WordPress SEO is een belangrijk onderdeel voor een website om hoger in Google te komen.
De afkorting SEO staat voor Search Engine Optimalisation, oftewel zoekmachine optimalisatie.
Ik maak voor al mijn eigen websites altijd gebruik van WordPress en kan je daarom vertellen dat de standaard instellingen niet goed genoeg zijn voor de zoekmachine optimalisatie van je website.
Gelukkig heeft WordPress wel de mogelijkheden om de SEO van je website goed in te stellen. Het is dus voor iedereen mogelijk om hoger in Google te komen.
[toc]
Waarom SEO belangrijk is
SEO is een erg populair onderwerp geworden de afgelopen jaren. Een blog maken met WordPress is leuk, maar daarna is het erg verstandig om je website zoekmachine vriendelijk te maken. Steeds meer website-eigenaren realiseren zich wat voor effect dit kan hebben op de zichtbaarheid in de zoekresultaten.
Je kunt via Google betaalde bezoekers binnenkrijgen door te adverteren met Google Adwords, maar je kunt via Google ook bezoekers naar je website krijgen via de gratis zoekresultaten.
Om hoog in de zoekresultaten te komen speelt SEO een belangrijke factor. Het kan net het verschil zijn om een top 3 notering te behalen voor een bepaalde zoekterm. Je kunt er erg veel gratis bezoekers mee naar je website krijgen en elke bezoeker die je gratis binnenkrijgt kan je kosteloos verder helpen met het doel van je website.
Het maakt dus nogal een verschil voor je website of de bezoekers via Adwords binnenkomen of via de gratis zoekresultaten. Het serieus nemen van SEO is daarom zeker de moeite waard en kan een wereld van verschil zijn voor je website.
WordPress SEO moet je leren
Ik verdiep me graag in WordPress SEO en test regelmatig dingen uit op een van mijn websites. Ik heb daarnaast ook een hoop geleerd door WordPress SEO blogs te volgen als Yoast en Moz. Dit zijn echte aanraders als je op de hoogte wilt blijven van de nieuwste ontwikkelingen op SEO gebied.
Aangezien jij dit artikel leest wil je vast ook hoger in Google komen en zoveel mogelijk leren over zoekmachine optimalisatie in combinatie met WordPress. Ik raad je dan ook aan om rustig de tijd te nemen om dit artikel door te lezen en alles toe te passen op je website.
Ik heb geprobeerd alles zo eenvoudig mogelijk uit te leggen, maar om bepaalde dingen uit te voeren is soms wel enige technische kennis vereist.
Updates WordPress SEO artikel
Voordat we aan het echte werk beginnen wil ik je nog wel even duidelijk melden wanneer dit artikel voor het laatst is aangepast omdat er na verloop van tijd met WordPress SEO weer dingen kunnen veranderen. Ik zal natuurlijk zoveel mogelijk proberen dit artikel bij te houden met nieuwe WordPress SEO tips.
Dit artikel is voor het laatst bijgewerkt op 11 februari 2015, de actuele WordPress versie is 4.1 en ik heb maar liefst 5459 woorden geschreven voor je om te lezen.
In dit artikel zal je regelmatig namen van plugins voorbij zien komen. Hieronder volgt een opsomming van alle WordPress plugins die in dit artikel voorkomen en een link om de plugin te downloaden:
- WordPress SEO by Yoast (absolute aanradar)
- WP Pagenavi (Pagina navigatie)
- Quick Page/Post Redirect DEV (Redirection plugin)
- WP Smush.it (afbeelding kleiner maken in kb’s)
- WP Super Cache (Cache plugin)
- Broken Link checker (controleert of alle links werken op je website)
Mijn verzoek aan jou
Ik wil zoveel mogelijk mensen helpen met dit artikel en daarom heb ik veel tijd gestoken in het schrijven van dit artikel.
Wanneer je na het lezen waarde uit dit artikel hebt gehaald, dan zou ik het waarderen als je dit artikel een like, tweet of +1 te geeft. Op deze manier kan ik met dit artikel zoveel mogelijk mensen bereiken en helpen.
Je kunt een like, tweet of +1 geven via de social media deelknoppen die aan de linkerkant meebewegen of onderaan het artikel. Veel leesplezier.
WordPress SEO: De basis
Ik zal beginnen met de basisinstellingen die gewoon op alle WordPress websites gedaan moeten worden. Later in dit artikel volgen een aantal andere WordPress SEO tips die je kunt gebruiken om beter in Google te scoren.
