum te laten verlopen.
Super duidelijk! Werkt goed op onze develop site en gaan binnenkort live. Vraagje m.b.t. teksten:
Wanneer je een proefversie van bijvoorbeeld 7 dagen aanzet geeft hij het volgende weer in de shop:
“€149.00 / maand met per 7 dag proefversie”
https://www.wmwmarketing.nl/product/unlit-studio-standard/
Is dit aan te passen of moet dit via css of function php?
Dit zal in het vertaalbestand aangepast kunnen worden.
Ah dank! Is dit in de thema editor of in de file manager? Of heb je hier wel eens een documentatie van gemaakt. Want de woocommerce taal staat al gewoon op NL.
Het gaat om de WooCommerce Subscriptions vertaling. Het gaat er verder om dat jij het anders wil verwoorden dan hoe het nu staat, dus daarom moet je nog in het vertaalbestand zijn om het hierin aan te passen. Zie plugins en thema’s vertalen.
Thanks! Ik ga er induiken.
Hi bedankt voor je geweldige uitleg iedere keer weer. Ik heb een vraag, weet jij of het mogelijk is om een klant een jaar abonnement per kwartaal te laten betalen en dat hij/zij minimaal 1 jaar lid moet blijven? Maar dat het wel automatisch blijft doorlopen met Mollie Recurring in combinatie met WooCommerce Subscriptions of zou ik WooCommerce Members hiervoor moeten gebruiken? Bedankt !
Er is niet een minimum duur. Je kunt echter wel de annuleerknop weghalen, zodat er bijvoorbeeld alleen per mail opgezegd kan worden.
Dag Maikel, ik loop tegen hetzelfde probleem aan. Ik wil een online cursus verkopen en een betaalplan aanbieden waarbij ze per maand betalen. Ze moeten dan wel sowieso 12 maanden betalen. En ook na 12 maanden vervalt het abonnement vanzelf.
Hoe haal ik de annuleer knop weg?
Het automatisch stoppen van het abonnement na 12 maanden doe ik door de instellingen in het product neem ik aan?
Hoe regel je dan de logins voor toegang van de klanten? En dan ook nog gekoppeld aan activeCampaign. Moet je daar een aparte plug-in voor gebruiken of zit dit ook in WooCommerce subscription?
Login zit al standaard in WooCommerce. Voor ActiveCampaign zijn diverse plugins.
Super interessant artikel. Ik ga binnenkort woocommerce subscriptions ook gebruiken. Voor mij is bancontact heel erg belangrijk. Weet je of dat ondersteund wordt? Dus gewoon bancontact, net zoals je een gewoon product zou kopen ipv een abonnement, met de mogelijkheid om de QR code te scannen.
Voor zover ik kan lezen wordt bancontact enkel ondersteund via SEPA Direct Debit, maar dan moet de klant eerst zijn rekeningnummer en BIC code in een formulier invullen … en aangezien de meeste mensen dat niet vanbuiten kennen, vind ik dat een slechte user experience. Zou echt super zijn als ze gewoon rechtstreeks met bancontact kunnen betalen.
Wanneer je WooCommerce Subscriptions in combinatie met Mollie gebruikt kan er met Bancontact een abonnement afgenomen worden ja.
Hallo Maikel,
Als ik handmatig een abonnement wil aanmaken, gaat dat via bestellingen of abonnementen?
Ik heb Woocommerce Subscriptions.
Alvast bedankt.
Linda
Het kan allebei, het is maar net wat je prettig vindt.
Hai Maikel,
Ik hoop dat je nog een keer mij redding kunt zijn. Met mijn website ben ik nu al erg ver, maar … Mijn producten staan en in de shop maar als ik op een product klik krijg ik het niet afzondelijk in een pagina te zien. Wat doe ik nu weer fout?
Hartelijke groet,
Gemma.
Dat kan ik vanaf hier helaas niet zien/zeggen.
Hey, weet jij toevallig hoe je een abonnement uit je webshop kan halen, zonder dat actieve abonnementen hier onder lijden? Wij hebben lopende abonnementen met automatische verlenging, die moeten gewoon blijven lopen. We willen alleen niet dat deze door nieuwe klanten gekocht worden. “Hide from catalogus” is bij subscriptions geen optie namelijk.
Ik kan hem op private zetten, maar dan kunnen mensen die ingelogd zijn het artikel nog wel steeds bestellen.
Je kunt de productzichtbaarheid wel gewoon bij abonnementen aanpassen en op verborgen zetten.
Ik krijg de foutmelding ‘Kon geen iDeal betaling aanmaken’ alleen bij het kopen van een abonnement. De producten werken wel gewoon. Ik heb de test API verandert naar de live API. Ik hoop dat je mij hierbij kan helpen.
