Focus trefwoord in WordPress SEO by Yoast

In de WordPress SEO plugin van Yoast kun je een focus trefwoord (focus keyword) invullen. In oudere versies van deze plugin werd dit focus zoekterm genoemd.

Je kunt de focus trefwoord invullen in de SEO box onder al je berichten en pagina’s in de editor.

Wanneer je hier een trefwoord invult kun je bekijken hoe vaak en in welke onderdelen van het artikel je het trefwoord gebruikt.

Daarnaast kun je ook nog op het tabblad “Pagina analyse” klikken voor tips om je artikel te optimaliseren voor Google en andere zoekmachines.

In dit artikel zal ik uitleggen hoe de focus trefwoord functionaliteit werkt en hoe je ermee om kunt gaan.

Bepaal een focus trefwoord voor je artikel

Voordat je begint met het schrijven van een artikel is het verstandig om te weten op welk trefwoord je het artikel wilt focussen. Een focus trefwoord is het hoofd zoekwoord waar je hoopt dat mensen je artikel op zullen vinden in Google en andere zoekmachines.

Om te kijken of er daadwerkelijk op je gekozen trefwoord gezocht wordt zou je eventueel ook nog het zoekwoord kunnen invullen in de zoekwoordplanner van Google. Het zou nog beter zijn als je voor het schrijven van artikelen een zoekwoord onderzoek uitvoert en aan de hand daarvan bepaalde artikelen maakt.

Wanneer je eenmaal een focus trefwoord hebt uitgezocht voor je artikel kun je het artikel maken en alles vertellen wat je aan de lezers van je website wilt vertellen.

Zodra je artikel klaar is en in WordPress staat kun je gebruikmaken van de focus trefwoord functionaliteit.

Hoe werkt “focus trefwoord” in de SEO plugin van Yoast?

Onder je artikelen in de editor van WordPress staat de box “WordPress SEO van Yoast”. In deze box kun je het kopje “focus trefwoord” vinden met daarnaast een invulveld.

Wanneer je hier een zoekterm invult zal je direct zien in welke onderdelen je de focus trefwoord gebruikt hebt in je artikel.

Focus trefwoord gebruiken

Weetje: Wanneer je een focus trefwoord invult zie je ook een aantal suggesties. Deze zijn gebaseerd op de suggesties die je in Google te zien krijgt als je een zoekwoord invult.

Verder kun je na het invullen van een trefwoord ook nog naar het tabblad “Pagina Analyse” gaan. Op deze pagina staan allerlei handige tips om je artikel te optimaliseren voor Google.

Pagina Analyse in WordPress SEO by Yoast

Voordat je de optimalisatie tips bij “Pagina Analyse” kunt bekijken moet je twee dingen doen. Als eerste moet je natuurlijk een focus trefwoord invullen en daarna moet je ook nog de pagina opnieuw opslaan.

Zodra je dit gedaan hebt kun je de tips bekijken en direct aan de slag gaan met het optimaliseren van je artikel.

De verbeterpunten zijn, als WordPress in het Nederlands geïnstalleerd is, gewoon in het Nederlands te lezen en spreken redelijk voor zich.

In de afbeelding hieronder kun je zien naar welke punten de plugin kijkt bij een artikel.

Pagina Analyse in WordPress SEO by Yoast

Als je alles perfect doet staat in het tabblad “Pagina analyse” overal een groen bolletje. Waar je echter wel voor moet uitkijken is dat je geen obsessie van het groene bolletje maakt. Op de website van Yoast kun je dit ook lezen in het artikel “The temptation of the green bullet in WP SEO!”.

Ben je benieuwd hoe ik te werk ga en de artikelen op mijn website optimaliseer aan de hand van de WP SEO plugin van Yoast? In de video hieronder kun je over mijn schouder meekijken hoe ik het doe.

Ik heb zelf zoals je ziet ook niet overal een groen bolletje en dit vind ik geen probleem. Het artikel moet leesbaar blijven en ik gebruik ook andere variaties van mijn gekozen focus trefwoord in het artikel.