Permalinks
Het eerste wat je altijd standaard moet doen nadat je WordPress hebt geïnstalleerd is de permalinks (URL’s) aanpassen. Standaard zal een permalink er uitzien als: http://jewebsite.nl/?p=21.
Dit geeft Google en je bezoekers geen informatie over de pagina. Je kunt daarom beter de permalink veranderen in de berichttitel met eventueel ook nog de categorie in de URL.
De nieuwe permalinkstructuur zal zorgen dat de URL direct al een hint geeft waar de pagina over gaat. De zoekwoorden in de URL zullen tevens dikgedrukt worden in de zoekresultaten van Google wanneer dit bij een zoekopdracht past.
Om je permalinks aan te passen hoef je alleen maar te gaan naar “Instellingen » Permalinks”. Vervolgens kun je een formaat kiezen.
Ik kies meestal voor berichtnaam om de links kort te houden. Wanneer je echter ook de categorie in de URL wilt hebben staan (wat ook een goede optie is), dan moet je kiezen voor “Aangepaste structuur” en daar /%category%/%postname%/ invullen.
Het is het best om de permalinks in te stellen wanneer je WordPress net hebt geïnstalleerd. Wanneer je de permalinks wilt aanpassen op een bestaande website, waar je al blogberichten en artikelen op hebt staan, moet je namelijk goed controleren of de oude URL’s naar de nieuwe doorverwijzen.
Als het goed is zorgt WordPress hier automatisch voor, maar wanneer dit niet het geval is moet je een redirection plugin installeren. De plugin Quick Page/Post Redirect DEV is hier een voorbeeld van. Je kunt met deze plugin de oude URL’s naar de nieuwe URL’s doorverwijzen via een 301 redirect.
Je bezoekers komen op deze manier altijd op de juiste pagina terecht en Google zal snappen dat de pagina is verplaatst waardoor je geen ranking verliest in Google.
Het volgende stuk gaat over permalinks voor pagina’s voor als je ook een kennisbank wilt maken op je website. Ik zal je in het kort vertellen waarom dit anders werkt dan hierboven beschreven staat.
Permalinks voor pagina’s
De permalinks bij pagina’s liggen anders dan de permalinks bij berichten. Ik heb het dan met name over de subpagina’s, sub-subpagina’s, enzovoorts.
Wanneer je bijvoorbeeld een hoofdpagina “Handleidingen” hebt en voor alle handleidingen een subpagina maakt, dan krijg je een link als: https://webtalis.nl/handleidingen/wordpress-seo/
Heel de URL laat op deze manier perfect de structuur van je website zien voor zowel je bezoekers als voor Google.
Indien je het echter wilt aanpassen heb je hier geen permalink instellingen in WordPress voor. Wanneer je een subpagina aanmaakt zal de hoofdpagina altijd in de URL tevoorschijn komen. Wanneer je erg technisch bent kun je hier wel wat aan doen, maar eigenlijk is het niet de moeite waard om hier tijd in te steken. Het is prima zo.
Het enige nadeel waar je op moet letten is dat de URL’s van subpagina’s en sub-subpagina’s niet super lang worden. Het is beter om korte URL’s te hebben omdat dit het vriendelijkste is voor je bezoekers en dus automatisch ook voor Google.
Wel of geen www
In WordPress kun je instellen of je wel of geen www voor je domeinnaam wilt hebben staan. Het is verstandig om dit goed in te stellen zodat er geen problemen in Google ontstaan.
Je kunt je keuze instellen bij “Instellingen » Algemeen”. Het enige wat je hoeft te doen is het juiste adres (met of zonder www) in te vullen.
Je kunt hier overigens ook instellen of je HTTP of HTTPS wilt gebruiken, maar vergeet niet dat je voor HTTPS wel eerst een SSL certificaat nodig hebt.
Nadat je je voorkeur hebt ingesteld kun je het voorkeursdomein aan Google doorgeven via het webmasterhulpprogramma. (later in dit artikel volgt meer over de webmasterhulpprogramma’s van Google)
HTTP of HTTPS (SSL)?
Google heeft in augustus 2014 openlijk aangegeven dat HTTPS een ranking factor is (lees het hier). Je ziet hierdoor steeds meer websites overgaan op HTTPS en naast dat het je ranking kan beïnvloeden is het ook nog eens goed voor de veiligheid van je bezoekers en website.
