WooCommerce kortingsbonnen aanmaken

Wanneer je klanten een kortingscode wilt geven om korting te krijgen op producten uit je webshop, dan kun je dit doen door in WooCommerce kortingsbonnen aan te maken.

Het mooie aan deze functionaliteit is dat het niet alleen mogelijk is om een vast bedrag korting te geven. Je hebt echt allerlei verschillende mogelijkheden die je kunt instellen per kortingsbon.

Zo heb je onder andere de mogelijkheid om:

  • Te werken met vaste kortingsbedragen of met percentages;
  • De korting te hanteren op de gehele winkelmand of een specifiek product;
  • Een minimale bestelbedrag te hanteren voordat de korting geldig is;
  • En zo heb je nog wel een aantal opties.

In dit artikel leg ik je uit hoe je in WooCommerce kortingsbonnen kunt inschakelen, hoe je een kortingsbon aanmaakt en welke mogelijkheden je allemaal hebt.

Video: WooCommerce kortingsbonnen aanmaken

In de video hieronder kun je over mijn schouder meekijken hoe je kortingsbonnen kunt aanmaken in WooCommerce, zodat klanten een kortingscode kunnen invoeren voor korting op jouw webshop.

Abonneer je op mijn YouTube kanaal

Let op! In WooCommerce kun je tegenwoordig in de nieuwere versies kortingsbonnen niet meer via “WooCommerce -> Instellingen -> Afrekenen” inschakelen, maar via “WooCommerce -> Instellingen”.

Wil je verder liever de uitleg in tekstvorm lezen of alles rustig op je gemak teruglezen? Lees dan vooral hieronder verder.

Kortingsbonnen inschakelen in WooCommerce

Om Kortingsbonnen aan te maken moet je naar “WooCommerce -> Kortingsbonnen” gaan. Mocht het echter zo zijn dat je deze optie niet hebt, dan moet je de kortingsbonnen functionaliteit eerst nog inschakelen op jouw webshop.

Je kunt kortingsbonnen inschakelen door naar “WooCommerce -> Instellingen” te gaan. Op deze pagina zal je de optie “Schakel het gebruik van kortingsbonnen in” zien staan. Zet hier een vinkje om kortingsbonnen in te schakelen.

Coupons inschakelen, kortingsbonnen activeren in WooCommerce

Mocht je kortingsbonnen in WooCommerce juist willen uitschakelen, dan kun je hier het vinkje weghalen.

Verder zie je op deze pagina ook de optie “Kortingsbonnen cumulatief toepassen”. Wanneer je hier een vinkje zet wordt bij gebruik van meerdere kortingsbonnen de eerste kortingsbon toegepast op het volledige bedrag, de tweede op het gereduceerde bedrag en ga zo maar door.

Kortingsbonnen aanmaken in WooCommerce

Je kunt een kortingsbon aanmaken door naar “WooCommerce -> Kortingsbonnen” te gaan. Je zal op deze pagina direct bovenaan de knop “Kortingsbon toevoegen” zien staan, met daaronder alle kortingsbonnen die je tot nu hebt aangemaakt. Klik op de knop kortingsbon toevoegen.

Kortingsbon toevoegen

Zodra je op de knop geklikt hebt begint het hele spektakel met alle instellingen die je wel niet kunt doen. Het begint in elk geval makkelijk. In het eerste veld kun je direct een kortingscode invullen die klanten van je webshop moeten gebruiken om de korting te ontvangen.

Kortingscode toevoegen in WooCommerce

In het veld onder de kortingscode kun je ook nog een beschrijving toevoegen, maar dit is volledig optioneel en niet zichtbaar voor je klanten. Het is wel handig voor jezelf om aan te geven waar je deze kortingscode precies voor maakt. Zo kun je kortingscodes goed van elkaar onderscheiden wanneer je meerdere kortingsbonnen hebt op jouw webshop.

Nu we dit gedaan hebben moeten we natuurlijk aangeven hoeveel korting deze kortingscode geeft en in welke situaties de kortingsbon gebruikt mag worden. Al deze instellingen kun je in de box “Kortingsbongegevens” instellen. Er staan in deze box 3 tabbladen vol met instellingen.

Kortingsbongegevens – algemeen

Bij het tabblad “Algemeen”, in de kortingsbongegevens box, kun je aangeven wat voor type korting je wilt geven, wat de waarde van de kortingsbon is, of de kortingsbon ook recht geeft op gratis verzending en of de kortingsbon een vervaldatum heeft. Kortom, de belangrijke algemene dingen.

