WooCommerce verzendkosten instellen

Wil je de verzendkosten van jouw WooCommerce webshop instellen, dan is deze uitgebreide handleiding van maar liefst 3889 woorden voor jou.

In WooCommerce kun je verzendzones maken waaraan je verzendmethoden kunt toevoegen met uiteraard de bijbehorende verzendkosten.

Wat de verzendkosten betreft heb je dus standaard al een aantal mogelijkheden die voor veel WooCommerce webshops voldoende zijn. Het komt echter ook weleens voor dat je meer dan de standaard opties nodig hebt.

Sinds WooCommerce 2.6 is er heel veel aangepast als het om de verzendkosten instellen gaat. Ondertussen zijn we bij WooCommerce versie 3.5.7 (op het moment van herschrijven). Ik leg je hieronder graag alles uit over het instellen van de verzendkosten en verzendmethoden.

Video: WooCommerce verzendkosten instellen

Om het zo eenvoudig en duidelijk mogelijk te maken heb ik een video uitleg gemaakt. In onderstaande video kun je over mijn schouder meekijken hoe je de verzendmethoden en verzendkosten instelt voor je WooCommerce webshop.

Abonneer je op mijn YouTube kanaal

Heb je liever tekstuitleg met afbeeldingen en nog wat meer informatie of wil je alles op je gemak teruglezen, dan kun je hieronder verder gaan met de teksthandleiding.

Verzendzones, verzendmethoden en verzendklassen

Voordat we beginnen met het instellen van verschillende verzendzones, verzendmethoden en verzendklassen, is het wat handiger om te beschrijven wat je nou precies per onderdeel kunt doen.

Verzendzones

Een verzendzone is een gebied waar je verzendmethoden en verzendkosten voor instelt. Je moet hier met name aan landen denken, maar je kunt het ook per continent, staat of postcode instellen.

Wanneer je voor Nederland de verzendkosten wilt instellen, kun je bij Verzendzone dus het land “Nederland” instellen. Verzendzones gebruik je dus simpel gezegd voor de verzendkosten per land of postcode.

Verzendmethoden

De naam zegt het in dit geval eigenlijk al. De verzendmethoden is de manier waarop jij bestellingen zal verzenden. Zo kun je bijvoorbeeld aangeven dat je iets via PostNL zal verzenden. De kosten kun je tevens ook meteen aan de verzendmethoden koppelen.

In WooCommerce zijn standaard 3 verschillende verzendmethoden. Vast tarief, gratis verzending en ophalen. Uiteraard kom ik hier later in dit artikel op terug.

Verzendklassen

Verzendklassen hebben ook invloed op de kosten van de verzending. Bij de verzendmethoden kun je daarom ook altijd voor de verschillende verzendklassen die je hebt verzendtarieven invoeren.

Met behulp van verzendklassen kun je simpel gezegd voor bepaalde producten andere verzendkosten hanteren. Je koppelt een verzendklasse dus aan een product.

Een voorbeeld is dat je bijvoorbeeld een product hebt dat door de brievenbus past. Je kunt hier een brievenbus verzendklassen voor maken en een goedkoper tarief hanteren dan voor producten die met de pakket post mee moeten.

Verzendklassen instellen in WooCommerce

Wanneer je een standaard tarief wilt hanteren voor alle producten voor je webshop, wat vrij gebruikelijk is, zal je helemaal niks met verzendklassen hoeven te doen. Je kunt dan dit onderdeel van het artikel overslaan.

Mocht je wel interesse hebben in hoe je verzendklassen moet instellen, lees dan vooral verder.

Verzendklassen worden met name gebruikt om onderscheid te maken tussen de soort verzending. Brievenbuspost, pakket post, pallets en ga zo maar door, hier zijn natuurlijk allerlei verschillende verzendkosten voor die je niet altijd in een standaard tarief kunt verwerken.

Wanneer je bijvoorbeeld een armband verkoopt, dan is het goedkoper om het via brievenbuspost te verzenden. Verkoop je op dezelfde webshop ook klokken, dan heb je ook een product dat niet door de brievenbus past. Je zal dan over moeten schakelen naar pakketpost en hier gelden andere tarieven voor.

Je snapt het idee denk ik wel. Door meerdere tarieven te hanteren, belast je de klant niet onnodig met hogere verzendkosten dan noodzakelijk is.

Verzendklassen aanmaken in WooCommerce

Wanneer je gebruik wilt maken van verzendklassen, dan kun je naar “WooCommerce -> Instellingen -> Verzendmethoden -> Verzendklassen” gaan.

Verzendklassen aanmaken in WooCommerce

Om een verzendklasse toe te voegen hoef je alleen maar op de knop “Verzendklasse toevoegen” te klikken en daarna een naam, afkorting en beschrijving in te voeren. De naam zal je terugzien als je de verzendklasse aan een product koppelt en de verzendkosten hiervoor moet instellen. De rest zie je eigenlijk alleen maar op deze pagina terug.

Verzendklassen koppelen aan een product

Wanneer je verzendklassen hebt aangemaakt, kun je het aan producten koppelen. Je doet dit door naar het product te gaan en deze te bewerken. Scroll vervolgens naar de productgegevens box en klik op het tabblad “verzendmethoden”.

Verzendklassen instellen per product

Het is hier alleen maar een kwestie op bij het kopje “Verzendklasse” op het dropdown-menu te klikken en de juiste verzendklasse te selecteren. Vergeet tot slot niet om het product bij te werken om de verzendklasse te koppelen.

Zijn verzendklassen goed voor alles?

Ik moet eerlijk zeggen dat ik verzendklasse niet heel vaak gebruik voor mijn klanten met een webshop. De reden hiervan is dat de verzendklassen best wel beperkt zijn. Ik zal je een voorbeeld geven.

Met verzendklassen lijkt het een goed idee om verzendklassen gebaseerd op gewicht te maken, want dit brengt verschillende kosten met zich mee. Dit gaat goed, totdat mensen meerdere producten bestellen. Het gewicht wordt niet bij elkaar opgeteld.

Wat verder ook handig is om te weten, is dat een verzendklasse niet minder kan kosten dan het standaard verzendtarief. Verzendklassen zijn altijd extra kosten bovenop het standaard tarief. Hier moet je dus ook mee oppassen.

Dit waren slechts twee voorbeelden, maar zo zijn er nog wel meer dingen waardoor verzendklassen niet mijn persoonlijke favoriet zijn, hoewel het in bepaalde situaties zeker wel goed van pas kan komen.

Welke verzendmethoden zijn er in WooCommerce?

In WooCommerce heb je de volgende standaard verzendmethoden.

  • Vast tarief
  • Gratis verzenden
  • Afhalen
Verzendmethode toevoegen in WooCommerce

Vast tarief kun je meerdere keren gebruiken en verschillende verzendkosten geven. Je kunt het bijvoorbeeld gebruiken voor normale pakketpost en voor als iemand een pakket aangetekend wilt ontvangen.

Gratis Verzending kun je bijvoorbeeld gebruiken wanneer iemand een bestelbedrag van € 50,- of meer heeft bereikt, waarna het verzenden gratis wordt. Wanneer je altijd alles gratis wilt laten verzenden, dan is dit uiteraard ook mogelijk met deze verzendmethode.