Browsers tonen ook altijd of je op een HTTPS website zit door een slotje weer te geven. Met Webtalis maak ik gebruik van HTTPS en wanneer je de website in Google Chrome bekijkt zie je het volgende:
Wil je ook HTTPS op jouw website, dan kun je de handleiding “WordPress website migreren naar HTTPS / SSL” lezen.
HTTPS heeft op dit moment nog erg weinig invloed op de positie van je website in Google. Minder dan 1% van de rankings wordt beïnvloed door de ranking factor HTTPS en andere ranking factoren wegen op dit moment zwaarder om webmasters de tijd te geven om over te gaan op HTTPS.
Na verloop van tijd kan Google hier echter verandering inbrengen en het zwaarder laten meetellen. Met deze informatie kun je stellen dat het nu (of in de toekomst) verstandig is om een SSL certificaat aan te schaffen en je website te migreren naar HTTPS.
Titel Tag
Een Titel tag wordt als de meest belangrijkste factor gezien om aan Google te vertellen waar een pagina over gaat.
Om hier controle over te krijgen kun je een WordPress SEO plugin installeren als WordPress SEO by Yoast. Met de plugin kun je eenvoudig instellen hoe een titel tag standaard op jouw website wordt weergegeven.
Je kunt dit instellen bij SEO » Titles & Metas » berichttypen en voor je voorpagina kun je het apart instellen onder het kopje Home.
Ik vul het altijd als volgt in:
- Voorpagina titel: Waar je website over gaat – je websitenaam
- Berichten Titel: %%title%% %%page%% %%sep%% %%sitename%%
- Pagina Titel: %%title%% %%page%% %%sep%% %%sitename%%
Ik kies voor bovenstaande titel tags omdat de titel uiteraard sowieso in Google moet komen en Google tegenwoordig steeds meer uit zichzelf ook al de sitenaam vermeld.
Wanneer het een keer niet past verwijder ik uiteraard op desbetreffende pagina de websitenaam en vul ik alleen de titel van het bericht in. Voor meer informatie over de WordPress SEO plugin raad ik je aan om de handleiding “Plugin WordPress SEO by Yoast instellen” te lezen.
Ondanks dat je zelf de titel tag invult kan het zomaar zijn dat Google een verkeerde titel in de zoekresultaten neerzet. De reden hiervan is dat Google het soms gewoon beter denkt te weten. Het maakt dus niet uit hoe goed je titel is, Google kan dit gewoon doen.
Meta Tags
Wanneer je naar iets op zoek bent in Google zie je een stukje informatie onder de titel en URL.
Je hebt hier over het algemeen zelf de volledige controle over. Je kunt de description tag eenvoudig per blogbericht bewerken met een WordPress SEO plugin.
Hoe de description tag er per blogbericht uitziet zou je volledig kunnen automatiseren. Het kan bijvoorbeeld altijd de eerste paar zinnen van je artikel zijn. De beste omschrijvingen blijven echter altijd omschrijvingen die je zelf bedenkt en die het artikel goed beschrijven.
Je hebt verder bij diverse WordPress SEO plugins ook nog de mogelijkheid om meta keywords toevoegen. Het punt is alleen dat meta keywords al een aantal jaar niet meer gebruikt door Google om je ranking te verbeteren.
Er is in het verleden teveel misbruik gemaakt van meta keywords, waardoor het geen enkele waarde meer heeft op zoekmachine optimalisatie gebied. Je hoeft hier dus geen tijd aan te verspillen.
Focus op één zoekterm per artikel
Het is een goed idee om je website te optimaliseren op zoektermen (keywords) waar je bezoekers van kunt krijgen via Google. Voor alle keywords waar je op wilt scoren zou je idealiter een apart artikel moeten maken.
Focus je dus op één zoekterm per artikel. Een goed artikel gaat niet over meerdere onderwerpen, het gaat over één onderwerp.
In de WordPress SEO plugin van Joost zit een aparte functionaliteit om een focus zoekterm in te vullen. Wanneer je dit gedaan hebt wordt de pagina geanalyseerd en kun je zien hoe goed je pagina is geoptimaliseerd voor je gekozen keyword.
Om uit te zoeken op welke keywords veel mensen zoeken kun je het best de zoekwoordplanner van Google gebruiken.
Wees er zeker van om bij locatie “Nederland” te selecteren wanneer jouw website zich op de Nederlandse markt richt.