Algemene kortingsbongegevens in WooCommerce

Je kunt bij Kortingstype aangeven of de kortingscode die je klanten invoeren wordt toegepast op de winkelmand (winkelmandkorting) of op producten (productkorting). Verder kun je ook aangeven of je een vast bedrag of een percentage aan korting wilt geven.

In het veld Waarde van kortingsbon kun je de korting invoeren die je wilt geven aan de klant. Afhankelijk van het type korting dat je geeft, is dit een vast bedrag dat je invoert of een percentage.

Wil je dat een kortingsbon recht geeft op gratis verzending? Je kunt dit aangeven door een vinkje te zetten bij Sta gratis verzending toe. Dit is echter niet het enige wat je moet doen. Om gratis verzending toe te staan is het noodzakelijk dat je gratis verzending hebt ingeschakeld in de verzendzone bij je verzendmethode en dat een kortingsbon vereist is. Hieronder kun je zien hoe je dit kunt aangeven.

WooCommerce gratis verzending met kortingsbon

In het artikel WooCommerce Verzendkosten instellen kun je overigens meer informatie vinden over het instellen van de verzendkosten in WooCommerce. Dit is handig om te bekijken als je nog niet alles goed hebt ingesteld.

Tot slot kun je bij de algemene instellingen ook nog aangeven of de kortingsbon geldig is tot een bepaalde datum. Mocht je bijvoorbeeld een maandactie hebben, dan kun je bij Vervaldatum kortingsbon een datum invoeren tot wanneer de kortingscode gebruikt kan worden en geldig is. Let op dat het hier gaat om een “tot datum” en niet een “tot en met datum”.

Kortingsbongegevens – Gebruiksbeperking

Wanneer je gebruiksbeperkingen wilt instellen, dan ben je bij dit tabblad aan het goede adres. Je kunt hier een minimale en maximale besteding aangeven die vereist is om de kortingscode te laten gelden, aangeven of het met andere kortingsbonnen gecombineerd mag worden, voor welke producten het wel of niet geldig is en nog een aantal dingen meer.

Gebruiksbeperingen instellingen voor de kortingsbon in WooCommerce

Wanneer je wilt dat er minimaal een x bedrag besteed moet worden in je webshop voordat een kortingsbon geldig is, dan kun je het bedrag waar een klant boven moet komen instellen bij Minimale besteding.

Bij Maximale besteding kun je het tegenovergestelde bereiken, namelijk dat een kortingsbon niet meer geldig is wanneer een bepaald bedrag is overschreden in het winkelmandje. Vul in dit veld het bestelbedrag in waarna de kortingsbon niet meer mag werken.

Mag een kortingsbon niet in combinatie met andere kortingsbonnen gebruikt worden? Je kunt dit eenvoudig aangeven door een vinkje te zetten bij Enkel individueel gebruik. De klant kan dan dus maar 1 kortingscode invullen.

Het kan zijn dat je producten in de aanbieding niet in de korting wilt laten vallen. Om ervoor te zorgen dat de kortingsbon deze producten niet meerekent, kun je een vinkje zetten bij Afgeprijsde artikelen uitsluiten.

Het is verder mogelijk dat je een kortingsbon specifiek wilt maken voor één of meerdere producten en dat andere producten buiten beschouwing gelaten moeten worden. Hiervoor moet je bij kortingstype voor productkorting hebben gekozen. Vervolgens kun je bij het kopje Producten aangeven om welke producten het gaat. Heb je bij kortingstype voor winkelmandkorting gekozen, dan is de korting pas geldig wanneer een geselecteerd product in het winkelmandje zit.

Bij het kopje Uitgesloten producten werkt het natuurlijk net andersom. Je kunt hier producten invoeren die voorkomen dat een korting geldig is. Bij productkorting wordt er op deze producten geen korting gegeven en bij winkelmandkorting voorkomen deze producten dat er korting wordt gegeven op de winkelmand.

Bij Productcategorieën kun je eigenlijk ongeveer hetzelfde als met producten. Je kunt aangeven of producten in een bepaalde categorie korting krijgen. Met winkelmandkorting moet 1 van de producten in de winkelmand zitten. Met productkorting krijgt de bezoeker alleen korting op de producten in de geselecteerde productcategorie.

Het omgekeerde kan weer bij Uitgesloten productcategorieën. Maak je gebruik van winkelmandkorting, dan kan een product in de geselecteerde productcategorie ervoor zorgen dat de korting niet meer geldig is. Heb je voor productkorting gekozen, dan zal de klant alleen op de producten in de uitgesloten categorie geen korting krijgen.