Ik kan er vanaf hier weinig over zeggen, aangezien ik niks weet over de instellingen en niet in het logbestand kan kijken.
Hi Maikel,
Kan ik met de koppeling ook de gegevens downloaden om dan in mijn ERP pakket in te lezen en dan vandaaruit een incasso bestand aan te maken?
gr. Dennis
Niet dat ik weet.
Dag Maikel, dank voor de uitvoerige uitleg.
Als je een product definieert zonder aanmeldkosten met een proefperiode van bv 14 dagen, is de eerste afrekening 0 euro. Mollie kan hier niet mee omgaan en meldt dat het minimale bedrag 0,01 moet bedragen.
Weet jij hoe je in deze situatie zorgt dat je toch de betaalgegevens van de klant vastlegt zodat er na 14 dagen een SEPA betaling kan worden uitgevoerd?
De oplossing zal toch echt 1 cent afschrijven zijn. Je moet de rekeninggegevens hebben en de eerste betaling dient als mandaat / bevestiging dat er van deze rekening mag worden afgeschreven met een automatische incasso.
Goedemorgen Maikel,
kun je ook uitschakelen dat de mensen die een abonnement hebben en maandelijks betalen, maandelijks een “verlengingsaanvraag” krijgen. Ik kan het tot nu toe nergens vinden in Woocommerce Subscriptions of Memberships, misschien heb jij al echte kennen de oplossing.
Hartelijke groet, Gemma
Alle mails van WooCommerce subscription zie je bij: WooCommerce -> instellingen -> E-mails.
Dank je, ik ga zoeken welke ik in en of juist uit moet schakelen.
Groet, Gemma.
Hi Maikel,
Misschien een beetje off-topic, maar welk abbonement moet ik kiezen van Wordpress om dit te kunnen realiseren?
Is het business pakket genoeg of moet ik hier de e-commerce varriant voor kiezen?
Vind het zelf nogal een prijsverschil en was benieuwd of het business pakket hiervoor genoeg is.
Alvast hartelijk bedankt voor alle informatie hierboven!
met vriendelijke groet,
Ik ben niet helemaal thuis in de mogelijkheden van WordPress.com. Zelf maak ik altijd gebruik van de open-source versie WordPress.org, dit kan je zelf op een domeinnaam en hostingpakket zetten, waardoor je alle controle hebt.
Je zal in ieder geval plugins moeten kunnen installeren, maar dat lijkt vanaf het business pakket ook te kunnen, dus ik denk dat het genoeg is. Voor een betaalprovider kun je tenslotte ook de mollieplugin gebruiken, hiervoor heb je WordPress.com niet nodig met een geïntegreerde betaalsysteem of iets.
Hi Maikel,
wat een mooie, uitgebreide instructie!
Als je bij een b.v. jaarabonnement de maandprijs wijzigt, hoe kun je dan het maandabonnement voor de vorige inschrijvers hetzelfde houden? Of heb ik dat over het hoofd gezien bij de uitleg?
Alle bestaande abonnementen horen de oude prijs te houden wanneer je het product wijzigt.
Hoi Maikel,
Dank je voor deze uitleg.
Ik zie de optie van 0 cent betalen bij een abonnement instelling staan en dit lijkt mij makkelijk omdat ik bij bestelling van meerdere abonnementen een korting wil geven. Als mensen dan bestelling doen en 0 cent betalen kan ik daarna hun abonnement handmatig bij abonnementen instellen en de korting verwerken. Alleen hoe krijg je dan die 0 cent te zien want nu blijf ik ondanks hij aanstaat het hele bedrag in de winkelwagen zien.
En wanneer je inschrijfkosten erin zet maar wel maandelijks de 2e wil incasseren bijvoorbeeld doet hij die inschrijfkosten ook elke keer berekenen maar dit moet eenmalig zijn hoe kan je die instellen?
Ik maak zelf nooit gebruik van 0 cent producten, dus waarom het bij jou anders blijft staan durf ik niet te zeggen, tenzij het al in je winkelmand zat voor de wijziging, dan is het een kwestie van uit je winkelmand halen en er opnieuw in doen.
De inschrijfkosten horen ook altijd eenmalig te gaan, hier is verder geen instelling voor. Wanneer het in combinatie met iets niet werkt, kun je dit het best aangeven bij het support team van de plugin.
Hi Maikel,
Bedankt voor de uitleg! Echter zie ik momenteel de link naar WooCommerce Subscriptions op de site staan zoals deze wel in je video staat. Heb je deze link toevallig nog voor me?