Wanneer je een zoekterm hebt gekozen kun je het gebruiken in:
[checklist]
- De titel van het artikel;
- De titel tag van je artikel;
- De content van je artikel;
- De heading tags;
- Anchor teksten van links die naar het artikel linken.
[/checklist]
Optimaliseer je afbeeldingen
Google heeft geen enkel idee wat er op een afbeelding staat, een Googlebot heeft tenslotte niet de ogen van een mens. Het is aan jou de taak om Google te vertellen waar de afbeelding over gaat door middel van de bestandsnaam, titel en alt attribuut.
Ik heb bijvoorbeeld helemaal bovenaan in dit artikel een afbeelding met de tekst WordPress SEO. De bestandsnaam heb ik wordpress-seo.png genoemd en de alt attribuut is WordPress SEO.
Dit zorgt er niet alleen voor dat er bezoekers op mijn website kunnen komen via Google afbeeldingen, het helpt ook bij de ranking van dit artikel zelf op het zoekwoord WordPress SEO.
Maak echter geen misbruik van de mogelijkheden die je hebt. Wanneer er een appel op een afbeelding staat is het niet verstandig om de afbeelding “gitaar-leren-spelen.png” te noemen en er een alt attribuut gitaar leren spelen aan vast te hangen.
Google mag dan wel geen ogen hebben, achterlijk is Google zeker niet en dit zal niet gewaardeerd worden. Het zal Google snel genoeg opvallen dat je bijzonder weinig kliks krijgt omdat er op je afbeelding blijkbaar iets heel anders staat.
WordPress zoekmachine zichtbaarheid
Dit is een korte WordPress SEO tip die heel waardevol is voor sommige mensen waarvan de website maar niet geïndexeerd wordt.
Het kan zijn dat je tijdens het maken van je website bij “Instellingen » Lezen” ingesteld hebt dat Google en andere zoekmachines jouw website niet mogen indexeren.
Wanneer je website af is moet je niet vergeten het vinkje weg te halen bij “blokkeer zoekmachines deze site te indexeren” om te zorgen dat je wel in de zoekresultaten komt.
WordPress SEO: Theme optimaliseren
Na bovenstaande WordPress SEO instellingen en tips ben je er nog niet. Je WordPress theme heeft ook invloed op de zoekmachine optimalisatie van je WordPress website.
Wanneer er in jouw theme enkele dingen verkeerd staan kan dit je ranking negatief beïnvloeden. Let daarom bij je WordPress theme ook altijd op onderstaande punten.
Responsive design voor een mobielvriendelijke website
Het is tegenwoordig ontzettend belangrijk dat je WordPress theme een responsive design heeft. Dit komt omdat mensen hedendaags op allerlei verschillende apparaten op internet kijken en je website natuurlijk wel op alle apparaten goed leesbaar moet zijn.
Wanneer je geen responsive design hebt en je alleen maar richt op mensen met een computer of laptop, dan moeten mensen op een smartphone en tablet inzoomen om de tekst te kunnen lezen.
Het is dus een must voor de gebruiksvriendelijkheid van je website om een responsive design te nemen om ervoor te zorgen dat je website schaalt op een kleiner apparaat.
Google wilt uiteraard gebruiksvriendelijke websites zoveel mogelijk belonen, een responsive design heeft hierdoor ook invloed op de zoekresultaten.
Bij zoekopdrachten via een mobiel apparaat is namelijk een “Voor mobiel” label te zien. Heb je dit label niet bij je website staan, dan kun je verwachten dat je de komende tijd steeds minder mobiele bezoekers krijgt op je website. Het mobiele label ziet er als volgt uit:
Meer informatie over dit onderwerp kun je lezen in het artikel “Google geeft aan of je website mobielvriendelijk is“.
Zorg voor nette en schone code
Wat is nette code en wat heeft dit met WordPress SEO te maken? Google kijkt naar de leesbaarheid van je website en de code van je website is hier een belangrijk onderdeel van. Google bekijkt jouw website niet zoals de bezoekers van je website het doen, Google bekijkt je website alleen via de code.
Het is daarom belangrijk om zoveel mogelijk overbodige code (CSS, javascript, e.d.) uit je WordPress theme te halen. Je kunt dit het best verplaatsen naar een extern bestand en oproepen met één regel code.
Probeer de code van je theme ook zo schoon mogelijk te houden. Ik bedoel hiermee dat deze zo min mogelijk HTML fouten moet hebben. Je kunt met de W3 HTML validator controleren wat voor fouten je website heeft en hoe je dit kunt oplossen.