Afhalen kun je gebruiken wanneer je een afhaalpunt hebt. Eventueel kun je hier ook nog kosten aan toevoegen, maar dit is over het algemeen niet gebruikelijk.

Verzendkosten instellen in WooCommerce

Sinds WooCommerce 2.6 zijn de instellingen voor verzendmethoden anders geworden. Voorheen kon je de verschillende verzendmethoden eenmalig gebruiken. Tegenwoordig heb je te maken met verzendzones en kun je verzendmethoden vaker gebruiken.

Met name voor webshops die internationaal leveren is dit een handige toevoeging om alles veel overzichtelijker te hebben en per land een of meerdere tarieven te gebruiken.

Voordat je een verzendmethode en de verzendkosten kunt instellen moet je een verzendzone aanmaken. Je doet dit door naar “WooCommerce -> Instellingen -> Verzendmethoden” te gaan. Je zal hier direct zien dat je eerst een verzendzone moet toevoegen.

Verzend-zone toevoegen

Je doet dit eenvoudig door op “Verzending-zone toevoegen” te klikken. Daarna kun je de zone een naam geven, een land selecteren en eventueel ook nog binnen het land de zone beperken tot specifieke postcodes.

Simpel gezegd kun je dus de WooCommerce verzendkosten per land instellen met behulp van een verzend-zone.

Verzendzone en verzendmethodes instellen in WooCommerce

Wanneer je een naam hebt ingevoerd en de regio’s hebt geselecteerd, kun je een verzendmethode toevoegen door op de knop hiervoor te klikken. Selecteer nu 1 van de 3 verzendmethoden (vast tarief, gratis verzending of afhalen) in het overzicht dat je te zien krijgt.

Wanneer je een keuze hebt gemaakt, bijvoorbeeld vast tarief, dan kom je weer uit op het overzichtspagina.

WooCommerce verzendmethode "Vast tarief" bewerken

Je kunt hier op “Vast tarief” of “Bewerken” klikken om de verzendkosten voor deze verzendmethoden in te stellen. Je kunt vervolgens het volgende instellen:

  • Methode titel: dit is vast tarief maar kun je anders noemen. De gebruiker ziet deze titel als verzendmethode.
  • Btw status: Hier kun je instellen of er btw op de verzendkosten zit. In bijna alle gevallen is dit zo.
  • Kosten: Hoeveel de verzendkosten per bestelling zijn.
  • Verzendklasse kosten: Als je verzendklassen hebt, kun je hier aangeven wat voor kosten je per klasse wilt rekenen bovenop het standaard tarief.

Voer de verzendkosten exclusief btw in

Waar je goed op moet letten is dat de verzendkosten exclusief btw moeten worden ingevoerd wanneer je de verzendkosten op belastbaar zet. Reken je bijvoorbeeld €3,95 voor de verzendkosten inclusief 21% btw, dan zal je €3,264 in moeten voeren. Ja, je kunt dus 3 cijfers na de komma gebruiken om het bedrag goed uit te laten komen.

Verzendkosten vast tarief instellingen in WooCommerce

Voor de verzendklasse geldt eigenlijk precies hetzelfde. Je kunt de verzendkosten dus op dezelfde manier invoeren.

Berekeningstype verzendklasse instellen in WooCommerce

Het enige verschil bij een verzendklasse is dat je onderaan bij “berekeningstype” ook nog kunt aangeven of je de verzendkosten voor elke verzendklasse apart wilt rekenen of dat je de verzendkosten per bestelling wilt rekenen en dat dan de duurste verzendklasse gehanteerd wordt.

Gratis verzending instellen in WooCommerce

Wil je op jouw webshop helemaal geen verzendkosten rekenen of dit vanaf een bepaald bedrag niet meer doen? Hiervoor gaan we aan de slag met de gratis verzending optie.

Bij het toevoegen van een verzendmethode kiezen we dit keer dus niet voor vast tarief, maar voor gratis verzending en klikken we in het overzicht op “Gratis verzending” of “Bewerken”.

WooCommerce gratis verzenden verzendmethode instellen

Je kunt nu naast een titel ook aangeven vanaf wanneer gratis verzending wordt ingeschakeld. Zo kun je bijvoorbeeld instellen dat de verzending gratis is bij een minimum bestelbedrag van minimaal € 50,-. Je stelt het dan in zoals hieronder.

Gratis verzending instellen in WooCommerce

Verder kun je ook nog gratis verzending inschakelen bij:

  • Een geldige kortingsbon voor gratis verzending;
  • Een minimum bestelbedrag OF een kortingsbon;
  • Een minimum bestelbedrag EN een kortingsbon.

Bij gratis verzenden andere verzendkosten verbergen

In WooCommerce zit gek genoeg geen optie om ervoor te zorgen dat je andere verzendmethoden kunt verbergen. Dit is alleen wel zo handig en netjes als een klant aan de eisen voor gratis verzending voldoet. Het ziet er standaard als volgt uit op de afrekenpagina in WooCommerce.

Dubbele verzendmethoden in WooCommerce

Zoals je ziet is het totaal niet klantvriendelijk dat je klant zelf tijdens het afrekenen moet kiezen voor gratis verzending, terwijl hij aan de eisen voldoet. Het zou logischer zijn om alleen de optie “Gratis verzending” te hebben staan.

Ondanks dat het niet met een simpele druk op de knop te regelen is in WooCommerce zelf, is er gelukkig wel de mogelijkheid om dit voor elkaar te krijgen met een stukje code.

Het is op meerdere manieren toe te voegen. Zo kun je het in het functions.php-bestand van je (Child) thema plaatsen. Wat echter handiger is, is een plugin gebruiken als code snippets. Op deze manier verlies je de code namelijk niet bij een thema wissel en hoef je het dus nooit meer opnieuw door te voeren.

Het onderstaande stukje code moet je in elk geval toevoegen aan jouw webshop om de andere verzendopties te verbergen.

function my_hide_shipping_when_free_is_available( $rates ) {
	$free = array();
	foreach ( $rates as $rate_id => $rate ) {
		if ( 'free_shipping' === $rate->method_id ) {
			$free[ $rate_id ] = $rate;
			break;
		}
	}
	return ! empty( $free ) ? $free : $rates;
}
add_filter( 'woocommerce_package_rates', 'my_hide_shipping_when_free_is_available', 100 );

Ik hoop dat het toevoegen van bovenstaande stukje code jou zonder problemen lukt en het niet te technisch is om toe te voegen.

Wanneer het je gelukt is om de code toe te voegen zal je in ieder geval zien dat het er op de afrekenpagina als volgt uit zal zien:

Precies zoals het hoort te zijn. Hopelijk bouwt WooCommerce in de toekomst een functie om dit met een druk op de knop te realiseren, maar voorlopig werkt bovenstaande oplossing in elk geval perfect.

Gratis verzendkosten en afhalen tonen, de rest verbergen

Hoewel het logisch is om andere verzendkosten te verbergen als gratis verzending bereikt is, kan het ook zijn dat je de optie afhalen op jouw webshop gebruikt.