Met de laatste optie bij de gebruiksbeperkingen kun je ervoor zorgen dat je één of meerdere specifieke personen korting kunt geven bij een bestelling. Bij het kopje Toegestane e-mail (voorheen e-mailbeperkingen) kun je e-mailadressen van (toekomstige) klanten koppelen met de kortingsbon die je aan het maken bent. De korting is dan alleen geldig wanneer iemand met dit mailadres een bestelling plaatst. Wanneer je meerdere e-mailadressen wilt invoeren, kun je deze eenvoudig scheiden met een komma.

Kortingsbongegevens – Gebruikslimieten

Het laatste tabblad, is het tabblad waar je gebruikslimieten kunt invullen. Je kunt hier aangeven hoe vaak een kortingsbon in totaal gebruikt mag worden en hoe vaak een persoon de kortingsbon mag gebruiken.

De kortingsbon mag een ongelimiteerd aantal keer gebruikt worden wanneer je hier niks instelt. Uiteraard geldt de kortingscode wel maximaal 1 keer per bestelling.

Gebruikslimiet instellingen voor een kortingsbon in WooCommerce

Wanneer je op jouw webshop bijvoorbeeld de eerste 500 mensen korting wilt geven die een bestelling plaatsen met deze kortingsbon, dan kun je een Gebruikslimiet per kortingsbon instellen. Het enige wat je hoeft te doen is het maximale aantal bestellingen invoeren waarbij de kortingsbon geldig is.

De volgende stap is vaak een Gebruikslimiet per klant. Je zorgt er hiermee voor dat iedere klant de kortingscode een bepaald aantal keer mag gebruiken. Vul je hier bijvoorbeeld een 1 in en probeert een klant voor de 2e keer te bestellen met deze kortingscode, dan zal het niet meer werken. Je voorkomt dus simpel gezegd dat mensen de kortingscode oneindig vaak kunnen gebruiken.

Wanneer je bij kortingstype voor productkorting hebt gekozen, zal je naast de opties die ik hierboven heb beschreven ook nog de mogelijkheid hebben om het gebruik tot een bepaald aantal artikelen te beperken. Wil je dus korting geven op maximaal 2 producten, ook al zitten er 3 producten in die aan de eisen voldoen, dan kun je het getal 2 invullen bij Beperk gebruik tot X artikelen.

We hebben nu alle instellingen gehad, dus ik hoop dat jij jouw kortingsbon helemaal naar wens hebt kunnen instellen. Je kunt de kortingsbon actief maken op je website door rechtsboven op publiceren te drukken, net zoals je gewend bent bij het toevoegen van berichten, pagina’s en producten.

Zodrs je dit gedaan hebt kun je de kortingscode verspreiden richting je klanten via je nieuwsbrief, social media kanalen, op je website of een andere manier die je kunt verzinnen.

Waar kunnen klanten de kortingscode invoeren?

Wanneer je een kortingsbon hebt aangemaakt in WooCommerce, wil je misschien ook weten waar klanten in het bestelproces de kortingscode kunnen invoeren. De kortingscode van je kortingsbon kan ingevoerd worden wanneer mensen op de winkelmand- of op de afrekenpagina zijn.

Wanneer klanten de winkelmand bekijken staat er een apart veld waar de code ingevoerd kan worden.

Kortingsbon toepassen in de winkelmand

Het is alleen ook zo dat klanten regelmatig niet eens naar de pagina van de winkelmand gaan en direct willen afrekenen. Gelukkig speelt WooCommerce hier goed op in en is er een melding bovenaan op de afrekenpagina te vinden, zodat klanten alsnog de kortingscode kunnen invoeren.

Kortingsboncode invullen op de afrekenpagina

Ik hoop dat alles zo een beetje duidelijk voor je is geworden en dat jij probleemloos de eerste kortingsbon op je WooCommerce webshop hebt aangemaakt.

Wil je in plaats van je bezoekers een kortingscode laten invoeren juist standaard (tijdelijk) korting geven op een product? Je kunt ook per product korting instellen in WooCommerce.

27 reacties Voeg ook een reactie toe

  1. Dank je wel voor je duidelijke uitleg!

    Is het mogelijk om in de ordermail de verzilverde coupon/kortingsbonnummer te vermelden?
    Met Kadence Email designer (gratis) komen de velden niet voor.
    Ze staan wel bij de bestellingen in de backend genoemd, maar niet op de email van de orderplaatsing.
    Dit is handig omdat de kadobonnen zowel in de fysieke winkel als online kunnen worden gekocht en besteed.

  2. Goede uitleg dankjewel. Is het ergens mogelijk om de naam te veranderen dus ipv kortingsbon -> Voucher

    Groeten,
    Roel

  3. Beste Maikel,

    Ik heb je uitleg van de kortingsbonnen doorgelopen, maar ik zie dat ik bij het invoeren van de code hij er een paar € cent bij optelt. Dus als ik of een klant iets besteld en geeft de kortingscode in bv € 15,00 staat bij de checkout totalen ineens € 15,03. Ik snap niet waar dit vandaan komt of waar ik dat op kan lossen.