Het hoeft niet exact op nul te staan (het is wel een pre), maar probeer in ieder geval zoveel mogelijk fouten weg te poetsen. Het is voor Google alleen maar eenvoudiger om je website te doorzoeken wanneer je nette en schone code hebt.
Heading tags
Heading tags, ook wel kopteksten in WordPress genoemd, geven koppen en tussenkoppen extra waarde mee. Dit is een erg waardevolle WordPress SEO optie.
De H1 tag (<h1>) zou je altijd aan de titel van de pagina moeten geven omdat de titel de meeste waarde heeft en het beste verteld waar de pagina over gaat.
Op je voorpagina kun je dit eventueel nog aan de naam van je blog geven, maar op alle andere pagina’s moet je het gewoon op de titel van de pagina zetten.
Een belangrijk weetje is dat je de H1 tag alleen voor echt belangrijke dingen gebruiken. In bijna alle gevallen kun je de H1 tag dan ook maar 1 keer per pagina gebruiken.
De H2, H3, H4, H5 en H6 tag mag je wel vaker per pagina gebruiken. De waarde van heading tags gaan van H1 naar H6, de H1 tag heeft de hoogste waarde en de H6 tag heeft de laagste waarde.
Ik gebruik mijn heading tags in mijn blogberichten en artikelen altijd zo:
- H1: Titel van pagina;
- H2: Tussenkoppen;
- H3: Sub-tussenkoppen.
In de single.php en page.php bestanden van je theme (bestandsnamen kunnen verschillen per theme) kun je instellen dat de h1 tag op de titel moet komen te staan.
De heading tag die je wilt gebruiken in je artikelen kun je instellen met de tussenkoppen die beschikbaar zijn in de visuele editor van WordPress.
Snelheid website wordt steeds belangrijker
Snelheid is tegenwoordig ook een belangrijke WordPress SEO factor geworden. Hoe sneller je website, hoe meer waardering je van Google krijgt en hoe sneller de Googlebot door jouw website heen kan gaan. Google ziet het liefst dat je website onder de 2 seconden volledig geladen is.
Er zijn meerdere websites om te kijken wat je kunt doen om je website snelheid te verbeteren. Er zijn tevens plugins als WP Smush.it om je afbeeldingen zo klein mogelijk te houden in KB’s en WP Super Cache om je website te cachen waardoor het een stuk sneller wordt.
Hosting is ook erg belangrijk voor de snelheid van je website. De snelheid van je website kan per hostingbedrijf in meer of in minder mate verschillen.
Wanneer je een trage website hebt en denkt dat dit door je hostingbedrijf komt zou je er goed aan doen om te overwegen of je jouw website niet beter kan verhuizen naar een andere hostingprovider.
Er zijn genoeg hostingbedrijven die WordPress hosting aanbieden. Je hebt dus voldoende keus om een hostingprovider te selecteren waar de snelheid goed van is.
Door de populariteit van WordPress hebben diverse hostingproviders ervoor gekozen om zich volledig te richten op WordPress. Deze hostingproviders bieden vaak Managed WordPress hosting aan.
Bij Managed WordPress hosting wordt de server waar je website opstaat volledig ingericht voor een WordPress website. Op deze manier is jouw website een stuk sneller en veiliger dan bij de meeste andere hostingbedrijven.
Breadcrumbs (verbeterde versie van Hans en Grietje)
Om nog eens extra duidelijk te maken hoe de structuur van je website eruit ziet kun je gebruik maken van breadcrumbs.
Ik snap niet waarom veel websites dit nog steeds niet hebben. Breadcrumbs geven op een eenvoudige manier precies de structuur van je website aan en je bezoeker weet precies waar hij of zij zich bevindt op je website.
De letterlijke vertaling van breadcrumbs is broodkruimels. Je laat dus op je website een spoor broodkruimels achter zodat iedereen de weg terug kan vinden.
Het is gelukkig wel een verbeterde versie broodkruimels dan in het sprookje Hans en Grietje. Je raakt niet verdwaald en kunt altijd de weg terugvinden.
Breadcrumbs zijn goed voor je website usability en ook nog eens erg nuttig voor Google. Het ziet er op mijn website zo uit:
Geavanceerde WordPress SEO tips
Hierboven heb je de meeste basis tips en technieken over WordPress SEO kunnen lezen. Het is nu tijd om er wat dieper op in te gaan en wat geavanceerdere WordPress SEO tips te geven.