Bij de meeste artikelen op deze website heb ik niet eens de moeite genomen om een focus trefwoord in te vullen. Alleen bij de artikelen waar ik echt op wil scoren vul ik het in om te controleren of alles wel goed is geoptimaliseerd.

Daarnaast wil een groen bolletje helemaal niet zeggen dat je artikel gegarandeerd hoog scoort in Google. De concurrentie op je gekozen trefwoord en nog heel veel andere factoren hebben ook invloed of je hoog komt in de zoekresultaten.

Weetjes over de focus trefwoord functie

Ik hoop dat alle voordelen van de focus trefwoord ondertussen duidelijk zijn. Er zijn verder nog een aantal andere dingen die ik over deze functionaliteit kwijt wil en waar je wellicht iets aan hebt.

Het zijn eigenlijk gewoon antwoorden op vragen die ik hier weleens over heb gekregen.

Focus trefwoord invullen doet niets aan SEO

Het is geen must om een focus trefwoord in te vullen voor de zoekmachine optimalisatie van een artikel. Het focus trefwoord doet niets extra’s wat Google kan zien.

De tips die je krijgt na het invullen van een focus trefwoord kunnen je echter wel helpen bij het optimaliseren van je artikel. Het invullen van een focus trefwoord geeft je simpel gezegd handige tips, maar geen directe SEO voordeel.

Het focus trefwoord mag meer dan 1 woord zijn

Er staat dan wel “trefwoord”, maar een trefwoord mag uit meer dan 1 woord bestaan. Het is eigenlijk alleen maar logisch als de term waar je je op wilt focussen uit meer dan 1 woord bestaat. Wanneer je zelf in Google zoekt zal je meestal ook meerdere woorden gebruiken in je zoekopdracht. Dit heet ook wel een longtail zoekopdracht.

Daarnaast is het eenvoudiger om op langere zoektermen te scoren in Google en krijg je niet voor niets suggesties van Google te zien bij het invullen van een focus trefwoord.

Ben je geïnteresseerd in meer bezoekers via longtail zoekopdrachten, lees dan ook het artikel Google suggesties gebruiken voor meer longtail bezoekers.

Gebruik een focus trefwoord maar 1 keer op je website

wil je een pagina van je website optimaliseren voor een speciaal zoekwoord, dan is het verstandig om 1 artikel op dit zoekwoord te focussen. Je maakt het voor Google alleen maar onduidelijk wanneer je verschillende artikelen schrijft die allemaal gericht zijn op precies hetzelfde trefwoord. Je concurreert op deze manier met je eigen pagina’s.

Voorbeeld: Wanneer je een pagina hebt met als trefwoord “WordPress updaten”, dan is het niet logisch om nog een extra pagina te maken waar je je ook weer richt op WordPress updaten. Je zal op beide pagina’s ongeveer hetzelfde vertellen.

Alleen exacte trefwoorden worden gedetecteerd

De WP SEO plugin detecteert je focus trefwoord alleen als het precies hetzelfde geschreven is in de tekst. Wanneer je een variatie gebruikt zal de plugin dit niet herkennen en zal het ook niet meetellen.

Voorbeeld: Wanneer je focus trefwoord WordPress SEO is en je hebt naast deze trefwoord ook een keer “SEO voor WordPress” in de tekst staan, dan zal dit niet meegerekend worden.

Dit kan ervoor zorgen dat je bij “Pagina Analyse” het advies krijgt om het trefwoord vaker in het artikel te gebruiken omdat je het niet vaak hebt gebruikt.

Google is echter een stuk beter in het herkennen van variaties en zal wel begrijpen waar je pagina over gaat. Je hoeft dus niet altijd precies de suggesties van de plugin te volgen om hoog te scoren in Google. Je moet het meer zien als handige richtlijnen.

Focus trefwoord op de homepage werkt iets anders

Er zijn veel verschillende vragen rondom de focus trefwoord op de homepage en of het eigenlijk wel nodig is om de homepage te optimaliseren.