Staat in het artikel, maar hier nogmaals de link naar de plugin
Heel duidelijk artikel. Ik heb alles goed ingesteld. Heb nu alleen de volgende vraag. Is het ook mogelijk dat er een vast opzegtermijn is voor de klant. Bijvoorbeeld ik zeg nu op, maar ben dan verplicht om nog 1 maand af te nemen?
Nee, dit is standaard niet mogelijk met de plugin. Dit zal er met maatwerk of wellicht een andere plugin in verwerkt moeten worden.
Hi Maikel,
Bedankt voor je heldere video.
Ik heb alles ingesteld zoals in je video. Ik loop er om een of andere reden er tegenaan dat de koppeling met Mollie niet werkt. Als mensen met iDeal willen betalen krijgen ze een foutmelding. Heb jij een idee hoe dit kan komen? is er bij Mollie nog een instelling die ik moet doen om betalen in termijnen mogelijk te maken?
De SEPA-incasso optie moet aanstaan in Mollie, anders zal het niet werken.
Hoi Maikel,
Fijn artikel!
Sinds vorig jaar werk ik met WooCommerce Subscriptions. Nu heb ik een aantal abonnees die hun rekening willen wijzigen (blijkt na een paar gebouncde betalingen). Ik krijg echter niet helder hoe ze dat kunnen doen, omdat de iDeal betaling is gekoppeld aan hun eerste Subscription. Heb jij een idee?
Groeten Daniëlle
Wanneer mensen inloggen kan er op een “change payment” knop geklikt worden, waar vervolgens de betaling gewijzigd kan worden. Het is altijd nodig dat er een betaling handmatig wordt verricht voordat het daarna weer automatisch kan.
Hoi Maikel,
Dank voor je antwoord. Als ik daarop klik staat er dat dat niet wordt ondersteund. Ik kan niks vinden in de instellingen. Heb jij een idee waar dat mee te maken kan hebben?
Hoor het graag! Groeten Daniëlle
Je kunt dan het beste contact opnemen met de makers van de plugin of de betaalprovider waar je gebruik van maakt of hier ondersteuning voor komt.
Superbedankt voor je antwoord!
Hi Maikel,
Ten eerste wil ik je bedanken voor je heldere uitleg, echt top altijd!
Maar, wat doe je als de incasso niet is gelukt ivm te weinig saldo?
Het abonnement staat nu ‘In de wacht’.
Ik wil met name weten wat WooCommerce gaat doen als ik die weer activeer: Wanneer wordt er weer een incasso aangemaakt en hoe loopt het dan verder?
De factuur is overigens wel aangemaakt in Moneybird en die staat ten onrechte op ‘Betaald’.
Wanneer het mogelijk is bij de betaalmethode zal er op een later moment geprobeerd worden om het geld te innen van het abonnement. Zie ook: https://docs.woocommerce.com/document/subscriptions/failed-payment-retry/
Wanneer het abonnement in de wacht komt te staan en je het opnieuw activeert, dan gaat het volgens mij gewoon weer verder vanaf de volgende betaaldatum. Je kunt de volgende betaling (next payment) zien als je het abonnement opent.
Dat Moneybird er een factuur van heeft gemaakt zal met de instelling van Moneybird te maken hebben en niet met de subscriptions plugin. Moneybird genegeerd automatisch een factuur als er een bepaalde bestellingsstatus is.
Hi Maikel,
Even om zeker te zijn: Ik heb al een werkende Woocommerce shop met Mollie koppelingen. Als ik daar abonnementen in de shop aan toe wil voegen heb ik dus alleen nog maar WooCommerce Subscriptions nodig. Dan kan ik abonnementen verkopen en via Sepa incasso en Credit card betalingen innen. Dan heb ik niet ook nog eens Mollie eCurring nodig?
Lees ik dat goed?
Dank voor je antwoord!
Peter
Klopt helemaal, met een normale Mollie account en de subscription plugin kun je al probleemloos abonnementen verkopen via WooCommerce.
De dienst eCurring van Mollie is naderhand gekomen. Het verschil hier is met name dat je meer kunt vanuit je eCurring account. Denk aan automatisch facturen versturen, automatisch een betaallink sturen na een stornering en dat soort zaken.
Hai Maikel
eCurring van Mollie kan ook gebruikt worden los van Woocommerce etc. De heel routing zit al in eCurring, als je de formulieren gebruikt van eCurring heb je al genoeg.
Een van de grootste nadelen van eCurring is dat het behoorlijk prijzig is met 39,- p/m + variabele kosten!! Echt veel te duur.