Wanneer je alleen de bovenstaande tips uitvoert ben je al wel een heel eind op weg, er zijn echter nog altijd dingen die je kunt verbeteren.
Noindex archief, categorie en tag pagina’s
Genoeg mensen maken gebruik van categorieën, datum archieven, en tag pagina’s. Dit is misschien gebruiksvriendelijk, maar voor Google heeft dit geen toegevoegde waarde.
Het is verstandig om ervoor te zorgen dat niet relevante archiefpagina’s niet geïndexeerd worden. Ik heb bijvoorbeeld de archieven op basis van datum helemaal uitgeschakeld, ik gebruik deze archieven namelijk niet. Alle links die met datum archieven te maken hebben worden doorgestuurd naar mijn voorpagina.
Wanneer je de enige schrijven bent op je website kun je de auteursarchieven ook uitzetten. Je bent tenslotte de enige die op de website schrijft. Wanneer je de auteursarchieven aan zou laten staan komt Google precies dezelfde berichten tegen als wanneer Google vanaf de voorpagina je blogberichten gaat doorzoeken. Dit heeft dus totaal geen toegevoegde waarde.
Moet je archieven ook uitzetten wanneer deze niet zichtbaar zijn op de website? Ja, wanneer je dit namelijk niet doet en iemand linkt een keer naar je archieven, dan heeft Google deze ook gevonden en dat is niet goed voor je WordPress SEO. Het maakt dus niet uit of je wel of geen link naar je archieven hebt staan op je website.
Je kunt archieven eenvoudig beheren met de WordPress SEO plugin van Joost de Valk (Yoast).
Pagina navigatie
Standaard gaat WordPress telkens één pagina voor- of achteruit in de archieven van je blogberichten. Op deze manier moet Google misschien wel 10 pagina’s terug om bij een van je beste artikelen te komen die je een aantal maanden geleden hebt geschreven en geplaatst. Om dit te verhelpen kun je gebruik maken van de plugin WP-PageNavi.
WP-Pagenavi is een goede plugin die ervoor zorgt dat zowel je bezoekers als Google eenvoudig je oudere artikelen kunnen vinden en bekijken. Indien je gebruikt maakt van WP-Paganavi kan de paginering van je website er zo uit zien:
Het kan overigens zijn dat je deze plugin helemaal niet nodig hebt omdat je WordPress theme al een ingebouwde functie heeft om hetzelfde te bereiken. Steeds meer themes hebben deze functie.
Interne links
Interne links zijn links die naar artikelen binnen je eigen website linken. Bekijk als voorbeeld het eerste woord van de vorige zin, dit woord staat gelinkt naar een ander artikel over interne links op mijn website.
Dit is niet alleen goede WordPress SEO, het geeft lezers ook de gelegenheid om meer informatie over het woord te lezen. Je paginaweergaven en de tijd dat mensen op je website zitten zal hierdoor stijgen.
Gebroken links
Google en andere zoekmachines doorzoeken websites van link naar link. Gebroken links kunnen SEO problemen veroorzaken voor je site. Wanneer Google je website crawlt (doorzoekt) en tegen een gebroken link aanloopt, kan de crawler van Google niet meer verder en verlaat hij je website.
Wanneer dit te vaak voorkomt zal Google dit als slechte gebruiksvriendelijkheid ervaren. Het kan tevens de crawlsnelheid en crawldiepte verminderen, waardoor je website slechter geïndexeerd wordt en je last kunt krijgen van ranking problemen.
Helaas kunnen gebroken links ook veroorzaakt worden door andere websites die naar jouw site linken. Hoewel je niet kunt vermijden dat andere websites per ongeluk een gebroken link veroorzaken, is het voor jou wel eenvoudig om de gebroken links op te lossen met een 301 redirect.
Om zowel je bezoekers als zoekmachines tevreden te stellen zou je regelmatig moeten controleren of je site geen gebroken links bevat. Je kunt dit controleren met behulp van de Webmasterhulpprogramma’s van Google in de sectie “Gezondheid -> Crawlfouten“.
Wanneer je een WordPress website hebt kun je eenvoudig controleren of er gebroken links op je website zijn met behulp van de plugin Broken Link Checker .
Veelgestelde WordPress SEO vragen
Zo nu en dan krijg ik vragen binnen via deze website of kom ik vragen tegen over WordPress SEO op forums.
Bepaalde vragen kom ik vrij vaak tegen en daarom zal ik deze vragen in dit gedeelte van het artikel behandelen.
