Wanneer je klanten een kortingscode wilt geven om korting te krijgen op producten uit je webshop, dan kun je dit doen door in WooCommerce kortingsbonnen aan te maken.
Het mooie aan deze functionaliteit is dat het niet alleen mogelijk is om een vast bedrag korting te geven. Je hebt echt allerlei verschillende mogelijkheden die je kunt instellen per kortingsbon.
Zo heb je onder andere de mogelijkheid om:
- Te werken met vaste kortingsbedragen of met percentages;
- De korting te hanteren op de gehele winkelmand of een specifiek product;
- Een minimale bestelbedrag te hanteren voordat de korting geldig is;
- En zo heb je nog wel een aantal opties.
In dit artikel leg ik je uit hoe je in WooCommerce kortingsbonnen kunt inschakelen, hoe je een kortingsbon aanmaakt en welke mogelijkheden je allemaal hebt.
Video: WooCommerce kortingscodes toevoegen
In de video hieronder kun je over mijn schouder meekijken hoe je kortingscodes, in WooCommerce kortingsbonnen genoemd, kunt aanmaken in WooCommerce. Klanten kunnen deze codes invoeren voor korting op jouw webshop.
We hebben voor deze functionaliteit geen extra plugin nodig. Mocht je echter op zoek zijn naar nog meer kortingscode functionaliteiten, dan kun je kijken naar de volgende twee plugins.
Wil je verder liever de uitleg in tekstvorm lezen of alles rustig op je gemak teruglezen? Lees dan vooral hieronder verder.
Kortingsbonnen inschakelen in WooCommerce
Om Kortingsbonnen aan te maken kun je naar “WooCommerce -> Kortingsbonnen” gaan. Mocht het echter zo zijn dat je deze optie niet hebt, dan moet je de kortingsbonnen functionaliteit eerst nog inschakelen op jouw webshop.
Je kunt kortingsbonnen inschakelen door naar “WooCommerce -> Instellingen” te gaan. Op deze pagina zal je de optie “Schakel het gebruik van kortingsbonnen in” zien staan. Zet hier een vinkje om kortingsbonnen in te schakelen.
Mocht je kortingsbonnen in WooCommerce juist willen uitschakelen, dan kun je hier het vinkje weghalen.
Verder zie je op deze pagina ook de optie “Kortingsbonnen cumulatief toepassen”. Wanneer je hier een vinkje zet wordt bij gebruik van meerdere kortingsbonnen de eerste kortingsbon toegepast op het volledige bedrag, de tweede op het gereduceerde bedrag en ga zo maar door.
Kortingsbonnen aanmaken in WooCommerce
Je kunt een kortingsbon aanmaken door naar “Marketing -> Kortingsbonnen” te gaan. Je zal op deze pagina direct bovenaan de knop “Kortingsbon toevoegen” zien staan, met daaronder alle kortingsbonnen die je tot nu hebt aangemaakt. Klik op de knop kortingsbon toevoegen.
Zodra je op de knop geklikt hebt begint het hele spektakel met alle instellingen die je wel niet kunt doen. Het begint in elk geval makkelijk. In het eerste veld kun je direct een kortingscode invullen die klanten van je webshop moeten gebruiken om de korting te ontvangen.
In het veld onder de kortingscode kun je ook nog een beschrijving toevoegen, maar dit is volledig optioneel en niet zichtbaar voor je klanten. Het is wel handig voor jezelf om aan te geven waar je deze kortingscode precies voor maakt. Zo kun je kortingscodes goed van elkaar onderscheiden wanneer je meerdere kortingsbonnen hebt op jouw webshop.
Nu we dit gedaan hebben moeten we natuurlijk aangeven hoeveel korting deze kortingscode geeft en in welke situaties de kortingsbon gebruikt mag worden. Al deze instellingen kun je in de box “Kortingsbongegevens” instellen. Er staan in deze box 3 tabbladen vol met instellingen.
Kortingsbongegevens – algemeen
Bij het tabblad “Algemeen”, in de kortingsbongegevens box, kun je aangeven wat voor type korting je wilt geven, wat de waarde van de kortingsbon is, of de kortingsbon ook recht geeft op gratis verzending en of de kortingsbon een vervaldatum heeft. Kortom, de belangrijke algemene dingen.
Je kunt bij Kortingstype aangeven of de kortingscode die je klanten invoeren wordt toegepast op de winkelmand (winkelmandkorting) of op producten (productkorting). Verder kun je ook aangeven of je een vast bedrag of een percentage aan korting wilt geven.
In het veld Waarde van kortingsbon kun je de korting invoeren die je wilt geven aan de klant. Afhankelijk van het type korting dat je geeft, is dit een vast bedrag dat je invoert of een percentage.
Wil je dat een kortingsbon recht geeft op gratis verzending? Je kunt dit aangeven door een vinkje te zetten bij Sta gratis verzending toe. Dit is echter niet het enige wat je moet doen. Om gratis verzending toe te staan is het noodzakelijk dat je gratis verzending hebt ingeschakeld in de verzendzone bij je verzendmethode en dat een kortingsbon vereist is. Hieronder kun je zien hoe je dit kunt aangeven.
In het artikel WooCommerce Verzendkosten instellen kun je overigens meer informatie vinden over het instellen van de verzendkosten in WooCommerce. Dit is handig om te bekijken als je nog niet alles goed hebt ingesteld.