Deze optie en gratis verzenden staan eigenlijk los van elkaar, want bij het afhalen hoef je helemaal niks te verzenden en dit scheelt je weer kosten. Ik heb daarom nog een ander script waar je gebruik van kunt maken.

Met onderstaand script blijf je ook afhalen zien wanneer een klant aan de eisen voor gratis verzending voldoet. Je kunt het wederom toevoegen via de Code Snippets plugin of in het functions.php-bestand van je (child) thema.

function hide_shipping_when_free_is_available( $rates, $package ) {
	$new_rates = array();
	foreach ( $rates as $rate_id => $rate ) {
		// Only modify rates if free_shipping is present.
		if ( 'free_shipping' === $rate->method_id ) {
			$new_rates[ $rate_id ] = $rate;
			break;
		}
	}

	if ( ! empty( $new_rates ) ) {
		//Save local pickup if it's present.
		foreach ( $rates as $rate_id => $rate ) {
			if ('local_pickup' === $rate->method_id ) {
				$new_rates[ $rate_id ] = $rate;
				break;
			}
		}
		return $new_rates;
	}

	return $rates;
}

add_filter( 'woocommerce_package_rates', 'hide_shipping_when_free_is_available', 10, 2 );

Verzendmethoden sorteren in WooCommerce

Wanneer je meerdere verzendmethoden hanteert op je website, dan zal je waarschijnlijk een bepaalde volgorde willen hanteren om bepaalde verzendkosten boven- of onderaan te hebben staan.

Je kunt dit eenvoudig doen door naar de verzendzones te gaan en de verzendmethoden heen en weer te slepen. Je doet dit door de verzendmethode ingedrukt te houden met je muis en naar boven of onder te bewegen.

Verzendmethoden sorteren in WooCommerce

Zo is het een idee om gratis verzending op deze manier bovenaan zetten, omdat WooCommerce standaard niet de optie heeft om de overige verzendkosten te laten vervallen.

Verzendopties in WooCommerce

Nadat je jouw verzendkosten goed hebt ingesteld, kan het ook nog handig zijn om even naar de verzendopties te kijken. Je kunt hier namelijk nog dingen instellen die te maken hebben met de berekeningen en de bestemming van verzending.

Je kunt bij de verzendopties komen door naar “WooCommerce -> Verzendmethoden -> Verzendopties” te gaan. Je krijgt dan onderstaande instellingen te zien:

Verzendopties instellingen in WooCommerce

Berekeningen

Bij Berekeningen kun je aangeven of je een verzendkostencalculator op de winkelmandpagina wilt plaatsen. In Nederland is dit eigenlijk niet echt nodig, daar de kosten gelijk zijn door heel het land. Mocht je toch wel voor verschillende gebieden andere verzendkosten hebben, dan zou je de verzendkostencalculator kunnen activeren.

Verder kun je ook aangeven dat er nog helemaal geen verzendkosten getoond hoeven te worden, totdat er een adres is ingevoerd.

Bestemming van de verzending

Bij Bestemming van de verzending kun je aangeven welk verzendadres standaard gebruikt wordt. “Standaard naar klant factuuradres” is de meest gebruikelijke optie. De klant hoeft geen extra verzendgegevens in te voeren, maar heeft wel de mogelijkheid om dit te doen als het ergens anders naartoe moet worden verzonden.

Selecteer je “Standaard naar klant verzendadres”, dan wordt een klant verplicht ook verzendgegevens in te vullen. Dit is niet echt gebruikersvriendelijk als de klant zijn factuur- en verzendadres hetzelfde is, want dit moet dan twee keer invullen.

Kies je voor “Forceer verzending naar klant factuuradres”, dan geef je jouw klanten geen enkele mogelijkheid om een pakketje op een ander adres af te laten leveren. Onhandig, want het zal je verbazen hoeveel mensen hier gebruik van maken.

Foutopsporingsmodus – zijn de verzendkosten goed ingesteld?

Heb je volgens jou alles perfect ingesteld, maar zie je in de webshop op de afrekenpagina niet de juiste verzendkosten staan? In WooCommerce zit een cache voor de verzendkosten, waardoor het weleens foutief getoond kan worden nadat je iets gewijzigd hebt.

Door bij “Schakel foutopsporingsmodus in” een vinkje te zetten, zorg je ervoor dat de verzendkosten-cache genegeerd wordt en je goed kunt controleren of de verzendkosten nou wel of niet goed werken. Tevens worden ook passende verzendzones getoond, zodat je weet om welke verzendzone het gaat.

Vergeet na het testen niet om weer het vinkje weg te halen. Het staat wat vreemd voor je bezoekers om de verzendzone te zien.

Extra verzendkosten mogelijkheden

Hierboven heb ik beschreven wat er allemaal mogelijk is als je de standaard functionaliteiten van WooCommerce gebruikt. Er zijn verder nog allerlei plugins te vinden die je nog wat stappen verder kunnen helpen.

Mocht jij aan bovenstaande opties dus niet voldoende hebben, dan kunnen onderstaande opties er wellicht voor zorgen dat jij de verzendkosten in WooCommerce precies kunt instellen zoals je het voor ogen hebt.

Verzendkosten gebaseerd op het totaalbedrag

Wil je de verzendkosten van jouw webshop baseren op het totaalbedrag van een bestelling van een klant?

Voorbeeld:

  • €5,95 verzendkosten voor bestellingen onder de €25,-
  • €3,95 voor bestellingen onder de €50,-.
  • €1,95 voor bestellingen onder de €75,-.
  • Gratis verzending voor bestelling vanaf €75,-.

Je snapt denk ik wel waar ik het over heb nu en waarvan ik wil laten zien hoe je dit kunt bereiken op jouw webshop.

Helaas moet ik starten met dat het geen standaardoptie is in WooCommerce. Met behulp van de plugin Table Rate Shipping, heel toevallig wel weer van de makers van WooCommerce, kun je dit gelukkig wel realiseren.

Zodra je de plugin actief hebt staan op jouw webshop, kun je naar “WooCommerce -> Instellingen -> Verzendmethoden” gaan.

Ga vervolgens naar de verzendzone waar je de verzendkosten voor wilt instellen en voeg de nieuwe verzendmethode “Table rates” toe. Wanneer je deze verzendmethode bewerkt, kun je instellen hoeveel de verzendkosten moeten zijn aan de hand van het totaalbedrag van de bestelling.

Verzendkosten instellen gebaseerd op het totaalbedrag van een bestelling

Vermoedelijk snap je bovenstaande instellingen wel, maar voor de duidelijkheid zal ik je uitleggen wat ik heb ingevuld. Bij Condition heb ik gekozen voor de “Price” optie, aangezien we de verzendkosten willen baseren op het totaalbedrag van een bestellingen.

Bij Min-Max heb ik aangegeven wat het minimale bestelbedrag moet zijn en wat het maximale bestelbedrag moet zijn voor het verzendtarief wat ik hiervoor wil hanteren. Aangezien ik vanaf €75,- geen verzendkosten wil hanteren, heb ik in de laatste kolom geen maximaal bedrag toegevoegd.

Bij Row cost heb ik vervolgens de verzendkosten ingevoerd. De andere regels met kosten zijn in deze situatie namelijk niet van toepassing.