Klopt en er zijn ook nog wel andere mogelijkheden om het te bereiken. Dit artikel gaat echter alleen over de WooCommerce subscription plugin in combinatie met Mollie. 😉
Hoi Maikel,
Een hele handige artikel, dankjewel! Ik loop echter tegen een probleem op: Als ik in de back end bij woocommerce>instellingen>betaling kijk dan dan krijg ik te zien dat Mollie-iDeal de Automatic Recurring Payments niet support. Ik krijg een bericht dat SEPA-incasso geactiveerd moet worden als ik iDeal betalingen wil laten doen voor de ‘first payment’. Ik dacht dat dit niet hoefde.
Is er geen manier waarbij SEPA-incasso niet geactiveerd hoeft te worden voor iDeal betalingen? Mollie keurt mijn aanvraag voor SEPA-incasso namelijk niet goed omdat ik hier geen geschiedenis mee heb.
Nee, de betalingen verlopen via Mollie en Mollie biedt de mogelijkheid tot sepa-incasso aan. iDEAL staat hier verder los van, dus als Mollie je aanvraag weigert, dan kun je hier helaas niks mee.
Hoi Maikel,
Bedankt voor dit waardevolle artikel. Als ik bijv. een subscription box wil maken voor een bepaald (tastbaar) product en deze box voor heel Europa beschikbaar wil stellen, kan ik dan per land ook nog rekening houden met de verschillende verzendtarieven?
Zou zou ik bijvoorbeeld willen dat Nederlandse klanten een subscription fee betalen waarbij de verzending inbegrepen is, maar Duitsers of Frans moeten wat extra betalen vanwege hogere verzendkosten? Of werkt het zo dat wanneer iemand de subscription box toevoegt aan de winkelwagen en vervolgens voor verzending via Post NL (bijv a 5,95 euro) kiest, dat Mollie het eerst betaalde bedrag (de fee voor de subscription box + verzending) onthoudt en dit elke maand voor deze klant afschrijft? Ben zeer benieuwd naar je reactie. Alvast bedankt!
Gr. Freek
Ik heb hier zelf geen ervaring mee, maar als ik in de documentatie kijk werkt het inderdaad zo dat de subscription + de verzending wordt gepakt. Dit zal inhouden dat het ook geen probleem zal zijn dat de verzendkosten per land anders zijn, daar dit de eerste keer wordt bepaald.
Zie ook: https://docs.woocommerce.com/document/subscriptions/faq/#shipping-coupons
Je kunt het laten verlopen. De plugin zal dan nog steeds werken (heb ik in elk geval bij andere verlopen plugins), maar je kunt de plugin niet meer opnieuw downloaden en de updates en support komen te vervallen dan inderdaad. In mijn ogen niet echt aan te raden met plugins die te maken hebben met betalingen, maar het is dus wel mogelijk.
Als ik Woocommerce supscriptions aanschaf, zit ik dan bij Woocommerce aan een abonnement vast dat jaarlijks betaald moet worden? Daar lijkt het wel op. Of kan ik dit gewoon laten verlopen en heb ik dan alleen geen recht meer op updates en support?
Hoi Maikel,
Leuk handig artikel.
1. Wat gebeurd er als je subscriptions length op 12 mnd zet? Loopt de betaling dan automatisch door na 12 mnd voor de klanten maar is het maandelijks opzegbaar, en kunnen die dan pas na 12 mnd cancelen? Dit blijft me niet duidelijk.
2. Stel ik wil dat klanten min. 12 mnd abonnement hebben (zoals Tele2) én één gratis product (via variations en memberships), daarna maandelijks doorgaat en maandelijks opzegbaar is. Ze kunnen dan wel weer nieuwe 12 mnd subscription afnemen met één gratis product.
1. Als de 12 maanden voorbij zijn wordt de betaling gestopt, omdat het abonnement is afgelopen. De gebruiker moet dan zelf het abonnement weer vernieuwen.
Op het annuleren heb je zelf invloed. Je kunt de knop om een abonnement stop te zetten bijvoorbeeld verbergen.
2. Volgens mij is het op deze manier niet standaard mogelijk in WooCommerce subscriptions. Je kunt geen minimale duur instellen en de abonnementsduur ook nog eens onbeperkt houden. Het is of voor een x periode of onbeperkt.
Bests Maikel,
Bedankt voor dit waardevolle artikel!
Is het met deze plug-in ook enkel mogelijk om een product gespreid te betalen? Dus het instellen van verschillende betaaltermijnen (via SEPA automatische incasso)? (betaling in 2, 4 of 8 maanden)
Het gaat dus niet zozeer om het implementeren van een abonnementsdienst, maar om het implementeren van betaaltermijnen (gespreid betalen).