Heb ik met een WordPress website SEO voordeel?
Nee, met een WordPress website heb je geen extra voordeel ten opzichte van een andere website. Elke website heeft gelijke kansen.
Het voordeel van WordPress is dat je geen programmeur hoeft te zijn om bepaalde technische zaken van zoekmachine optimalisatie te regelen. Je kunt bijvoorbeeld met een simpele muisknop regelen dat je website zoekmachine vriendelijke URL’s krijgt.
Daarnaast kunnen plugins als WordPress SEO by Yoast je enorm helpen bij het optimaliseren van je artikelen en kan een plugin als WP super cache de snelheid van je website drastisch verbeteren.
Het is dus niet zo dat WordPress websites standaard beter ranken. Het is alleen voor de gebruiker eenvoudiger om de technische zaken te regelen met een aantal instellingen en behulp van WordPress SEO plugins.
Wat is beter voor je WordPress SEO, een bericht of pagina?
Dit zou eigenlijk niet eens een SEO vraag moeten zijn. Vanuit technisch oogpunt maakt het de zoekmachines totaal niet uit of je gebruik maakt van een bericht of pagina. Beide varianten zijn voor Google gewoon een URL met content erop.
Als je een keuze probeert te maken of je een bericht of pagina moet maken, dan moet je eerst begrijpen hoe dit in WordPress werkt. Een pagina is over het algemeen een artikel die je in de navigatiemenu plaatst. Denk hierbij aan pagina’s als over mij, een fotogalerij of een contactpagina.
Daarnaast kun je natuurlijk ook een kennisbank met pagina’s maken en het is tevens mogelijk om van een pagina je homepage te maken. Van een bericht kun je daarentegen geen homepage maken tenzij je zelf technische trucjes gaat uithalen.
Een bericht kun je maken voor al je blog- of nieuwsberichten. Alle berichten die je in WordPress maakt komen op je blog te staan en in een categorie en archief. Pagina’s kunnen dit niet, die zijn alleen te bereiken wanneer je een link naar de pagina plaatst.
Zoals je leest functioneren berichten en pagina’s totaal verschillend. Je moet je beslissing hier dus op baseren, want voor de zoekmachine optimalisatie van je website maakt het niet uit. Het gaat voor de zoekmachines alleen maar om de inhoud van je bericht of pagina.
Zijn tags goed voor SEO?
Het ligt eraan hoe je tags gebruikt om te bepalen of tags kunnen helpen met je WordPress SEO.
Je website heeft een structuur nodig en dit maak je bij een WordPress website met taxonomieën (tag, categorie of een custom taxonomie). Het probleem is dat taxonomieën vaak verkeerd gebruikt worden.
Wat je vaak ziet is dat een website bijvoorbeeld een tag WordPress en een categorie WordPress heeft. Je hebt dan twee pagina’s die exact hetzelfde zijn terwijl één pagina hiervan genoeg is.
Tags kun je in principe vergelijken met categorieën. Het verschil is dat categorieën over het algemeen beter op een website te vinden zijn.
Zelf maak ik expres geen gebruik van tags omdat ik categorieën heb die mijn onderwerpen benoemen. Ik raad je aan om het ook op deze manier te doen omdat je zo eenvoudig het overzicht kunt bewaren.
Indien je wel tags wilt gebruiken op je website kun je dit het best als volgt doen: Maak van alle hoofdonderwerpen een categorie en van alle specifiekere onderwerpen een tag. Elke categorie en tag heeft zo een uniek onderwerp waardoor de structuur van je website duidelijk is.
Moet ik voor Google of mijn bezoekers schrijven?
Google probeert altijd de beste resultaten weer te geven op alle zoekopdrachten die uitgevoerd worden. Wie maakt er gebruik van Google? Juist, wij mensen maken hier gebruik van.
Het antwoord op de vraag is dus simpel. Google probeert de beste resultaten te geven aan haar bezoekers. De beste resultaten voor de bezoekers van Google zijn artikelen die de bezoeker verder helpen. Je moet dus je artikelen schrijven voor je bezoekers.
Een veel gemaakte fout op zoekmachine optimalisatie gebied is dat mensen tijdens het schrijven teveel aan Google denken. Wanneer je op lange termijn succes wilt halen heb je hier niets aan.
Natuurlijk kun je de dingen toepassen die je net gelezen hebt in dit artikel. Zorg er alleen voor dat het niet je schrijfstijl beïnvloed of dat je boodschap verloren gaat.