Tot slot kun je bij Label aangeven wat klanten zien als verzendmethoden. Verstuur je jouw pakketten met PostNL, dan zou je dit hier kunnen zetten. Is de verzending gratis, dan kun je natuurlijk gratis verzending invoeren.

Verzendkosten per product

Wil je per product bepalen wat de verzendkosten zijn? Het is tot bepaalde hoogte te bereiken met verzendklassen, maar het is een stuk eenvoudiger te realiseren met behulp van de plugin Per Product Shipping van de makers van WooCommerce. Deze plugin werkt zowel voor simpele producten als voor variabele producten.

Je kunt Per Product Shipping op twee verschillende manieren gebruiken. Je kunt het als gebruiken als Multiple Shipping Methods of als Standalone Method.

Multiple Shipping Methodes: Wanneer je dit aan hebt gezet, kun je de kosten die je per product invoert bovenop de andere verzendkosten van de verzendmethoden laten komen.

Voorbeeld: Heb je een groot product waar je extra verzendkosten voor wilt rekenen? Je kunt dan met deze plugin extra kosten rekenen voor dit specifieke product. Wanneer er meerdere producten in de winkelmand zitten, zal de prijs die de klant ziet voor beide verzendmethoden zijn. Dit wordt dus samengevoegd.

Standalone Method: In dit geval is Per Product Shipping de standaard verzendmethoden die gehanteerd wordt op de website. Alle product verzendkosten worden samengevoegd tot één totaalbedrag.

Verzendkosten aan specifieke producten toevoegen

Met Per Product Shipping kun je producten bewerken en hier aangeven wat de verzendkosten moeten zijn gebaseerd op de locatie van de klant. Je doet dit door naar de desbetreffende product te gaan. Vervolgens moet je even scrollen naar de productgegevens box en kun klikken op het tabblad “Verzendmethoden”.

WooCommerce verzendkosten per producten instellen

Je kunt hier de verzendkosten per product inschakelen (Per product shipping). Bij Country code kun je aangeven voor welk land de kosten zijn. Mocht je verschil hebben tussen provincies en postcodes, dan kun je dit ook invoeren.

Bij Line cost (excl. tax) kun je excl. btw aangeven hoeveel de verzendkosten moet zijn, zonder dat er rekening wordt gehouden met het aantal. Het maakt dus niet uit of een klant 1 of 10 keer het product wilt hebben, de verzendkosten blijven gelijk.

Wil je dat de verzendkosten ook per aantal moet gaan, dus dat de verzendkosten moeten verdubbelen wanneer een klant het product 2 keer wilt hebben, dan kun je bij Item Cost (Excl. tax) de verzendkosten invoeren die je wilt hanteren.

Ik hoop dat het je een beetje duidelijk is geworden hoe de plugin werkt en wat je er precies mee kunt bereiken. Het is een super handige oplossing voor webshops die een of meerdere grote of zware producten verkopen waar extra verzendkosten voor gehanteerd moeten worden.

Verzendkosten gebaseerd op het aantal producten

De plugin die ik hierboven heb beschreven kan je al een eind op weg helpen en is wellicht voldoende voor je. De plugin Table Rate Shipping van de makers van WooCommerce gaat echter nog een aantal stappen verder en geeft je veel meer mogelijkheden.

Wanneer je de verzendkosten van WooCommerce wilt baseren op het aantal producten in het winkelmandje en Table Rate Shipping hebt geïnstalleerd, kun je naar WooCommerce -> Instellingen -> Verzendmethoden.

Ga naar de verzendzone waar je de verzendkosten voor wilt instellen en voeg de nieuwe verzendmethode “Table rates” toe. Wanneer je deze verzendmethode wilt bewerken, kun je in gaan stellen hoeveel de verzendkosten moeten zijn aan de hand van het aantal producten in het winkelmandje.

WooCommerce verzendkosten gebaseerd op het aantal producten in de winkelmand

In het voorbeeld hierboven kun je zien hoe ik de verzendkosten heb ingesteld voor als het aantal producten 1 t/m 5 is of 6 t/m 10. Wanneer iemand minimaal 1 of maximaal 5 producten in het winkelmandje heeft, zijn de verzendkosten 5,95 euro. Heeft een klant minimaal 6 of maximaal 10 producten in het winkelmandje, dan zijn de verzendkosten 9,95 euro.

Voor het gemak zal ik nog even beschrijven wat je allemaal precies moet invullen en in welke kolommen. Bij de kolom Condition moet je kiezen voor “Item count” om aan te geven dat je de verzendkosten wilt baseren op het productenaantal.

Bij “Min-max” kun je het minimale en maximale aantal producten aangeven die onder deze verzendkosten vallen. Bij “Row cost” kun je in dit geval de verzendkosten invoeren.

Tot slot kun je bij Label aangeven hoe de klant de verzendmethode ziet. Wanneer je bijvoorbeeld via PostNL je pakketten zal versturen, dan kun je hier PostNL of verzending door PostNL of iets dergelijks kunnen invoeren.

Verzendkosten gebaseerd op het totaal gewicht

Een populaire optie is om de verzendkosten te baseren op het totale gewicht van een bestelling. Met de verzendklassen gaat dit fout zodra er meerdere producten worden geselecteerd.

Gelukkig zijn er diverse plugins waarmee je kunt zorgen dat de verzendkosten worden gebaseerd op het gewicht van de bestelling. Mocht je de plugin Table Rate Shipping al hebben, dan kan ik zeker aanbevelen om deze hiervoor te gebruiken.

Mocht je deze plugin niet hebben, dan raad ik de plugin WooCommerce Weight Based Shipping aan. Hieronder gaat de uitleg ook over deze plugin.

Zodra je de plugin activeert krijg je bij WooCommerce -> Instellingen -> Verzendmethoden een nieuwe optie, namelijk “Weight Based Shipping”. Op deze pagina kun je aangeven hoeveel verzendkosten je wilt rekenen voor een gewicht.

WooCommerce verzendkosten gebaseerd op totaal gewicht

Je kunt zoveel verzendregels toevoegen als je wilt, aangeven voor welke locatie(s) het geldig is, voor welk gewicht bereik het geldig is en wat de kosten zijn.

Wanneer je eenmaal alles naar wens hebt ingesteld, vraag je je misschien af op wat voor manier de kosten nu naar boven komen tijdens het afrekenen. Hiervoor moet je naar de verzendzones gaan en bij verzendmethoden kiezen voor “Weight Based Shipping”.

Uiteraard moet je verder wel het gewicht invoeren bij de producten die je hebt.

Gewicht per product invoeren in WooCommerce

Je doet dit door het product te bewerken en naar de productgegevens box te gaan en dan op het tabblad “Verzendmethoden” te klikken. Je krijgt dan zoals je hierboven ziet de optie om het gewicht in kg in te voeren.

Laatste woorden over de verzendkosten in WooCommerce

Deze handleiding heeft je ontzettend veel informatie gegeven over het instellen van de verzendkosten voor jouw WooCommerce webshop.

Geen enkele webshop is hetzelfde en daarom heb ik deze handleiding zo uitgebreid mogelijk gemaakt. Het gaat van de standaard opties van Woocommerce tot en met het toevoegen van de verzendkosten aan de hand van het totale gewicht van de producten in een bestelling.