Als deze plug-in hier niet geschikt voor is, weet je dan wel een plug-in die dit mogelijk maakt?
Ik hoor graag meer,
Alvast bedankt!
Vr gr,
Mark
Ja, hiervoor is deze plugin ook uitstekend geschikt. Het gaat tenslotte om hetzelfde, terugkerende betalingen ontvangen. Je moet in jouw geval alleen altijd wel de “Subscription length” invoeren, zodat er niet meer geïncasseerd wordt zodra je de volledige betaling binnen hebt.
beste Maikel, duidelijk verhaal! Ik onderzoek de mogelijkheid om dit te gebruiken voor een fysiek tijdschrift in abonnementsvorm. Weet je of het mogelijk is om op een bepaald moment een uitdraai van de adressen van abonnees te maken die actief zijn (lees=betaald hebben) . Zodat ik dus de tijdschriften per post verstuur aan iedereen die een actief abonnement heeft op dat moment.
Wanneer er van tevoren betaald wordt kun je een lijst uitdraaien van alle bestellingen die betaald zijn.
Donders interessant!
Weet je toevallig of het mogelijk is dat de abonnees ook automatisch een factuur krijgen iedere maand? Zo niet, zou dit te realiseren zijn?
Groeten en een fijne avond nog,
Patrick
Met een facturenplugin zal dit mogelijk zijn ja. Het komt elke keer als een nieuwe bestelling in WooCommerce, waardoor er automatisch ook een factuur gegenereerd kan worden.
He Maikel,
Mooi artikel.
Ik zit echter met een irritant probleem. Ik krijg de plugin n.l. niet vertaald. De vertalingen staan er echt in maar blijven engels in het front-end.
Heb reeds loco tansalate, poedit geprobeerd. Tevens op aanraden van onderstaand woocommerce artikel ook nog gekeken naar de verschillende mappen. Niets helpt.
https://docs.woocommerce.com/document/subscriptions/faq/
Hoe heb jij dit gedaan of heb jij nog suggesties?
P.s. de website staat nog achter een comming-soon maar kan je in dien gewenst wel laten zien.
Dank je wel alvast.
Groet,
Peter
Ik kan het helaas niet zeggen vanaf hier. Zolang de website Nederlands staat ingesteld en de vertaling op de goede plek staat hoort het altijd te werken.
Hmm, ok.
Wordpress is NL en heb ook voor woosubscription op alle drie de mogelijke plaatsen (mappen) de “…nl_NL.po” en “…nl_NL.mo” versies geplaatst. Ik kom overigens dit probleem veel tegen.
Toch bedankt voor de reactie
Hey Maikel,
bedankt voor de heldere uitleg!
Ik heb 2 vraagjes, hoop dat je die kunt beantwoorden:
1. Is het mogelijk om een minimale periode in te stellen, van 3 maanden bijvoorbeeld?
2. Is het mogelijk voor de abonnee om het abonnement tijdelijk uit te schakelen? Het mooiste zou zijn dat hij/zij in het account een bepaalde periode kan selecteren en dat het abonnement daarna weer doorloopt.
Ik hoor graag.
Groet,
Martin
1. Nee, deze optie zit er niet in.
2. Nee, niet precies zoal jij het wilt hebben. Zelf kun je wel abonnementen pauzeren. De abonnee niet.
Hoi Maikel,
1. Duidelijk!
2. Ben er even verder ingedoken en volgens mij is het wel mogelijk, zie: https://docs.woocommerce.com/document/subscriptions/customers-view/?_ga=2.218308314.2131782138.1547216565-1840693669.1541598164#section-4
(puur ter info)
Groet,
Martin
Beste Maikel,
Ik gebruik sinds kort Woocommerce icm met Mollie recurring. Mijn (overgenomen) klanten hebben allemaal een email gekregen met een link naar Ideal om de eerste betaling te doen waarna er een maandelijkse incasso start. Nu zijn mijn klanten hoofdzakelijk ouderen en die kunnen/willen niet allemaal via ideal betalen. Zij willen wel schriftelijk toestemming verlenen voor incasso. Is dit realiseerbaar via Woocommerce/Mollie?
Volgens mij niet op de manier zoals jij het zou willen. Voor de zekerheid kun je dit het best aan Mollie zelf vragen.
Referenties kun je niet instellen bij deze plugin, hier zal je dus iets anders moeten vinden. Wanneer je voor de abonnementen de synchronisatie voor betaling aan hebt staan, kan alles inderdaad netjes de eerste van de maand afgeschreven worden. Per klant is te zien welke abonnementen hij/zij heeft.