    Wellicht heb jij voor mij de gouden tip.

    Groetjes Silvio

  4. Goedemorgen,

    Ik heb een 50 tal codes die klanten kunnen gebruiken om een product in mijn webshop te kopen. moet ik dit nu allemaal individueel aanmaken? Of is er een snellere methode? Bedankt voor de hulp alvast. Alle codes hebben dezelfde voorwaarden.

    • Ja, als je allerlei verschillende kortingscodes wilt hebben, dan zal je deze met de standaard mogelijkheden van WooCommerce 1 voor 1 moeten aanmaken. Er zal ongetwijfeld ook nog wel een plugin te vinden zijn waarmee je kortingscodes kunt dupliceren.

      Een andere optie is een plugin als Smart Coupons, hiermee kun je kortingscodes in bulk genereren.

  5. hoi Maikel,
    dank voor je uitgebreide blog. Ik heb mijn antwoord alleen helaas nog niet gevonden.
    ik wil 50% korting aanbieden als de winkelmand met bepaalde producten gevuld is tot minimaal €50. Als de klant in dezelfde bestelling ook andere producten toe wil voegen, moeten deze zonder korting meegenomen worden maar mogen ze bovendien niet meetellen voor de minimale bestelwaarde van €50. Kun je me helpen? dank alvast!

    • Het kan in WooCommerce standaard niet helemaal zoals je het zou willen.

      50% korting geven op bepaalde producten is geen probleem. Dit is een kwestie van de procentuele korting instellen en bij gebruikersbeperking een minimale bestelbedrag invoeren en de producten waarvoor de korting geldig is. WooCommerce kan echter geen rekening houden met dat de minimale bestelwaarde van €50,- alleen op specifieke producten gehaald kan worden en de rest buiten beschouwing gelaten moet worden.

      • dank voor je snelle reactie! Jammer dat het niet kan, maar fijn te weten dat ik niet verder hoef te proberen..

  6. Hallo Maikel,

    Ik heb een kortingscode aanmaakt en deze code is voor een abonnement. Het is de bedoeling dat wanneer de code gebruikt wordt deze 6 keer 15% korting geeft op een abonnement (een half jaar dus want het betreft een maand abonnement). Ik heb bij het aanmaken van de code een verloopdatum ingevoerd, nl. 1 juli 2019.
    Daarna mag de code niet meer gebruikt worden.

    Is het nu zo dat wanneer de code vóór 1 juli is gebruikt dat deze dan gewoon 6 maanden blijft werken? Of stop de code ook op 1 juli met werken op abonnementen die al aangemaakt zijn vóór 1 juli?

    Ik hoor het graag van je, alvast bedankt!

    • Goede vraag. Ik durf het helaas niet met 100% te zeggen, ik heb dit nog nooit uitgeprobeerd. Ik ga er vanuit dat het goed zal gaan, maar 100% zeker kan ik het je dus niet vertellen. Hangt wellicht ook van de plugin die je gebruikt voor de abonnementen.

  7. Goedenavond,

    Ik wil heel graag gratis verzending in woocommerce aanbieden voor bepaalde postcodes, maar ik kom er helaas niet uit.
    Is hier een goede app voor met een duidelijke uitleg?

    • Alleen met een kortingsbon bedoel je? Dit is standaard niet mogelijk. Mocht je het zonder kortingsbon willen bereiken, dan kun je een verzendzone maken en deze beperken tot bepaalde postcodes.

  8. Beste Maikel,

    Kan ik een kortingscode koppelen aan een nieuwe inschrijving op de nieuwsbrief? Dus in de trant van “”ontvang direct 15% korting indien u zich inschrijft op onze nieuwsbrief””. Bestaat daar wellicht een moduletje voor? Alvast dank voor je reactie.

    ps : is niet bedoeld voor mijn bestaande website maar voor nieuwe WP/Woocommerce site.

  9. Ik wil graag de kortingscodes activeren, maar wanneer ik via Woocommerce- betalingen open, krijg ik geen optie met “Activeer het gebruik van kortingsbonnen”.

    Wat gaat er mis? Ik maak gebruik van Mollie

  10. Hallo, misschien een rare vraag. Maar ik wil graag een kortingsbon toevoegen die alleen op de afgeprijsde artikelen geldig is. Nu kun je deze groep alleen uitsluiten. Heb je een oplossing?
    Ik hoor het graag.
    Met vriendelijke groet
    Esther

Geef een reactie