Tot slot kun je bij de algemene instellingen ook nog aangeven of de kortingsbon geldig is tot een bepaalde datum. Mocht je bijvoorbeeld een maandactie hebben, dan kun je bij Vervaldatum kortingsbon een datum invoeren tot wanneer de kortingscode gebruikt kan worden en geldig is. Let op dat het hier gaat om een “tot datum” en niet een “tot en met datum”.
Kortingsbongegevens – Gebruiksbeperking
Wanneer je gebruiksbeperkingen wilt instellen, dan ben je bij dit tabblad aan het goede adres. Je kunt hier een minimale en maximale besteding aangeven die vereist is om de kortingscode te mogen gebruiken. Je kunt ook aangeven of het met andere kortingsbonnen gecombineerd mag worden, voor welke producten het wel of niet geldig is en nog een aantal dingen meer.
Wanneer je wilt dat er minimaal een x bedrag besteed moet worden in je webshop voordat een kortingsbon geldig is, dan kun je het bedrag waar een klant boven moet komen instellen bij Minimale besteding.
Bij Maximale besteding kun je het tegenovergestelde bereiken, namelijk dat een kortingsbon niet meer geldig is wanneer een bepaald bedrag is overschreden in het winkelmandje. Vul in dit veld het bestelbedrag in waarna de kortingsbon niet meer mag werken.
Mag een kortingsbon niet in combinatie met andere kortingsbonnen gebruikt worden? Je kunt dit eenvoudig aangeven door een vinkje te zetten bij Enkel individueel gebruik. De klant kan dan dus maar 1 kortingscode invullen.
Het kan zijn dat je producten in de aanbieding niet in de korting wilt laten vallen. Om ervoor te zorgen dat de kortingsbon deze producten niet meerekent, kun je een vinkje zetten bij Afgeprijsde artikelen uitsluiten.
Het is verder mogelijk dat je een kortingsbon specifiek wilt maken voor één of meerdere producten en dat andere producten buiten beschouwing gelaten moeten worden. Hiervoor moet je bij kortingstype voor productkorting hebben gekozen. Vervolgens kun je bij het kopje Producten aangeven om welke producten het gaat. Heb je bij kortingstype voor winkelmandkorting gekozen, dan is de korting pas geldig wanneer een geselecteerd product in het winkelmandje zit.
Bij het kopje Uitgesloten producten werkt het natuurlijk net andersom. Je kunt hier producten invoeren die voorkomen dat een korting geldig is. Bij productkorting wordt er op deze producten geen korting gegeven en bij winkelmandkorting voorkomen deze producten dat er korting wordt gegeven op de winkelmand.
Bij Productcategorieën kun je eigenlijk ongeveer hetzelfde als met producten. Je kunt aangeven of producten in een bepaalde categorie korting krijgen. Met winkelmandkorting moet 1 van de producten in de winkelmand zitten. Met productkorting krijgt de bezoeker alleen korting op de producten in de geselecteerde productcategorie.
Het omgekeerde kan weer bij Uitgesloten productcategorieën. Maak je gebruik van winkelmandkorting, dan kan een product in de geselecteerde productcategorie ervoor zorgen dat de korting niet meer geldig is. Heb je voor productkorting gekozen, dan zal de klant alleen op de producten in de uitgesloten categorie geen korting krijgen.
Met de laatste optie bij de gebruiksbeperkingen kun je ervoor zorgen dat je één of meerdere specifieke personen korting kunt geven bij een bestelling. Bij het kopje Toegestane e-mail (voorheen e-mailbeperkingen) kun je e-mailadressen van (toekomstige) klanten koppelen met de kortingsbon die je aan het maken bent. De korting is dan alleen geldig wanneer iemand met dit mailadres een bestelling plaatst. Wanneer je meerdere e-mailadressen wilt invoeren, kun je deze eenvoudig scheiden met een komma.
Kortingsbongegevens – Gebruikslimieten
Het laatste tabblad, is het tabblad waar je gebruikslimieten kunt invullen. Je kunt hier aangeven hoe vaak een kortingsbon in totaal gebruikt mag worden en hoe vaak een persoon de kortingsbon mag gebruiken.
De kortingsbon mag een ongelimiteerd aantal keer gebruikt worden wanneer je hier niks instelt. Uiteraard geldt de kortingscode wel maximaal 1 keer per bestelling.
Wanneer je op jouw webshop bijvoorbeeld de eerste 500 mensen korting wilt geven die een bestelling plaatsen met deze kortingsbon, dan kun je een Gebruikslimiet per kortingsbon instellen. Het enige wat je hoeft te doen is het maximale aantal bestellingen invoeren waarbij de kortingsbon geldig is.
De volgende stap is vaak een Gebruikslimiet per klant. Je zorgt er hiermee voor dat iedere klant de kortingscode een bepaald aantal keer mag gebruiken. Vul je hier bijvoorbeeld een 1 in en probeert een klant voor de 2e keer te bestellen met deze kortingscode, dan zal het niet meer werken. Je voorkomt dus simpel gezegd dat mensen de kortingscode oneindig vaak kunnen gebruiken.
Wanneer je bij kortingstype voor productkorting hebt gekozen, zal je naast de opties die ik hierboven heb beschreven ook nog de mogelijkheid hebben om het gebruik tot een bepaald aantal artikelen te beperken. Wil je dus korting geven op maximaal 2 producten, ook al zitten er 3 producten in die aan de eisen voldoen, dan kun je het getal 2 invullen bij Beperk gebruik tot X artikelen.