Ik hoop dat de manier voorbij is gekomen hoe jij de verzendkosten van jouw webshop wilt instellen. Is dit niet het geval of heb je ergens nog vragen over? Laat het gerust weten in de reacties hieronder. Ik ben hier om te helpen.

89 reacties Voeg ook een reactie toe

  1. dag Maikel, ik heb mogelijk een andere vraag; kan je bij WooCommerce aangeven dat zodra iemand vanuit het buitenland besteld, niet meer de optie heeft de goedkopere bezorgkosten geldend voor Nederland te kiezen? ik heb nu een slimme klant uit Denemarken die netjes de Nederlands bezorgkosten betaald … en het is daar naar toe echt stukken duurder.

    • Er wijzigt ook niks op de website als je voor een ander land kiest. Volgens mij heb je dezelfde bezorgkosten voor alle landen ingesteld. Ik zou nog eens naar de verzend-zones kijken en verschillende zones maken per land.

  2. Maikel,
    ik loop ook tegen een soortgelijk probleem met post nl.
    gratis verzenden vanaf 50,-
    ik heb ook een a. lamp (post.nl pakket) en een b. bankstel van boven de 50,-
    de bankstellen staan ingesteld als “alleen afhalen” maar toch zijn er mensen die de bankstellen afrekenen en gewoon een andere methode kiezen, vervolgens komen de bezorgopties van post nl in beeld en verwachten ze dat de bankstellen in een pakketje afgeleverd worden.
    * niet heel gek, want ze krijgen zelfs een email met een bevestiging dat ie bezorgd wordt.
    Op het moment dat een produkt alleen als afhalen staat en de grens van gratis verzenden bereikt wordt alles overschreven.

    Ik zou dus willen dat bij ” afhalen ” men alleen de optie afhalen kan kiezen. Ongeacht het bedrag.
    Is daar een simpele oplossing voor?

  3. Dag Maikel, ik heb op mijn producten reeds allemaal op Weight based shipping ingesteld en dat werkt perfect! Enkel bij de optie DPD (of Bpost) Pickuppoint kan de klant nu niet meer zelf een Pickuppoint kiezen. Is er een mogelijkheid om dit op te lossen?

    • Dit hoort los van elkaar te staan. In combinatie met MyParcel werkt het bijvoorbeeld wel altijd goed. Ik weet niet wat je gebruikt voor de pickuppoints, maar ik zou het bij de makers van de plugin leggen.

  4. Beste,

    Wanneer je bij PostNL met een pakket onder de 10 kg zit maar het pakket is meer dan 1 meter lang, dan betaal je ook een toeslag.
    Ik heb in dit, overigens goed, artikel niets gelezen over de afmetingen van een product. Stel dat je een klein artikel in je winkelwagen hebt en tevens ook een artikel dat groter is dan 1 meter en het totale gewicht van het winkelwagentje is onder de 10 kg, hoe stel je dan de verzendkosten in?
    Ben heel benieuwd.

  5. Super bedankt voor je uitleg! Ik heb hierover twee vragen;
    Ik zou graag jouw “my_hide_shipping_when_free_is_available” function andersom noteren, oftewel: hide free when shipping is available. Ik run namelijk een platform, maar mijn verkopers stellen de verzendkosten niet in. Ik wil daarom voor iedereen gratis verzending instellen en dat deze optie verdwijnt als ze zelf de verzendkosten hebben ingesteld. Zou je me misschien met die code kunnen helpen?

    Vraag 2: Als ik verzendzonde europa selecteer is alleen Nederland als subzone beschikbaar. Bijvoorbeeld België en Duitsland kan ik niet selecteren als opties. Hoe kan ik dit oplossen?

    Alvast bedankt voor de hulp!

    • Met beide vragen heb ik het idee dat je een plugin gebruikt. Voor vraag 1 is er daarom geen standaard code. Met vraag 2 kan ik je niet helpen, daar het waarschijnlijk in de plugin zit? Standaard is het namelijk geen probleem in WooCommerce om Duitsland en België te kiezen.

  6. hi Maikel,

    Ik heb een standaard verzendtarief voor het gros van mijn producten. Gratis verzending vanaf €75,- maar ook 2 producten (cadeaubonnen) die ik sowieso altijd gratis wil verzenden (gaat per post in een envelop).

    Hoe kan ik dat laatste instellen?

    Daarnaast wil ik zodra die cadeaubon besteld wordt in combinatie met het reguliere product dat er wel de verzendkosten voor dat product worden doorberekend.

    Kan dat met de standaard woocommerce?

    • Om te bereiken wat je wilt bereiken moet je van de cadeaubonnen een virtueel product maken. Deze worden niet verzonden, dus dan worden er geen verzendkosten meegenomen, tenzij er ook een reguliere product wordt aangeschaft.

  7. Hallo,

    Ik heb 3500 producten die dezelfde verzendklasse moeten hebben, als ik alles automatisch selecteer bij producten crasht wordpress. Het kost teveel tijd om alles handmatig te selecteren. Is hier een andere optie voor?

    Groeten,
    Teun

    • Je kunt producten in bulk bewerken via het producten overzicht, dit gaat al iets sneller maar blijft handmatig. Ik ben niet bekend met een methode waardoor je alles automatisch kunt laten doen.

  8. Hallo Maikel,
    Is het ook mogelijk als een klant kiest naar andere adres verzenden dat daar extra kosten bij komen?
    Gr Erik

  9. Beste Maikel
    Bij ons is boven de 50 euro gratis verzending. Nu komt bij de klant boven de 50 euro een puntje gratis verzending erbij te staan. Kiest de klant hier niet voor en kiest hij voor my parcel dan betaalt hij toch 5,95. Ik dacht dat in het verleden meteen geen verzendkosten in rekening gebracht werd en dat de klant niet een vinkje bij gratis hoeft te zetten. Klopt dit?

  10. Is het mogelijk om een verzendtarief aan te maken in functie van de gekozen leveringsdatum?
    In België wordt er standaard € 2 extra aangerekend voor een zaterdaglevering, en ik zou deze kost willen doorrekenen aan de klant, maar ik weet niet hoe ik dat moet instellen…
    (Voor leveringen van maandag t.e.m. vrijdag is er geen probleem.)

    • Op wat voor manier laat je de leveringsdatum kiezen, want het zal wel samen moeten werken? Wellicht dat er op die manier een optie is.
      Standaard is het in ieder geval niet mogelijk, tenzij je het niet erg vindt om 2 verschillende verzendmethoden toe te voegen. Wat je kunt doen is een extra verzendmethoden maken voor specifiek de zaterdag en deze 2 euro duurder maken, zodat mensen kunnen aangeven dat het op zaterdag bezorgd moet worden.

  11. Bedankt voor dit uitgebreide artikel. Ik heb een vraag over iets waar ik al een tijdje mee worstel. Momenteel verkoop ik sauzen en deze vallen in het 9% btw-tarief. Ik wil alleen ook graag merchandise gaan verkopen en dit valt in de 21% klasse. Ik vraag nu 5,95 voor verzending en voer dus 5,458 euro voor verzending ex (9%) btw in. Je begrijpt dat zodra iemand nu een shirtje gaat bestellen er 21% bij op komt en de verzendkosten dan op 6,60 euro gaan uitkomen. Hier gaan klanten zeker vragen over stellen. Het liefst zou ik mijn verzendkosten op €5,95 houden, ongeacht de btw-tarieven van de producten die men afrekent. Ik neem liever zelf het verlies wanneer iemand dan een 21%-artikel koopt. Is dat mogelijk?