Het systeem stuurt verder geen mails een aantal dagen van te voren. Wel wanneer het abonnement daadwerkelijk verlopen is. Het is in combinatie met de plugin Follow-ups wel mogelijk om dit te realiseren. Deze plugins werken goed samen.
Mooie uitleg, toch nog een klein vraagje..
Wij zouden per bestelling een referentie willen hebben en omdat wij meerdere abonnementen toelaten per klant, hoe gaat dan de betaling, groepeer het systeem alle abonnementen ( elke 1 eerste van de maand )?
een andere vraag is of dat het systeem een aantal dagen alvorens het abonnement afloopt de klant een bericht stuurt om de abonnementen te verlengen, werkt dat ook in het systeem.
Is dit tegenwoordig een betaalde plugin?
WooCommerce Subscriptions is altijd betalend geweest. Een Mollie account is verder gratis aan te maken.
Als ik bij producten –> simple product –>abonnement aanvink. Dan worden de betalingen niet herhaaldelijk afgeschreven. Komt dit omdat het de gratis versie is?
Dan zal je niet de plugin gebruiken die hierboven beschreven is.
Hi Maikel,
Ik weet niet of je nog reageerd op vragen, maar probeer het toch.
Je geeft aan de het instellen van een kortingsprijs per maand voor altijd geldig is. Is er geen mogelijkheid bij een variabel subscription om het volgende te realiseren?
Normaal abbonenemt kost 9.95 per maand, looptijd is vier jaar
Kortingsactie: Eerste jaar voor 6.95 per maand, daarna 9.95 per maand.
mvg. Arjan
Dit is mogelijk, dan moet je gebruik maken van een recurring couponscode. Je kunt hier instellen hoeveel vernieuwingen de korting geldig is, wat je dus op een jaar kunt zetten.
Hay Maikel,
Dank voor je artikel! Exact de functie zoals gevraagd heb ik nodig, echter in plaats van voor een heel jaar maar voor één maand. Nu zie ik daar niet een probleem in, maar: waar kan ik exact de instelling vinden waar jij het over hebt in jouw reactie?
Bij de kortingscodes.
Super behulpzame tips! Ik heb alleen een vraag: ik wil verschillende abonnementsvormen instellen, waaronder een doorlopend abonnement die mensen maandelijks kunnen pauzeren. Dit heb ik netjes ingesteld. Echter, de 3 en 6 maanden abonnementen wil ik niet tussentijds kunnen laten pauzeren. Kan ik dit los van elkaar in stellen of is het alleen mogelijk als algemene instelling en geldt pauzeren dan voor alle producten/abonnementen die ik aanmaak?
Dit is een algemene instellingen in deze plugin en niet per product in te stellen. Je zou contact op kunnen nemen met de makers, om te kijken of je het alsnog op een manier kunt bereiken.
Hoi, interessant artikel!
Kun je ook bij de eerste betaling een eerste download beschikbaar stellen en na elke maandtermijn die betaald wordt een opvolgende download?
Ik zag dat je wel kunt kiezen of toegevoegde downloads meteen of pas na betaling vd eerstvolgende termijn beschikbaar gesteld worden. Maar dat geldt volgens mij alleen wanneer je handmatig een download toevoegt.
Ik wil dat dit automatisch gaat. Dus een soort dripping.
En dan na 3 termijnen is het compleet en moet de toegang nog 1 maand open blijven en dan niet meer.
Nee, dit is standaard niet mogelijk. Je zal dus een extra plugin moeten zoeken om dit te drippen.
Bedankt voor je uitleg over het gebruik van de plugin, Maikel.
Ik vraag me nog 2 dingen af:
1. Hoe heb je de betaalgateway instellingen in Woo staan; Zowel Ideal als aut. maandelijkse incasso aan?
2. Ik zie bij het afrekenen niet echt de standaard accordering voor maandelijkse afschrijving, zoals bij “normale” online afgeven aut. incassomachtiging gebruikelijk is.
3. Als de volgende periodieke betaling aanstaande is, krijgt de klant dan weer een mail om actie te ondernemen, of loopt het gehele incasso-proces vanaf dat moment automatisch, periodiek door?
1. Er is geen automatische incasso optie. Je activeert iDEAL en hier zit een automatische incasso mogelijkheid bij. Je moet dit uiteraard instellen bij het product zelf en dan snapt de plugin het verder.
2. Dit zou je zelf ergens kunnen vermelden.
3. Na de eerste betaling gaat alles geheel automatisch. Gebruikers krijgen een e-mail zodra de betaling is ontvangen of wanneer er nog een poging gedaan wordt om de betaling wordt afgeschreven (bij een mislukte betaling).