We hebben nu alle instellingen gehad, dus ik hoop dat jij jouw kortingsbon helemaal naar wens hebt kunnen instellen. Je kunt de kortingsbon actief maken op je website door rechtsboven op publiceren te drukken, net zoals je gewend bent bij het toevoegen van berichten, pagina’s en producten.
Zodra je dit gedaan hebt kun je de kortingscode verspreiden richting je klanten via je nieuwsbrief, social media kanalen, op je website of een andere manier die je kunt verzinnen.
Waar kunnen klanten de kortingscode invoeren?
Wanneer je een kortingsbon hebt aangemaakt in WooCommerce, wil je misschien ook weten waar klanten in het bestelproces de kortingscode kunnen invoeren. De kortingscode van je kortingsbon kan ingevoerd worden wanneer mensen op de winkelmand- of op de afrekenpagina zijn.
Wanneer klanten de winkelmand bekijken staat er een apart veld waar de code ingevoerd kan worden.
Het is alleen ook zo dat klanten regelmatig niet eens naar de pagina van de winkelmand gaan en direct willen afrekenen. Gelukkig speelt WooCommerce hier goed op in en is er een melding bovenaan op de afrekenpagina te vinden, zodat klanten alsnog de kortingscode kunnen invoeren.
Ik hoop dat alles zo een beetje duidelijk voor je is geworden en dat jij probleemloos de eerste kortingsbon op je WooCommerce webshop hebt aangemaakt.
Wil je in plaats van je bezoekers een kortingscode laten invoeren juist standaard (tijdelijk) korting geven op een product? Je kunt ook per product korting instellen in WooCommerce.
116 reacties op “WooCommerce kortingsbonnen aanmaken”
Hallo!
Dank voor je video.
In mijn Woocommerce webshop heb ik het volgende probleem:
Bij alle prijzen die ik voor de producten reken worden alleen de HELE euro’s getoond.
Voorbeeeld:
Prijs is 7,75 euro dan wordt er in de shop 7,00 euro getoond
Ook bij de waardebonnen gebeurd het zelfde.
Ik ben hier al weken mee bezig maar kan het niet oplossen.
Hopelijk kan je mij helpen.
Dank!
P.S. Ik gebruik Wordpress met het Blocksy theme.
Nog nooit eerder gehoord, dat zou debugged moeten worden.
Hoi Pieter,
Bij mij had dit eens te maken met het gebruik van een punt versus een komma bij het invoeren van de prijzen.
Probeer het maar eens om te zetten, wellicht dat het helpt.
succes!
Hoi Maikel,
Kan je in wordpress ook zien wanneer een kortingscode voor het laatst gebruikt is?
Dit zou je kunnen opzoeken in de waardebon statistieken van WooCommerce.
Hi Maikel,
Dankjewel voor je heldere uitleg!
Ik vroeg me echter af of je ook een waardebon kan maken voor enkel gratis verzending?
Het wordt me nu nog niet helemaal duidelijk!
Dankjewel voor je tijd!
Mvg,
Annemiek
Ja, dit kan met de optie Sta gratis verzending toe. Makkelijker kan ik het niet uitleggen dan in het artikel staat, kwestie van een vinkje op de juiste plek.
de emailbeperking werkt niet bij mij.
iedereen die de kortingscode invult kan er gebruik van maken
wat doe ik fout?
Moeilijk te zeggen vanaf hier. Er kan weinig fout gaan eigenlijk, het is een kwestie van het juiste mailadres invullen. Wellicht dat er een andere plugin voor een conflict zorgt?
Hallo Michael,
Is het ook mogelijk om een soort van Select aan te maken net als bij Bol.com?
Dat een klant Select kan kopen om altijd gratis verzending te krijgen, en dat je dan die waardebon aan het emailadres van die klant koppelt? Maar dat dan de gratis verzending automatisch wordt doorgevoerd in de winkelmand als die klant met dat emailadres inlogt? Dus zonder dat die bepaalde klant zelf nog iets moet invoeren in het waardebon veld?
Het zal ongetwijfeld op een bepaalde manier mogelijk zijn, maar ik heb dit nog nooit hoeven te doen dus heb hier niet direct de oplossing voor.
Wanneer ik een klant een kortingsbedrag van €50 wil geven maar hij besteedt slechts €25, merk ik dat als hij de kortingscode opnieuw wil gebruiken het volledige bedrag van €50 opnieuw beschikbaar is. Kan het ingesteld worden dat de kortingscode zo lang kan gebruikt worden tot het volledige bedrag op is? Of dien ikzelf dan een nieuwe code aan te maken?
Zo werkt dit niet bij de standaard kortingsbonnen van WooCommerce. Je kunt deze functionaliteit er wel in krijgen met behulp van de plugin Smart Coupons.
Hoi Maikel,
Dank voor je heldere uitleg. Ik loop alleen tegen het volgende probleem aan, op het moment dat ik een bon aan maak voor bijv 10euro en deze inwissel in het winkelmandje dan wordt er 12,10 ingehouden..
Woocommerce berekend er dus de BTW overheen, betekend dit nu dat ik over de gehele site mijn BTW bedragen moet gaan aanpassen?
Ik voer nu alles excl. BTW in en geef zelf de BTW klasse mee.