Hieronder kun je meerdere antwoorden lezen op de vragen die je wellicht hebt.

Homepage met de laatste berichten

Wanneer je de laatste berichten (je blog) op de homepage laat zien, dan hoef je de homepage eigenlijk niet te optimaliseren op een bepaald trefwoord.

Het is tevens ook niet goed mogelijk omdat er telkens andere berichten op de homepage staan.

Homepage met normale pagina

Is de homepage een normale pagina, dan zou je deze pagina eventueel wel kunnen optimaliseren op een bepaald trefwoord. De homepage is echter meer om te ranken op je website- of bedrijfsnaam. Meer informatie hierover kun je vinden in het artikel “Does Homepage SEO exist at all?” op Yoast.com.

Wanneer je in je websitenaam een trefwoord als “hondentraining” hebt staan, dan zou je de homepage wel kunnen optimaliseren voor dit trefwoord. Op niche websites zal je het vaakst geoptimaliseerde homepages zien.

Homepage bestaande uit widgets

Bij sommige thema’s is de homepage geen pagina, maar kun je met widgets de homepage in elkaar zetten. In deze situatie heb je niet de mogelijkheid om een pagina analyse uit te voeren.

Indien je ervoor kiest om je homepage op een bepaald trefwoord te focussen kun je echter wel de punten onthouden (zijn overal hetzelfde) en toepassen. Een andere optie is om de homepage na te bouwen en deze als concept op te slaan om alsnog de pagina analyse uit te kunnen voeren.

Help, het trefwoord staat niet in de URL

Het enige wat je niet kunt bereiken op de homepage is het focus trefwoord in de URL krijgen. Deze verbeterpunt krijg je te zien omdat de homepage alleen uit je domeinnaam bestaat en de plugin kijkt naar alles wat na je domeinnaam komt. Je krijgt deze verbeterpunt dus ook te zien als de zoekterm in je domeinnaam staat.

Het is echter totaal niet erg dat je deze melding krijgt en je hoeft hier ook niets aan te veranderen. Alle websites hebben dit “probleem”.

Conclusie

Het focus trefwoord is kort gezegd een handige functionaliteit in de WordPress SEO plugin van Yoast waarmee je tips en suggesties krijgt om je artikelen beter te optimaliseren voor Google en andere zoekmachines.

Hoewel je natuurlijk altijd zo hoog mogelijk wilt scoren in Google moet het belang van je lezers altijd voorop staan. Je kunt het best als volgt te werk gaan: Schrijf je artikel, vul een focus trefwoord in en optimaliseer alleen de dingen waar de lezer geen last van heeft en jij wel hoger door kunt scoren.

Vergeet ook niet om de handleiding WordPress SEO by Yoast instellen te bekijken voor meer informatie over hoe je de plugin kunt instellen op jouw website.

Maak jij (vaak) gebruik van de focus trefwoord functionaliteit van de WP SEO plugin van Yoast of heb je nog vragen over deze functionaliteit? Laat het hieronder weten in de reacties.

22 reacties Voeg ook een reactie toe

  1. Hallo

    Ik hoorde dat Google al jaren niet meer kijkt naar het trefwoord en dat het weinig zin heeft om daar rekening mee te houden. Eerlijk gezegd ben ik wel van mening dat ik soms tegenstrijdige berichten hoor. Wat is jouw mening hierover ?

    • Daar kijkt Google ondertussen al zeker 10 jaar of meer al niet naar inderdaad. De focus trefwoord is echter iets heel anders dan een meta keyword waar jij het over hebt. De focus trefwoord in de Yoast SEO plugin kun je invullen om te bekijken hoe goed je artikel is geoptimaliseerd. Het voegt niks toe aan de front-end en is dus puur ter indicatie van hoe goed jij volgens Yoast je artikel hebt geoptimaliseerd op het zoekwoord dat je hier invoert.

  2. Hello,

    Maakt het ook iets uit of je het focustrefwoord met een hoofdletter schrijft of niet?