Op de lange termijn is je unieke schrijfstijl en het goed overbrengen van je boodschap meer waard dan een tot in de puntjes geoptimaliseerd artikel. Denk altijd eerst aan je bezoekers en daarna pas aan Google.
SEO tips die buiten je website om gaan
Wanneer je alle WordPress SEO tips goed ingesteld en verwerkt hebt ben je er nog steeds niet. Buiten WordPress om spelen nog veel meer factoren mee aan de zoekmachine optimalisatie van je website.
Maak gebruik van Google Webmasterhulpprogramma’s
Het is een must om je voor de Google webmasterhulpprogramma’s te registreren en je website(s) toe te voegen.
Je kunt in dit programma onder andere bekijken hoe je voor bepaalde keywords rankt in Google en je kunt een sitemap toevoegen zodat Google weet wanneer je een nieuw artikel hebt geplaatst.
Dit zijn natuurlijk slechts twee voorbeelden van wat je allemaal met de webmasterhulpprogramma’s kunt doen. Het is verder ook handig dat Google je waarschuwt wanneer je website gehackt is of wanneer sommige links niet werken.
Vergeet linkbuilding niet
Het zou gek zijn als ik linkbuilding niet noem in een artikel over WordPress SEO, het gaat hier tenslotte om zoekmachine optimalisatie en linkbuilding speelt hier nog altijd een belangrijke rol in.
Je moet zorgen voor backlinks, maar wat zijn backlinks eigenlijk? Backlinks zijn links van andere websites naar jouw website. Wanneer je dit goed doet kan je ranking in Google stijgen. Je moet alleen wel opletten met backlinks als je er een goed resultaat mee wilt behalen.
Je kunt duizenden backlinks hebben van websites die niets met die van jou te maken hebben en van erg lage kwaliteit zijn. Je hebt hier echter op de lange termijn weinig aan.
De tijd dat dit nog kon is allang voorbij, Google is hedendaags een stuk wijzer en zal na verloop van tijd je website hiervoor afstraffen.
Tientallen goed gewaardeerde backlinks van hoog gewaardeerde websites zullen een stuk waardevoller zijn en Google zal je hier sneller voor belonen.
Ik zal niet alle mogelijke manieren beschrijven om backlinks te vergaren, maar hieronder volgen vier verschillende manieren waarmee je aan backlinks kunt komen.
- Schrijf geweldige artikelen waar mensen graag naar linken;
- Schrijf een gastbericht voor een andere website met een link naar je eigen website;
- Geef andere websites in jouw branche een link, je vergroot hierdoor de kans om een link terug te krijgen;
- Werk met andere mensen samen. Interview bijvoorbeeld een invloedrijk persoon in jouw branche. Degene die je hebt geïnterviewd zal waarschijnlijk naar je linken wanneer je het interview online plaatst op je website.
Eenvoudig je rankings controleren in de zoekmachines
Nu je hard aan de zoekmachine optimalisatie van je website werkt wil je natuurlijk ook graag weten hoe hoog je website staat in Google op bepaalde zoektermen.
Je zou dit handmatig kunnen doen, maar als je dit verkeerd doet kan het zijn dat je niet de actuele resultaten krijgt. Dit kan komen doordat je bent ingelogd op je Google account en door de cookies waar Google gebruik van maakt.
Wanneer je handmatig de ranking van je website wilt controleren moet je dit altijd doen met een browser waarbij de cookies zijn uitgeschakeld of in privé modus.
De beste manier om je ranking te bekijken is door een programma als Rank Tracker te gebruiken. Het enige wat je hoeft te doen is eenmalig de zoekwoorden invullen en daarna op de startknop drukken. Ik hoef je vast niet te vertellen dat dit ook direct een hoop tijd kan schelen.
WordPress SEO: Conclusie
Deze handleiding geeft je veel WordPress SEO tips waarmee je jouw website kunt verbeteren. Wanneer je ook maar de helft doet van wat hier staat lig je waarschijnlijk al voor op de meeste websites in de markt waarin je actief bent.
Het belangrijkste punt blijft dat je altijd voor je bezoekers moet schrijven. Zonder goede artikelen kun je zoveel aan WordPress SEO doen als je wilt, het resultaat zal dan meestal toch tegenvallen.
Goede WordPress SEO + geweldige content is de perfecte combinatie om succesvol te worden in Google en je bezoekers verder te helpen.
Ik wens je dan ook heel veel succes met de zoekmachine optimalisatie van je website.