Mvg Marco
Wanneer je hebt aangegeven alles excl. btw in te voeren, dan zal je dit ook bij de kortingsbon moeten doen. Geen reden om al je producten aan te passen.
Dank Maikel ik heb het aangepast op de site.
Is er ook een mogelijkheid dat een vaste winkelwagen korting ook de verzendkosten kan dekken? Dus klant koop een product, maar heeft nog tegoed over en deze betaald hij of zij ook met de code
Hallo,
Ik had een vraagje..
Hoe kan ik via woocommerce instellen dat klanten bijv. 6 halen 4 betalen hebben. Is dit überhaupt mogelijk?
Ik ben nog erg zoekende.
Standaard niet, maar wel met een plugin als Dynamic Pricing & Discounts.
Ik heb alles zo ingesteld maar de korting wordt wel verrekend maar gratis verzenden verschijnt niet. Het vast tarief voor verzending blijft staan?
Vanaf hier kan ik helaas niet zien wat er bij jou fout gaat.
De procentuele korting wordt alleen berekent over het winkelmandje en niet over de verzendkosten. Kun je de procentuele korting ook niet verrekenen over de verzendkosten?
Nee, dat is standaard helaas niet mogelijk.
Hallo Maikel,
Ik werd verzocht door mijn boekhouder dat kortingsbonnen aangeschaft moeten worden zonder btw te berekenen. Als deze wordt gebruikt dan wordt er de btw berekend. Dit om te voorkomen dat er twee maal btw word berekend.
Ik zie wel in product dat je btw kan instellen. Maar niet iets wat een verschil maakt in aankoop van een bon en inwisselt.
Weet jij de manier om dit te doen in WC?
Ik weet niet welke plugin je gebruikt waardoor mensen kortingsbonnen kunnen kopen, dit artikel gaat over kortingscodes die je zelf kunt aanmaken (maar niet kunt kopen via de shop). Je zou dus daar moeten kijken of de maker van de plugin een mailtje moeten sturen.
Hoe kan je het makkelijkst (automatisch) kortingscodes naar een groep klanten sturen sturen, bijv. als ze bij een bestelling een kortingcode krijgen voor de volgende aankoop.
Kijk eens naar de plugin Smart Coupons die ook in het artikel genoemd staat.
Ik ben iets aan het uitzoeken voor een klant. Zijn vraag: . De klant koopt dan een voucher op ons platform van de desbetreffende deal en vervolgens heeft deze klant de tijd om de voucher gedurende de afgestemde looptijd van de deal, te verzilveren bij de betreffende partner. Dus dan moet de klant een mail krijgen met alle gegevens van de deal en voorwaarden en zo kan de klant het uit printen. Is dit mogelijk met de plugin “Smart Coupons”?
Er zit een gift card optie bij, dus je kunt wel een code laten versturen naar de klant ja. Hoe je iets wil doen met andere partners is mij niet helemaal duidelijk, maar er zit natuurlijk enkel alleen een koppeling op de eigen webshop met de plugin.
Hey Maikel,
Ik heb even een vraag. Kan je een bepaalde klant die zich heeft geregistreerd ook een vaste korting geven? Dus dat als hij ingelogd is, hij altijd 10% korting krijgt.
Standaard niet, maar dit kan wel met behulp van een plugin als WooCommerce Dynamic Pricing & Discounts.
Ik heb precies gedaan wat hier is beschreven. Alleen gekozen voor vaste produktkorting. En het produkt opgegeven bij gebruikslimieten. Bij de instellingen staan kortingscodes aangevinkt. Maar als de code gebruikt wordt, krijg je de melding ‘couponcode’ bestaat niet. Rara, hoe kan dat nou?
Dat kan ik vanaf hier niet beoordelen. Je zou zeggen dat het wellicht in concept staat in plaats van gepubliceerd, maar vanaf hier kan ik er verder weinig over zeggen.
Ik heb exact hetzelfde probleem….
Bedankt voor het duidelijke artikel.
Wij hebben een wijn webshop en winkel. In onze winkel zouden we een summersale doen van 1-8 Augustus. De summersale houdt in dat je bij aankoop van minstens 6 flessen (gelijk welke) 10% korting krijgt. Dus eigenlijk 10% korting op alles zolang je maar minstens 6 flessen koopt. Ik ben wel bekend met coupons, maar vrees dat ik dit niet ingesteld krijg of zie ik iets over het hoofd?
gr,
Bart
Nee, met de standaard WooCommerce opties zal dit niet lukken. Met de Dynamic Pricing & Discounts plugin is dit wel mogelijk.
Ik heb een website waar ik standaard 10% korting wil geven. Bestel nu via de website ipv thuisbezorgd en ontvang 10% korting. Hoe kan ik dit het beste doen ?
Als je standaard korting geeft zou ik reguliere prijzen en actieprijzen invoeren bij alle producten. Kun je altijd bovenaan de website nog een melding plaatsen dat op de gehele website actieprijzen zijn.
ik heb een probleempje met een kortingsbon
Heb een bon aangemaakt en wat categorieën uitgesloten.
Als ik dan iets erbij in het mandje zet wat ik heb uitgesloten dan krijg ik melding Sorry, het lijkt er op dat kortingsbon “1” ongeldig is – deze is nu verwijderd van je bestelling. Maar dat zou toch gewoon moeten kunnen dat ze wel spullen bestellen met korting maar die uitgesloten dingen niet.