    Dankje!

    Goed artikel by the way!!

  3. Hallo,
    Ik krijg helaas steeds dezelfde melding bij vrijwel al mijn pagina’s:

    Het focus-trefwoord komt niet voor in de eerste alinea van het bericht. Zorg ervoor dat het onderwerp direct duidelijk is.

    Maar het focus-trefwoord staat wel degelijk in de eerste alinea. In dit geval is dit Amethist. Pagina gaat over de steen Amethist, de kop heb ik in H1. Ik maak gebruik van page builder en yoast, ik heb al van alles geprobeerd. Hetzelfde signaal geeft hij bij al mijn andere tekstpagina’s ook. Herkent iemand dit probleem misschien?

    alvast bedankt,
    Desiree

  4. Hoi Maikel,

    Bij mij zegt hij elke keer ‘Het trefwoord komt niet voor in de eerste alinea van het bericht. Zorg dat het onderwerp direct duidelijk is.’
    Hoe verander ik dit? Wat is de eerste alinea?
    Het staat bij mij als eerste op de pagina, maar nog is het niet goed. hoe kan dat?
    Ik hoor het graag!
    Bedankt
    Quirine

  5. Hoi Maikel,

    Wat ik me nog afvroeg. Is het schdelijk om eenzelfde focus-keyword te gerbuiken voor bijvoorbeeld een pagina en daarnaast als categorie? (en eventueel als tag)

    Dat kan ik nergens terugvinden namelijk.

    Bedankt voor je goede artikel!

    • Het is eigenlijk de bedoeling dat je een focus keyword maar op 1 pagina van je website gebruikt. De reden hiervan is dat je niet met jezelf wilt concurreren. Het is echter ook wel weer zo dat je met verschillende pagina’s op de eerste pagina kunt ranken, maar uiteindelijk is er maar 1 pagina die natuurlijk echt telt.

      Of het echt schadelijk is wil ik dus niet direct zeggen, maar het moet voor Google wel binnen je eigen website duidelijk blijven wat nou de belangrijkste pagina is voor dat zoekwoord.

  6. Hoi Maikel,

    Even een vraagje: Als ik de wordpress SEO van yoast gebruik om mijn meta description in te vullen. Verandert deze niet in de zoekresultaten. Ik heb al even wat research op het internet gedaan. Daar word gesuggereerd dat het aan mijn header.php ligt. Zelf kom ik er niet echt uit weet jij misschien wat er mis is?

    Kopie van de header.php:

    weggehaald door Maikel

      • Ik heb even de code helemaal weggehaald. Ik kan dit zien als ik je website bezoek.

        In principe zie ik niets geks. Hoelang is het geleden dat je het hebt aangepast? Het kan soms meerdere dagen (soms weken) duren voordat Google het aanpast. Het hangt er maar net vanaf hoelang geleden Google je website bezocht heeft.

        Wanneer ik bijvoorbeeld de homepage bekijk staat de beschrijving ook goed in Google. De titel niet, maar dit komt wellicht omdat het erg lang is en Google het daarom geknipt heeft. Zie ook het artikel Verkeerde titel in de zoekresultaten van Google.

        • Dankjewel Maikel, Vandaag heb ik even alle berichten aangepast. Ik ben benieuwd wanneer deze dan in google zichtbaar zullen worden, Even afwachten!

          Groeten,

          Patrick

  7. Bij mijn categorieën die ik zelf heb aangemaakt kan ik een canonieke invullen. Yoast zegt: De canonieke link wordt getoond op de archiefpagina van deze uitdrukking.

    Maar wat moet ik hier nu precies invullen?

    • Hier hoef je in 99,99% van de gevallen nooit iets in te vullen. Met de canonieke URL kun je aan Google en andere zoekmachines aangeven welke URL voor de pagina gebruikt moet worden in de zoekmachines. Dit is eigenlijk altijd gewoon de normale URL.

      Meer informatie over de canonical URL kun je lezen op deze pagina.

Geef een reactie