    En ik merk dat mijn woocommerce gewoon 9% btw tarief voor verzending hanteert wanneer men een mix van 9 en 21 procent artikelen aanschaft. In de handleiding van woocommerce geven ze juist aan dat ze het hogere tarief zouden hanteren, maar dat gebeurt niet. In principe is dat niet oke. Is daar nog wat aan te doen?

    Benieuwd naar je reactie!

    Gr. Freek

  12. Fijn, zo’n uitgebreide instructie, dank!

    Ik zit nog met het volgende: ik had in principe mijn verzendzones en classes goed ingevuld, maar alleen met meerdere bestellingen per order kom ik niet uit met de kosten. Ik zou eigenlijk willen dat per shipping class een max. fee ingesteld kan worden, ook als je niet met percentages werkt..

    kan dat alleen opgelost worden met table rate shipping? Of is daar ook een formule voor?

    En ik zag dat voor table rate shipping weer tig verschillende plugins voor zijn. Welke is de beste?

    • Wanneer je niet met percentages werkt, dan heb je een standaard fee ingesteld, dit is ook meteen het maximale bedrag per verzendklasse. Je hebt hier geen formule voor nodig of begrijp ik je vraag verkeerd?

      Welke de beste table rate shipping plugin is, is afhankelijk van wat je wilt, want niet alle plugins kunnen precies hetzelfde.

  13. Supergoed artikel en wat leuk dat je zo uitgebreid reageert op de reacties! Daarom dacht ik laat ik het ook maar proberen of je mij misschien kunt helpen met het volgende: Ik maak gebruik van SendCloud en ze bieden hier ook een verzendmethode met servicepunten aan. Maar zodra ik dit in combinatie doe met gratis verzenden boven 20 euro dan verdwijnt deze optie.

    Op zich logisch maar dus niet gewenst. Heb jij misschien suggesties hoe ik toch gratis verzending kan aanbieden boven 20 euro mét de optie tot het kiezen van een servicepunt?

    • Ik ben niet bekend met SendCloud, dus ik weet niet precies hoe het zit in combinatie met deze plugin. Het lijkt er nu in elk geval op dat je alle verzendmethoden laat verdwijnen zodra gratis verzending is bereikt? Heb je dit met een code bereikt en hoe ziet het er dan uit als je dit weghaalt, werkt het dan wel naar wens (los van de overige verzendmethoden die je misschien hebt)?

  14. Niet standaard, alleen er zijn wel mogelijkheden. Zo zou je bijvoorbeeld alleen producten in de aanbieding ook nog in een extra (verborgen) categorie te plaatsen, bijv. de categorie aanbiedingen. Met een plugin als WooCommerce Advanced Free Shipping kun je dan aangeven dat voor die categorie pas gratis verzending is vanaf 80 euro of hoger.

  15. Goedemorgen,

    Ik hanteer normaal de norm verzenden boven de €50.- gratis, maar ik de uitverkoop wil ik dat verhogen naar €80.-. Echter heb ik ook producten die niet afgeprijsd zijn en boven €50.- kosten en dus normaal gratis verzending hebben. Kan ik dus onderscheid maken in de te berekenen verzendkosten voor afgeprijsde artikelen.

    Ik hoor het graag.

    Mvrgr
    Esther

  16. Dag Maikel,

    Bedankt alvast voor deze uitgebreide informatie!

    Ik zit met het volgende: ik zou enkele producten gratis willen verzenden (kaartjes, kleine producten), andere producten met een vast bedrag. Ik heb een verzendklasse aangemaakt (kleine producten – gratis verzending) en bij de verzendmethoden ‘vast tarief’ die verzendklasse op 0 gezet. Zo berekent hij enkel de grotere producten, de kleinere rekent niet mee. Qua berekening is dit dus zeker OK!

    Jammer genoeg blijft er dan bij het winkelmandje het volgende staan:
    * Vast tarief: (leeg)
    * Afhalen

    Is er een manier om ‘vast tarief’ weg te krijgen als deze 0€ bedragen? Of om bepaalde producten te koppelen aan ‘gratis verzending’? Als ik de snippet gebruik, dan verdwijnt de lijn van ‘vast tarief’, maar enkel de optie ‘afhalen’ blijft over, wat ook niet de bedoeling is.

    Bedankt alvast voor de eventuele hulp!

    Mvg

  17. L.s,

    Inzake “gratis verzenden en afhalen, de rest niet zichtbaar”

    De code voor gratis verzenden (en de rest onzichtbaar) werkt prima.

    De code om toch de optie afhalen er weer bij te voegen: 0,0 resultaat

    In snipper de code in 2 aparte “snippets” gezet enz, al sat gespeeld met verzendklassen en dergelijke…helaas nul resultaat.

    Waar zou dit aan kunnen liggen?

    • Je hebt niet allebei de snippets nodig. Het is de een of de ander. Beide voegen namelijk dezelfde filter toe (add_filter), waardoor het niet goed werkt als je beide hebt toegevoegd.

  18. Ik gebruik ook de standaard tool voor de verzendkosten in mijn webshop, en hanteer daar verschillende bezorgkosten op basis van postcodes in Nederland. Ik heb ook de verzendkostencalculator aanstaan op de winkelwagen pagina, alleen daar ervaar ik sinds kort een probleem. Voorheen was het voldoende om daar alleen de 4 postcode nummer te plaatsen (bijv 7418) en op basis daarvan gaf hij de bezorgkosten aan. Nu geeft hij opeens aan dat de postcode (7418) “INVALED” is. Na wat getest te hebben, blijkt dat nu ook de letters erbij moeten staan, en dat het zelfs nodig is dat er een spatie tussen staat en de letters ook in hoofdletters moeten zijn. Ofterwijl het is heel gevoelig geworden. Zo is 7418el niet goed, maar moet het echt 7418 EL zijn. Erg gevoelig dus, en veel klanten lopen hier nu tegenaan. Is dit volgens u op de 1 of andere manier op te lossen?
    In het postcode overzicht staat nu bijv 74*, dus wel gek dat hij precies die opmaak van cijfers+letters nodig heeft.

    Als op de afreken pagina de klant 7418el invoert (waarbij hij dus bij de calculator op de winkelmand pagina een foutmelding geeft) geeft hij gek genoeg op de afreken pagina geen foutmelding en geeft hij wel de juiste bezorgkosten aan. Dus op deze pagina maakt de opmaak van de postcode niks uit, en kan hij er makkelijker mee overweg.

    Enig idee hoe dit op te lossen is?

    Mvg,
    Rob

    • Ik snap inderdaad het probleem en dat het super irritant is voor de gebruiksvriendelijkheid van je webshop. Ik heb op dit moment helaas geen oplossing. Is dit ontstaan na een update? Wellicht dat het dan bij de volgende weer gecorrigeerd wordt.