Nu zouden ze dus twee x moeten bestellen wat klanten niet leuk gaan vinden
Wanneer je een winkelmand kortingsbon maakt, dan wordt er naar alle producten gekeken. Wanneer er dan iets bijstaat wat als uitgesloten staat bij de instellingen, dan is het inderdaad niet geldig.
Heb je een productkortingsbon, dan wordt alleen korting gegeven op de producten waar korting voor geldig is en worden de andere overgeslagen. In dit geval maakt het niet uit dat er ook uitgesloten producten in de winkelmand zitten.
Hallo, zeer informatief, ik heb nog een vraag, is het ook mogelijk om een actie te voeren 6 halen 4 betalen van bv een bepaalde serie. Zodat als je gaat afrekenen de 2 goedkoopste artikelen niet betaalt. Graag uw reactie. Groet Petra
Standaard niet. Je zou eens kunnen kijken naar de plugin Dynamic Pricing & Discounts.
Hey Maikel.
Is het mogelijk om coupons te maken voor downloaden?
Voor mijn boeken wil namelijk ook coupons maken die te downloaden zijn, zodat ze later inleverbaar zijn tijdens mijn boek release party.
Standaard niet, maar je kunt eens naar de plugin Smart Coupons kijken.
Hallo, Dankjewel voor dit artikel wel heb ik een vraag. Hoe kan ik zien hoevaak een kortingscode is gebruikt? Of is er een manier om dit snel te achterhalen? Dit is handig ivm samenwerkingen.
Alvast bedankt.
Groet, Tel
Dit kun je bij Analytische -> Kortingsbonnen bekijken.
Dit kan ik niet meer terug vinden, als ik nu een kortingscode gebruik past hij hem maar 1 keer toe en kan ik nergens aanpassen!
‘Wanneer je bij kortingstype voor productkorting hebt gekozen, zal je naast de opties die ik hierboven heb beschreven ook nog de mogelijkheid hebben om het gebruik tot een bepaald aantal artikelen te beperken. Wil je dus korting geven op maximaal 2 producten, ook al zitten er 3 producten in die aan de eisen voldoen, dan kun je het getal 2 invullen bij Beperk gebruik tot X artikelen.’
Ik zie niet echt een vraag of ik snap niet volledig wat je nou precies wilt weten?
Hoi Maikel,
Heerlijk die heldere uitleg. Ik heb nog wel een vraagje; is het mogelijk bij aankoop van product X een unieke couponcode (voucher) af te geven, die vervolgens door een nieuwe klant kan worden ingezet voor een gratis product? Iedere code mag maar 1x voorkomen.
Nee, standaard niet. Je zou eens kunnen kijken naar de plugin Smart Coupons. Je moet alleen dan nog wel controleren of dit echt allemaal kan. Hier kun je in ieder geval coupons en dergelijke laten genereren.
Hallo Maikel,
Dank voor het artikel alleen ik was op zoek naar een ander antwoord. Wellicht kun je mij daarbij helpen.
In jouw prinsscreens zie ik bij de winkelwagen heel mooi staan kortingsbon toepassen.
Bij mij staat er nog in het invulveld couponcode en daarnaast de button waardebon toepassen.
Kan ik dit wijzigen naar zoals jij dit hebt?
Dit zal ondertussen aangepast zijn in de vertaling van WooCommerce. Je kunt dit wijzigen door de vertaling aan te passen. Zie het artikel WooCommerce Nederlands.
Hallo Maikel,
is er ook een plugin of mogelijkheid binnen woocommerce voor het volgende. ik wil kortingsbonnen uitgeven met een bepaalde waarde, maar als het gekochte een lagere waarde heeft dan de kortingsbon (er blijft dus geld over) blijft het restant dan geldig?
Hoor graag.
vr.grt. Coen van Hoevelaak
Een kortingscode staat standaard niet gekoppeld aan een gebruiker, dus dit wordt niet bijgehouden.
In dit geval ben je meer op zoek naar een soort van tegoed / store credit. Met de plugin Smart Coupons is dit wel mogelijk.
Beste Maikel,
Dankjewel voor de uitgebreide uitleg, heel handig!
Ik wil een procentuele kortingscode aanmaken voor bepaalde producten, 10% korting enkel geldig voor die producten. Ik heb procentuele korting gekozen als type, en dan de producten toegevoegd bij producten . Maar als ik die test, dan wordt die 10% korting op alle producten in de winkelmand berekend en niet alleen op de producten waarvoor die code gelden.
Wat doe ik hier verkeerd?
Alvast bedankt,
Annemie
Het klinkt goed zoals je het hier beschrijft, maar als er iets fout gaat zal er toch iets verkeerd ingesteld staan. Dat kan ik vanaf hier echter niet zien.
Hoi, dank je wel voor je uitleg, dat is duidelijk. Maar hoe kunnen klanten zien dat er een kortingscode is? Hoe wordt dit op de webshop geplaatst? En ik kan bij een kortingscode wel een einddatum ingeven, maar geen begindatum. Als ik de kortingscode alleen op een bepaalde dag (black friday) in wil laten gaan, hoe moet dat dan?
Het promoten van je kortingscodes zal je zelf moeten doen en dat lost meteen je andere vraag op. Wanneer een kortingscode vanaf een bepaalde dag geldig is, dan kun je het op dat moment kenbaar maken.