Dank voor deze heldere en zeer uitvoerige uitleg, Maikel! Kun je bevestigen dat een Free trail periode niet werkt, althans niet i.c.m. variabele abonnementen en voor elk een kortingsperiode? Ik heb het alleen nog getest met TBM en dan verschijnt er een foutmelding in beeld.
Het lijkt me onwaarschijnlijk dat de free trial en kortingsperiode niet zouden werken bij variabele producten. Ik heb het zelf nog niet gebruikt, dus kan het verder niet bevestigen. Het beste kun je dit even bij Mollie zelf aankaarten. Je weet het dan 100% zeker en wellicht kan Mollie het dan zelf oplossen in de plugin (mocht het echt niet werken).
Wij gaan software licenties aanbieden via dit systeem, waarvan het aantal per maand kan verschillen, dus zo ook het maandelijks abonnementsbedrag. De mutaties in het aantal licenties wordt vergroot door aankopen (simpel) en vermindert door…? Is dit te realiseren met deze mooie oplossing?
Je kunt inderdaad de maandelijkse abonnementen verhogen door een extra aankoop te doen. Ik weet alleen niet of het helemaal synchroon loopt als er op een later moment wat besteld wordt. Volgens mij niet.
Verminderen kan door de abonnementen stil te zetten.
Hallo, we hebben een abonnement site met video’s. Waar we onze klanten maandelijks voor willen laten betalen. Heb je enig idee hoelang mollie/ woocommerce nodig heeft om de terugkerende betaling uit te voeren? Want we testen het op het moment met om de dag. Maar dan zijn de video’s naar de eerste betaling niet meer te zien (on hold). Want de terugkerende betaling is nog niet binnen.
Vriendelijke groet,
Dennis de Boer
In combinatie met testbetalingen gaat het volgens mij sowieso niet altijd helemaal goed. Hoelang het precies duurt, durf ik niet echt te zeggen. Dit wisselt volgens mij nog weleens.
Bedankt voor je antwoord. We houden het probleem dat mensen met een sepa betaling on hold worden gezet. Woocommerce laat het account niet op active staan. Terwijl het toch altijd een paar dagen duurt voordat de betaling binnen is. Is hier wat aan te doen?
Je kunt deze vraag waarschijnlijk beter aan Mollie zelf stellen.
Mega handig artikel!
Klein vraagje, is het ook mogelijk om zelf aan te geven wanneer de volgende SEPA betaling moet worden uitgevoerd? Ik kan namelijk mijn klanten wel beloven dat ze 3x per jaar mijn product kunnen verwachten. Alleen ik kan nog niet bij de start van een abonnement aangeven wanneer ik de vervolg producten ga versturen (het is namelijk seizoensgebonden). Het liefst heb ik dus zelf in de hand wanneer de vervolgbetalingen uitgevoerd moeten worden voor de abonnees.
Bedankt! alvast.
Je kunt als ik het goed heb wel de datum aanpassen en eventueel een abonnement pauzeren om toch een soort controle te hebben. Echt wachten en aangeven wanneer er weer betaald moet worden zit er verder niet bij.
Hoi Maikel,
Hoe stel je gespreid betalen in i.c.m. de Subscriptions plugin?
Wil voor een training twee variaties maken:
– betalen in 1 keer
– betalen in 5 termijnen
En dan liefst dat er niet bij staat dat het hier om een abonnement gaat van 5 maanden….
Groetjes,
Manuela
Gaat het nog wel om een abonnement is dan de vraag. In principe kun je twee variaties maken met een variable subscription. Bij de subscription price kun je instellen hoeveel tijd er tussen de betalingen moet zitten.
Wil je een eenmalig betaling, dan kun je een prijs aangeven en bijvoorbeeld zeggen dat het 1x per jaar betaald moet worden. De subscription length moet je vervolgens ook aanpassen naar bijvoorbeeld een jaar, zodat het niet verlengd wordt. Bij de variabel stel je in dat het maandelijks of 1x in de 2 maanden geïnd wordt.
Tot slot zal je denk ik met de vertalingen moeten zorgen dat er geen abonnement of iets dergelijks bijstaat of dit überhaupt verbergen.
Dank voor het artikel. Ik heb woocommerce subscriptions geïnstalleerd en ook de mollie plugin. Maar in het tabblad Afrekenen bij Betaalgateways geeft het overzicht aan dat Ideal niet beschikbaar is voor Automatic Recurring Payments. Alleen Paypal en creditcard zijn hier aangevinkt. Maar ik wil graag klanten met Ideal laten betalen. Hoe kan ik dit voor elkaar krijgen?