  19. hoi, ik kom er niet uit met ‘Verzendkosten gebaseerd op het totaal gewicht’ en de weight based shipping plugin. Ik heb alles gedaan zoals jij het hebt omschreven, maar het bedrag in de winkelmand wordt niet hoger als ik meer artikelen toevoeg.
    Bij bijv. https://poesch.nl/product/studs-heart-silver/ staat het gewicht op 0.020
    Dan zou je denken dat als je er daarvan 2 in de winkelmand doet het verzendbedrag verdubbelt omdat 20-50 gram is ingesteld bij shipping rules op €3. Maar dat gebeurt dus niet. Wat zie ik over het hoofd?

    • Ik durf het vanaf hier helaas niet te zeggen omdat ik niet kan zien hoe alles ingesteld staat. Staat bijv. het juiste land aangegeven (daar je voor NL alleen gratis verzending hebt)? Je kunt ook een komma testen in plaats van een punt. Wanneer overigens 20-50 gram staat ingesteld op €3,-, dan horen de verzendkosten bij 1 product ook al €3,- te zijn.

  20. Hallo Maikel,

    Ik heb voor mijn webshop soms een actie dat er geen verzendkosten worden gerekend bij bestelling van 3 of meer producten. Deze stel ik in bij gratis verzending met een minimaal orderbedrag, omdat ik niet wil dat klanten hiervoor een code moeten invoeren. He t moet automatisch verrekend worden.

    Als ik echter een kortingscode aanmaak van bijvoorbeeld 15%, wil ik dat mensen 15% korting krijgen, maar niet ook nog eens gratis verzending. De kortingscode moet de gratis verzending als het ware overrulen.

    Is dit op deze manier in te stellen? Tot op heden is het mij niet gelukt.

    • Nee, met de standaard mogelijkheden van WooCommerce is het niet mogelijk om met een kortingsbon te overrulen dat de verzendkosten gratis worden door het bestelbedrag. Ik heb helaas ook niet direct een plugin in mijn hoofd waarmee je dit wel zou kunnen bereiken.

    • Thanks voor de melding, dit is inderdaad niet de bedoeling. Wanneer je op het kruisje klikt hoort het weg te gaan en weg te blijven. Werkt bij Android wel goed zo te zien, ik zal even kijken of ik het kan fixen voor de iPhone. 🙂

  21. Hoi Maikel,

    Erg fijn dat je dit blogitem hebt gemaakt.
    Nu zit ik met een probleem waar ik maar niet uit kom.

    Via mijn webwinkel kun je namelijk 2 verschillende soorten producten kopen. Ik noem ze even: Kleine (lamp) en grote (bankstel).

    – De kleine heeft een normaal “postnl” tarief. Oke.
    – Maar nu geldt er voor de grote producten een prijs per postcode.

    De grote producten hebben een eigen bezorgservice en variëren van zeg; 50 -100 euro afhankelijk van een postcodereeks.

    Mijn idee was om hiervoor “Verzendzones” in te stellen Bijvoorbeeld:

    Verzendzone: NL 1000 – 2000
    Daar stel ik dan de *PostNL* en *Eigen bezorgservice* kosten (per postcode reeks 1000 – 2000) in. Dan zou ik wel een “hoop” Verzendzones moeten aanmaken maar dat zou ik niet heel erg vinden.

    Weet je hoe ik dit het best zou kunnen instellen? Hoe zou jij dit doen?
    Of kan dit aan de hand van b.v. Verzendklassen?

  22. Beste Maikel,
    Ik heb voor standaardproducten ingesteld staan dat bij een besteding boven de € 45,00 de verzending gratis is. Nu heb ik echter een aantal producten die wel duurder zijn als € 45,00 zijn maar een speciaal transport hebben waardoor er wel extra verzendkosten zijn. Is hier een standaard uitsluiting voor of kan ik hier een instelling voor doen?

    Hoor graag de oplossing, alvast bedankt voor de reactie

    • Nee, standaard is dit niet in te stellen (wel verschillende verzendkosten per postcode). Je zal dus moeten zoeken naar een extra plugin die dit voor elkaar krijgt. Uit mijn hoofd weet ik er helaas geen voor je.

  23. Hoi Maikel, je noemt in de reacties een paar keer de plugin Table Rate Shipping for Woocommerce en één keer de plugin Woocommerce Wight Based Shipping. De laatste is gratis, de eerste redelijk prijzig ($99 per jaar). Is er (behalve affiliate-belangen) een reden waarom je Woocommerce Weight Based Shiping niet zou adviseren om verzendkosten op basis van totaal gewicht van de cart te gebruiken?
    Anders gezegd: wat zijn de verschillen tussen de beide plugins?

    • Ik antwoord met de table rate shipping plugin niet op vragen waar het gaat over verzendkosten gewicht als ik het zo snel bekijk. Weight Based Shipping werkt verder prima als je puur op gewicht de verzendkosten wilt bepalen. Table Rate Shipping kun je veel meer mee. Tevens heb ik het over een andere Table Rate Shipping plugin als waar jij het over hebt. Degene waar ik het over heb kost eenmalig 25 dollar. 🙂

  24. Alle producten zijn brievenbuspost, verzendkosten € 3,95.
    Maar als mensen 2 of meer producten verkopen dan wordt het pakketpost, verzendkosten: € 5,50.

    Hoe kan ik ervoor zorgen dat er bij 2 of meer producten € 5,50 aan verzendkosten in rekening gebracht worden?

  25. ik heb een paar producten groepen dat ik niet meer kan opsturen
    dus dat moeten ze ophalen
    hoe stel ik dat in?

    want als er in de winkelwagen 1 product staat wat ze op moeten halen
    en 1 product wat verzonden wordt berekent hij wel de verzendkosten
    er staat niets bij dat ze het produkt moeten ophalen

  26. Beste Maikel,
    Hartelijk dank voor alle duidelijk uitleg op deze site.
    Nu heb ik een vraagje over de verzendkosten.
    In onze webshop zouden verzendkosten naar gelang het gewicht van de bestelling moeten mee veranderen.
    Het gewicht van boek hangt mee aan produkt. Verzendklasses zijn ingesteld. Wanneer ik bijvoorbeeld 10 boeken in mandje doe, blijft de verzending voor 1 boek staan.
    Hoe kan dit aangepast worden?
    Tony

  27. Hallo, ik hoop dat iemand me kan helpen, want ik kom er niet uit.

    De klant kan in het winkelmandje een verzendoptie aanvinken:
    Afhalen
    Pakketpost (€6,50)
    Brievenbuspost (€3,50)

    De bovenste staat standaard aangevinkt, maar als de klant een andere optie aanvinkt, wordt dit bijbehorende bedrag NIET doorberekend in het totaalbedrag. Dat gebeurt pas ná de bestelbevestiging.
    Maar dit is erg verwarrend voor de klant.

    Wat is hier aan de hand? Ben ik ergens iets vergeten aan te vinken of is er een conflict met een plugin ofzo?

    Groetjes, Angelique

  28. Hallo

    Ik heb zins maandag mijn webshop verhuist van lichtspeed naar WooCommerce.
    Maar ik heb een probleem met de verzendmethoden.
    Ik verstuurt uit twee plaatsen dat komt dat ik medicijnen verkoop uit Nederland en het anderen producten komen uit Duisland.