Hi, wat een fijn artikel. Ik snap het helemaal, het enige wat ik me af vraag….is hoe kan ik bij een bestelling zien welke code is gebruikt?
Bij de facturen die eruit komen staat vaak wel een korting zichtbaar, maar niet de code.
Enig idee?
Alvast bedankt!
In WooCommerce zelf staat het zichtbaar als je een bestelling bekijkt. Op de facturen zal maar net afhankelijk zijn van wat je gebruikt. Je kunt dit dan ook beter vragen aan de maker van de plugin of koppeling waar je gebruik van maakt.
Hai Maikel,
Na het gebruik van een kortingscode in de winkelmand, zie ik geen kortingspercentage per product of hoeveel het korting bedrag is… het “gewone” bedrag blijft staan en enkel is er een opsomming van de totale korting in het overzicht te zien, heel onduidelijk is dit. Heb jij een idee waar dit aan ligt?
Klinkt als hoe het standaard is in WooCommerce of ik begrijp je verkeerd.
Ik heb een vraag:
Ik wil graag een korting geven op het moment dat iemand in de winkelmand de nieuwsbrief aanvinkt.
Kan ik dat ook automatiseren met couponcodes (dus als iemand de nieuwsbrief aanvinkt automatisch de code toekennen of is hier een andere optie voor.
Dank alvast voor het antwoord
Ingrid
Nee, dit zal niet eenvoudig gaan. Ik weet hier op dit moment niet direct een oplossing voor.
Twee vraagjes!
1. is het mogelijk om dmv een code een gratis product aan het mandje te laten toevoegen?
Dus geen korting op een product wat er al in zit, maar echt iets toevoegen a €0,-?
Bestaat hier een gratis plugin voor?
2. als bovenstaande niet mogelijk is, is het dan mogelijk om de tekst die nu verschijnt als de code wordt toegepast ‘Kortingsbon succesvol toegepast’ aan te passen?
Liefst per kortingscode..
Ik zoek een manier om duidelijk te maken dat door het toevoegen van de code er twee gratis producten meegestuurd zullen worden..
Alvast bedankt!
1. Gratis niet voor zover ik weet, maar er zijn genoeg betaalde plugins die dit kunnen.
2. Tekst kun je aanpassen in de vertaling, maar niet per kortingscode.
Hoi Maikel,
Hoe kan ik zien welke kortingsbonnen gebruikt zijn en hoeveel de restwaarde van een kortingsbon is als hij (deels) gebruikt is?
Alvast bedankt voor je reactie?
Heb je het dan nog wel over kortingsbonnen en niet over een cadeaubon? Met de standaard kortingscode van WooCommerce zal er geen restwaarde zijn.
hoi Maikel, ik vraag me ook af hoe je kunt zien OF en HOE VAAK een waardebon / coupon gebruikt is. Wordt dat in het dasboard / backoffice aangegeven ergens?
Bij het kortingsbonnen overzicht kun je bij gebruikslimiet zien hoe vaak een code is gebruikt.
Hoe kan ik in de kortingsbon een korting per 2 artikelen geven. Ik kan de bon wel maken maar zodra ik er 3 bestel gaat de korting ook daarover?
Dit is niet mogelijk. Wellicht met een plugin, maar hier ben ik niet bekend mee.
Hallo, bedankt voor de duidelijke uitleg!
Hoe zit het met de berekening van de BTW op je kortingsbedrag? Bij mij wordt er nu geen BTW berekend op de korting, wat volgens mijn boekhouder wel moet.
Kan je mij zeggen waar ik dit moet instellen aub?
Alvast bedankt
Kristien
Dit is voor zover ik weet niet in te stellen.
In Nederland is dit ook niet verplicht, daar de korting voor de btw wordt gegeven. Wanneer ik snel Google lijkt dit in België hetzelfde (art. 28 1° W.B.T.W.), maar ik ben geen boekhouder.
Hoi Maikel,
Een bemerking: sinds kort is de optie ‘kortingsbonnen’ te vinden onder ‘Marketing’ in het Dashboard.
Een vraag: kan ik het zo regelen dat klanten de korting in stapjes opnemen?
Bijvoorbeeld: bon voor 50 euro korting op een bestelling.
Klant gebruikt bij eerste bestelling 10 euro, houdt nog 40 euro van de bon over voor volgende bestelling.
Thanks om dit even te bekijken!
David
Nee, kan niet met de standaard kortingscode. Het kan wel in combinatie met de plugin WooCommerce Smart Coupons. Hier kun je een kortingscode maken met ‘store credit’.
Is het mogelijk om een kortingscode te laten zien op de website? Met een simpele handeling?
Wat een fijne site is dit Maikel! Eindelijk een manier van uitleggen die ik begrijp 🙂 DANK!
Waar ik echter nog steeds niet uitkom:
Ik reken verzendkosten.
Als men meer dan 25,- besteed is verzenden gratis.
Dat lukt allemaal.
Wat ik al dagen niet voor elkaar krijg is om (in de winkelmand regio) een tekstje neer te zetten, waaruit blijkt dat verzending boven de 25,- gratis is.
Als men nu 1 produkt in winkelmand heeft, is bij verzendkosten alleen het vakje € 3,95 zichtbaar. Men ziet dus niet dat als men nog een artikel erbij neemt, dat er dan geen verzendkosten zijn. Pas als men een tweede artikel erbij in winkelmandje doet. wordt de optie; gratis verzending zichtbaar. (En men moet dat wel aanvinken! Anders worden er alsnog verzendkosten in rekening gebracht…) Heb jij misschien een tip?