Er is geen optie voor om dit in- of uit te schakelen, het hoort standaard ingeschakeld te staan bij iDEAL. Je zou even kunnen testen of het toch wel werkt en anders kun je het beste een mailtje sturen naar Mollie, dat bij jou gek genoeg recurring payments uitgeschakeld staat bij iDEAL.
Hallo Maikel, misschien off-topic?
je moet voor het aanschaffen van WooCommerce Subscriptions inloggen met je account voor wordpress.com. Betekent dit dat je na betaling deze plugin ook op dat account wordt geïnstalleerd? Wil het namelijk op een webshop gebruiken die bij een andere provider is gehost.
Het account is alleen nodig om de plugin te kunnen aanschaffen. Op WordPress.com kun je verder niet eens plugins draaien, dus dit staat er volledig buiten.
Na betaling kun je de plugin downloaden en installeren op je eigen website.
dan kan ik aan het werk, dank je voor de snelle reactie!
Prima artikel! Is het voor mensen zelf mogelijk om een abonnement op pauze te zetten? Dus dat ze een 12 maanden abonnement nemen en dan na 4 maanden besluiten om het voor een bepaalde periode stop te zetten, waarna ze dus nog 8 maanden over hebben?
Je hebt zelf als beheerder de mogelijkheid om een abonnement te suspenden, waardoor je het abonnement pauzeert. De klant kan het abonnement alleen annuleren, tenzij je bij de instelling “suspension” ook de mogelijkheid geeft dat een klant een x aantal keer de betaling kan uitstellen.
Ik weet alleen niet 100% zeker of de plugin onthoudt dat er nog 8 maanden te gaan zijn en de einddatum verschoven wordt.
Dank je wel voor de duidelijke uitleg. Weet je of er al een NL vertaling is van WooCommerce Subscriptions?
Er zit een vertaalbestand bij, dus je zou alles gewoon zelf kunnen vertalen.
Ik heb overigens de URL uit je naam weggehaald. Ik kreeg een melding dat de website mogelijk schade kan aanbrengen. Ik zou hier dus even naar kijken als ik jou was, zodat dit weer opgelost wordt.
Dank je wel.
Ik heb inmiddels 66% vertaald, vond een versie op transifex.
transifex.com/woo-unofficial/woocommerce-subscriptions/
Website is inmiddels opgeschoond en ook zo bij google aangemeld, zag alleen de .nl versie nog niet, wel de .com versie die is goed.
Even een leek hier maar kan je me uitleggen hoe ik de vertaling erop krijg?
Dit kan bijvoorbeeld met een plugin als Loco Translate. Dit is waarschijnlijk het eenvoudigste als je niet precies weet hoe en wat. Ik heb hier ook al eens een artikel geschreven, zie: Hoe je een WordPress plugin of thema kunt vertalen.
Goed om te weten dat dit mogelijk is. Bedankt voor alweer een interessant artikel!
Als ik mensen eerst inschrijvingsgeld wil laten betalen en later wil laten kiezen of ze het bedrag in één keer willen betalen of gespreid, hoe zou ik dat het beste kunnen doen?
Met variabel subscriptions of zijn het dan verschillende producten?
Kan je mensen ook de mogelijkheid geven om te kiezen of ze het zelf overmaken of dat het automatisch afgeschreven wordt?
@Sandra: je gebruikt dan de “Sign-up fee” optie, dat is het eerste (eenmalig) afwijkende bedrag. Zie een voor laatste screenshot.
Een veel eenvoudiger alternatief voor Mollie & recurring payments is overigens mijn plugin Paytium. Maar alleen bruikbaar als je aan een simpele oplossing genoeg hebt.
https://wordpress.org/plugins/paytium/
Bij Sign-up Fee kun je inderdaad inschrijfgeld vragen. Wel moet je opletten dat het maandbedrag hier nog bovenop komt.
Variable subscription voor een eenmalige betaling of gespreid betalen optie hangt ervan af. Gaat het echt om een eenmalige betaling, dan hoef je hier natuurlijk geen abonnement voor te gebruiken en kun je een normaal simpel product gebruiken. Gaat het 1 bijvoorbeeld om jaarlijks en de andere per maand, waarna er verlenging moet plaatsvinden, dan kun je inderdaad voor een variable subscription gaan. Let wel goed op dat je bij gespreid betalen uitlegt dat je wel de hele periode (bijv. een jaar) gaat innen.
Bij de optie Renewals kun je aangeven of je ook handmatige betalingen accepteert, dit is ook terug te vinden in het artikel hierboven.