    Heeft de klant alleen medicijnen of een natuurlijke producten besteld?
    Dan is de portokosten vrij boven de 69,00 Euro. BE, DE.
    Onder de 69,00 euro betaald u 6.95 euro. BE, DE.

    Besteld u Medicijnen en natuurlijke producten die word die apart verstuurd van elkaar.
    Omdat die niet gezamenlijk vervoerd mogen worden.
    Heeft u overige natuurlijke producten besteld plus medicijnen onder de 100,00 Euro dan betaald u 9,50 Euro BE, DE.
    En is portokosten vrij boven de 100,00 Euro Be, DE.

    Nu is mijn vraag is dat mogelijk.

    Met warme groet,
    C.E.J.W. Sanders

    • Standaard in elk geval niet. Je zou moeten kijken of een plugin met extra functionaliteiten je hierbij kan helpen. Ik durf niet 1,2,3 te zeggen welke je hier het beste bij kan helpen, dat zal je even moeten onderzoeken.

  29. Kun je ook “geen verzendkosten” instellen waneer het afleveradres in een bepaald postcodegebied valt?

  30. Hi, dank je wel voor het duidelijke artikel en de video. Ik loop sinds deze update tegen een probleem aan.

    Ik heb namelijk:
    – brievenbus post
    – pakketpost
    – boven de € 70 gratis verzenden
    – wanneer iemand 2 producten koopt (iets wat pakketpost is en iets wat brievenbus post is) pakt hij altijd de duurste verzendoptie.

    Alles onder de 70 euro gaat goed en pakt woo de voor het product specifieke ingestelde verzendoptie. Maar wanneer een klant voor meer dan 70 euro besteld, maakt woo er automatisch pakketpost van. Hij overruled dus de instelling die ik heb ingesteld per product. Ik kom er echt niet uit. Heb jij een idee hoe ik kan instellen dat deze op brievenbuspost blijft staan in die gevallen? Ik gebruik momenteel de table rates plugin. Alvast bedankt!

    • Ik durf het helaas niet direct te zeggen vanaf hier, aangezien ik de instellingen verder niet zie en of hier misschien toch wat mis is. De boven 70 gratis verzenden is dus ook niet altijd van toepassing?

  31. Hoi, bij de optie standaard klantlocatie heb ik geolocatie aangevinkt, echter wanneer er een bestelling vanuit Duitsland wordt geplaatst, worden desondanks de ingevoerde Nederlandse tarieven in rekening gebracht, ipv de juiste verzendzonetarieven. De instellingen voor de verzendklassen staat juist. Ik vermoed dat dit een glitch is, maar is het te verhelpen? Ik heb momenteel alles maar uitgezet en verzend enkel noch binnen Nederland.

  32. Hallo, ik wil graag 2 verzendmethodes gebruiken met 2 verschillende tarieven: 1 voor KIALA 8,00 euro, en 1 voor PostNL 11,00 euro. Maar dit lukt niet; Kiala lukt wel en er wordt ook netjes + 8 euro berekend, maar bij PostNL wordt er zonder de 11,00 euro gerekend. Doe ik iets fout?

  33. Top artikel, erg hoopvol.
    Wel nog een vraagje, is er een optie om bepaalde verzendmethodes uit te sluiten voor artikelen?

  34. Hoi Maikel,

    Ik heb de verzendzones met bijbehorende methodes ingevuld. Alleen in mijn winkelmand en afrekenen zet hij er geen verzendkosten bij. Ik ben bang dat ik een keer ergens iets heb aangevinkt en kan het niet meer vinden. Weet jij wat het zou kunnen zijn?

    Bedankt!

    Groetjes,
    Anna

    • Wellicht laat je de verzendkosten pas berekenen zodra er een adres is ingevuld? Je kunt dit instellen bij WooCommerce -> Instellingen -> Verzendmethoden -> Verzendopties bij de optie “Verberg verzendkosten tot er een adres is ingevoerd.”

      • Hallo Maikel,
        Fijne handleiding! Ik heb hetzelfde probleem. “Verberg verzendkosten tot er een adres is ingevoerd.” – staat uit bij mij. Instellingen -> Verzendmethoden -> Verzendopties -> ‘Activeer de verzendkostencalculator op de winkelmandpagina’ staat aangevinkt. De 3 standaard verzendmethoden staan aan, ik heb geen verzendklassen aangemaakt. Verzending naar NL en BE ingesteld.
        Hoop dat jij een idee hebt waar het aan kan liggen! Heb zelfs al getest met een ander thema om te kijken of het daar aan kan liggen dat de verzendkosten niet te voorschijn komen.
        Alvast bedankt!

  35. Ik heb de uuitleg gelezen van hoe de verzendkosten in te regelen maar dit lost mijn probleem niet op.

    Werkwijze:
    Verzendzone Nederland aangemaakt met een standaard tarief van € 3,95.
    Dit bedrag geldt voor artikelen tot aan 150g. daarboven tot aan 10 kg is dit € 6,95

    Bij de verzendklassen dus regels aangemaakt “Tot 150g + 0”, “Boven 150g +3.00” en “Boven 10kg +6.26”. Bij het product de verzendklasse “Tot 150g”ingesteld.

    Hiermee denkende het juist te hebben ingeregeld, ben ik aan de Frontend het bewuste artikel besteld en deze gaf keurig € 3,95 als verzendkosten weer. Echter vermeerder ik het aantal artikelen, en dus ook het totaalgewicht, vermeerderen de totale verzendkosten echter niet. deze blijven staan op het laagste bedrag 3n wel de ingestelde vaste bedrag van € 3,95.

    Wat gaat er nu niet goed. Of beter gezegd wat is de juiste wijze van instellen?

  36. Vraag:
    Wij verzenden vanaf 35 euro gratis in Nederland en vanaf 60 euro naar België. Nu willen wij voor het bedrag tussen 35 en 60 euro naar België een lager tarief berekenen. Standaard berekenen wij 5,45, België 9 en voor de orders tussen 35 en 60 euro willen wij aan België dus 3,55 berekenen.

    Groet,
    Fred

    • Standaard is dit niet mogelijk, maar met een plugin als Table Rate Shipping for WooCommerce, die je ook in mijn andere reactie op deze pagina ziet staan, kun je het wel bereiken.

      • Nee, je kunt wel in de buurt komen van wat beschreven wordt met behulp van de verzendklassen, maar je kunt het niet helemaal krijgen zoals het hoort te zijn.

        Je komt met de verzendklassen in de problemen zodra iemand meerdere producten koopt die los onder de 35 euro vallen en samen wel tussen de 35 en 60 euro vallen. Doordat het tarief voor producten onder de 35 euro hoger is, moet de klant alsnog 5,45 betalen omdat dit zo ingesteld zal staan voor de producten.

  37. Vraagje: Vanaf 49.00 incl. btw is het gratis verzenden! en voor orders die kleiner zijn dan 25 euro incl. btw rekenen ik een extra bijdrage van 1,95 incl. btw aan verpakkingskosten.
    Hoe moet ik dit instellen?
    mvg,
    Max

Geef een reactie