Hoor het graag, alvast dank!
Suus
Dit is ook niet iets wat je vanuit de verzendmethoden kunt doen. Je kunt wel met code of een plugin een melding creëren waarbij je kunt aangeven hoeveel extra er nodig is om tot gratis verzending te komen. Zie bijvoorbeeld de plugin Free shipping bar.
Wat de dubbele methoden betreft. Zie het artikel WooCommerce verzendkosten instellen. Hierin kun je vinden hoe je alleen de gratis verzendmethode zichtbaar krijgt zodra deze beschikbaar is.
Hey! Ik zit met de volgende puzzel. In mijn assortiment heb ik 1 product dat ik verkoop inclusief gratis bezorgen.
Met een gekoppelde kortingscode (productgerelateerd) kan een klant dit product bestellen.
Als de klant alleen dit product bestelt dan gaat het goed. Maar als de klant naast dit product nog een ander product toevoegt aan het winkelwagentje, dan gaat het mis bij het afrekenen.
De code wordt dan toegepast voor alle producten.
Ik wil graag dat dit unieke product niet met andere producten gekocht kan worden.
Hoe ga ik te werk?
Als
Bedankt voor je uitleg. Hier heb ik veel aan gehad. Nu wil ik een kortingsactie van 4 producten voor een bedrag van bijvoorbeeld €10 maken zonder dat klanten een kortingscode in moeten voeren. Dat automatisch in de winkelwagen de korting eraf gaat wanneer ze die 4 producten in de winkelwagen plaatsen. Is dit mogelijk? Ik hoor het graag van u!
Met een plugin als Dynamic Price and Discounts for WooCommerce is dit volgens mij wel haalbaar ja.
Helaas is mij dit niet gelukt dus vind ik het niet erg om een kortingscode toe te voegen. Mijn vraag is alleen hoe kan deze korting mee oplopen.
Voorbeeld : 4 producten uit dezelfde categorie is 1,00 korting, 8 producten uit dezelfde categorie is 2,00 korting etc.
Bij mij blijft hij bij 8 producten dan op die 1,00 staan. Is hier een plugin voor of kan dit bij de instellingen van de kortingsbonnen.
Hoor het graag van je!
Dit is niet mogelijk met de standaard WooCommerce kortingsbonnen. Wat je nu wil kan als het goed is wederom met dezelfde plugin die ik in de vorige reactie heb genoemd.
Hoe kan ik een korting toekennen specifiek voor klanten met een btw nummer?
Dit is voor zover ik weet niet mogelijk. Zeker niet met de standaard functionaliteit van WooCommerce. Wellicht met een plugin, maar ik ben niet bekend met een plugin die dit kan.
Beste Maikel.
Ik maak hier al 3 jaar gebruik van. 1 probleem blijf ik hebben, misschien dat jij mij hiermee kan helpen!
Als een vast bedrag (bvb € 5) als kortingscode wordt gebruikt wordt deze niet van de totale bedrag afgehaald maar gesplitst over de aantal order items. Dit maakt het lastig om bvb een retour-item goed te verwerken en de administratie passend te krijgen. Weet je of het mogelijk is om de kortingsbedrag (indien dit geen % is) in een keer van de totale bedrag af te laten halen?
mvg
Inge Jensen
Wellicht dat er een manier is, maar ik heb helaas geen gouden tip voor je.
Beste Maikel,
ik heb kortingsbonnen aangemaakt die in principe niet samen met een andere kortingsbon gebruikt mogen worden. Nu wil ik hier een uitzondering op maken, door 2 bonnen aan te maken die wel samen gebruikt mogen worden met deze bonnen. Is dit mogelijk?
Alvast dank!
Groeten,
Karin
Nee, wanneer je ingesteld hebt dat een kortingsbon enkel individueel gebruikt mag worden, kan het ook niet gecombineerd worden met de 2 kortingsbonnen waar je uitzondering voor wilt maken. Wellicht dat het met een plugin mogelijk is, maar standaard in ieder geval niet.
Dank je wel voor je duidelijke uitleg!
Is het mogelijk om in de ordermail de verzilverde coupon/kortingsbonnummer te vermelden?
Met Kadence Email designer (gratis) komen de velden niet voor.
Ze staan wel bij de bestellingen in de backend genoemd, maar niet op de email van de orderplaatsing.
Dit is handig omdat de kadobonnen zowel in de fysieke winkel als online kunnen worden gekocht en besteed.
Voor een mail naar jezelf als ik het goed begrijp? Kijk eens naar “Send coupons used by email“.
Goede uitleg dankjewel. Is het ergens mogelijk om de naam te veranderen dus ipv kortingsbon -> Voucher
Groeten,
Roel
Ja, dit kun je doen via de vertaling van WooCommerce.
Nee, ik durf het niet te zeggen vanaf hier. Heb nog nooit meegemaakt dat er een ander bedrag afgaat. Wellicht door invloed van een andere plugin of iets dergelijks.
Beste Maikel,
Ik heb je uitleg van de kortingsbonnen doorgelopen, maar ik zie dat ik bij het invoeren van de code hij er een paar € cent bij optelt. Dus als ik of een klant iets besteld en geeft de kortingscode in bv € 15,00 staat bij de checkout totalen ineens € 15,03. Ik snap niet waar dit vandaan komt of waar ik dat op kan lossen.
Wellicht heb jij voor mij de gouden tip.
Groetjes Silvio
Goedemorgen,
Ik heb een 50 tal codes die klanten kunnen gebruiken om een product in mijn webshop te kopen. moet ik dit nu allemaal individueel aanmaken? Of is er een snellere methode? Bedankt voor de hulp alvast. Alle codes hebben dezelfde voorwaarden.
Ja, als je allerlei verschillende kortingscodes wilt hebben, dan zal je deze met de standaard mogelijkheden van WooCommerce 1 voor 1 moeten aanmaken. Er zal ongetwijfeld ook nog wel een plugin te vinden zijn waarmee je kortingscodes kunt dupliceren.
Een andere optie is een plugin als Smart Coupons, hiermee kun je kortingscodes in bulk genereren.
hoi Maikel,
dank voor je uitgebreide blog. Ik heb mijn antwoord alleen helaas nog niet gevonden.
ik wil 50% korting aanbieden als de winkelmand met bepaalde producten gevuld is tot minimaal €50. Als de klant in dezelfde bestelling ook andere producten toe wil voegen, moeten deze zonder korting meegenomen worden maar mogen ze bovendien niet meetellen voor de minimale bestelwaarde van €50. Kun je me helpen? dank alvast!
Het kan in WooCommerce standaard niet helemaal zoals je het zou willen.
50% korting geven op bepaalde producten is geen probleem. Dit is een kwestie van de procentuele korting instellen en bij gebruikersbeperking een minimale bestelbedrag invoeren en de producten waarvoor de korting geldig is. WooCommerce kan echter geen rekening houden met dat de minimale bestelwaarde van €50,- alleen op specifieke producten gehaald kan worden en de rest buiten beschouwing gelaten moet worden.
dank voor je snelle reactie! Jammer dat het niet kan, maar fijn te weten dat ik niet verder hoef te proberen..
Hallo Maikel,
Ik heb een kortingscode aanmaakt en deze code is voor een abonnement. Het is de bedoeling dat wanneer de code gebruikt wordt deze 6 keer 15% korting geeft op een abonnement (een half jaar dus want het betreft een maand abonnement). Ik heb bij het aanmaken van de code een verloopdatum ingevoerd, nl. 1 juli 2019.
Daarna mag de code niet meer gebruikt worden.
Is het nu zo dat wanneer de code vóór 1 juli is gebruikt dat deze dan gewoon 6 maanden blijft werken? Of stop de code ook op 1 juli met werken op abonnementen die al aangemaakt zijn vóór 1 juli?
Ik hoor het graag van je, alvast bedankt!
Goede vraag. Ik durf het helaas niet met 100% te zeggen, ik heb dit nog nooit uitgeprobeerd. Ik ga er vanuit dat het goed zal gaan, maar 100% zeker kan ik het je dus niet vertellen. Hangt wellicht ook van de plugin die je gebruikt voor de abonnementen.
Goedenavond,
Ik wil heel graag gratis verzending in woocommerce aanbieden voor bepaalde postcodes, maar ik kom er helaas niet uit.
Is hier een goede app voor met een duidelijke uitleg?
Alleen met een kortingsbon bedoel je? Dit is standaard niet mogelijk. Mocht je het zonder kortingsbon willen bereiken, dan kun je een verzendzone maken en deze beperken tot bepaalde postcodes.
Beste Maikel,
Kan ik een kortingscode koppelen aan een nieuwe inschrijving op de nieuwsbrief? Dus in de trant van “”ontvang direct 15% korting indien u zich inschrijft op onze nieuwsbrief””. Bestaat daar wellicht een moduletje voor? Alvast dank voor je reactie.
ps : is niet bedoeld voor mijn bestaande website maar voor nieuwe WP/Woocommerce site.
Afhankelijk van je nieuwsbrief provider, zou de plugin Subscriber Discounts for WooCommerce.
Beste Maikel, Is het mogelijk om in plaats van Kortingsbon de tekst Kortingscode te gebruiken?
Ja, dit is mogelijk door de vertalingen van WooCommerce aan te passen. Meer informatie kun je lezen in het artikel WooCommerce Nederlands.
Ik wil graag de kortingscodes activeren, maar wanneer ik via Woocommerce- betalingen open, krijg ik geen optie met “Activeer het gebruik van kortingsbonnen”.
Wat gaat er mis? Ik maak gebruik van Mollie
De optie staat tegenwoordig in de nieuwste versie bij “WooCommerce Instellingen -> Algemeen”.
Vraagje:
Kan je ook een ingangsdatum aan de kortingsactie meegeven, naast een verval datum.
De ingangsdatum is de publicatiedatum. Het is dus een kwestie van niet direct op publiceren klikken, maar daar eerst de datum te wijzigen.
Hoe voeg ik deze categorie dan toe?
Net als elk andere categorie. Je moet deze alleen verborgen houden. 🙂
Hallo, misschien een rare vraag. Maar ik wil graag een kortingsbon toevoegen die alleen op de afgeprijsde artikelen geldig is. Nu kun je deze groep alleen uitsluiten. Heb je een oplossing?
Ik hoor het graag.
Met vriendelijke groet
Esther
Je zou deze naast de normale categorie ook in een extra (verborgen) categorie kunnen zetten en de kortingscode toewijzen aan deze categorie.